در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد:

طرح جوانی جمعیت خراسان‌شمالی لنگ زمین

شماره خبر : 2293 - https://asreatrak.ir/short/VMlqx

دولت در راستای قانون جوانی جمعیت مقرر کرده است به خانوارهای دارای ۳ فرزند و بیشتر زمین رایگان واگذار کند اما در اکثر شهرهای خراسان شمالی این طرح به دلیل نبود زمین بلاتکلیف مانده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، تهیه مسکن همواره یکی از دغدغه‌های اصلی خانوار به شمار می‌رود و شاید این روزها یکی از دلایل سرباز زدن زوج‌ها از فرزندآوری نداشتن مسکنی ثابت باشد، به همین دلیل دولت طرح جوانی جمعیت را به عنوان مشوقی برای فرزند دار شدن زوج‌ها در نظر گرفت که براساس این طرح زوج‌هایی که فرزند سومشان تا قبل از آبان ماه سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده‌است از این طرح برخوردار شوند.

 این در حالی است که این طرح در بسیاری از استان‌ها و شهرها به دلیل تأمین‌نشدن زمین در وضعیت معلق مانده و طی گذشت تقریباً سه سال از آغاز این طرح هیچ زمینی تحویل خانواده‌های صاحب امتیاز نشده است.

 

 بخش زیادی از ولادت‌های ثبت بجنورد مربوط به راز و جرگلان است

 مرتضی پور جعفر دوین، در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: براساس آخرین آمار ثبت شده جمعیت کل استان خراسان شمالی تاکنون یک میلیون و ۱۴ هزار و ۲۸ نفر بوده است.

 وی ادامه داد: از تعداد کل جمعیت خراسان شمالی ۵۱۲ هزار و ۲۲۸ نفر را مردان و ۵۰۱ هزار و ۸۰۰ نفر را زنان به خود اختصاص داده‌اند.

 معاون فناوری و آمار جمعیت ثبت احوال خراسان شمالی افزود: از آمار جمعیتی خراسان شمالی ۶۲۲ هزار و ۳۲۵ نفر شهری و ۳۹۱ هزار و ۷۰۳ نفر روستایی هستند.

این کارشناس با اشاره به اینکه طی نیمه نخست امسال در خراسان شمالی تعداد ۵ هزار و ۹۱۲ مورد ولادت ثبت شده، گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۶۴ مورد را نوزادان پسر و ۲ هزار و ۸۴۸ مورد را نوزادان دختر تشکیل می‌دهند.

 وی یادآور شد: طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ در اسفراین ۵۸۱ مورد، بام و صفی‌آباد ۶۲ مورد، بجنورد ۳ هزار و ۶۲۱ مورد، جاجرم ۱۵۶ مورد، راز و جرگلان ۱۳۳ مورد، سملقان ۳۱۱ مورد، شیروان ۷۵۲ مورد، فاروج ۱۴۵ مورد، گرمه ۱۵۱ مورد ولادت بوده است.

 این مسئول خاطرنشان کرد: بخش زیادی از آمار ثبت شده ولادت‌ها در بجنورد مربوط به شهرستان راز و جرگلان است.

 

طرح جوانی جمعیت خراسان‌شمالی لنگ زمین

 ولادت یک هزار فرزند سوم در خراسان شمالی طی امسال

 معاون فناوری و آمار جمعیت ثبت احوال خراسان شمالی با اشاره به اینکه ولادت‌ها در گروه سنی مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله با رقم یک هزار و ۴۶۷ مورد بیشترین میزان ولادت‌ها را دارد، افزود: همچنین گروه سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله یک هزار و ۴۴۶ مورد، مادران ۲۰ تا ۲۴ ساله یک هزار و ۱۶۶ مورد، مادران ۳۵ تا ۳۹ ساله ۹۹۰ مورد، مادران بالای ۴۰ سال ۳۰۱ مورد و گروه سنی مادران زیر ۲۰ سال ۵۳۴ مورد بوده است.

 پورجعفری دوین ادامه داد: میزان ولادت‌های فرزند سوم خانواده‌ها در خراسان شمالی طی نیمه نخست امسال یک هزار و ۲۸۸ مورد بوده است.

 وی ابراز داشت: همچنین تعداد ولادت‌های فرزند اول ۲ هزار و ۲۰ مورد، فرزند دوم ۲ هزار و ۴۵ مورد، فرزند چهارم ۴۳۰ مورد و فرزند پنجم ۱۲۱ مورد ولادت در خراسان شمالی طی نیمه نخست امسال ثبت شده است.

 

  اقدامات تأمین زمین طرح ۳ فرزندی به نتیجه نرسیده است

 زهرا معینی یکتا در گفتگو با خبرنگار «عصر اترک» در این باره گفت: مطالبات مردمی در موضوع مسکن در کنار تسهیلاتی که اولویت خانواده‌ها بوده، در دست اقدام و پیگیری است.

 وی ادامه داد: متأسفانه در بجنورد، شیروان، اسفراین و سملقان تأمین زمین به مشکل خورده است و با توجه به اینکه زمین در محدوده شهری وجود ندارد، باید الحاق به محدوده انجام شود.

 مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان شمالی بیان داشت: طی ماه گذشته با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سمت راه و شهرسازی خراسان شمالی اعلام شده که کارهای الحاق به محدوده شهری در دست اقدام است؛ اما تاکنون اقدام نهایی انجام نشده است.

طرح جوانی جمعیت خراسان‌شمالی لنگ زمین

 ۷ هزار نفر از خراسان شمالی متقاضی زمین ۳ فرزندی

 حسین نعمتی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در رابطه با آخرین وضعیت ثبت‌نام متقاضیان طرح زمین سه فرزندی گفت: از آغاز اجرایی‌شدن اهدای زمین به خانواده‌های صاحب سه فرزند از تاریخ ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹ هزار و ۷۰۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۷ هزار و ۱۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

 نماینده راه و شهرسازی خراسان شمالی در قانون جوانی جمعیت ادامه داد: بر این اساس از شهرستان اسفراین ۴۶۵ نفر، بجنورد ۳ هزار و ۲۹۱ نفر، شیروان ۷۷۷ نفر، ایور ۲۵۱ نفر، آشخانه ۱۲۳، آوا شهر پنج نفر، پیش قلعه ۱۱ نفر، تیتکانلو ۵۹ نفر، جاجرم ۱۱۳ نفر، چناران شهر ۱۷ نفر، حصار گرمه خان ۹ نفر، خانلق یک نفر، درق ۷۰ نفر، راز ۶۰ نفر، شوقان ۲۵ نفر، صفی‌آباد ۴۷ نفر، غلامان ۱۱ نفر، فاروج ۲۲۱ نفر، قاضی دو نفر، گرمه ۶۶ نفر، یکه صعود ۳۹ نفر تأیید نهایی شده‌اند که اهدای زمین به آنها انجام می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: گفتنی است از این تعداد یک هزار و ۷۷۵ نفر متقاضی دریافت زمین در روستاها بوده‌اند.

 نعمتی بیان داشت: اختلاف تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و تأییدشده‌ها بر این اساس است که خیلی از خانواده‌ها نسبت به تاریخ آگاهی نداشته‌اند و با وجود اینکه تاریخ تولد فرزندشان قبل از تاریخ ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۰ بوده؛ اما ثبت‌نام کرده‌اند که بر این اساس از لیست تأییدشدگان حذف شده‌اند.

 وی ادامه داد: همچنین دلیل دیگر اختلاف ثبت‌نام و لیست تأیید شده این است که فرد موردنظر از دو همسر سه فرزند دارد، به طوریکه از ازدواج نخست دو فرزند و از ازدواج دوم یک فرزند در حالی که در این طرح مقرر شده که هر سه فرزند باید از یک پدر و مادر باشد.

 

 تاکنون قطعه زمینی برای طرح ۳ فرزندی در بجنورد تحویل نشده است

 این مسئول گفت: تاکنون بنیاد مسکن در روستاهای حاشیه شهر بجنورد، ۸۰۰ قطعه زمین به خانواده‌های متقاضی تحویل داده است.

 نماینده راه و شهرسازی خراسان شمالی در قانون جوانی جمعیت با اشاره به اینکه در مرکز خراسان شمالی تأمین زمین به مشکل خورده است، توضیح داد: بر این اساس تاکنون هیچ قطعه زمینی تحویل داده نشده است.

 نعمتی یادآور شد: بنابراین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ۷۵ هکتار در گلستان شهر بجنورد در نظر گرفته شده که تمام مراحل به صورت کامل انجام و قطعه‌بندی شده و در مرحله اخذ سند مالکیت قرار دارد، اما شرکت آب و منطقه‌ای با این دلیل که این زمین در مسیل قرار دارد از ارائه سند تک برگی ۲۰۰ متری جلوگیری کرده است.

طرح جوانی جمعیت خراسان‌شمالی لنگ زمین

 تحویل تنها ۴۱۲ قطعه زمین طرح ۳ فرزندی در استان

 وی بیان داشت: سؤال ما از آب و منطقه‌ای این است که گستان شهر بالادست این زمین‌ها ساخته شده و چطور این قسمت در مسیر مسیل قرار دارد و احساس خطر می‌شود؛ اما برای گلستان شهر خطری دیده نمی‌شود.

 این کارشناس اضافه کرد: بر این اساس طبق پیگیری‌های صورت‌گرفته در استانداری یک مشاور مطالعاتی گرفته شده که به‌محض اینکه برای انجام مطالعات تأمین اعتبار شود، مطالعات آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه به موازات حل مشکل مسیل‌ بودن ،مشکل سند زمین‌ها هم رفع شود؛ واگذاری زمین انجام خواهد شد.

 نعمتی یادآور شد: همچنین در بجنورد طرح یک هزار هکتاری شهرک فرهنگیان نیز با سرعت خوبی جلو می‌رود که به‌محض الحاق زمین به شهرک فرهنگیان مشکل زمین بجنورد برای این طرح رفع خواهد شد.

 نماینده راه و شهرسازی خراسان شمالی در قانون جوانی جمعیت گفت: بر این اساس تاکنون در شهر بجنورد هیچ زمینی به خانواده‌های متقاضی این طرح تحویل داده نشده است.

 وی با اشاره به اینکه مبلغ ۵۰ میلیون تومان هزینه اولیه برای آماده‌سازی زمین و تحویل زمین و سند است، گفت: برخی خانواده‌ها این مبلغ را اقساطی پرداخت می‌کنند، و بعد از اتمام اقساط، سند به نامشان می‌خورد در حالی که زمین به آنها تحویل و شرایط ساخت مهیا است.

 

 ۷ هزار خانواده بجنوردی در صف دریافت زمین ۳ فرزندی

 نعمتی گفت: بر این اساس در شهرستان جاجرم ۱۲۹ قطعه زمین، شیروان ۹۰ قطعه، ۲۰ تیتکانلو، گرمه ۲۸، ایور ۶۵، درق ۸۰ تحویل زمین انجام شده است.

 نماینده راه و شهرسازی خراسان شمالی در قانون جوانی جمعیت در رابطه با واگذاری زمین طرح سه فرزندی در شهر آشخانه نیز توضیح داد: جهت واگذاری مشکلی وجود ندارد، اما مراحل تأمین زمین به مشکل خورده است.

 وی در رابطه با شیروان نیز توضیح داد: چند زمین برای الحاق به محدوده شهری در نظر گرفته شده که کارهایش در حال انجام است، اما تاکنون تنها ۹۰ قطعه به بخش خانلق واگذار شده است.

 این کارشناس با بیان اینکه براساس آخرین آمار ثبت شده ۴۱۲ قطعه زمین، تحویل خانواده‌های متقاضی طرح زمین سه فرزندی شده است، گفت: بر این اساس طبق افراد تأیید شده در این طرح ۶ هزار و ۷۶۴ نفر در صف دریافت زمین طرح سه فرزندی از استان خراسان شمالی هستند.

 نعمتی خاطرنشان کرد: سندی که برای طرح زمین سه فرزندی به خانواده داده می‌شود، به صورت سه دانگ، سه دانگ به نام پدر و مادر زده می‌شود.

طرح جوانی جمعیت خراسان‌شمالی لنگ زمین

 اهدای زمین به ساکنان روستا در شهر و مهاجرت معکوس

 این کارشناس با اشاره به اینکه اهدای زمین به خانواده‌های متقاضی زمین رایگان در شهرها باعث مهاجرت معکوس از روستا به شهر می‌شود، گفت: باتوجه‌به اینکه در خراسان شمالی تنها یک زایشگاه وجود دارد، به‌اجبار روستاها و شهرهای کوچک اطراف بجنورد برای زایمان به بیمارستان بنت‌الهدی مراجعه می‌کنند و همین قضیه باعث شده که تمام نوزادان به ثبت بجنورد برسند.

 وی گفت: بر این اساس این افراد متقاضی زمین از بجنورد می‌شوند و درصورتی‌که زمین در مرکز خراسان شمالی به آنها تحویل داده شود از روستا مهاجرت و برای زندگی به شهر می‌آیند.

 نعمتی تاکید کرد: نکته قابل‌توجه این است که آمار جداگانه برای پالایش این افراد وجود ندارد و گواهی ولادت در بیمارستان باید مدنظر باشد که محل تولد بجنورد می‌خورد و همین باعث یک سری به هم ریختگی‌هایی شده است.

 

 راهکار قانونی رفع مشکل زمین‌های گلستان شهر به دستگاه‌های متولی ارائه شده است

وحید واسطه، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در پاسخ به این سؤال که ممنوعیت مجوز ساخت از سمت آب و منطقه‌ای در رابطه با زمین‌های قطعه‌بندی شده در گلستان شهر بجنورد به دلیل قرارگیری در مسیل‌ها توضیح داد: شرکت آب منطقه‌ای در راستای انجام وظایف قانونی برای حفاظت از منابع آب و رودخانه‌ها و مسیل‌ها بر اساس قوانین و مقررات عمل می‌کند و در موارد لازم حدود قانونی مقرر را برای حفظ حقوق عامه به دستگاه‌های متولی یادآور می‌شود.

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی ادامه داد: این شرکت با اجرای هر طرح عام‌المنفعه به‌شرط رعایت حد بستر و حریم مسیل‌ها موافق است و در مناطقی که این موارد رعایت نشده و در عین حال اجرای طرح ضرورت داشته باشد راهکار قانونی رفع مشکل را به دستگاه‌های متولی ارائه می‌کند.

 این مسئول در خصوص طرح تأمین مسکن برای طرح جوانی جمعیت در مجاورت گلستان شهر بجنورد نیز خاطرنشان کرد: راهکارهایی به اداره کل راه و مسکن و شهرسازی استان ارائه شده است و برای ساماندهی مسیل‌ها، مطالعات مرحله دوم طرح ساماندهی مسیل‌های مشرف به گلستان شهر در چند سال قبل انجام شده و برای تأمین اعتبار به دستگاه‌های متولی ارائه شده است.

طرح جوانی جمعیت خراسان‌شمالی لنگ زمین

 نتیجه‌گیری: متأسفانه اجرایی‌شدن یک سری از طرح‌ها شاید در روزها و یا ماه‌های اولیه آغاز به نحو مطلوب پیش می‌رود اما رفته‌رفته به گروه طرح‌های بایگانی شده می‌پیوندند و در گوشه‌ای از قفسه خاک می‌خورد.

 این در حالی است که شاید یکی از دلایلی که خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری سومین فرزند داشته‌اند تأمین زمین و در نهایت تأمین مسکن برای آنها بوده و وقتی این طرح‌ها این‌گونه در شرایط خلأ، بی‌قانونی و بی اجرایی قرار می‌گیرند، به‌نوعی طرح شکست‌خورده به حساب بیایند.

 در استان کوچکی همچون خراسان شمالی وقتی از بین حدود ۸ هزار متقاضی تنها ۴۰۰ قطعه زمین تحویل خانواده‌ها داده شده که شاید در کنار نبود زمین بخش زیادی به کم‌کاری دستگاه‌های متولی بر می‌گردد، زیرا طرح مربوط به امروز فردا نبوده؛ بلکه بیش از سه سال از عمر آن می‌گذرد.

 متأسفانه از این طرح‌های بی‌نتیجه کم نداریم و همین بی‌ثمری‌ها باعث شده مردم نسبت به طرح‌هایی که از سمت دولت ابلاغ می‌شود دلسرد شوند، بنابراین خوب است که وقتی یک طرح آغاز می‌شود نسبت به اجرای آن جدیت به‌طوری باشد که به این مرحله نرسیم.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات