در حال بارگذاری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد:

اربعین پیام امنیت را به جهان مخابره می‌کند

شماره خبر : 1531 - https://asreatrak.ir/short/V1o75

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: آزادی و انسانیت را در اربعین می توان یافت همچنین برگزاری هرساله مراسم اربعین پیام امنیت را به جهان مخابره می‌کند.

غلام‌رضا کاظمی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: برای اولین‌بار در سال ۶۱ یعنی یک سال بعد از واقعه کربلا یکی از صحابه پیامبر (ص) به نام جابر بن عبدالله همراه با حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) برای اولین‌بار به محل بارگاه امام حسین می‌روند و از همین قسمت تاریخ اولین گردهمایی اربعین یک سنت نهاده می‌شود و بعد از آن این پیاده‌روی‌ها ادامه پیدا می‌کند.

 وی افزود: حضور داشتن مردم در این گردهمایی تا زمان شیخ مرتضی انصاری ادامه داشت و برای مدتی به فراموشی سپرده شد تا سال ۱۳۱۹ هجری قمری که مجدداً توسط میرزا حسین نوری دوباره شکل گرفت و رونق بیشتری هم گرفته بود.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد ادامه داد: در زمان حکومت صدام راهپیمایی اربعین ممنوع شد هرچند که شیعیان به شکل مخفی می‌رفتند؛ اما جرم حساب می‌شد و اگر کسی در این مسیر دیده می‌شد به‌شدت مجازات می‌شد.

 کاظمی با بیان اینکه بعد از حکومت صدام مجدداً راهپیمایی اربعین با شدت و شکوه بیشتری برگزار شد، گفت: مردم عشق خاصی داشتند که این عشق همراه با نذرونیاز بود و آیت‌الله شاهرودی همراه با شاگردانش در اربعین شرکت می‌کردند و ایشان این پیاده‌روی را جهانی کرد.

 رئیس دانشگاه آزاد بجنورد در مورد برگزاری راهپیمایی اربعین بعد از انقلاب توضیح داد: انقلاب اسلامی نیز به برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین کمک شایانی کرد و از دهه نود به بعد هر سال شاهد پانزده تا بیست میلیون نفر زائر در کربلا هستیم.

 وی اضافه کرد: نزدیک به ۳ میلیون نفر از مردم ایران هرساله به این سفر راهی می‌شوند و مابقی از کشورهای مسلمان دیگر و عراقی‌ها هستند نکته قابل‌توجه این است که عراقی‌ها اعتقاد خاصی دارند حتی اگر وسع مالی آنان زیاد نباشد از زوار حسینی پذیرایی می‌کنند که صحنه‌های عاطفی و معنوی خوبی را در این مسیر به ارمغان می‌آورند.

 کاظمی با بیان اینکه اربعین از شعائر شیعیان محسوب می‌شد، گفت: مسلمانان اهل‌سنت حتی مسیحیان، زرتشتیان نیز در مراسم اربعین شرکت می‌کنند و در واقع بعد از مناسک حج، پیاده‌روی اربعین بسیار باشکوه توسط مسلمانان برگزار می‌شود و تأثیرات فراوانی بر کشورهای اروپایی، روسیه و سایر کشورهای جهان دارد.

 این رئیس دانشگاه ادامه داد: بعد از شهادت امام حسین (ع) آنجا که حضرت داد می‌زدند آیا کسی هست که به ما یاری رساند، امروز شاهد آن هستیم که بله مسلمانان بسیاری هستند که روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و این صداقت، راستی و آزادمردی در بین همه ادیان در حال پخش و توزیع است.

 کاظمی با بیان اینکه آزادی و انسانیت را در اربعین می‌توان یافت، گفت: این حرکت عظیم مسلمانان، امام حسین (ع) را به‌عنوان یکی از سروران آزاد جهان معرفی می‌کنند و حتی برگزاری مراسم اربعین پیام امنیت را به جهان مخابره می‌کند.

 وی در مورد مهمان‌نوازی مردم عراق از زائران حسینی افزود: مردم عراق حتی مبلغ کمی که دارند را برای میزبانی از زائر حسینی صرف می‌کنند به‌عنوان‌مثال خانه‌هایشان را به‌عنوان مهمان‌سرا در اختیار زوار قرار می‌دهند و با بهترین غذاها از مهمان‌هایشان پذیرایی می‌کنند که این عشق به امام حسین را در هیچ دینی نمی‌توانید پیدا کنید.

 مصاحبه از: هدیه دهقانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات