در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

نیازهای روز، حلقه مفقوده وقف‌های خراسان‌شمالی

شماره خبر : 1924 - https://asreatrak.ir/short/VljZn

برگزاری دهه وقف و سنت حسنه وقف موجب تشویق مردم برای حضور در این حوزه می‌شود همچنین بسیاری از مشکلات جامعه را می‌توان با استفاده از فرهنگ وقف برطرف کرد.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، بسیاری از واقفان معتقدند، در گذشته‌ها به علت آنکه برگزاری مراسم و مجالس عزاداری امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) ممنوع بود، بسیاری از واقفان، وقفشان به این سمت‌وسو رفته است. حال‌آنکه نیاز روز جامعه و در سطح جزئی‌تر خراسان شمالی علاوه بر برپایی مجلس عزاداری برای اهل‌بیت (ع) گسترده‌تر شده و نیازهایی چون اشتغال، مسکن جوانان، کمک به توسعه دین و پژوهش علمی، حمایت از نخبگان نیازهای اساسی در استان خراسان شمالی را شامل می‌شود.

 به مناسبت دهه وقف از دو مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان و مدیر حوزه علمیه رفته‌ایم تا جویا شویم آیا در خراسان شمالی موقوفات در راستای نیاز استان پیش می‌رود یا آنکه باید فرهنگ‌سازی شود تا وقف‌های جدید به سمت‌وسوی نیازهای روز جامعه و بحث سلامت برود.

نیازهای روز، حلقه مفقوده وقف‌های خراسان‌شمالی

 وقف‌نامه‌ها باید توسط مشاور وقف تنظیم شود تا نیازهای استان برطرف شود

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: از تعداد ۶ هزار موقوفه استان، تمام موقوفات طبق نیات واقفین و باتوجه‌به نیازهایی که در جامعه وجود دارد در شش نیت کل مذهبی، خیریه، اجتماعی، مساجد، بقاع متبرکه و عتبات‌عالیات، دسته‌بندی و اجرا می‌شود.

 حجت‌الاسلام عظیم آسوده در مورد تعداد موقوفات سال گذشته گفت: آمار وقف‌های جدید طی یک سال اخیر از مهرماه سال گذشته تا پایان شهریورماه امسال در مجموع ۲۲ مورد وقف انجام شده است.

 وی افزود: ۲۲ مورد وقف جدید در شهرستان بجنورد ۱۳ مورد، شهرستان شیروان چهار مورد و مابقی شهرستان‌ها هرکدام یک موقوفه جدید داشته‌اند.

 این مسئول در مورد نیات موقوفات استان توضیح داد: احداث حسینیه، فاطمیه، تعمیر و توسعه مسجد، تعزیه‌داری سیدالشهدا (ع) نیات مربوط به نیات جدید یک سال اخیر است.

 آسوده در پاسخ به این سؤال که اداره اوقاف تا چه میزان واقفین را در راستای برطرف ساختن موانع و نیازهای استان، هدایت می‌کند، تشریح کرد: موفقیت اوقاف در راستای برطرف ساختن نیازهای استان و هدایت واقفین به سمت نیازهای روز جامعه زمانی محقق می‌شود که وقف‌نامه‌ها در ادارات اوقاف و نزد مشاور وقف مستقر در واحدهای اوقافی تنظیم شود.

 تهیه دارو، اشتغال، ازدواج جوانان، حمایت از نخبگان نیازهای خراسان شمالی

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: هرچند با تبلیغ و ترویج وقف و به‌روز بودن اطلاعات مردم و کسب تجربیات وقف‌های جدید با نیات جدید داشته‌ایم؛ اما کافی نیست و باید در این گونه امور تبلیغات مستمر داشته باشیم.

 وی در ادامه به نیازهای استان برای وقف تأکید کرد: وقف برای دانشجویان، دارو و درمان، برای کودکان سرطانی، حوزه‌های علمیه، جمعیت و جوانی، منابع طبیعی، اشتغال و ازدواج، جهیزیه، توسعه علم و حمایت از مراکز دانش‌بنیان را ازجمله نیازهای استان برای وقف‌های جدید می‌توان نام برد.

 آسوده خواهشی از واقفان استان کرد و ادامه داد: واقفان باتوجه‌به نیاز استان موقوفات را وقف کنند تا بخشی از مشکلات استان با کمک‌های آنان مرتفع شود.

 وی با بیان اینکه هر وقف جدید که نیازی از استان را مرتفع کند، تأثیر بسیاری در توانمند کردن استان و کشور دارد، تشریح کرد: امیدوارم خیران و نیکوکاران استان وقف‌های جدیدشان را بر اساس نیازهای جامعه و استان انجام دهند.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان در مورد تعداد موقوفه‌ها و اماکن متبرکه در استان توضیح داد: ۶ هزار موقوفه، ۱۲ هزار رقبه و ۱۶۸ اماکن متبرکه در استان خراسان شمالی وجود دارد.

نیازهای روز، حلقه مفقوده وقف‌های خراسان‌شمالی

خرید تجهیزات برای توسعه علوم پژوهشی دینی موارد نیاز دفتر موقوفات

 مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: دفاتر موقوفات حوزه علمیه باهدف ایجاد موقوفات علمیه به‌صورت تخصصی تشکیل شده و تا الان توفیقات خوبی داشته است.

 حجت‌الاسلام علی گوهری ادامه داد: نیات خیران در زمینه‌های علمی، پژوهشی، دینی بوده است؛ اما سال‌های گذشته در خراسان شمالی متأسفانه سابقه وقف نسبت به استان‌های دیگر ضعیف‌تر است؛ اما به‌تازگی با پیگیری و ارتباط‌هایی که برقرار شده است اتفاقات خوبی افتاده است و خیرین جهت احیا دین و ترویج آن وقف‌های خوبی صورت‌گرفته است.

 وی افزود: دفتر موقوفات حوزه علمیه این آمادگی را دارد که در کنار اداره اوقاف به‌صورت تخصصی‌تر در محافظت از موقوفات متدینین کمک کند.

 گوهری بیان کرد: شهرستان‌هایی که مدارس علمیه آنان باسابقه‌تر است؛ مانند شیروان، اسفراین و فاروج در زمینه وقف موفق‌تر بودند و بر مبنای همین موقوفات مدرسه علمیه خدمات خوبی را به مردم ارائه می‌دهد.

 این مسئول گفت: در بجنورد وقفی جهت اسکان طلاب نو مزدوج داشتیم که خانه ویلایی تنها برای دو زوج قابل‌استفاده است که امید است در راستای اسکان طلاب خیران کمکی انجام دهند.

 وی در مورد وقف‌های دیگری که در این مدرسه علمیه صورت‌گرفته است، توضیح داد: جهت برپایی مراسمات عزاداری اهل‌بیت (ع) وقف‌هایی وجود داشته است و خوشبختانه موقوفات استان در حوزه علمیه روند روبه‌رشدی دارد.

 مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی در مورد تفاوت این دفتر وقف و سازمان اوقاف ادامه داد: تفاوت ماهیتی بین سازمان اوقاف و دفتر وقف حوزه علمیه نیست؛ چون هر دو کمک می‌کنند نیات خیر مردم به سرانجام برسد.

 وی افزود: تفاوتی که وجود دارد این است که دفتر موقوفات حوزه علمیه تخصصی‌تر است و مربوط به علم دینی است و افرادی که به مباحث علمی و اعتقادی و دینی علاقه‌مند هستند به سمت دفتر وقف حوزه علمیه هدایت می‌شوند؛ اما اداره اوقاف مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، راه‌ها را اداره می‌کند.

 این مسئول گفت: بعضی از نیت‌های این دفتر عمومیت برای روحانیت دارد و شامل احیا شعائر دینی، طلاب، معیشت، اسکان طلاب و اساتید است.

 گوهری با بیان اینکه وقف‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: وقف‌های متفاوتی با نام مادام‌الحیات وجود دارد به این صورت است که فرد تا زمانی که زنده است مکان یا هرآنچه مدنظر دارد را وقف می‌کند و بعد از وفات به وراث خانواده تعلق می‌گیرد، نوعی دیگر نیز وقف بعدالحیات است که برای باقیات الصالحات در نظر می‌گیرند.

 مدیر حوزه علمیه استان نیازهای این نهاد را برشمرد و توضیح داد: نیازهای حوزه علمیه استان مسکن، اسکان برای زوجین طلاب و روحانیون در حال تحصیل، مباحث معیشتی، سرمایه‌گذاری برای خرید تجهیزات و امکانات در جهت تولید محتوا و هوش مصنوعی، است که امید است خیران برای بخش‌های علمی‌پژوهشی و توسعه دین وقف‌هایی را انجام دهند.

 باتوجه‌به اینکه حوزه خراسان شمالی بعد از سفر مقام معظم رهبری جهش خوبی در عرصه‌های علمی، زیرساختی خوبی داشته است و می طلبه منابع پایداری را برای این نهاد ایجاد کنیم و در بحث موقوفات استان باید یک جهش تصاعدی را داشته باشیم که بتوانیم نیازهای استان را برآورده کنیم.

نتیجه‌گیری: در خراسان شمالی با ۶ هزار موقوفه، ۱۲ هزار رقبه و ۱۶۸ اماکن متبرکه وجود دارد که بیشتر نیات واقفین براساس برپایی مجالس عزاداری اهل‌بیت (ع) کمک به مساجد و حسینیه‌ها بنا شده است و متاسفانه نیازهای اساسی استان مانند اشتغال جوانان، خرید تجهیزات برای توسعه علوم دینی، حمایت از نخبگان، کمک به طلاب و دانشجویان نیازمند، اسکان طلاب و زوج‌های روحانی نادیده گرفته می‌شود امید است با فرهنگ‌سازی صحیح خیران به سمت برطرف ساختن نیازهای روز استان باشند.

گزارش از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات