در حال بارگذاری
عصراترک مشکلات تیراندازی با کمان را بررسی کرد؛

تیراندازی با کمان خراسان‌شمالی در سیبل مشکلات

شماره خبر : 2170 - https://asreatrak.ir/short/e8k8k

جایگاه خراسان شمالی در رشته تیراندازی با کمان ۲۹ام کشوری است که علی‌رغم پتانسیل‌های موجود در این استان و ورزشکاران علاقه‌مند به ورزش تیراندازی با کمان، این رشته ورزشی مغفول مانده است و دستخوش تغییرات زمان شده است.

به گزارش خبرنگارگروه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، رشته تیراندازی با کمان در خراسان شمالی ید طولایی دارد اما در حال حاضر رتبه ۲۹ را در بین سایر استان‌ها داراست، خراسان شمالی در این رشته ورزشی پتانسیل و ظرفیت بالایی دارد که باید بر روی آن کار شود همچنین در تیراندازی با کمان سنتی خراسان شمالی دارای رتبه پنجم کشوری است که باید برروی این ظرفیت نیز کار بیشتری شود تا خراسان شمالی جایگاه اصلی خود را پیدا کند.  

در حال حاضر خراسان شمالی ۸۰ تیرانداز ماهر دارد که در مسابقات کشوری حائز رتبه شده‌اند همچنین هیأت تیراندازی باکمان خراسان شمالی ۳۰۰ عضو بیمه شده دارد.

۸۰تیرانداز در خراسان شمالی وجود دارد

 سرپرست هیات تیراندازی با کمان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: ۸۰ نفر در هیات تیراندازی با کمان در خراسان شمالی در سه حوزه سنتی، کامپوند، ریکرو فعالیت می‌کنند.

نعمت اله نظری افزود: در شهرستان بجنورد، اسفراین، شیروان، گرمه و جاجرم، رازوجرگلان سالن‌هایی برای تیراندازی با کمان وجود دارد متاسفانه تیراندازی در شهرستان مانه و سملقان وجود ندارد چون زمین یا سالنی برا ی این رشته درنظر گرفته نشده است اما پیگیر این موضوع هستیم.

وی گفت: وقتی مجمع انتخاب رئیس هیأت تیراندازی مشخص شود، می‌توانیم بهتر به این رشته بپردازیم و کمبودها را رفع کنیم.

نظری بیان کرد: با رایزنی‌های نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دو کمان نیمه حرفه‌ای خریداری شد تا برای تیراندازان بدون کمان استفاده شود.

وی در ادامه به نفرات قوی در این رشته اشاره کرد و گفت:  محمد نادری‌نیا در قسمت پارا، رتبه نهم کشوری را داراست، یگانه کهنسال، صادق بهلولی، علی زرهرن، سمانه علیپور، احمدرضا برزگر، محمد محمدزاده، جواد قربانیان و زهرا ابراهیم آبادی از نفرات برتر در مسابقات سطح استان هستند.

تیراندازی با کمان خراسان‌شمالی در سیبل مشکلات

خراسان شمالی جزو پنج استان برتر رشته کمان سنتی

سرپرست هیأت تیراندازی با کمان گفت: ورزشکاران این رشته بعد از مدتی باید کمان خود را ارتقا دهند اما چون هزینه‌های آنان بالا است، بیشتر ورزشکاران توانایی خرید کمان حرفه‌ای یا تخصصی‌شان را ندارند.

وی با بیان اینکه قیمت هر یک کمان بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون است و قیمت هر یک تیر معمولی و ضعیف نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان است، گفت: به دلیل افزایش قیمت وسایل و تجهیزات رشته تیراندازی با کمان، بیشتر ورزشکاران تا حرفه‌ای شدن ادامه نمی‌دهند و در حد آموزش بسنده می‌کنند به همین علت رتبه خراسان شمالی در این رشته ۲۹ام کشوری است.

نظری ادامه داد: هم اکنون ۲۰ کمان آموزشی در استان وجود دارد اما مشکل اصلی نبود کمان حرفه‌ای و تیر است همچنین فوم و پایه‌ای که وجود دارد برای سال ۹۴ است و در صورت انتخاب رئیس هیات تیراندازی با کمان، پایه‌های سیبل نیز ۳۰ عدد وجود دارد که باید تعمیر شود و به تمام هیأت‌های سطح استان پخش شود.

سرپرست هیأت تیراندازی خراسان شمالی گفت: اسپانسری تاکنون اعلام آمادگی و حمایت از این هیات را نکرده است زیرا رشته تیراندازی، ورزش شخصی به حساب می‌آید همچنین در رشته کمان سنتی خراسان شمالی رتبه پنجم کشوری را داراست.

وی ادامه داد: یکی از ورزشکاران استان مقام هشتم کشوری در قسمت پارا را دارد که استان ظرفیت و پتانسیل خوبی برای ارتقا و پیشرفت این ورزش دارد و مسابقه‌ای در سطح استانی تا پایان مهرماه در شهرستان شیروان قرار است، برگزار شود.

نظری افزود: در بجنورد مربی که مجوز برای تدریس داشته باشد، متأسفانه نیست اما در شیروان پنج داور و مربی رسمی و در اسفراین نیز مربی حرفه‌ای و رسمی فعالیت دارد و پیگیر این هستیم که کلاس مربی‌گری و داوری برگزار کنیم.

سرپرست هیات تیراندازی با کمان خراسان شمالی گفت: درخواستی که دارم این است ابتدا رئیس هیات سریع‌تر مشخص شود تا بتوان از شناسه خرید برای هیأت استفاده کرد همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون گذشته استدعا دارم در خرید تجهیزات رشته تیراندازی با کمان کمک کنند.

وی با بیان اینکه تا مدتی قبل تمرینات رشته تیراندازی نامنظم و کمرنگ برگزار می‌شد، گفت: خوشبختانه در طی این یک سال ورزشکار علاقمند به این رشته فراروان بوده در فصل تابستان ۳۰ نفر علاقه‌مند به این رشته در شهرستان شیروان، در شهرستان بجنورد ۱۶ نفر، در شهرستان اسفراین نیز ۱۰ نفر ثبت‌نام کردند.

نظری با بیان اینکه با کمبود فوم مواجه هستیم، توضیح داد: برای آموزش ورزشکاران باید در یک هیأت تیراندازی با کمان حداقل ۱۰ فوم استاندارد وجود داشته باشد تا تیرها هنگام اصابت نشکنند؛ اما با کمبود فوم مواجه هستیم.

تیراندازی با کمان خراسان‌شمالی در سیبل مشکلات

رشته تیراندازی تلاش بیشتری برای جایگاه بالاتر انجام دهد

  مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: طی هفته آینده جلسه انتخاب رئیس هیأت ورزشی تیراندازی با کمان برگزار می‌شود تا این رشته ورزشی سروسامان بگیرد.

 غلام‌حسین شاکری افزود: وظیفه رئیس هیأت است تا اسپانسر و پشتیبان پیدا کند و ۷۰ درصد آورده و سرمایه را داشته باشند اداره کل ورزش و جوانان نیز همراهی می‌کند.

وی گفت: امید است رایزنی با مسئولان و نمایندگان مجلس صورت بگیرد تا لوازم اولیه رشته تیراندازی برای تمام شهرستان‌های استان فراهم شود.

 شاکری ادامه داد: این اداره سعی می‌کند مبالغی برایشان واریز شود تا تجهیزات ابتدایی و اولیه خریداری شود و رشته تیراندازی با کمان باید بیشتر سعی کند تا جایگاه اصلی خودش را در سطح کشور و جهان پیدا کند.

 وی در مورد سفارش اسلام به رشته تیراندازی با کمان گفت: در اسلام نیز سفارش شده به فرزندان خود تیراندازی با کمان، شنا و اسب‌سواری آموزش دهید در همین راستا هدف این اداره این است پشتیبان هیأت‌های ورزشی باشند تا وسایل اولیه را خریداری کنند.

 نتیجه‌گیری: خراسان شمالی در رشته کمان سنتی دارای رتبه پنجم کشوری است که باید تقویت شود، همچنین این استان رتبه۲۹ام در این رشته ورزشی را داراست درصورتی‌که پتانسیل آن در استان وجود دارد باید بیش‌ازپیش در راستای تقویت این رشته برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد تا شاهد پیشرفت استان در این رشته ورزشی باشیم.

گزارش از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات