در حال بارگذاری
زیرساخت‌های برگزاری مسابقات سوارکاری خراسان‌شمالی بررسی شد؛

مهد پرورش اسب‌های کورس دنیا، بدون امکانات میزبانی

شماره خبر : 1892 - https://asreatrak.ir/short/NYald

استان خراسان شمالی که پرورشگاه اسب‌های اصیل ترکمن برای شرکت در مسابقات کورس است همچنان از فقدان زیرساخت برای برگزاری مسابقات ملی در رشته‌های سوارکاری و میزبانی از سوارکاران رنج می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، سال‌ها بود که اسب‌داران و هیات سوارکاری استان به دنبال اخذ زمین ملی در شهر بجنورد بودند تا محلی برای ایجاد و احداث پیست سوارکاری داشته باشند تا بتوانند مسابقات سوارکاری در رشته‌های مختلف را در سطح منطقه‌ای، ملی و در آینده دور حتی در سطح بین‌المللی را برگزار کنند.

این هیات و ورزشکاران و اسب‌دارانش در طول مدیریت چندین استاندار پیشین همواره تأمین زمین در دو منطقه واقع در پیرامون شهر بجنورد را که مناسب باهدف آنها برای برگزاری مسابقات ملی و سطح بالاتر از آن را می‌دانستند به استانداران پیشنهاد می‌کردند که یکی از این دو زمین برای ایجاد فضایی مناسب برای برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف سوارکاری جانمایی و تعیین تکلیف شود؛ اما تحقق یکی از آن دو زمین منوط به جلب رضایت معارضان بود که به درب بسته خورده بود.

هیات سوارکاری فعلی در دولت سیزدهم با همراهی استاندار سرانجام توانست با پافشاری خود تعیین تکلیف زمینی بابت هدف یاد شده را نهایی کند و قطعه زمینی ۴۰ هکتاری در حریم استادیوم ۱۹ مهر بجنورد را بابت ایجاد پیست مسابقات سوارکاری اسب و احداث جایگاه تماشاچیان و پارکینگ تحویل بگیرد و آرزوی دیرینه اسب‌داران و سوارکاران استان را برآورده کند.

البته هرچند این هیات اعلام کرده است که برای برگزاری مسابقات در دیگر رشته‌های سوارکاری از جمله مسابقات زیبایی، پرش و دوی سیلمی‌ها هنوز به دریافت زمینی ۳۰ هکتاری در مجاورت این زمین ۴۰ هکتاری نیاز دارند تا دهکده‌ای برای برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف از این ورزش آماده‌سازی شود، اما این هیات فعلاً در تلاش است که برای آماده‌سازی زمین ۴۰ هکتاری برای برگزاری مسابقات کورس اسب در استان، اعتبار لازم را جذب کند.

در دولت سیزدهم با سفر هیات دولت به استان، مسئولان ذی‌ربط استانی توانستند تأیید و تصویب تأمین اعتبار لازم برای ساخت پیست کورس استادیوم ۱۹ مهر در مصوبات اعتباری سفر دولت برای استان را اخذ کنند که البته محل تأمین اعتبار آن از محل ردیف اعتباری نفت که ردیف اعتباری ناپایداری است، مصوب شد.

بااین‌وجود، همین مصوبه نیز کورسوی امیدی بود که استان بتواند گام اول را برای اجرای ساخت این پیست بردارد.

خوشبختانه در سال مالی ۱۴۰۲ حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از ردیف اعتباری نفت برای شروع اجرای ساخت پیست کورس استادیوم ۱۹ مهر به استان اختصاص یافت و عملیات ساخت آن آغاز شد، حال دوباره ورزشکاران و اسب‌داران استان چشم امید به دستان سازمان برنامه‌وبودجه کشور دارند که تا از تکمیل این پیست حمایت مالی انجام شود.

اسب‌داران و سوارکاران استان خراسان شمالی که همواره با اسب‌های اصیل ترکمن خود میدان‌دار و قهرمان مسابقات سوارکاری گنبد و استان مازندران و... در سطح کشور بوده‌اند، حال می‌خواهند ازاین‌پس خود میزبان و برگزارکننده مسابقات ملی سوارکاری در سطح کشور باشند، چون همواره در این رشته ورزشی مقام‌های قهرمانی را کسب کرده‌اند و دارنده اسب کورس ترکمن هستند.

فعالان این رشته ورزشی استان که وجود چنین زیرساختی را حق مسلم خود می‌دانند و از دولت‌ها برآورده‌شدن آن را مطالبه کرده‌اند این نکته را به دولتمردان یادآور می‌شوند که ایجاد چنین زیرساختی آن‌هم در سطح استانداردهای ملی قطعاً نشاط‌آفرین، اشتغال‌زا و ثروت‌آفرین برای شمال شرق ایران خواهد بود.

مهد پرورش اسب‌های کورس دنیا، بدون امکانات میزبانی

پیست کورس استادیوم ۱۹ مهر استان، در حال احداث

رئیس هیات سوارکاری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: استان خراسان شمالی پرورشگاه اسب اصیل ترکمن است.

محمدتقی ولیان گفت: هرچند که استان خراسان شمالی دارنده چنین ظرفیت بالقوه‌ای است، بااین‌وجود، تا پایان دولت دوازدهم در استان به‌ندرت مسابقات کورس برگزار می‌شد و مسابقات دیگر رشته‌های سوارکاری نیز برگزار نمی‌شد.

وی فقدان زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مسابقات سوارکاری را علت اصلی این مسئله عنوان کرد.

ولیان همچنین بیان کرد: هرچند که هیات سوارکاری استان طی سال‌ها، پیگیر جانمایی و دریافت زمین ملی برای ایجاد زیرساخت‌ها به‌منظور برگزاری مسابقات منطقه‌ای و ملی در رشته‌های مختلف سوارکاری در استان بود؛ اما تلاش‌های این هیات تا پایان دولت دوازدهم به نتیجه‌ای نرسید.

وی افزود: بااین‌وجود، خوشبختانه در دولت سیزدهم سرانجام زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در استادیوم ۱۵ هزارنفری ۱۹ مهر در مرکز استان برای ایجاد پیست سوارکاری به‌منظور برگزاری مسابقات کورس در استان جانمایی و به هیات سوارکاری استان واگذار شد.

رئیس هیات سوارکاری خراسان شمالی تصریح کرد: تمام تمرکز هیات سوارکاری استان بر احداث و بهره‌برداری از این پیست کورس همچنین در مرحله بعد بر احداث جایگاه تماشاگران و دیگر خدمات پیش‌بینی‌شده در این ۴۰ هکتار قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: پس از اینکه دغدغه تأمین زمین ملی برای ایجاد این زیرساخت مهم مرتفع شد، پس از آن پیگیری‌های انجام شده، سرانجام در سفر هیات دولت سیزدهم به استان مصوب شد که از ردیف اعتباری نفت، مبلغی برای ایجاد و تکمیل این پیست سوارکاری اختصاص داده شود.

ولیان گفت: در بودجه سال مالی ۱۴۰۲ مصوب شد که پنج میلیارد تومان برای ایجاد و تکمیل پیست سوارکاری استان اختصاص داده شود.

وی عنوان کرد: در مرحله نخست بااعتبار اختصاص‌یافته همچنین همکاری شرکت پتروشیمی خراسان در زمینه اختصاص ماشین‌آلات، تسطیح زمین برای ایجاد پیست کورس انجام شد و مراحل دیگر از برنامه آماده‌سازی پیست نیز در حال انجام است.

رئیس هیات سوارکاری خراسان شمالی افزود: در مرحله دوم باید دیگر اقدامات از جمله ایجاد جایگاه‌های تماشاچیان و ایجاد پارکینگ اجرایی شود که این امر باید باتکیه‌بر توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شود.

وی در ادامه با یادآور شد: هیات سوارکاری استان هدف بلندمدت ایجاد دهکده سوارکاری در استادیوم ۱۹ مهر استان را مطالبه و پیگیری خواهد کرد.

ولیان افزود: زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مسابقات کورس اسب در مساحت ۴۰ هکتاری زمین واگذار شده که به بهره‌برداری رسید، پس از آن دریافت ۳۰ هکتار زمین ملی در مجاورت این ۴۰ هکتار زمین اختصاص‌یافته را به‌منظور آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برگزاری مسابقات در دیگر رشته‌های سوارکاری از جمله مسابقات پرش و استقامت اسب را پیگیری و مطالبه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته سه ماه قبل این مطالبه با اداره کل ورزش و جوانان استان مطرح شد و این اداره کل به‌صورت شفاهی پاسخ مثبت به آن داد.

رئیس هیات سوارکاری خراسان شمالی افزود: پیست سوارکاری که به بهره‌برداری برسد، این مطالبه اختصاص زمین ۳۰ هکتاری را پیگیری خواهیم کرد تا بتوان باتکیه‌بر توان باشگاه‌داران اسب استان، آن را برای برگزاری مسابقات پرش، دوی سلیمی‌ها و جشنواره زیبایی اسب آماده‌سازی کرد.

درعین‌حال، وی بیان کرد: هرچند که استان برای برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف سوارکاری هنوز فاقد زیرساخت‌های لازم است، بااین‌وجود هیات سوارکاری استان طی دو سال گذشته باتکیه‌بر توان و همراهی اسب‌داران و باشگاه‌های سوارکاری استان همایش ملی سیلمی ها، مسابقات کورس پاییزه و جشنواره ملی زیبایی اسب و مسابقه پرش اسب را در سطح استان برگزار کرده است. 

وی گفت: خوشبختانه این مسابقات با استقبال قابل‌توجه علاقه‌مندان و تماشاچیان روبرو شد.

ولیان تصریح کرد: زیرساخت پیست کورس اسب استان که بهره‌برداری شود با این اقدام اقتصاد اسب محقق می‌شود و از قِبَل آن می‌توان اعتبار لازم برای آماده‌سازی زیرساخت و فضای برگزاری مسابقات در دیگر رشته‌های سوارکاری در استان را که اشاره شد، برآورده و تأمین کرد.

مهد پرورش اسب‌های کورس دنیا، بدون امکانات میزبانی

 

خراسان شمالی درصدد تحقق صنعت اسب

عضو هیات رئیسه هیات سوارکاری خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: در استان خراسان شمالی، در حال حاضر چهار باشگاه سوارکاری فعال است، درعین‌حال در استان واحدهای بسیاری هستند که به‌صورت سنتی پرورش اسب را انجام می‌دهند.

احسان کمالی افزود: بیش از ۳۰ واحد سنتی پرورش اسب در شهر بجنورد وجود دارند که پیش‌بینی می‌شود در تمامی این واحدها حداقل  ۷۰۰ رأس اسب نگهداری و پرورش داده می‌شوند که ۹۵ درصد آنها اسب ترکمن هستند.

وی گفت: مهم‌ترین هدف از پرورش اسب‌ها در این واحدهای سنتی استان شرکت این اسب‌ها در مسابقات کورس اسب در سطح ملی، منطقه‌ای و ملی است.

عضو هیات رئیسه هیات سوارکاری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اسب‌های پرورشی واحدهای سنتی استان در طبیعت چِرا، بدن‌سازی و تمرین می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: بیشتر سوارکاران استان نیز نوجوانان و جوانان اهل شهرستان راز و جرگلان هستند که در رشته کورس در مسابقات گنبد و مازندران شرکت می‌کنند و همواره مقام‌های اول تا سوم مسابقات کورس را بدست می‌آورند.

کمالی همچنین افزود: هر هفته اسب‌داران خراسان شمالی در مسابقات کورس اسب کشور شرکت می‌کنند.

درعین‌حال، وی خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار اسب‌های خراسان شمالی در مسابقات پرش استان‌های گرگان و مازندران نیز شرکت کردند و مقام‌های قهرمانی این مسابقات را نیز کسب کردند.

عضو هیات رئیسه هیات سوارکاری خراسان شمالی در ادامه در پاسخ به این سؤال که واحدهای سنتی پرورش اسب را چگونه می‌توان راغب کرد تا باشگاه سوارکاری تشکیل دهند؟ اظهار کرد: تا چند سال گذشته در استان فقط در رشته کورس مسابقه برگزار می‌شد، بااین‌وجود، طی سه سال گذشته هیات سوارکاری استان با تعامل و همکاری اسب‌داران استان توانست است پرش خریداری و مسابقات پرش را نیز در استان برگزار کند.

وی گفت: برگزاری مسابقات پرش، استقامت، دوی سیلمی ها و زیبایی اسب که در استان رونق بگیرد به‌تدریج این رویکرد کمک خواهد کرد که واحدهای سنتی به‌سوی تشکیل باشگاه سوق پیدا کنند.

کمالی همچنین با یادآوری این مطلب که در میدان مسابقات سوارکاری گنبد استان گرگان به طور مستقیم ۷۰۰ نفر شاغل هستند، تصریح کرد: استان خراسان شمالی که دارای ظرفیت قوی و بالقوه از وجود اسب‌های ترکمن است، قصد دارد و می‌خواهد که اقتصاد و صنعت اسب را با ایجاد زیرساخت‌ها در استان رقم بزند.

وی گفت: هرچند که در اول راه هستیم و تاکنون توانسته‌ایم چهار باشگاه سوارکاری را در استان فعال کنیم؛ اما باتکیه‌بر توان این باشگاه‌داران اندک، قصد داریم که زیرساخت‌های برگزاری مسابقات در دیگر رشته‌های سوارکاری را آماده‌سازی کنیم.

عضو هیات رئیسه هیات سوارکاری خراسان شمالی افزود: امیدوار هستیم که در چشم‌انداز بلندمدت، در استان شهرک اسب با حضور باشگاه‌داران استان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت ۴۰ هکتاری استادیوم ۱۹ مهر بجنورد که برای برگزاری مسابقات کورس اسب در استان به بهره‌برداری برسد، شهروندان استان نیز یک محل تفریح مناسب برای روزهای تعطیل خود خواهند داشت و شماری از کارجویان نیز در این فضا می‌توانند شاغل شوند.

کمالی خواستار شد: دولت چهاردهم در تخصیص اعتبار مصوب از ردیف نفت، تکمیل این زیرساخت را حمایت کند.

مهد پرورش اسب‌های کورس دنیا، بدون امکانات میزبانی

تکمیل طرح پیست کورس استادیوم ۱۹ مهر نیازمند تأمین اعتبار  

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز اظهار کرد: اسب‌ها و سوارکاران استان در مسابقات مختلف سوارکاری استان‌های مازندران و گلستان همواره مقام‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند.

داوود خدابنده عنوان کرد: در حال حاضر تنها زیرساخت فعلی برای برگزاری مسابقات سوارکاری در استان، وجود پیست باغلق در شهرستان راز و جرگلان است که این پیست دارای میدانی تسطیح شده و دارای گاردریل نصب شده در دور میدان است.

وی افزود: این پیست برای برگزاری مسابقات محلی کورس اسب بهاره و پاییزه استفاده می‌شود.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی بیان کرد: در دولت سیزدهم برای ارتقای وضعیت این پیست اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار ملی مصوب شد که هنوز اختصاص نیافته است.

وی افزود: درصورتی‌که اعتبار مصوب اختصاص داده شود این پیست برای برگزاری مسابقات کورس و زیبایی در سطح منطقه‌ای و ملی مناسب‌سازی خواهد شد.

علاوه بر این، خدابنده به پیست سوارکاری در حال احداث استادیوم ۱۹ مهر بجنورد نیز اشاره و بیان کرد: میدان مسابقه این پیست در مساحت ۱۹ هکتار در حال آماده‌سازی است.

وی گفت: در دولت سیزدهم از محل ردیف اعتباری نفت مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت میدان این پیست اختصاص یافت و هزینه شد که پیشرفت فیزیکی آماده‌سازی این پیست به ۸۰ درصد رسیده است.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: هنوز می‌بایست از محل تصویب اختصاص اعتبار نفت به این طرح مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر نیز پرداخت شود که منتظر اختصاص این اعتبار هستیم و پیگیری‌ها برای جذب آن انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه آماده‌سازی میدان این پیست شرکت پتروشیمی خراسان ماشین‌آلات خود را در اختیار پیمانکار قرارداد.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: میدان این پیست آماده‌سازی شود در مرحله بعد باید دیگر اقدامات از جمله ساخت پارکینگ و جایگاه تماشاچیان اجرایی شود که اجرای آنها نیازمند تأمین اعتبار ملی و استانی است.

خدابنده در خاتمه با یادآوری این مطلب که در استادیوم ۱۹ مهر، ساختمان خوابگاهی با ۷۵ اتاق ایجاد شده بود که البته نیازمند تکمیل است، افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان این ساختمان خوابگاهی را برای بهره‌برداری هیئت سوارکاری استان در اختیار این هیات قرار داده است تا این هیات آن را تکمیل و بهره‌برداری کند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: سمانه قهرمانی 

0 نظر

ارسال نظرات