در حال بارگذاری
به‌منظور مبارزه به بیماری تب کریمه کنگو؛

۱۵۰ هزار دام خراسان شمالی سم‌پاشی شدند

شماره خبر : 1329 - https://asreatrak.ir/short/4LXon

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در استان، طی چهارماهه نخست امسال ۱۵۰ هزار دام سبک‌وسنگین، سم‌پاشی بدن و ۱۰۰ هزار مترمربع از فضای دامداری‌ها نیز سم‌پاشی شدند.

 ابراهیم تقوایی در گفتگو با «عصر اترک» اظهار کرد: بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ناشی از عفونت ویروسی است که حیوانات اهلی و وحشی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 وی گفت: درصورتی‌که حیوانات توسط کنه آلوده به این ویروس گزیده شوند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: بروز این بیماری در حیوانات بدون علائم بالینی است که پس از دو هفته عوارض این بیماری در بدن حیوان از بین می‌رود و حیوان نجات پیدا می‌کند.

 بااین‌وجود، وی عنوان کرد: انسان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند درصورتی‌که تماس مستقیم با خون‌آلوده و یا بافت آلوده به این بیماری داشته باشد.

 تقوایی بیان کرد: کشاورزان، دامداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابان بسیار در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 وی همچنین با یادآوری این مطلب که تماس مستقیم با ترشحات بیماران نیز موجب انتقال این بیماری می‌شود، گفت: کادر درمان و پزشکان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه سردرد، سرگیجه، درد در ناحیه پشت سر، بی‌اشتهایی، استفراغ، درد در مفاصل، سرفه و التهاب حنجره از علائم این بیماری هستند، اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه این علائم شبیه دیگر بیماری‌ها است؛ بنابراین تشخیص این بیماری سخت است.

 وی تصریح کرد: درصورتی‌که این بیماری دیر تشخیص داده شود، به‌طورکلی احتمال مرگ‌ومیر مبتلایان به این بیماری به ۳۰ درصد می‌رسد.

 تقوایی در بخش دیگری از سخن خود با اعلام اینکه زمان اصلی فعالیت کنه‌ها در فصل تابستان است، گفت: احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان بیشتر می‌شود.

 وی عنوان کرد: بر همین اساس، هر ساله اداره کل دامپزشکی استان برنامه‌های سم‌پاشی واحدهای دامی و سم‌پاشی بدن دام‌ها را با توزیع سم میان دامداران اجرایی می‌کند.

 رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین افزود: این اداره کل هر ساله آموزش چهره‌به‌چهره با دامداران، آموزش اهالی ساکن در روستاها در محل خانه‌های بهداشت روستایی و آموزش کارکنان کشتارگاه‌ها را انجام می‌دهد.

 وی اعلام کرد: در استان طی چهارماهه نخست امسال ۱۵۰ هزار رأس دام سبک‌وسنگین همچنین ۱۰۰ هزار مترمربع فضای واحدهای دامی علیه بیماری تب کریمه کنگو سم‌پاشی شدند.

 تقوایی همچنین عنوان کرد: در استان، در سال جاری هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا دام یا انسان به این بیماری گزارش نشده است.

 وی در خاتمه توصیه کرد: هر ساله باید به طور منظم و مستمر دامداری‌ها، بدن دام‌ها و کشتارگاه‌ها سم‌پاشی شوند.

 رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه گفت: نباید به‌هیچ‌عنوان ذبح دام در معابر و منازل انجام شود؛ بلکه باید در کشتارگاه‌ها انجام شود.

 وی افزود: دام برای ذبح باید سالم باشد و ذابح برای ذبح دام از دستکش، عینک و لباس کار مناسب استفاده کند.

 تقوایی خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان کنه روی بدن دام و انسان نباید با دست کنده شوند؛ بلکه باید کنه با الکل، بی حس و پس از آن کنده شود.

 وی بیان کرد: شهروندان گوشت را از مراکز دارای مجوز خریداری کنند و گوشتی را انتخاب کنند که دارای مهر دامپزشکی است.

 رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: گوشت استحصال شده در مدت ۲۴ ساعت در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه منجمد شود.

 وی تأکید کرد: در منزل در تماس با گوشت خام از دستکش استفاده و گوشت کاملاً آب‌پز شود.

 تقوایی افزود: گوشت به‌صورت نیم‌پز استفاده نشود.

 انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات