در حال بارگذاری
عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد:

مبارزه با بدعت‌ها علت قیام امام حسین بود

شماره خبر : 1591 - https://asreatrak.ir/short/4O9OZ

عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد گفت: یکی از اهداف و فلسفه قیام امام حسین (ع) مبارزه با بدعت‌هایی بود که حکومت بنی‌امیه در جامعه نهادینه کرده بودند.

علی نیرومند در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» در مورد اهداف قیام امام حسین (ع)، اظهار کرد: فلسفه و اهداف قیام امام حسین (ع) موارد زیادی است یکی از این اهداف نشان‌دادن چهره حکومت بنی‌امیه بود و بنا به فرموده حضرت، آن حکومتی که قرار است یزید خلیفه‌اش باشد نباید اسم اسلام برایش گذاشته شود.

استاد دانشگاه بجنورد نکته دوم علت قیام امام حسین (ع) را این‌گونه شرح داد: احیای سنت پیامبر (ص) یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین (ع) است که حضرت می‌فرمایند من قیام می‌کنم؛ چون سنت پیامبر را باید احیا کنم و با بدعت‌های بنی‌امیه مبارزه کنم.

وی در مورد بدعت‌هایی که حکومت بنی‌امیه گذاشته بود، گفت: به‌عنوان‌مثال، یزید خلافت را به حکومت سلطنتی و موروثی تغییر داد، بیت‌المال را از اموال شخصی خودش می‌دانست و کسی اجازه نداشت در مورد بیت‌المال از آنان سؤال‌وجواب کند، ازدواج دو خواهر را هم‌زمان بدون مشکل می‌دانست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مبارزه با فساد آشکار نیز یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین (ع) بود حکومت بنی‌امیه آشکارا باده‌نوشی می‌کردند، بوزینه بازی می‌کردند و در حالت مستی به نماز می‌ایستادند.

وی در مورد احیای حدود الهی که یکی دیگر از علت‌های قیام امام حسین (ع) است، توضیح داد: برای‌آنکه حدود الهی در جامعه جاری شود حضرت قیام کردند و احیای حدود الهی بیانگر این است که برای احیای حدود الهی نیاز به یک حکومت است.

نیرومند علت دیگری که حضرت برای آن قیام کردند را این‌گونه شرح داد: حضرت برای‌آنکه با ائتلاف اموال مردم، مال یتیمان و بیت‌المال برخورد شود دست به قیام علیه این بدعت‌ها گذاشت تا فقرا و ضعفا زیر سلطه مستکبران نباشند همچنین عمل به حق مبارزه با باطل نیز از دیگر عوامل و اهداف قیام بود.

این استاد دانشگاه در مورد هشتمین علت قیام حضرت گفت: حضرت برای احیای حق قیام کردند، بنا به فرموده امام حسین (ع) اصلاح امت خود را نیز یکی دیگر از عوامل و اهداف قیام خواند. به‌عبارت‌دیگر شعار اصلاح بین امت و بین پیروان واقعی نیز یکی از اهداف آن حضرت برای قیام بود.

وی احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را نیز علت دیگر قیام امام حسین (ع) خواند و شرح داد: حضرت در واقعه کربلا می‌فرمایند که من از روی طغیان، فساد انگیزی و ستمکاری قیام نکردم، تنها برای اصلاح در امّت جدّم به پا خواستم. می‌خواهم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنم و به روش جدّم و پدرم علی بن ابی‌طالب رفتار نمایم.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات