در حال بارگذاری
مدرس علوم اجتماعی در خراسان شمالی:

ذائقه جوانان در عصر فناوری تغییر کرده است

شماره خبر : 271 - https://asreatrak.ir//short/NBrkd

یک مدرس علوم اجتماعی در خراسان شمالی به موضوع تغییر ذائقه جوانان در عصر فناوری اشاره کرد و گفت: علاوه بر نفوذ گسترده فناوری‌های نوین، عوامل دیگری از جمله تغییر سبک زندگی وکاهش تعاملات اجتماعی در تغییر ذائقه جوانان نقش دارند.

مجید پورخیاط در گفتگو با خبرنگار عصراترک به موضوع الگوگیری جامعه، به‌ویژه جوانان، از سلبریتی‌ها در فضای مجازی و پیامدهای آن بر هویت دینی و فرهنگی جامعه در عصر فناوری‌های نوین ارتباطی اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد نفوذ بی‌سابقه فناوری‌های نوین ارتباطی در تمامی ابعاد زندگی، به‌ویژه در میان جوانان هستیم که این فناوری‌ها به طور فزاینده‌ای در سبک زندگی و ذائقه جوانان نفوذ می‌کنند و بر انتخاب‌ها، رفتارها و ارزش‌های آن‌ها تأثیر می‌گذرانند.


  وی در ادامه به نسل اینترنت و شرایط این نسل در خصوص استفاده از فناوری‌ها پرداخت و اظهار کرد: این نسل از بدو تولد با اینترنت و فناوری‌های نوین ارتباطی بزرگ شده‌اند و به طور ذاتی با این فناوری‌ها خو گرفته و از آن‌ها به طور گسترده در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند.


  این دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به مزایای استفاده از فناوری‌ها برای نسل اینترنت، گفت: اینترنت و فناوری‌های نوین ارتباطی، می‌توانند فرصت‌های جدیدی برای آموزش، ارتباطات، سرگرمی و خلاقیت در اختیار نسل اینترنت قرار دهند.

 

 وی همچنین الگوگیری از سلبریتی‌ها و افراد نامناسب در فضای مجازی، اعتیاد به اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای، فقدان مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، کاهش تمرکز و قدرت تفکر انتقادی، مواجهه با محتوای نامناسب و آسیب‌زا در فضای مجازی، چالش‌های الگوگیری از سلبریتی‌ها در فضای مجازی را رفتارهای مخاطره‌آمیز استفاده از این فضا خواند.


  پورخیاط یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را، الگوگیری جوانان از سلبریتی‌ها در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: سلبریتی‌ها با استفاده از این فضا، می‌توانند به طور مستقیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و سبک زندگی، افکار و عقاید خود را به اشتراک بگذارند که این موضوع می‌تواند به تضعیف باورهای دینی و فرهنگی جوانان، گرایش به رفتارهای غیراخلاقی و ازدست‌دادن هویت آن‌ها منجر شود.


 وی در پاسخ به این سؤال که چه روش‌های جدیدی برای تربیت و سواد سلامت و رسانه نسل اینترنت وجود دارد، اظهار داشت: گفتگوی صریح و شفاف با فرزندان درباره استفاده از اینترنت و فضای مجازی، تعیین زمان مناسب برای استفاده از اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای، معرفی منابع معتبر و مناسب در فضای مجازی به فرزندان، تشویق فرزندان به فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی، ایجاد فضای صمیمی و گفتگو در خانواده بخشی از این راهکارهای تربیتی هستند. 

 

پورخیاط تولید محتوای باکیفیت و جذاب برای نسل اینترنت، ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها و معلمان در زمینه تربیت نسل اینترنت، حمایت از نهادهای فعال در زمینه سواد رسانه‌ای، ایجاد قوانین و مقررات مناسب برای نظارت بر محتوای فضای مجازی و نقش خانواده‌ها و مسئولان در حفظ هویت دینی و فرهنگی جوانان بخش دیگری از راهکارهای تربیتی نسل اینترنت خواند.


  وی در پایان، خطاب به خانواده‌ها و مسئولان گفت: حفظ هویت دینی و فرهنگی جوانان در عصر فناوری‌های نوین ارتباطی، یک وظیفه همگانی است، بنابراین همه ما باید با همکاری یکدیگر، جهت ارتقای سواد رسانه‌ای جوانان، تقویت فرهنگ‌سازی و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی تلاش کنیم تا شاهد رشد و شکوفایی نسل جوان در مسیر تعالی و سعادت باشیم.

 

مصاحبه از آرزو رحمانی
انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات