در حال بارگذاری
عصراترک، مشکلات سرویس مدارس را بررسی کرد؛

گرفتاری والدین در پیچ هزینه سرویس مدارس

شماره خبر : 1870 - https://asreatrak.ir/short/Vv8ya

والدین دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید با مشکلات سرویس‌های مدارس که یکی از آن‌ها افزایش نرخ کرایه‌ سرویس‌ها است دسته‌وپنجه نرم می‌کنند.

 به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، درحالی‌که کمتر از یک هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی‌مانده است، بازگشایی مدارس در روز اول مهرماه به‌خصوص برای آن دسته از دانش‌آموزانی که به‌تازگی فضای اجتماعی مدرسه را تجربه می‌کنند، بسیار شیرین و خاطره‌انگیز است، اما دراین‌بین برای رفتن هر دانش‌آموز به مدرسه که در برخی خانواده‌ها تعداد آن‌ها به سه محصل هم می‌رسد، والدین دغدغه‌های زیادی را از جمله تردد فرزندانشان پشت سر می‌گذارند.

 تعیین هزینه سرویس مدارس پس از پیچ‌وخم‌های فراوان بین شهرداری و مدارس، طبق آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزی، جزو امور محوله به شهرداری‌ها قرار گرفت، تصمیمی که هنوز خوب و بد عام آن، چندان مشخص نبوده و مزایا یا معایب این تصمیم را باید پس از مشاهده مدیریت ترافیک شهری در اولین روزهای بازگشایی مدارس، مشاهده کرد.

 علی‌نیا، مادر یکی از دانش‌آموزان بجنوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» در بجنورد گفت: سرویس مدرسه سال گذشته ۳۰۰ هزار بود که امسال ۱۳۰ درصد گران‌تر شده و برای دخترم که متوسطه اول تحصیل دارد این عدد به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

 وی افزود: به همین دلیل تنها دختر کوچک را برای سرویس هماهنگ کردم چراکه توانایی هزینه‌کردن برای دو فرزندم را نداشتم.

 این شهروند با اشاره به هزینه بالای سرویس‌های مدارس، گفت: شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس مدارس از والدین سفته دریافت کردند و تأکید کردند هزینه هشت‌ماهه مدارس با احتساب روزهای تعطیل نیز باید واریز شود.

گرفتاری والدین در پیچ هزینه سرویس مدارس

۹ شرکت عهده‌دار سرویس‌دهی به دانش‌آموزان 

مدیر سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش رانندگان برای خدمات بهتر و بیشتر به مسافران انجام شده است.

حمیدرضا شافعی در ادامه با اشاره به فرسودگی بیش از ۵۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل شهرداری بجنورد، افزود: به جز ۱۵ دستگاه که در طرح توسعه جدید به مجموعه شهرداری اضافه شد، سایر ناوگان عمری بالای ۱۷ سال دارند.

 مدیر سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد خاطرنشان کرد: مجموعه شهرداری بجنورد آمادگی ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را دارد.

 شافعی به سرویس مدارس نیز اشاره کرد و افزود: طبق تصویب‌نامه هیئت وزیران در سال گذشته شهرداری‌ها عهده‌دار مسئولیت حمل‌ونقل دانش‌آموزان شده است.

 وی اضافه کرد: بر اساس این تصویب‌نامه مقرر شده است تا تمامی اقدامات لازم برای سرویس مدارس در بستر سامانه سپند «سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی» انجام گیرد و هرگونه اقدام در حوزه حمل‌ونقل دانش‌آموزان خارج از موارد تعیین شده در آیین‌نامه یا انعقاد قرارداد بین مدارس با پیمانکاران سرویس مدارس ممنوع است.

 مدیر سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد تأکید کرد: تاکنون دو هزار و ۳۷۵ دانش‌آموز پسر، سه هزار و ۲۰۸ دانش‌آموز دختر و ۹۵ دانش‌آموز دارای اولویت خاص در این سامانه ثبت‌نام کردند.

 وی با اشاره به اینکه ۹ شرکت سرویس‌دهی مدارس بجنورد در این سامانه تأیید شدند، عنوان کرد: اولیای دانش‌آموزان علاوه بر ثبت‌نام اولیه در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی با شرکت تعیین شده جهت سرویس مدرسه دانش‌آموز قرارداد منعقد کنند.

 شافعی تعداد قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های سرویس‌دهی مدارس را حدود پنج هزار و ۴۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد قراردادها کمتر از تعداد ثبت نفرات ثبت شده در سامانه سپند است که نیاز است اولیای دانش‌آموزان نسبت به عقد قرارداد با شرکت هر چه زودتر اقدام کنند.

گرفتاری والدین در پیچ هزینه سرویس مدارس

والدین تخلفات رانندگان را به شماره ۱۳۳ اطلاع دهند

وی در ادامه گفت: باتوجه‌به اتمام مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی، جهت خدمات‌دهی به جاماندگان والدین می‌توانند به‌صورت مستقیم با مراجعه به شرکت‌های تعیین شده قرارداد منعقد کنند.

 وی با اشاره به اینکه تمامی رانندگان سرویس مدارس باید کارت مجوز دانش‌آموزی را به همراه داشته باشند، اظهار داشت: سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد با رانندگانی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند برخورد قانونی خواهد کرد.

 مدیر سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد گفت: اولیای دانش‌آموزان در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی رانندگان سرویس مدارس می‌توانند گزارش‌ها خود را به شماره ۱۳۳ اطلاع دهند.

 وی تأکید کرد: رانندگان تنها مجاز به جابه‌جایی مسافر طبق ظرفیت تعیین شده در کارت خودرو خود هستند و در غیر این صورت با این افراد برخورد قانونی می‌شود.

 شافعی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه سرویس‌های مدارس نسبت به سال تحصیلی گذشته، عنوان کرد: در سال جدید نرخ سرویس خودروهای سواری به‌ازای سه کیلومتر ۵۶۵ هزار تومان و بیش از آن به‌ازای هر یک کیلومتر ۱۵ هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود.

 وی با اشاره به هزینه ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر سه کیلومتر و ۱۰ هزار تومان به‌ازای هر یک کیلومتر بیش از آن در خودروهای وَن یا مینی‌بوس، افزود: در صورت حضور مراقب در این خودروها ۶۳ هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود.

 مدیر سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد خاطرنشان کرد: حضور رانندگان سرویس مدارس در کلاس‌های آموزشی که پیش از شروع سال جدید برگزار می‌شود الزامی است.

گرفتاری والدین در پیچ هزینه سرویس مدارس

شرکت‌های سرویس مدارس ملزم به خدمات‌دهی طبق آیین‌نامه 

شهردار بجنورد هم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تمهیدات و تدابیر شهرداری برای شروع سال تحصیلی جدید، گفت: بجنورد در ناوگان حمل‌ونقل عمومی برنامه‌های مدونی برای خدمات‌دهی به دانش‌آموزان در دستور کار دارد.

 سید محمدعلی کشمیری افزود: در تدارک برنامه‌ریزی برای سرویس‌دهی به دانشگاه‌ها نیز هستیم.

 شهردار بجنورد ۹ شرکت حمل‌ونقل سواری را عهده‌دار سرویس‌دهی به دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: سرویس مدارس برابر آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزی مشروط به ثبت‌نام اولیا در سامانه سپند است.

 وی اضافه کرد: همه رانندگان سرویس مدارس ملزم به دریافت کارت مجوز از سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد هستند.

 کشمیری با اشاره به نظارت بر تخلفات رانندگان، افزود: در درجه اول با شرکت برخورد می‌شود و پس از آن به سازمان حمل‌ونقل بارو مسافر شهرداری گزارش داده می‌شود.

 وی شرکت‌ها را ملزم به خدمات‌دهی طبق آیین‌نامه دانست و عنوان کرد: به جهت آگاهی برای حفظ ایمنی و امنیت دانش‌آموزان کلاس‌های آموزشی برای رانندگان برگزار می‌شود.

 شهردار بجنورد خاطرنشان کرد: رایگان کردن سرویس مدارس برای روز اول مهر مشروط به تأمین منابع مالی برای هزینه بخش خصوصی و صدور دستورالعمل اجرایی است که تاکنون برای شهرداری صادر نشده است.

 وی در انتها پس از ابراز امیدواری گفت: امید است با خدمات‌دهی سرویس مدارس، دغدغه مهم خانواده‌ها در تردد ایمن دانش‌آموزان با نظارت سازمان حمل‌ونقل بارو مسافر مرتفع شود.

 تهیه و تنظیم گزارش: عبدالله یزدانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات