در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد:

مقصر تعطیلی درمانگاه گرمه؛ فرماندار یا شبکه بهداشت

شماره خبر : 2292 - https://asreatrak.ir/short/4xJW8

درمانگاه ولایت گرمه که مهرماه سال ۱۴۰۲ افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است به دلیل همکاری‌نکردن مسئولان شهرستان با تجهیزات کامل، تعطیل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، یکی از مشکلات اساسی و مطالبات به‌حق مردم گرمه برخوردار شدن از درمانگاه شبانه‌روزی است، زیرا در بسیاری موارد، بیماری و ناراحتی در پاسی از شب به وقوع می‌پیوندد و نبود مرکز درمانی شبانه‌روزی آن بیماری و ناراحتی را تشدید خواهد کرد و چه‌بسا که اتفاقات ناگوارتری همچون مرگ هم بیمار را تهدید کند.

 

گرمه شهری با ۲۸ هزار  نفر جمعیت از وجود درمانگاه شبانه‌روزی محروم مانده است باوجوداینکه این درمانگاه با زحمات بی‌دریغ خیرین و مسئولین ذی‌ربط در کمترین زمان ممکن آماده شده است؛ اما همچنان چراغ درمانگاه خاموش و درهای آن بسته و بدون سرویس‌دهی است و عملاً تمام آن دستگاه‌های بروز در حال خاک خوردن هستند.

 

پزشکان با حقوق اداره کار حاضر به همکاری نیستند 

محمدحسن کاظمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: شروع پروژه درمانگاه ولایت گروه در سال ۱۴۰۰ بوده است و در مهر  ۱۴۰۲ این مجموعه افتتاح شد. 

سرپرست موقت درمانگاه ولایت گرمه گفت: این درمانگاه با محوریت پزشک عمومی و دندانپزشکی در تمامی ساعات شبانه‌روز شروع به کارکرد و با پیش‌بینی افتتاح فاز به فاز این درمانگاه از جمله آزمایشگاه و سونوگرافی هدف جامع قرار گرفت، اما باتوجه‌به دلایل مختلف همچون همکاری‌نکردن برخی مسئولین اوضاع آن‌چنان که پیش‌بینی‌شده بود پیش نرفت و در حال حاضر درمانگاه هیچ‌گونه خدماتی به مردم این شهر نمی‌دهد و به حالت کاملاً تعطیل درآمده است.

وی افزود: این درمانگاه از نظر تجهیزات تکمیل و به‌صورت کامل مجهز و به‌روز است و فقط مشکل نیروی انسانی داریم.

سرپرست درمانگاه ولایت گرمه ادامه داد:  پیشنهادهایی که به پزشکان داده شده این بوده که با استفاده از دستگاه پز شخصی در این درمانگاه فعالیت کنند و هیچ مبلغی را به مؤسسه ندهند.

کاظمی گفت: یک پزشک متخصص داخلی در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته با این شیوه شروع به کارکرد اما بیشتر از دو ماه طول نکشید و تاکنون هیچ پزشکی حاضر به همکاری با این مؤسسه نشده است.

وی ادامه داد: یک دندانپزشک خانم برای همکاری اعلام آمادگی کرد؛ اما شبکه بهداشت گرمه با این همکاری موافقت نکرد و مجوز لازم جهت همکاری در شیفت عصر داده نشد.

این مسئول افزود: داروخانه این درمانگاه نیز به‌خاطر رفاه حال بیماران زیر نظر یک داروخانه بجنورد فعال است.

کاظمی خاطرنشان کرد: با پزشکان سطح شهرستان و بیرون از شهرستان صحبت شده است اما تاکنون هیچ پزشکی حاضر به همکاری نشده است که یکی از دلایل آنها بحث مالی بوده است؛ چراکه ما مازاد بر مبلغ تعیین شده اداره کارنمی توانیم، پرداختی داشته باشیم و با آن میزان هم پزشکان حاضر به همکاری نیستند.

مقصر تعطیلی درمانگاه گرمه؛ فرماندار یا شبکه بهداشت

سلیقه ای عمل کردن مسئول شبکه بهداشت گرمه

حامد نوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در گرمه گفت: چندین پزشک برای خدمت در مؤسسه ولایت شهرستان گرمه پیش‌بینی‌شده بود؛ اما هیچ‌کدام از آن پزشکان حاضر به همکاری نشدند.

مسئول مؤسسه تأمین درمان بسیجیان خراسان شمالی با تاکید بر اینکه مشکل این درمانگاه کمبود پزشک است، اظهارکرد: کمبود پزشک نه فقط مشکل گرمه بلکه یک مشکل ملی است.

وی افزود: در ابتدای شروع به کار درمانگاه ولایت شهر گرمه، برخی از پزشکان از جمله یک پزشک بومی گرمه قول همکاری داد اما متاسفانه در عمل تنها ماندیم. 

نوری گفت: طبق قانون پزشک طرح بعد از گذشت ۶ ماه می‌تواند مجوز مطب داشته باشد و این شامل حال دکتر تبریزی هم شده بود و منطقه محروم بودن گرمه مزید بر این علت می‌شد؛ اما مدیر شبکه بهداشت این مجوز را نداد و سلیقه‌ای عملکرد.

مسئول مؤسسه تأمین درمان بسیجیان خراسان شمالی گفت: تجهیزات آماده شده برای خدمات‌دهی اما متأسفانه به دلیل عدم همکاری مسئولین منجر به خاک خوردن دستگاه‌ها شده و چیزی جز زیان مالی برای ما نداشته است.

نوری تصریح کرد: در حال حاضر دسترسی به پزشک تعهدی یا پزشک خانواده و طرح نداریم تا در شهرستان به‌کارگیری کنیم، فقط یک پزشک که پروانه آزاد داشته باشد، می‌توانیم به‌کارگیری کنیم که برای این مدل جذب هم آن‌قدر شرایط در منطقه محروم سخت شده است که باید از راه‌های دیگری دکتر را جذب کرد. 

 

مقصر تعطیلی درمانگاه گرمه؛ فرماندار یا شبکه بهداشت

فرماندار همکاری نکرد

وی با بیان اینکه به فرماندار گرمه به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان پیشنهاد شد که از رئیس دانشگاه مطالبه کند تا پروانه موقت برای پزشکان طرح صادر کنند، تأکید کرد: اما هیچ‌گونه همکاری از سوی فرماندار نشد.

وی گفت: تمام تجهیزات به‌صورت کامل و به‌روز شده فراهم شده است و آماده خدمات‌رسانی است؛ اما برای جذب پزشک و دندانپزشک نیاز به همکاری و مطالبه‌گری فرماندار و مدیر شبکه بهداشت دارد. 

 

مسئولان درمانگاه ولایت باید خودشان تامین نیرو بکنند
مریم رازقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، اظهار کرد: درمانگاه ولایت خارج از سیستم دانشگاه علوم پزشکی و مربوط به بخش خصوصی و شخصی است و لذا برای تأمین پزشک باید خودشان اقدام کنند و قرارداد شخصی بسته شود. 

مدیر شبکه بهداشت گرمه گفت: این در حالی است که مسئولین درمانگاه از شبکه بهداشت خواسته‌اند که پزشکان شبکه بهداشت را در اختیار درمانگاه قرار دهند.

رازقی گفت: طی جلسات و مکاتبات متعدد خواسته شده پزشکان خانواده مستقر در شبکه بهداشت را در اختیار این مؤسسه قرار دهیم تا بتوانند در شیفت عصر به مردم خدمات ارائه کنند؛ اما از نظر قانونی این مجوز داده نشد.

این مسئول تاکید کرد: طبق قانون، پزشک خانواده نمی‌تواند به غیر از مراکز بهداشتی درمانی و مراکز جامع سلامت که سرانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، در جای دیگر مشغول به کار شود.

وی گفت: مسئولین درمانگاه ولایت می توانند دکتر مورد نظر خود را پیدا و در سامانه ثبت کنند و پزشک مشغول به کار شود و موضوعی از این بابت متوجه شبکه بهداشت نیست. 

مدیر شبکه بهداشت گرمه خاطرنشان کرد: مسئولین برای راه‌اندازی مجدد این درمانگاه باید به وزارتخانه مراجعه و تلاش کنند تا میان‌بری برای  قوانین ایجاد کنند و تبصره‌ای به دلیل منطقه محروم بودن اضافه کنند تا بتوانند از پزشکان شبکه بهداشت در شیفت عصر استفاده کنند و هیچ‌گونه منعی از سمت شبکه بهداشت متوجه این موضوع نیست. 

 

نتیجه‌گیری: نيروي انساني سالم، از بنیان‌های جامعه توسعه‌یافته است و اين نيز هنگامي به دست می‌آید كه علاوه بر كاركردهاي خوب بخش‌های مختلف جامعه، مراكز درماني و بهداشت نیز به‌عنوان خط مقدم سلامت، خدمات خوب و باکیفیت ارائه دهند؛ اما گاهی مشاهده می‌شود در مناطق محروم یا دسترسی به مراکز درمانی وجود ندارد و یا اینکه هم‌زمان با تأسیس مراکز درمانی در زمینه تأمین نیروی انسانی فکری اندیشیده نمی‌شود و باعث می‌شود بسیاری از مراکز بعد از صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت و تجهیز این مراکز به دلیل نبود پزشک و سایر نیروهای انسانی بدون استفاده بماند. 

اما همکاری و دلسوزی مسئولان منطقه قطعاً می‌تواند گام مؤثری در زمینه رفع این‌چنین مشکلاتی باشد؛ اما همکاری‌نکردن یا برخوردهای سلیقه‌ای و گاهی تعصبات بی‌مورد باعث تعطیلی یک پروژه می‌شود. 

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات