در حال بارگذاری
عصر اترک دلایل گرانی اجاره‌بها را بررسی کرد؛

سنگینی نافرجامی مسکن ملی بر دوش مستأجران

شماره خبر : 1698 - https://asreatrak.ir/short/NBd51

طی سال‌های اخیر قیمت اجاره‌خانه همچون نرخ دلار و ارز، لحظه‌به‌لحظه افزایش می‌یابد و نافرجامی طرح مسکن ملی که چشم امید، اقشار کم‌درآمد برای خانه‌دارشدن بود بر کابوس بلاتکلیفی مستأجران افزوده است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، با فرارسیدن موعد سالانه اجاره‌ها شاهد رشد نجومی اجاره و رهن مسکن هستیم. چیزی که تبدیل به یک کابوس بزرگ برای مستأجران شده است. 

 کمبود خانه‌های اجاره‌ای در شهر گرمه و نبود نظارت و بازرسی دررابطه‌با افزایش قیمت‌ها در حالی است که از سال ۱۴۰۱ تا کنون ۱۵۰ هکتار زمین الحاقی در شهر گرمه داشته‌ایم، اما متأسفانه مستأجران از کمبود خانه اجاره‌ای و قیمت‌های سرسام‌آور رنج می‌برند.

همچنین  نافرجام ماندن طرح‌های ساخت مسکن ارزان‌قیمت و سودجویی برخی مالکان و مشاوران املاک سبب شده تا اجاره‌بهای منازل رقم سرسام‌آوری شود.

مدیر اداره راه و شهرسازی شهرستان گرمه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: طرح ساماندهی املاک و مستغلات  در حال پیگیری مشکل افزایش قیمت اجاره‌بها است که امیدواریم مثمرثمر باشد.

علی حصاری افزود: بنا بر خط‌مشی طرح ساماندهی املاک و مستغلات، املاکی‌ها باید پروانه تخصصی، پروانه کسب و نرخ‌نامه معتبر روی دیوار نصب داشته باشند و دارای سیستم کامپیوتر، شناسه یکتا، سامانه خودنویس و کد رهگیری باشند.

حصاری گفت: خانه خالی در گرمه زیاد داریم؛ چراکه صاحب‌ملک‌ها به دلیل بی‌نیازی ترجیح می‌دهند که خانه‌های خود را اجاره ندهند.

وی با تأکید بر اینکه بنگاه‌های مسکن عامل ۹۰ درصد افزایش اجاره‌بها هستند، گفت: بنگاه‌های مسکن برای اینکه کمیسیون بیشتری دریافت کنند، مبلغ اجاره‌بها را بالا می‌برند. 

 این مسئول تصریح کرد: این در حالی است که با اجرای طرح ساماندهی املاک به‌راحتی می‌شود جلوی این کار را گرفت.

مدیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: راهکار راه و شهرسازی برای رفع کمبود مسکن و تولید مسکن‌های ارزان‌قیمت، اجرای طرح نهضت ملی است.


گرمه‌ای ها سرمایه خود را صرف خرید ماشین سنگین می‌کنند

معاون صنف املاک شهر گرمه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» گفت: یکی از دلایلی که مسکن‌های جدید در شهر گرمه ساخته نمی‌شود، این است که مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را صرف خرید ماشین سنگین کنند که درآمد چند صد برابری در مقابل خرید و ساخت مسکن دارد.

مهدی احسان‌بخش افزود: اجاره‌بهای مسکن در شهر جاجرم به دلیل وجود کارخانه آلومینا و جذب نیروی جدید در یک سال اخیر افزایش چندبرابری داشته است و گرمه به‌خاطر هم‌جواری با جاجرم از این افزایش بی‌بهره نمانده است.

احسان‌بخش ادامه داد: طبق قانون هر سال اجاره مسکن باید ۲۵ درصد افزایش یابد که متأسفانه این قانون به‌درستی انجام نمی‌شود و بر اساس توافقی که صاحبخانه با مستأجر دارد پیش می‌رود که این از دست بنگاه‌ها خارج است و دخالتی نمی‌توانند در این موضوع داشته باشند. 

 

سنگینی نافرجامی مسکن ملی بر دوش مستأجران

جانمایی نامناسب مسکن ملی گرمه 

ناظر و مجری ساختمان بنیاد مسکن گرمه گفت: در شهر گرمه ۲ هزار متقاضی زمین داشتیم که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ مورد تأیید شده است و هزینه اولیه واریز کرده‌اند. 
محمد محمدی اظهار کرد: ۷۵۰  قطعه زمین در گرمه واگذار شده است که تاکنون ۲۵۰ قطعه تکمیل شده است و برخی از مالکین مسکن‌های فاز یک مستقر شده‌اند و طی یک ماه آینده مرحله جدید واگذار می‌شود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین مشکلی که نهضت ملی گرمه دارد انتخاب اشتباه این زمین‌ها و جانمایی غلط بوده است که به شورای وقت آن زمان تذکر لازم برای مناسب نبودن انتخاب این زمین‌ها داده شده بود، چراکه پستی‌وبلندی‌های فراوان این محدوده کار را برای مالکین دشوار کرده است که هزینه زیادی برای خاک‌برداری یا مسطح کردن این زمین‌ها متحمل می‌شوند. 

محمدی ادامه داد: این در حالی است که طرح نهضت ملی، به‌خاطر ارزان‌بودن آن در دستور اجرا قرار گرفت که با این شرایط عملاً ارزانی در کار نیست. 

وی ادامه داد: از طرفی اختلاف سطح باعث مشرف‌شدن منازل به هم شده و ارتفاع زیاد خاکریزی شده که ممکن است در آینده باعث نشست منازل شود. 

مجری ساختمان بنیاد مسکن گرمه یکی از دلایل مهم انتخاب اشتباه زمین را استفاده‌نکردن از تخصص مهندسین بومی برای جانمایی درست و نحوه اجرا و حتی جزئیات احداث معابر و جانمایی‌ها دانست. 

سنگینی نافرجامی مسکن ملی بر دوش مستأجران

 سنددار نبودن املاک گرمه مشکل‌ساز شده است

محمدی ادامه داد: یکی از مزایای این طرح بهره‌برداری مالکین از وام ۵۰۰ میلیونی است که به‌ازای هر سند داده می‌شود که متأسفانه در گرمه تاکنون هیچ سندی به نام نخورده است و به طبع آن هیچ وامی هم پرداخت نشده است و  گرمه تنها شهرستانی بوده که از وام نهضت ملی استفاده نکرده است و هرچه بوده وام بنیاد مسکن و طرح مسکن‌های روستایی بوده است.

محمدی افزود: اردیبهشت‌ماه استاندار قول داد تا تیرماه بحث نقشه‌برداری هوایی انجام شود که سندها به نام بخورد و مالکین بتوانند از وام نهضت ملی بهره ببرند که همچنان خبری از مسئولین نیست و تاکنون ریالی وام نهضت دریافت نکردند.

ناظر بنیاد مسکن مشکل بعدی نهضت ملی را معابر این مسکن‌ها عنوان کرد و گفت: شهردار گرمه اقدامی دراین‌خصوص نکرده است و می‌گوید وظیفه بنیاد مسکن است، بنیاد مسکن هم مسئولیت آن را نمی‌پذیرد و باعث شده مالکین به طور خودجوش اقدام به درب گذاری کنند که باعث بلاتکلیفی شده است.

وی افزود: از طرفی متقاضیانی که وام مسکن ملی سال ۸۴ استفاده کرده بودند، نمی‌توانند از وام‌های بنیاد مسکن بهره ببرند این خود معضل بزرگ و غیرقابل‌توجیه است.

محمدی در پایان اظهار کرد: اگر هم‌زمان با ساخت منازل احداث فضای سبز، محیط‌های بهداشتی و آموزشی، تجاری شروع شود بهره‌برداری لازم را خواهیم داشت که راه و شهرسازی هیچ تصمیم و اقدامی در این مورد تدبیر نکرده است. 


تعداد خانه برای اجاره کم است

رئیس شورای شهر گرمه گفت: اجاره خانه در گرمه نسبت به جمعیت و خدماتی که به مردم شهر داده می شود زیاد است و تعداد خانه برای اجاره هم کم است، در این راستا استشهاد محلی تنظیم شد ولی همه مردم شهر همکاری لازم نکردند تا به فرمانداری برای رسیدگی برسد. 

زینب حسینی اظهار کرد: طرح نهضت ملی، طرح خوبی است و یک بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.


گزارش: رقیه فیروزه

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات