در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

راه ارتباطی مشکل اصلی مرزنشینان خراسان‌شمالی

شماره خبر : 2386 - https://asreatrak.ir/short/4Pb2R

وقتی صحبت از جاده استاندارد و ویژگی‌های یک جاده خوب در میان باشد، نام شهرستان راز و جر گلان مستثنی از این صحبت است. شهرستانی با جمعیتی حدود ۶۵ هزار نفر در نقطه صفر مرزی که محروم از بسیاری از امکانات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، حدود ۷۰ سال است که مردم شهرستان راز و جرگلان از جاده غیراستاندارد و پر پیچ‌وخم رنج می‌برند و هر ساله برای بسیاری از اهالی این منطقه اتفاقات غیرقابل‌جبران می‌افتد.

هر سال شاهد وعده‌های مسئولین و نمایندگان برای بازگشایی جاده‌های شهرستان راز و جرگلان (مثل راه مرزی جرگلان به گلستان - گذرگاه مرزی پرسه سو و ترکمنستان - راه مواصلاتی شهر راز به بجنورد که با کاهش چشمگیر حدود ۴۰ کیلومتر از جاده کنونی کاسته می‌شود) هستیم، ولی در عملکرد این وعده‌ها فراموش می‌شود.

 

یک‌قدمی مرگ 

یکی از اهالی راز و جرگلان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: مجبورم در هفته یک‌بار از این راه رفت و آمد داشته باشم، جاده‌ای بسیار خسته‌کننده و خطرناک است، چندین بار در این جاده مرگ را در یک‌قدمی خودم دیدم.

یکی دیگر از شهروندان شهر راز گفت: سال قبل یکی از بهترین دوستانم را در این راه به‌خاطر تصادف از دست دادم که واقعاً برایم دردآور بود.

 

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که در این راه زیبایی‌های چشمگیری هم وجود دارد که در هر منطقه‌ای دیده و یافت نمی‌شود از جکله مانند گله شتران که در روستای باران آباد دیده می‌شود.

 

شهروند دیگری گفت: بعد از سالیان سال مردم شهرستان رازوجرگلان با صحنه آسفالت جاده‌ای رو به رو شدند، اما فقط ۴ کیلومتر این جاده آسفالت شده است.

راه ارتباطی مشکل اصلی مرزنشینان خراسان‌شمالی

۴۰ دقیقه راه را نزدیک‌تر می‌کند

مصطفی حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، گفت: پروژه راه دسترسی مرکز شهرستان به مرکز استان با وجود اینکه مطالبه چند ساله مردم شهرستان بود در دولت سیزدهم و در سفر رئیس جمهور شهید جمهور، این راه جزء مصوبات قرار گرفت و ابلاغ شد.

 

فرماندار شهرستان راز و جرگلان افزود: این پروژه از شهر راز به شیرین دره به طول ۲۷ کیلومتر است که در ۲ فاز طراحی شده، فاز یک از ابتدای مسیر راز به سمت دوراهی پوستین‌دوز است که به طول ۱۳ کیلومتر مطالعات آن انجام شده و سال گذشته به طول ۴٫۷ کیلومتر عملیات اجرایی‌اش انجام شده است.

 

وی افزود: فاز دوم که از دوراهی پوستین‌دوز تا شیرین دره است که هم اکنون منتظر انجام مطالعات است.

 

حاج زاده با اشاره به آمار راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی راه و شهرسازی این است که این پروژه بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

این مسئول اظهارکرد: در شورای برنامه‌ریزی استان هم در مردادماه مبلغ ۸۰ میلیارد تومان قیر رایگان برای این پروژه مصوب شده است.

فرماندار شهرستان رازوجرگلان با اشاره به موانع پیش روی این پروژه گفت: این پروژه مشکلاتی هم دارد و علی‌رغم پیگیری‌های زیادی هم که صورت‌گرفته هنوز ماده ۲۳ ملی آن مصوب نشد.

حاج‌زاده اضافه کرد: تدابیری برای اینکه این پروژه ماده ۲۳ بگیرد و به یک‌چشم انداز روشنی برسد، اتخاذ شده در جدول پیوست بودجه این پروژه ذکر شود و منابع مالی در اختیار بگیرد و مردم هرچه سریع‌تر از نعمت این پروژه استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این پروژه مشکلات دیگری از جمله تملک زمین‌های منطقه و همچنین برخورد با زیر ساخت‌ها وجود داشته است، گفت: تلاش شده تا دستگاه‌های مختلف پای‌کار بیایند تا مشکلات این پروژه را حل کنند و هرچه زودتر این فاز که قراردادش بیش از یک سال است که منعقد شده به پایان برسد و فازهای بعدی را شاهد باشیم.

 

نتیجه گیری: راه مناسب یکی از مطالبات به حق و جدی شهرستان راز و جرگلان است که نیازمند عزم مسئولان ارشد استان و شهرستان برای حل این مشکل و بهره‌مندی اهالی منطقه از این زیرساخت است.

انتهای خبر/ ادبی

0 نظر

ارسال نظرات