در حال بارگذاری
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان:

شیروان ۹۸۲ موقوفه ثبت شده دارد

شماره خبر : 1926 - https://asreatrak.ir/short/Vv8qm

شیروان ۹۸۲ موقوفه ثبت شده دارد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان گفت: شیروان ۹۸۲ موقوفه ثبت شده دارد که ۶۸۶ مورد آن جزو موقوفات عامه و ۲۷۰ مسجد و حسینیه است.

ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، سعید علیپورصحرا درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: واقفین اصلی کشور ما شهدا هستند که با نثار خون خود باعث به وجود آمدن امنیت و استقلال کشور ما شده و میدون آنها هستیم.


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان در خصوص آغاز هفته وقف گفت: هفته وقف همزمان با ۱۷ ربیع الاول آغاز می‌شود که در سنوات گذشته دهه آخر صفر به نام وقف بوده اما در سال گذشته با تصویب شورای فرهنگی کشور این روز تغییر و به ۱۷ ربیع الاول که همزمان با ولادت پیامبر اکرم(ص) است تغییر یافت.


وی ادامه داد: شهرستان شیروان ۹۸۲ موقوفه ثبت شده دارد که ۶۸۶ تا از آنها، جزو موقوفات عامه و ۲۷۰ مسجد و حسینیه است.


علیپورصحرا در خصوص فعالیت اداری اداره اوقاف تاکید کرد: در سال گذشته از مجموع۳ هزار  ۲۶۵ رقبه‌ای که در سامانه ثبت شده بود، ۳۶۵ مورد را تمدید قرارداد اجاره و ۱۳ مورد آن تنظیم قرار داد جدید صورت گرفته است.


وی افزود: یکی از فعالیت‌های خوبی که اداره اوقاف به جدّ پیگیر آن است در بحث اخذ سند مالکیت موقوفات بوده که در سال گذشته تعداد ۱۲۵ برگ سند مالکیت، به مساحت ۲۱۴ هزار و ۵۹۶ مترمربع است و طی سالی که گذشت ۵ مورد وقف جدید به نیت‌های قرآن، امام زاده حمزه رضا(ع) و... به ثبت رسیده است‌.

 

رئیس اداره موقوفات شیروان در ارتباط با کارهای عمرانی که از سوی این اداره به انجام رسیده تصریح کرد: بیش از ۸ هزار  مترمربع کار عمرانی بقاع متبرکه انجام شده که این فعالیت‌ها، هزینه‌ی ۲ میلیارد و ۸۰۰ تومانی را از محل درآمدی بقاع متبرکه در برداشته است.


وی ادامه داد: از محل درآمدی موقوفات در یکسال گذشته به ۲۳ مسجد در سطح شهر با هزینه‌ی ۸۵۰ میلیون تومان کمک به عمل آمده است.

علیپورصحرا در باره اینکه موقوفات ما نیت های متفاوتی دارند و در بحث مبرات و خیرات نیز بوده است،  ادامه داد: با توجه به این نیت‌ها ما به بیش از ۵۰ نفر کمک های موردی نقدی داشته ایم که بالغ بر ۳۵ میلیون تومان شده و عملکرد دیگر در این خصوص نیز تعمیر حمام ۱۵ خانواده نیازمند بوده که مبلغی به اندازه ۱۸۶ میلیون تومان از محل درآمد موقوفات،
 اجرای نیت شده است.

وی در خصوص تشکیل پرونده برای اشخاص حقوق و حقیقی که به تصرف املاک موقوفه دست زده‌اند، گفت: در این ارتباط تشکیل پرونده حقوقی در مراجع قضائی انجام شده که ۲۰ مورد آن به نتیجه رسیده  و غالب بر ۲۰ هکتار از اراضی موقوفه تعیین تکلیف و یه حالت موقوفیت برگشته اند.


رئیس اداره موقوفات و امور خیریه شیروان در بحث اجرای کارهای فرهنگی که این اداره انجام داده است، افزود: در تمامی مراسمات ملی و مذهبی در بقعه‌های متبرکه اعم از اجرای طرح‌های نشاط، آرامش بهاری و ضیافت الهی به صورت مرتب و مستمر برگزار شده که یکی از بهترین آنها اجرای طرح نشاط یا همان کلاس‌های تابستانه بوده که در بحث قرآنی، چرتکه، زبان انگلیسی و کمک درسی آموزش به عمل آمده است.


وی در ارتباط با مشارکت حداکثری مردم در کلاس های قرآنی گفت: در سال قبل بیشترین آمار ثبت نامی در سزح استان به تعداد ۴۵۰ نفر را داشتیم که به نسبت شهرستان های دیگر استان که آمار کاهشی بوده، شیروان آماری افزایشی داشته و به تعداد ۵۶۰ نفر در سال جاری رسیده است.

وی ادامه داد: در مجموع رشته‌های آوایی که مسابقاتی در سطح شهرستان و استان صورت گرفت با درخشش فرزندان شیروان همراه بود که ۱۱ نفر آنها حائز رتبه استانی که ۸ نفر از آنها در مقام اول مسابقات بودند و انشاءالله به مسابقات کشوری اعزام خواهند شد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان شیروان در خصوص برنامه‌های اجرایی در طول هفته وقف اظهار کرد: حدود ۳۰ برنامه پیش بینی شده که در طول هفته بر گزار خواهد شد که شامل میز خدمت، سخرانی بین خطبه‌های نماز جمعه و ارائه گزارش عملکرد اداره اوقاف، برگزاری همایش یاوران وقف و جشن ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در بقاع متبرکه و دیدار با خانواده شهدا، واقفین، فرماندار، امام جمعه محترم و نماینده محترم شهرستان خواهیم داشت.

 

سعید علیپورصحرا در خصوص اختلافات ایجادی بین این اداره و شهرداری در ارتباط با زمین‌های موقوفه تاکید کرد: با توجه به گستردگی که زمین‌های موقوفه در سطح شهر وجود دارد  به طبع خیلی از اراضی در طرح‌های تعریضی شهرداری قرار می‌گیرد که نمونه آن انتهای خیابان طالقانی در خصوص بازگشایی آن بوده است.


وی ادامه داد: در همان راسته خیابان طالقانی، ۶ قطعه از موقوفات قرار گرفته که شهرداری باید ارزش ریالی آن را پرداخت و یا با زمینی دیگر معوض کند که این موضوع در اختیار اداره اوقاف شهرستان نیست بلکه باید گردش مالی گرفته شود و از سوی نماینده ولی فقیه که جزو اختیارات او است تایید شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان در ارتباط با مالکیت پارک کوثر نیز تصریح کرد: سند مالکیت پارک کوثر به مساحت ۴۸ هزار متر به نام اداره موقوفات است ولی با وجود مکاتبات زیادی که به شهرداری ارسال شده اما تفاهمی صورت نگرفته و به ناچار اقدام حقوقی صورت گرفت که در نتیجه حکم خلعیت به ۶ دانگ پلاک پارک کوثر صادر گشت.


علیپورصحرا افزود: بیش‌ترین تصرفات املاک موقوفه در اختیار اداره آموزش و پرورش  و شهرداری است، البته اداراتی همچون اداره کار و ارشاد نیز به صورت موردی تصرفاتی کرده اند.

 

رئیس اداره اوقاف شیروان در ارتباط با مالکیت مکان روز بازار شیروان و سالن الغدیر نیز تاکید کرد: سند مالکیت روز بازار و سالن الغدیر نیز به نام اداره موقوفات است که باتوجه به قرارداد اجاره‌ای که یکساله مابین شهرداری و اداره اوقاف صورت گرفته بود برای تمدید قرار داد از سوی سازمان اوقاف مخالفت شد که برای موافقت آن باید بار دیگر شهرداری طرح جدیدی ارائه دهد و در غیر این صورت سازه‌های موجود در آن تخریب خواهد شد.

 

سعید علیپورصحرا در پایان خاطر نشان کرد:  شهرک امام خمینی(ره) تقریبا به صورت کامل در اختیار اداره موقوفات و امور خیریه است و در مکان‌های دیگر به صورت موردی بوده همچنین زمین پارک نشاط نیز به سندیت اداره اوقاف بوده و شهرداری بدون مجوز احداث پارک کرده است.

انتهای خبر/سیده‌معصومه علوی

0 نظر

ارسال نظرات