در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

حذف انحصار داروخانه ها؛ خدمت یا فرصت

شماره خبر : 2369 - https://asreatrak.ir/short/4ZRLk

برداشتن انحصار از تأسیس داروخانه قانونی است که مخالفان و موافقان زیادی به همراه داشته است و این سؤال پیش می‌آید که تعدد تأسیس داروخانه چه مزایا و یا معایبی را در سطح جامعه ایجاد خواهد کرد.

 به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، حذف انحصار تأسیس داروخانه به یک قصه پرچالشی تبدیل شد که علی‌رغم مخالفت‌های بسیار از جانب انجمن داروسازان کشور این قانون به تصویب رسید.

 این موضوع مخالفان و موافقان زیادی را به همراه دارد که هر کدام بر اساس منافع و یا مضراتی که از این قانون شامل حالشان خواهد شد تحلیل‌هایی دارند که قابل‌توجه است.

 هدف اصلی از برداشتن قانون حریم داروخانه‌ها در واقعاً شاید ارائه خدمات راحت به مراجعه‌کنندگان بوده در حالی که با اجرای ناصحیح از سمتی دیگر این عرصه شغلی را به جنبه بنگاه‌داری تبدیل خواهد کرد که دیگر هدف خدمت به مردم در لابه‌لای سودجویی عده‌ای به فراموشی سپرده خواهد شد.

 

 افزایش داروخانه‌ها و دسترسی راحت مردم

 معصومه محمودیان در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در رابطه با توزیع‌کننده‌های دارویی استان گفت: در حال حاضر سه شرکت پخش دارویی استانی داریم و بقیه شرکت‌ها از خراسان رضوی و گلستان هستند که داروهای موردنیاز خراسان شمالی را تأمین می‌کنند.

 وی ادامه داد: داروهای سهمیه‌ای خراسان شمالی بر اساس و متناسب با جمعیت استان بوده و بر همین اساس داروهای سهمیه‌ای وارد استان می‌شود.

 کارشناس فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در زمان بحران‌ها چگونه داروی موردنیاز استان تأمین خواهد شد، افزود: در حال حاضر انبار دارویی در دانشگاه علوم پزشکی استان وجود دارد، ضمن این که شرکت‌های پخش، بیمارستان‌ها و داروخانه‌های بخش خصوصی نیز انبار دارویی دارند که در شرایط مواجه با بحران پای کار خواهند بود.

 محمودیان در رابطه با افزایش رشد تأسیس داروخانه‌ها و خارج‌شدن از شرایط انحصاری توضیح داد: افزایش تأسیس داروخانه‌ها سبب شده تا دسترسی مردم به داروخانه‌ها افزایش پیدا کند و این اتفاق مطلوبی است.

حذف انحصار داروخانه ها؛ خدمت یا فرصت

تجمع رشد داروخانه‌ها در مرکز شهر طبیعی است

 وی ادامه داد: از زمان تصویب آیین‌نامه جدید داروخانه‌ها، تعداد داروخانه‌های سطح استان حدود دو برابر شده و با توجه به اینکه اکثر مطب‌ها در مرکز شهر واقع‌اند، به همین دلیل تجمع داروخانه‌ها نیز در مرکز شهر بیشتر است که روند طبیعی خواهد بود.

 این کارشناس در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه افزایش تعداد داروخانه با توجه به سهمیه دارویی استان پاسخگو است، یادآور شد: سهمیه دارویی در مورد داروهایی اتفاق می‌افتد که با کمبود مواجه هستند براین‌اساس سایر داروها به هر میزانی که بخواهند، تهیه می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمعیت استان بیشتر نشده، طبیعتاً نیاز افزایش پیدا نکرده، اما مردم با سهولت بیشتری می‌توانند به دارو دسترسی داشته باشند.

 محمودیان همچنین در رابطه با قیمت دارو طی سال جاری گفت: از ابتدای سال افزایش قیمت محسوسی در قیمت داروها وجود نداشته است.

 

 توزیع داروی بیماران خاص در داروخانه‌های منتخب

این کارشناس همچنین در رابطه با توزیع داروهای بیماران خاص و سرطانی گفت: بر اساس سهمیه و لیست اعلامی سازمان به داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.

کارشناس فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر داروهایی همچون شربت ترک اعتیاد به‌عنوان مسکن برای برخی بیماران توضیح داد: بیماران صعب‌العلاج و سرطانی پس از بارگذاری مدارک در سامانه‌های مرتبط و بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی و جهت دریافت دارو به بیمارستان امام رضا معرفی می‌شوند.

 این کارشناس گفت: همچنین سایر بیماران و کسانی که به داروهای ترک اعتیاد وابستگی پیدا کرده‌اند باید به کلینیک‌های اعتیاد مراجعه کنند.

 

 رشد تأسیس داروخانه‌ها فضا را برای فعالیت غیر داروسازان ایجاد می‌کند

 آرمان ریحانی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در رابطه با حذف انحصاری تأسیس داروخانه‌ها در استان توضیح داد: طی دو سال گذشته بر اساس قانون تأسیس داروخانه‌ها، داروساز بعد از فارغ‌التحصیلی در بسیاری از استان‌های محروم و فاقد داروخانه بدون نوبت می‌توانست کسب امتیاز کرده و نسبت به تأسیس داروخانه اقدام کند.

حذف انحصار داروخانه ها؛ خدمت یا فرصت

وی ادامه داد: بر این اساس اگر فردی تمایل به تأسیس داروخانه در شهر بزرگ‌تری را داشت، ملزم بود که چند سالی را در سایر داروخانه فعالیت داشته باشد، امتیاز کسب کند و زمانی که به حدنصاب رسید برای تأسیس باید مکانی را انتخاب می‌کرد که در حریم سایر داروخانه‌های شهر نباشد.

 نماینده انجمن داروسازان ایران در خراسان شمالی یادآور شد: طبق قوانین قبل داروخانه‌های جدید بر اساس ضریب جمعیت و حفظ فاصله تأسیس می‌شد.

 ریحانی یادآور شد: این در حالی است که اکنون در قانون جدید ویژگی حریم و ضریب جمعیتی را حذف کردند که این اقدام از ابتدا مورد مخالفت انجمن داروسازان ایران واقع شد و دلیل از این مخالفت این بود که قطعاً با این عمل، داروخانه‌داری را به یک کار عمومی تبدیل می‌کنند که افراد غیر از داروساز نیز در این رسته ورود پیدا می‌کنند.

 وی ابراز داشت: نقص بزرگ این قضیه این بود که وقتی داروخانه‌ها بدون حد و مرز تأسیس شوند داروساز برای تأمین منابع به اجبار از سرمایه‌گذار خارج از صنف استفاده می‌کند و متأسفانه آن فرد به چشم دکان به این حرفه نگاه می‌کند و تعهدات اخلاقی را زیر پا می‌گذارد.

 

 رشد داروخانه‌ها و افزایش رقابت‌های غیر سالم

 ریحانی با تأکید بر این موضوع که حذف انحصاری تأسیس داروخانه‌ها در نهایت شاید نتیجه مطلوبی نداشته باشد، گفت: نکته قابل توجه این است که تأسیس داروخانه‌ها به تعداد زیاد به ذات مشکل نیست؛ زیرا با هدف تسهیل در خدمت‌رسانی می‌تواند برای مردم مؤثر واقع شود.

 این مسئول اضافه کرد: این در حالی است که جو به طوری پیش می‌رود که داروخانه‌ها بدون هیچ فاصله‌ای روز به روز در حال افزایش هستند که شرایط رقابت ناسالم را فراهم می‌کنند.

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه ممکن است مجوز تأسیس به غیر از داروسازان نیز داده شود، توضیح داد: متأسفانه به دنبال شکایت عده‌ای غیر داروساز و غیرمتخصص به دیوان عدالت در رابطه با قانون تسهیل کسب و کارآفرین و کسب رأی برای راه‌اندازی داروخانه توسط غیر داروساز در دست انجام بود که در صورت تصویب این قانون قطعاً شرایط خوبی پیش‌بینی نخواهد آمد.

حذف انحصار داروخانه ها؛ خدمت یا فرصت

 تجمع داروخانه‌ها در مرکز شهر و محرومیت نقاط حاشیه

 نماینده داروسازان ایران در خراسان شمالی با اشاره به اینکه با حذف قانون انحصاری داروخانه‌ها در بجنورد تعداد داروخانه‌ها از ۳۲ مورد به ۷۴ مورد رسیده است، افزود: در حالی که سهمیه دارویی استان تغییر نکرده و با افزایش تعداد داروخانه‌ها مشتری خرید دارو از تولیدکننده بیشتر و در نهایت ایجاد مشکل می‌کند.

 ریحانی گفت: نکته مهم این است که ما مخالف تعداد زیاد داروخانه‌ها نیستیم؛ اما باید حریم رعایت شود، زیرا در غیر این صورت تجمع داروخانه‌ها در مرکز شهر بیشتر شده و خدمت‌رسانی در شهر پراکنده نیست به طوری که حتی برخی از داروخانه‌های روستاها و شهرهای دور نیز به موجب این قانون به شهرها نقل‌مکان کرده‌اند.

 

 نتیجه‌گیری: توسعه و افزایش تأسیس امور خدماتی اگر با هدف تسهیلگری در کارهای مردم باشد، قطعاً اثرات مثبتی را در جامعه به ارمغان خواهد آورد، اما آن‌چنان که مشهود است و از فضای جامعه بر می‌آید این افزایش به مثابه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌مانند که تیشه به ریشه مغازه‌های خرد را زدند و شاید بخشی قافل از این موضوع باشد که با تصویب این قانون حمایت از سرمایه‌دار در صدر است و برنامه‌ها طوری باشد که می‌خواهند پای توزیع‌کننده را کم‌رنگ و دارو از تولید به مصرف‌کننده برسد و با این احوال داروخانه‌های کوچک پاسخگو نخواهند بود.

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات