در حال بارگذاری
شور حسینی در مناطق محروم خراسان‌شمالی؛

«درپرچین» همتی حسینی می‌خواهد

شماره خبر : 977 - https://asreatrak.ir/short/4A37Q

روستای درپرچین علیا از توابع شهرستان اسفراین یکی از مناطق محروم خراسان شمالی است که با وجود محرومیت‌های فراوان و البته نبود مسجد و حسینیه، شور حسینی آن را زنده نگه داشته است.

به گزارش عصر اترک، پشت پرچین‌ها و لابه‌لای تپه‌ها که راه شنی و شوسه آن را به شهر اسفراین متصل می‌کند دهستان میلانلو است، روستای «درپرچین» قرار دارد،  روستایی بکر که با کمی جستجو زنانی با دامن پرچین عشایر و مردمانی قوی را در خاطر تداعی می‌کند.

منطقه‌ای زیبا که از دست تراشنده فنّاوری بیشتر در امان مانده و مردم در ابتدایی‌ترین سبک با کمترین امکانات در این حوالی به سر می‌برند؛ اما دلخوش‌اند به نام حسین و حال روضهٔ سیدالشهدا و یاران شهیدش و نقطه اتکا و حرکت‌هایشان نور جمعی و اراده لبیک یا حسین هاست.

«درپرچین» همتی حسینی می‌خواهد

با اینکه در اولین جستجوها برای بررسی مشخصات اولیه و پیمایشی این روستا، نداردهای بی‌شماری به چشم می‌خورد از جمله مسجد ندارد، شبکه سراسری برق ندارد، گاز لوله‌کشی ندارد و .... اما این روستا کاروان پیاده به سمت حرمین شریفین دارد، مدافع حرم دارد و خادم از شهدا و نام مبارک زهرا اطهر و خدمت به اهل‌بیت علیهم‌السلام بر همه قلب‌هایشان می‌درخشد.

«درپرچین» همتی حسینی می‌خواهد

حسین قوامی از فعالان و همراهان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان اسفراین و یکی از مدافعان حرم، با ارسال تصاویری که گویای مراسم عزاداری در منطقه‌ای کم‌برخوردار اما بااراده قبلی استوار بود، از لحظه‌های همدلی و عزم حسینی مردم این روستا گفت و توضیح داد: اینجا مسجد یا حسینیه ندارد و مردم سال‌های قبل برای شرکت در عزاداری شهدای کربلا به روستاهای هم‌جوار می‌رفتند؛ اما امسال همراه تنی چند از اهالی، خانه کوچک و غیرمسکونی را به‌عنوان مسجد برای اقامه نماز و برگزاری مراسم سوگواری آماده کردیم.

«درپرچین» همتی حسینی می‌خواهد

وی اضافه کرد: این روستا مردمی باایمان دارد؛ اما از لحاظ توان مالی بسیار ضعیف‌اند، تمام مسجدی که راه انداختیم دو پرچم «یا حسین» دارد که آن‌ را هم از یک کاروان‌ پیاده امانت گرفتیم و دست‌به‌دست هم دادیم تا زمزمه تمسک و توسل‌های یا اباعبدالله این مردم خاموش نشود.

نفس‌های تپنده و محکم مردم روستا و شوروشوق دل‌های سوگوار حسین نیاز به دست‌های همیار و همدل مردم و مسئولان دارد، تا آن صفای زلال و بکر پایان‌ناپذیر و جریان‌های روینده و رونده در کوهستان‌های شاه جهان و روستای «درپرچین» ادامه یابد.

«درپرچین» همتی حسینی می‌خواهد

انتهای خبر/ محدثه نیری

0 نظر

ارسال نظرات