در حال بارگذاری
نگاهی به سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی؛

چراغی برای ادامه راه هنرمندان جوان

شماره خبر : 1833 - https://asreatrak.ir/short/N308W

سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به میزبانی خراسان شمالی عصر دیروز فعالیت خود را در خراسان شمالی آغاز کرد و بیست و سوم ماه جاری با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، در این دوره یک هزار و ۲۳۳ شرکت‌کننده آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که پس از برگزاری جلسات ارزیابی و انتخاب،۱۷۴ هنرمند به مرحله کارگاهی جشنواره سی و یکم راه پیدا کردند. 

۱۷۴ هنرمند جوان راه‌یافته به مدت سه روز فرصت خواهند داشت تا با راهبری استادان کارگاه‌‌ها، پروژه‌های عملی خود را به نتیجه برسانند و در پایان، با برگزاری آیین اختتامیه، برگزیدگان هر بخش معرفی می‌شوند. 

سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری، هنر سرامیک و رسانه‌های هنری جدید به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ۱۹ تا ۲۳  شهریورماه به میزبانی خراسان شمالی برگزار می‌شود. 


جشنواره هنرهای تجسمی،  پویایی را به ارمغان آورده است

 هنرمند کارتونیست راه‌یافته به جشنواره سی و یکم از خراسان شمالی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، گفت: برگزاری این جشنواره پویایی را به هنرمندان استان هدیه داده است.

میترا کهندل با تأکید بر اینکه هنرمندان باید به‌درستی از فرصت ایجاد شده بهره ببرند، تصریح کرد: برگزاری کارگاه و ایجاد فضایی برای تولید اثر نه‌تنها حس رقابت سالم را در میان هنرمندان ایجاد می‌کند، بلکه بستر را برای تبادل تجربه فراهم می‌کند.

وی با بیان این که هنرمندان شهرستانی از بسیاری از امکانات حداقلی محروم هستند، اظهار داشت: برگزاری رویدادهای مختلف فرصتی را پیشروی هنرمندان جوان قرار می‌دهد تا با فضای رقابت و جشنواره‌ای آشنا شوند و بتوانند از تجربیات استادان برجسته از نزدیک بهره ببرند.

وی به اهمیت مقوله اقتصاد هنر هم پرداخت و از مسئولان خواست تا از فرصت ایجاد شده برای رونق بخشی به این مسئله به‌درستی استفاده کنند.

چراغی برای ادامه راه هنرمندان جوان

هدایت درست؛ عامل تولید خلاقانه

علی توسلی که از استان اردبیل در این رویداد حضور پیدا کرده، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اتم» ارتباط هنرمندان با یکدیگر و یادگرفتن از هم را یکی از نقاط مثبت و قوت این جشنواره عنوان کرد.

این هنرجوی راه‌یافته به بخش طراحی که تجربه حضور در دوره گذشته را هم دارد، بهره‌گیری از اساتید شناخته شده در دل این رویداد را در هدایت درست هنرجو و حرکت به سمت تولید آثار خلاقانه و تکنیکی بسیار اثرگذار دانست.

وی که برای نخستین‌بار به خراسان شمالی سفر می‌کند، بجنورد را شهری جذاب و با مردمانی دوست‌داشتنی خواند و میزبانی در این خطه را خوب ارزیابی کرد و لازمه برگزاری بهتر این رویداد را حمایت‌های بیشتر سیاست گذران و برنامه‌ریزان جشنواره بیان کرد.

پل ارتباط هنرجو و استاد

دانشجوی رشته نقاشی که نخستین حضورش را در این رویداد هنری تجربه می‌کند و در بخش طراحی به رقابت می‌پردازد، این رویداد را بستری مناسب برای تبادل ارتباط هنرمندان با یکدیگر دانست. 

زینب فرمانیان گفت: این جشنواره پل ارتباطی خوبی میان هنرجویان و اساتید است و موجب می‌شود تا تجربه‌های جدیدی  به دست بیاورند. 

وی افزود: هر چند روند کارگاه‌ها بیشتر به سمت ایده‌پردازی و کارکردن موضوعی است، اما دیدن آثار یکدیگر در دل کارگاه نوعی آموزش است که در روند رشد هنری هنرمندان تأثیرگذار است.

این هنرمند تداوم ارتباط میان هنرمندان  و شکل‌گیری کارگاه‌هایی مستمر و ادامه‌دار را در تکنیکی‌تر شدن  روند آموزش در این رویداد اثرگذار دانست.

 

قرارگرفتن در مسیر درست هنری

هنرمند زنجانی که در رشته نقاشی در این جشنواره شرکت کرده هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آشنایی با هنرمندان و استادان به‌منظور ارتقا سطح آثار هنری خود، دلیل حضورش در این رویداد است. 

سیده نسیم محمودیان اظهار کرد: باتجربه‌هایی که به واسطه حضور در جشنواره به دست می‌آوریم به‌طورقطع در ارتقا سطح فرهنگ و هنر کشور سهیم خواهیم بود.

وی با بیان این که قرارگرفتن در مسیر درست هنری زمینه پیشرفت هنر را فراهم می‌کند، اظهار داشت: ازاین‌روی بسیار خرسندم که این مسیر از طریق جشنواره میسر شده است تا با شکل‌گیری گفتگوهای هنری، در این مسیر قرار بگیریم. 


رقابتی سخت

دیگر هنرمندی که موفق شده در رشته تصویرسازی به این دوره از جشنواره راه پیدا کند، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سطح کار شرکت‌کنندگان این دوره نسبت به دوره قبل خیلی بالاست و این رقابت‌ را سخت می‌کند.

الهه محمدی انتخاب موضوع جشنواره را به واسطه گستردگی دامنه پرداخت به آن‌ بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: باتوجه‌به گسترگی موضوع می‌توان به‌خوبی روی آن کارکرد و به ایده‌های جالبی رسید.

وی که ۵ سالی است در زمینه انیمیشن به فعالیت مشغول است و در دوره گذشته حضور داشت و موفق شد تا منتخب این دوره باشد، تأکید کرد: افزایش شرکت‌کنندگان و استادان جدید، علاوه بر این که رقابت را فشرده‌تر و سخت‌تر می‌کند، به‌طورقطع نشان از کیفیت جشنواره است.

این هنرمند فضای آموزشی شکل‌گرفته در جشنواره را به واسطه برپایی کارگاه‌ها بسیار خوب ارزیابی کرد و خواستار تغییر در روند انتخاب منتخبان جشنواره شد و گفت: افزایش تعداد منتخبان در هر بخش انگیزه فعالیت هنرجویان را دوچندان خواهد کرد.

 

رشد کمی و کیفی آثار

استاد و داور کارگاه خوشنویسی که دومین سالی است که در این رویداد به‌عنوان داور حضور پیدا کرده است، با اشاره به این که آثار ارائه شده در این دوره نسبت به دوره گذشته از رشد کمی و کیفی برخوردار است، گفت: این اتفاق نشان از اقدامات صورت‌گرفته از سوی متولیان امر است.

عباس نوری لازمه خوب شدن حال تجسمی به‌ویژه در رشته خوشنویسی را آماده‌سازی‌هایی پیش از جشنواره در قالب کارگاه‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: می‌توان از ظرفیت استان‌ها برای ارتقا سطح کیفی خوشنویسان بهره گرفت.

داور بخش خوشنویسی جشنواره سی و یکم، تقدیر از پیش‌کسوتان در استان‌های میزبان و در دل جشنواره را اقدام اثرگذار دیگری در ترغیب هنرمندان جوان برای ادامه راه دانست.

نوری خاطرنشان کرد: اگر جشنواره‌ها در سطح استانی برگزار شود به‌طورقطع شاهد تغییر چشمگیری در کیفیت آثار خواهیم بود.

 

 با جشنواره تجسمی مسیر فعالیت هنری هموار می‌شود

هنرمند راه‌یافته از خراسان شمالی در بخش گرافیک سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با بیان این که این جشنواره تنها رویداد هنری برای جوانان و تجربه بسیار خوب و ارزشمندی برای این قشر است تا خود را محک بزنند، گفت: در واقع این جشنواره فرصتی را پیشروی هنرمندان جوانی که در ابتدای راه هستند، قرار می‌دهد تا بتوانند داشته‌های هنری خود را عرضه کنند. 

امیرحسین میرابی قرارگرفتن در کنار استادان مطرح را از دیگر دستاوردهای این رویداد هنری در خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: دریافت رزومه هنری، تبادل و تعامل با هنرمندان دیگر استان‌ها و حضور در این رویداد برای ادامه مسیر هنری یک امتیاز محسوب می‌شود. 

 میرابی با اشاره به رکود فعالیت‌های هنری در حوزه تجسمی به‌ویژه فعال نبودن انجمن تجسمی استان بر بهره‌برداری درست از این رویداد تأکید کرد. 

وی گفت: نوع نمایش و کیفیت چاپ آثار داری ضعف بود و انتظار می‌رود تا برگزارکنندگان این دوره علاوه بر توجه به این بخش، زمینه را برای نمایش آثار منتخب در شهرستان‌های استان فراهم کنند.

چراغی برای ادامه راه هنرمندان جوان

 

جشنواره سی و یکم تجسمی، پله‌ای برای رشد هنرمندان جوان

هنرمند مجسمه‌ساز بجنوردی راه‌یافته به سی و یکمین جشنواره تجسمی جوانان، این رویداد هنری ملی را پله‌ای برای رشد هنرمندان جوان و فرصتی برای ظهور و بروز استعدادها برشمرد.

محمد عزیزی برگزاری این رویداد در استان را برای جوانان هنرمندی که تازه‌پا به دنیای هنر گذاشته‌اند بسیار اثربخش عنوان کرد و گفت: در صورت برگزاری این رویداد در پایتخت، فرصت دیده‌شدن برای هنرمندان استان به‌ندرت فراهم می‌شود، این در حالی است که این اتفاق باعث ظهور و بروز استعدادهای بیشتر و حضور پررنگ‌تر هنرمندان شهرستانی در این رویداد می‌شود. 

 وی که بر حضور مستمر در این رویداد تأکید دارد، اضافه کرد: ازآنجایی‌که هنرمندان شهرستانی امکان بهره‌مندی از استاتید برجسته را در شاخه‌های متعدد هنرهای تجسمی ندارند و از سوی دیگر تعداد استادان این حوزه در استان‌ها انگشت‌شمار است، برگزاری رویدادهایی ازاین‌دست به‌طورقطع بستر رشد هنرمندان جوان را فراهم و پله‌ای برای رشد هنرمندان خواهد بود. 


جشنواره سی و یکم، چراغ راه

داور هم استانی بخش نقاشی سی و یکمین جشنواره تجسمی جوانان ایران، این رویداد را زمینه‌ساز گام‌های اساسی در حوزه تجسمی دانست و از این که چراغ فعالیت‌های هنری با جشنواره سی و یکم تجسمی در استان روشن می‌شود، سخن گفت.

محمدرضا فیروزه این رویداد را اتفاقی مهم  و زمینه‌ساز روشن‌شدن چراغ فعالیت‌های تجسمی دانست گفت: میزبانی این جشنواره حداقل این سؤال را در ذهن مسئولان استان ایجاد می‌کند که باتوجه‌به گستردگی حوزه تجسمی گام‌های مهم و اساسی باید در این مسیر برداشت و برای رونق بخشیدن به هنرهای تجسمی چاره‌ای اندیشید.

وی با اظهار تأسف از این که خراسان شمالی در حوزه تجسمی خیلی عقب است، اظهار امیدواری کرد: این رویداد تلنگری برای مسئولان بالادستی باشد تا حداقل سالانه نسبت به برگزاری رویدادهای مختلف و نمایشگاه‌های متعدد اقدام تا هنرمندان جوان از این طریق در فضای هنری مناسب رشد کنند. 

وی با اظهار تأسف از نبود فضاهای مناسب برای برپایی نمایشگاه در این خطه، اظهار داشت: باید در این خطه امکانات حداقلی وجود داشته باشد و مسئولان  باید هزینه کنند تا این امکان را به وجود بیاورند و با دعوت از هنرمندان مطرح در مناسبت‌های مختلف جان تازه‌ای به حوزه تجسمی ببخشند. 

نتیجه‌گیری: شرکت‌کنندگان در این جشنواره برگزاری این جشنواره‌ها را فرصتی مناسب برای بروز و ظهور استعدادها، آشنایی با اساتید برجسته و کسب تجربه می‌دانند؛ اما آنچه که از سخنان شرکت‌کنندگان و داوران برمی‌آید این است که هنوز آن طور که باید به جایگاه هنرهای تجسمی توجه نشده و مسئولان نتوانسته‌اند فرصتی را برای تعالی و استفاده از این فرصت‌ها فراهم کنند و امیدوارند برگزاری این‌چنین جشنواره‌هایی راه را هموار کنند. 

تهیه گزارش: گریوانی

 

0 نظر

ارسال نظرات