در حال بارگذاری
جوابیه؛

کتابخانه عمومی نهادی مردمی است

شماره خبر : 216 - https://asreatrak.ir//short/4zj8B

پاسخ روابط‌عمومی کتابخانه‌های خراسان شمالی به مطالب عنوان شده در خبرگزاری عصر اترک با تیتر «تلنبار کتب قدیمی زیر سایه بی‌خیالی‌».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی با دارابودن بیشترین مخاطبان از اقشار مختلف جامعه همواره تلاش دارد با افزایش منابع کتاب و امکانات و تجهیزات و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را بیشتر از گذشته در جامعه ارتقا دهد و در همین راستا اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی در سال‌های اخیر تلاش کرده است با انجام فعالیت‌های فرهنگی متنوع کتابخانه را از محلی تنها برای امانت کتاب به پایگاهی بانشاط و امن برای مراجعه‌کنندگان در سنین مختلف تبدیل کند.

برخلاف گزارش مذکور خصوصاً تیتر این گزارش با عنوان  تلنبار کتاب در سایه بی‌خیالی باید به استحضار مخاطبین شریف کتابخانه‌های عمومی رسانده شود که فرایند رفخوانی در کتابخانه‌های عمومی به‌صورت مستمر و هر روزه انجام می‌پذیرد و کتاب‌های فاقد استاندارد کتابخانه‌ای از بخش امانت خارج می‌شود.  واضح است که برخی کتاب‌ها اصالتش به قدمت آن است و این که فکر کنیم کتاب‌های قدیمی باید از چرخه کتابخانه‌ها خارج شوند تفکر اشتباهی است. ضمن آنکه در حال حاضر در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان در طی ۲ سال گذشته با اضافه‌کردن ۹۳ هزار جلد کتاب به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان، مجموع کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی از مرز یک میلیون جلد کتاب گذشته است.

به طور خاص در مورد ۲ کتابخانه ذکر شده در گزارش، طی ۲ سال گذشته برای کتابخانه ملاصدرای شهرستان فاروج تعداد ۴ هزار نسخه کتاب به ارزش بیش ۱ میلیارد تومان و برای کتابخانه ابوالعباس اسفراینی کتابخانه عمومی ابوالعباس اسفراینی که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده است به‌عنوان یک کتابخانه تازه‌تأسیس طی ۲ سال گذشته ۵ هزار نسخه کتاب به ارزش  ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تهیه شده است.

در گزارش مذکور اشاره به استقبال‌نکردن مردم از کتابخانه‌های عمومی شده است که این مسئله به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی طی سالیان اخیر همواره روبه‌رشد بوده است. در سال ۱۴۰۱ تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی ۵۸ هزار و  ۴۳۱ نفر بوده که این رقم با رشد ۶ درصدی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسیده است. 

در خصوص تعداد کتاب‌های به امانت رفته، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۸۵ هزار و ۶۳۴ جلد کتاب به امانت برده شده است که این رقم در سال گذشته با افزایش ۱۳ درصدی  به ۷۷۵ هزار و ۸۶۷ جلد افزایش‌یافته است  که این ارقام نشان‌دهنده افزایش تمایل مردم به حضور در کتابخانه‌های عمومی استان است.

کتابخانه عمومی نهادی مردمی است که کتاب‌های موجود در آن عمومی و همگانی است، بنابراین نبود برخی کتب تخصصی دانشگاهی در کتابخانه دلیلی بر ضعف کتابخانه نیست چرا که در هر دانشگاه یک کتابخانه با کتب تخصصی رشته‌های تحصیلی دایر و مشغول به فعالیت است و آن دانشگاه موظف به تأمین کتاب‌های تخصصی دانشگاه خود است.

روابط‌عمومی کتابخانه‌های خراسان شمالی 

0 نظر

ارسال نظرات