در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

واکاوی کمبود شیرخشک از بی‌تدبیری تا تصمیمات غلط

شماره خبر : 2244 - https://asreatrak.ir/short/NDx92

طی سال گذشته کمبود شیرخشک به یکی از مشکلات خانواده‌ها تبدیل شده که متأسفانه به دلیل برخی تصمیمات نادرست در وزارت و تخصیص سهم ارز این محصول به سایر داروها باعث این مشکل شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، شیر تغذیه  پایه و اساسی یک نوزاد شیرخواره محسوب می‌شود که تا سن دوسالگی باید این تغذیه مدنظر باشد و در کنارش از غذاهای کمکی استفاده شود.

 این در حالی است که برخی خانواده‌ها خواسته و یا ناخواسته مجبور به استفاده از شیرخشک بری تغذیه نوزادشان می‌شوند که فارغ از مزایا و یا مضرات شیرخشک نوعی تغذیه برای نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما تهیه شیرخشک برای نوزادانی که با این ماده غذایی تغذیه می‌شوند امروزه برای خانواده تبدیل به یک معضل شده است و متأسفانه با وجود اینکه بیش از یک سال از این وضعیت می‌گذرد نه‌تنها رفع نمی‌شود؛ بلکه روز به‌ روز کمبودها بیشتر نیز می‌شود.

 گفتنی است که بر اساس برخی تصمیمات گرفته شده در مراتب وزارتی بخشی از سهمیه واردات شیرخشک به تهیه سایر داروها تخصیص پیدا کرد و همین قضیه موجب شد که این محصول با کمبود روبرو شود.

 وقتی مسئولان صحبت از کمبود شیرخشک را به‌راحتی بیان می‌کنند شاید برای والدین قابل‌قبول باشد؛ اما برای نوزادی که گرسنه می‌شود و تنها با گریه می‌تواند خواسته‌اش را بیان کند، قطعاً این موضوع قابل‌درک نیست.

 مسئولان باید برنامه‌ریزی داشته باشند و به دنبال راهکار اصولی نه راهکاری مسکن گونه باشند تا یک خانواده برای تهیه تغذیه نوزادش دچار مشکل نشود.

 

 جستجو در شهر برای تهیه یک قوطی شیرخشک

 یزدانی، پدری که برای تهیه شیرخشک برای دخترش دچار مشکل شده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: متأسفانه وضعیت به‌گونه‌ای است که برای تهیه یک قوطی شیرخشک باید بیش از پنج داروخانه در سطح شهر را بگردیم تا به نتیجه برسیم.

 وی ادامه داد: همچنین باتوجه‌به اینکه سهمیه هر نوزاد در ماه ۱۰ عدد است باتوجه‌به کمبودهای موجود محصول به‌صورت یکباره به خانواده به فروش نمی‌رسد و نهایت دو قوطی فروخته می‌شود و خانواده مجدد برای تهیه باید این مسیر را طی کند.

 نامور، مادری که نوزاد هفت‌ماهه‌ای دارد که با شیرخشک تغذیه می‌کند در ادامه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گاهی اوقات برای تهیه یک قوطی شیرخشک به تمام داروخانه‌ها سر می‌زنیم و در نهایت موفق به تهیه شیرخشکی می‌شویم که کودک نسبت به خوردن آن هیچ ذوقی نشان نمی‌دهد.

 وی ادامه داد:  طی چهارماهی که نوزادم شیرخشک می‌خورد چهار مدل شیرخشک خریداری کردم که برخی اوقات باعث به‌هم‌ریختن ذائقه نوزادم و ایجاد مشکلات گوارشی برای او شده است.

واکاوی کمبود شیرخشک از بی‌تدبیری تا تصمیمات غلط

 توزیع ۴ هزار و ۸۰۰ قوطی شیرخشک در استان به‌زودی

 سید علی وکیلی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با کمبود شیرخشک در داروخانه‌های سطح شهر با اشاره به اینکه این مشکل کشوری است، گفت: طی یک ماه گذشته به دلایل فنی تولید برندهای ببلاک و آپتامیل متوقف شده بود که این امر سبب کمبود این دو برند در سطح کشور و همچنین خراسان شمالی شد.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: با رفع مشکلات فنی کارخانه‌های تولیدکننده، روند توزیع این دو برند نیز در کشور آغاز شده و طی روزهای هفتم و هشتم مهر توزیع شده است.

 وی اضافه کرد: براین‌اساس تعداد ۲ هزار و ۵۸۷ قوطی شیرخشک انواع برند ببلاک و ۲ هزار و ۲۸۲ قوطی شیرخشک در انواع برند آپتامیل برای داروخانه‌های خراسان شمالی به شرکت‌های توزیع‌کننده واگذار شده است.

 

 فرمولاسیون برندهای مختلف شیرخشک‌های عادی برابرند

 این مسئول گفت:  به دلیل اینکه شرکت‌های پخش در استان مستقر نیستند، روند توزیع شیرهای خشک در داروخانه‌های استان ممکن است یک تا سه روز به طول بینجامد.

 وکیلی همچنین اظهارکرد: این در حالی است که سایر برندهای شیرخشک از جمله نان، گیگوز، بیومیل، سوپرامیل و تروویتال به میزان کافی در داروخانه‌های استان موجود است.

 وی بیان داشت: شهروندان توجه داشته باشند شیرخشک‌های رژیمی تنها باید با نسخه پزشک مصرف شود؛ اما برندهای شیرخشک عادی تفاوتی در فرمولاسیون ندارند و امکان استفاده از برندهای مختلف وجود دارد.

واکاوی کمبود شیرخشک از بی‌تدبیری تا تصمیمات غلط

 پیگیری مکرر افزایش سهمیه شیرخشک برای استان

 این مسئول اضافه کرد: مصرف شیر مادر از سیاست‌های بنیادی وزارت بهداشت بوده و توصیه می‌شود کودکان تا حد امکان از شیر مادر تغذیه کنند؛ اما این موضوع نافی تلاش برای رفع هر گونه کمبود شیرخشک نیست؛ لذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به‌صورت پیوسته پیگیر افزایش سهمیه شیرخشک استان است.

 وی گفت: شهروندان هرگونه تخلف داروخانه‌ها را می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع‌رسانی کنند؛ همچنین پیگیری کمبود شیرخشک از طریق شماره‌تلفن ۳۲۲۴۸۰۰۱ و داخلی ۱۲۳ و ۱۳۶ امکان‌پذیر است.

 

 تخصیص سهم ارز شیرخشک برای خرید دارو مشکل‌ساز شد

 آرمان ریحانی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی «عصر اترک» دررابطه‌با کمبود شیرخشک در داروخانه‌های خراسان شمالی گفت: علت اصلی کمبود شیرخشک در کشور و استان براین‌اساس است که طی سال گذشته مبلغ سهم ارزی که قرار بود برای شیرخشک اختصاص پیدا کند برای تهیه دارو هزینه شد و همین قضیه باعث کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها شده است.

 نماینده انجمن داروسازان ایران در خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که متأسفانه بسیاری از مشکلات را به‌صورت موردی در لحظه حل می‌کنند و مشکل اساسی رفع نمی‌شود، گفت: زمانی که سهم ارز شیرخشک به دارو تخصیص پیدا کند، قطعاً سهمی برای تأمین واردات شیرخشک و یا مواد اولیه برای بسته‌بندی در داخل وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کمبود شیرخشک به هیچ‌ کدام از استان‌ها ربطی پیدا نمی‌کند و دولت باید برای رفع این مشکل راهکاری اتخاذ کند.

 

 وضعیت وجود شیرخشک در خراسان شمالی مطلوب نیست

 ریحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت موجود بودن شیرخشک در داروخانه‌های سطح استان همچون بسیاری از نقاط کشور مطلوب نیست، افزود: براین‌اساس کمبود در داروخانه‌ها وجود دارد و افرادی که نیاز به تهیه این محصول دارند معمولاً دچار مشکل می‌شوند.

 وی یادآور شد: نکته قابل‌توجه بعدی در کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها براین‌اساس است که طی تصویب قوانین جدید در سال گذشته مقرر شد که داروخانه شیرخشک را باقیمت آزاد خریداری کند و باقیمت یارانه‌ای به دست مصرف‌کننده برساند.

 ریحانی ابراز داشت: براین‌اساس ما به تفاوت قیمت آزاد و یارانه‌ای باید در سامانه ثبت و توسط بیمه برای داروخانه واریز شود.

 

واکاوی کمبود شیرخشک از بی‌تدبیری تا تصمیمات غلط

قوانین دست‌وپاگیر برای داروخانه‌ها جهت تهیه شیرخشک

 وی بیان داشت: این در حالی است که تأخیر در پرداخت ما به تفاوت از یک سمت و روال ثبت در سامانه فروش شیرخشک از سوی دیگر باعث شده که بسیاری از داروخانه‌ها تمایلی برای خریدوفروش کالای شیرخشک را نداشته باشند و در این زمان مصرف‌کننده دچار مشکل خواهد شد.

 ریحانی با اشاره به اینکه خرید آزاد شیرخشک و فروش یارانه‌ای باعث مشکلاتی برای داروخانه‌ها شده، گفت: در واقع این حرکت تبدیل به قوانین دست‌وپاگیری و نوعی بروکراسی برای داروخانه‌ها شده که مانع از خرید شیرخشک توسط بسیاری از داروخانه‌ها شده است.

 نماینده انجمن داروسازان ایران در خراسان شمالی گفت: متأسفانه تا سیاست‌های درستی برای واردات و یا تولید شیرخشک در نظر گرفته نشود این روند کمبود ادامه‌دار و بدون رفع خواهد بود.

 

 نتیجه‌گیری: متأسفانه بر اساس مباحث مطرح شده در گزارش یک سری اتفاقات طبق تصمیماتی نادرست به سمتی می‌رود که بسیاری از خانواده‌ها وقتی در تهیه تغذیه ساده برای نوزاد دچار مشکل شوند نسبت به فرزندآوری هم هیچ تمایلی نداشته باشند و شاید همین کمبودهای به‌ظاهر ساده در جامعه باعث یک سری سیاه‌نمایی‌هایی در فضای واقعی و فضای مجازی و مانوری برای میدان بازی دشمن باشد .

 امید است که نگاه مثبتی نسبت به این موضوع گرفته شود تا این مشکلات کوچک تبدیل به بحران برای خانواده‌ها و جامعه تبدیل نشود.

 

 گزارش از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات