در حال بارگذاری
مدیرگروه آموزش علوم پزشکی خراسان شمالی:

ضعف در حافظه مهم‌ترین علامت بروز آلزایمر است

شماره خبر : 2326 - https://asreatrak.ir/short/VW1wn

مدیرگروه آموزش علوم پزشکی خراسان شمالی نخستین علامتی که در آلزایمر جلب توجه می‌کند، ضعف حافظه است، گفت: آلزایمر به مرور بر مهارت‌های گفتاری، نوشتاری و روابط اجتماعی بیمار نیز تأثیر می‌گذارد و توان حل مسئله، قضاوت و تصمیم‌گیری او را کاهش می‌دهد.

نازي شکراللهی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» یکی از مهمترین نشانه‌های آلزایمر را ضعف حافظه خواند و گفت: این کاملاً طبیعی است که هر از گاهی فراموش کنید، کلید خانه یا سوئیچ ماشینتان را کجا گذاشته‌اید یا اسم همکار یا دوستتان را به خاطر نیاورید، اما ضعف حافظهای که در آلزایمر دیده می‌شود، همیشگی و پیشرونده است و هر روز از دیروز بدتر می‌شود. 

مدیرگروه آموزش و ارتقاي سلامت علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: مبتلایان به آلزایمر ممکن است سؤال‌هایی را که شما از آنها می‌پرسید یا حرفی را که خودشان می‌خواهند به زبان بیاورند، بارها و بارها زیر لب تکرار کنند و معمولاً حرفشان را فراموش می‌کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: مبتلایان به این بیماری قرار ملاقاتهایشان را از یاد می‌برند، کلیدها، کتابها و سایر وسایل‌شان را در جاهای اشتباه و غیرمعقول می‌گذارند و اغلب یادشان نمیآید کجا گذاشته‌اند و آنها اسامی دوستان و آشنایان و در بعضی موارد، حتی اسامی اعضای خانواده خود را نیز به خاطر نمی‌آورند و کارهای ساده و روزمره را فراموش می‌کنند.

شکراللهی اختلال در درک مکان و زمان را از دیگر علائم بیماری آلزایمر عنوان کرد و گفت: مبتلایان به آلزایمر ممکن است فراموش کنند امروز چه روزی است یا در چه ماه و چه سالی به سر می‌بریم، همچنان آنها گاهی به یاد نمی‌آورند الان کجا هستند.

وی بیان داشت: آلزایمر همچنین توان مغز را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود درک بیمار از آنچه می‌بیند یا می‌شنود یا می‌خواند، دچار اختلال شود که مجموعه این عوامل هر از گاه باعث می‌شوند بیمار مبتلا به آلزایمر حتی راه خانه‌اش را گم کند.

این کارشناس اختلال در گفتار و نوشتار را از دیگر علائم ابتلا به آلزایمر معرفی کرد و ادامه داد: بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است بارها و بارها هنگام صحبت کردن نتوانند کلمه موردنظرشان را به خاطر آورند و به همین خاطر، حرفشان را ناتمام بگذارند و به مرور، این اختلال گفتاری به حوزه نوشتاری هم سرایت می‌کند و باعث می‌شود آنها دچار افت مهارتهای نوشتاری هم بشوند. 

مدیرگروه آموزش و ارتقاي سلامت علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه اختلال در تفکر و تمرکز بعد از درگیری به آلزایمر باعث اختلال در روند تمرکز و تفکر، به خصوص در حوزه تفکرات انتزاعی نظیر اعداد و ارقام می‌شود، گفت: بر این اساس بروز اشتباه در حساب و کتاب‌های مالی از علایم رایج این بیماری محسوب می‌شود. 

شکراللهی علاوه بر این اختلال در قضاوت و تصمیم‌گیری را یکی دیگر از علائم آلزایمر عنوان کرد و گفت: این علامت باعث می‌شود قضاوت و تصمیم‌گیری بیمار در هنگام رانندگی، آشپزی و سایر مهارت‌های ساده و روزمره، کمکم دچار مشکل شود و هر روز این مشکلات بیشتر شود. 

این کارشناس یادآور شد: افراد مبتلا به بیماری آلزایمر به دلیل ایجاد اختلال در کارهای شخصی ساده و روزمره به خصوص آن کارهایی که انجامشان نیازمند گذراندن چند مرحله منظم است، کم کم به اموری دشوار و چالشبرانگیز تبدیل میشوند و در مراحل پیشرفته بیماری، ممکن است بیمار حتی به خاطر نیاورد چگونه حمام میکرده یا لباس میپوشیده است.

وی در انتها گفت: همچنین افراد درگیر با این بیماری دچار اختلال در رفتار و شخصیت می‌شوند و در مراحل متوسط و شدید آلزایمر، رفتار، گفتار و احساسات و عواطف بیمار تغییر پیدا می‌کند و او را به سمت افسردگی، اضطراب، بدبینی، لجاجت، زودرنجی و پرخاشگری می‌برد.

 

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات