در حال بارگذاری
عصر اترک خواص شیر مادر را بررسی کرد؛

معجزه‌ شیر مادر در درمان بیمار‌ی‌ها

شماره خبر : 1271 - https://asreatrak.ir/short/Vwo2z

شیر مادر بهترین منبع مواد مغذی برای نوزاد است. بسیاری از عناصر موجود در شیر مادر، کودک را در مقابل عفونت و بیماری‌ها حفظ می‌‎کند.

 به گزارش «عصر اترک»، شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای شیرخوار است، بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، شیرخواران در ۶ ماه نخست زندگی به‌منظور تأمین رشد، تکامل و سلامتی، فقط باید با شیر مادر تغذیه شوند و هیچ نوع مایعات یا غذای جامد دیگری را دریافت نکنند.

شیر مادر بهترین الگوی رشد و تکامل را برای کودکان فراهم کرده و با دارابودن خواص ویژه که آن را از بقیه انواع شیر، نظیر شیرخشک یا شیر گاو متمایز کرده است، به‌عنوان بهترین نوع شیر مصرفی نوزادان زیر ۶ ماه شناخته می‌شود.

 به مناسبت هفته شیر مادر گزارشی باتوجه‌به اهمیت موضوع در گفتگو با کارشناسان و متخصصان این حوزه تهیه شده که در ادامه تقدیمتان می‌شود: 

 مامای شاغل در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با فواید شیر مادر به‌عنوان تغذیه نوزاد گفت: شیر مادر نه‌تنها برای نوزاد بلکه برای مادر فواید زیادی به همراه دارد.

 فروزان علوی‌مقدم کاهش وزن بارداری، کاهش سرطان پستان، کاهش سرطان تخمدان، کمک به اقتصاد خانواده، روش مناسبی برای پیشگیری از بارداری، جلوگیری از پوکی‌استخوان را بخشی از فواید شیردهی برای مادران عنوان کرد.

 

 افزایش شیر مادر با شیردهی مکرر از زمان تولد نوزاد

علوی مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا شیردهی باعث پوکی‌استخوان در مادر می‌شود، گفت: پوکی‌استخوان زمانی رخ می‌دهد که کلسیم به میزان کافی به بدن مادر وارد نشود و تغذیه مناسب نداشته باشد.

 وی همچنین مزایای شیر مادر برای شیرخوار را شامل هوش ذهنی کودکان، آلرژی کمتر، کاهش سرطان دوره کودکی، فشارخون، دیابت، پرخاشگری کمتر، بیماری التهاب روده و سلامت دندان و فک با مکیدن سینه مادر خواند.

 علوی‌مقدم دررابطه‌با راهکارهای افزایش شیر مادر توضیح داد: اگر شیرخوار از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد، قطعاً بعد از زایمان، نوزاد برای شیردهی به مادر داده می‌شود، هر چقدر در روزهای نخست تولد،  نوزاد شیر مادر را در فاصله‌های کوتاه‌مدت تغذیه کند، باعث جریان شیر مناسب در مادر خواهد شد.

 وی عامل اصلی افزایش شیر مادر را تخلیه مکرر سینه مادر خواند و گفت: در شرایطی که نوزاد بستری باشد و شرایط شیردهی فراهم نباشد، به مادر آموزش داده می‌شود که به‌صورت پی‌درپی شیر را بدوشد تا جریان شیر کم و قطع نشود.

معجزه‌ شیر مادر در درمان بیمار‌ی‌ها

 زردی نوزاد با تغذیه آغوز هیچ ارتباطی ندارد

 مامای فعال در زایشگاه بنت‌الهدی بجنورد گفت: در برخی موارد مادران برای افزایش شیر از قطره‌های شیر افزا و برخی دم‌نوش‌های گیاهی استفاده می‌کنند که اگر به روش بهداشتی تهیه و میزان استفاده رعایت شود، مشکلی ندارد.

 وی ابراز داشت: شیردهی مداوم، شیردهی در شب، کم‌کردن فاصله شیردهی، استفاده‌نکردن از شیشه شیر برای شیردهی، نداشتن استرس و اضطراب مادر، مسائلی است که کمک می‌کند شیر مادر بیشتر شود.

 علوی‌مقدم در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما درباره رابطه بین زردی نوزاد و مصرف شیر مادر توضیح داد: این تفکر قدیمی است که شیر روزهای اول تحت عنوان آغوز برای جلوگیری از زردی به نوزاد خورانده نشود، زیرا آغوز حاوی مواد مغذی است که می‌تواند به‌عنوان واکسن قوی آنتی‌بادی در  بدن نوزاد ایجاد و از ورود عوامل باکتریایی و ویروس‌ها جلوگیری کند.

 

 ابتلا نوزاد به زردی به دلیل تغذیه کوتاه‌مدت با شیر مادر

 این کارشناس مامایی گفت: این در حالی است که گذشتگان بر این باور بودند که آغوز زردرنگ و شیر مانده است و باعث بروز زردی در نوزاد خواهد شد؛ اما بر اساس تحقیقات علمی ثابت شده که روزهای اول تولد نوزاد، تغذیه مداوم و بافاصله زمانی کوتاه‌مدت از زردی شیرخواره جلوگیری خواهد کرد و یکی از دلایل ابتلای نوزاد به زردی می‌تواند بر اساس تغذیه‌نکردن و یا تغذیه کم با شیر مادر باشد.

 وی بیان داشت: آغوز ملین است که باعث فعالیت دستگاه گوارش شیرخوار می‌شود که با شیردهی مناسب و دفع مدفوع، زردی را از بدن نوزاد دور خواهد کرد، بنابراین در روزهای نخست شیردهی مکرر و کوتاه‌مدت داشته باشند.

معجزه‌ شیر مادر در درمان بیمار‌ی‌ها

 تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد با شیر مادر

 یک متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به اینکه شیر مادر مغذی‌ترین ماده‌ای است که در جهان وجود دارد، گفت: در هیچ ماده غذایی این امکان وجود ندارد که بگوییم با تغذیه این موارد تمام کمبودها جبران می‌شود؛ اما شیر مادر غنی از ویتامین‌های مغذی برای جنین است که به هیچ مواد غذایی دیگر نوزاد نیاز ندارد و توصیه می‌شود که نوزاد تا ۶ ماهگی به‌صورت انحصاری تغذیه با شیر مادر را داشته باشد.

  زهرا سلیمان میگونی ادامه داد: علاوه بر خواصی که در شیر مادر وجود دارد، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن نوزاد در برابر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی، تنفسی و حتی اختلالات اعصاب و روان جلوگیری کند.

وی گفت: هوش کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند در مقایسه با کودکانی که شیرخشک و سایر مواد را تغذیه می‌کنند، بیشتر است.

 وی با اشاره به اینکه شیردهی برای مادر نیز سرشار از خاصیت است، اضافه کرد: برگشتن فیزیک مادر به حالت اولیه در مدت کوتاه‌تری، جلوگیری از سرطان شایع سینه، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت بخشی از خواص شیردهی برای مادر به‌حساب می‌آید.

 

 تغذیه با شیر مادر و کاهش ابتلا نوزاد به زردی

 این متخصص زنان و زایمان دررابطه‌با ارتباط بین زردی نوزاد و تغذیه با شیر مادر را توضیح داد: گفتنی است که یک نوع زردی طبیعی نوزاد است که بعد از ۲۴ ساعت شروع می‌شود و طولانی‌مدت نیست و سطح زردی در خون نوزاد بالا نمی‌رود.

 وی ادامه داد: نوع دیگر زردی، بیماری است که طی ۲۴ ساعت نخست زایمان و یا بعد از ۱۴ روز از تولد در نوزاد ایجاد می‌شود که عدد بالا می‌رود.

 سلیمان میگونی یادآور شد: همچنین زردی متناسب با شیردهی از نوع زودرس در هفته اول زایمان ایجاد می‌شود که به دلیل شیردهی کم نوزاد است و مادر باید به‌صورت مداوم و با بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت شیردهی را داشته باشد.

 این متخصص زنان و زایمان همچنین با اشاره به اینکه زردی دیررس مرتبط با شیر را نیز در دسته بیماری‌زا قرار نمی‌گیرد، گفت: بنابراین شیردهی قطع نمی‌شود و باید مادر شیردهی را ادامه دهد؛ زیرا ممکن است که زردی براثر عوامل زیادی ایجاد شود، از طرفی شیر مادر می‌تواند در کاهش زردی کمک‌کننده باشد.

 وی ابراز داشت: گفتنی است که تنها در عده‌ای خیلی محدودی از نوزادان که انگشت‌شمار هستند، عدد زردی خیلی بالا می‌شود که شیردهی برای مدت کوتاهی محدود می‌شود؛ اما قطع نخواهد شد.

معجزه‌ شیر مادر در درمان بیمار‌ی‌ها

 شیرخشک نمی‌تواند آنتی‌بادی موجود در شیر مادر را تأمین کند

 سلیمان میگونی با تأکید بر این موضوع که شیر مادر سرشار از کربوهیدرات، چربی و کالری بسیار مناسب است، ادامه داد: در واقع شیر مادر تنها ماده در دنیا است که مناسب با رشد جنین تغییر می‌کند و این در واقع معجزه‌ای در آفرینش است.

 وی با اشاره به اینکه شیر پنج‌روز اول زایمان که آغوز نامیده می‌شود، ترکیباتش متناسب با نیاز نوزاد تغییر می‌کند، افزود: آغوز سرشار از پادتن‌های ایمنی است که از بدن مادر وارد شیر می‌شود و باتوجه‌به اینکه سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است و به‌تنهایی نمی‌تواند در مقابل بیماری‌های مقابله کند، آنتی‌بادی حاصل از تغذیه با شیر مادر در بدن نوزاد ایجاد می‌شود.

 این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: شیرخشک‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند آنتی‌بادی موجود در شیر مادر را برای نوزاد فراهم کنند، علاوه بر این مکانیزم شیردهی از طریق روابط عاطفی بین مادر و نوزاد اختلالات رفتاری را در آینده از نوزاد دور می‌کند.

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر مواردی دررابطه‌با اینکه آیا شیر کم‌رنگ بی‌خاصیت است، گفت: شیر مادر مغذی‌ترین ماده در سراسر جهان است و به‌عنوان خون سفید نامیده می‌شود؛ زیرا خون هم حیات‌بخش و هم تغذیه رسان است، بنابراین اگر نوزاد با شیر مادر به وزن ایده‌آل نمی‌رسد، باید بررسی شود که مشکل از کجاست.

 این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: شیرخشک در پاستوریزه‌ترین حالت هم که تولید شود ممکن است احتمال آلایندگی را داشته باشد و تنها چربی بدن نوزاد با این ماده غذایی بالا برود درحالی‌که در شیر مادر هر ماده غذایی به‌اندازه موردنیاز برای بدن نوزاد تأمین می‌شود.

 

 مادران از بابت کم‌رنگی شیر نگران نباشند

 سلیمان میگونی بیان داشت: مادران از بابت کم‌رنگی شیر نگران نباشند، دقایق اولیه شیردهی کم‌رنگ است، هرچند ادامه پیدا کند شیر رنگ می‌گیرد و غنی از پروتئین، آنزیم‌های گوارشی و آنتی‌بادی است.

 وی گفت: برای افزایش شیر مادر در حالت معمول توصیه می‌شود مادر تغذیه مناسب داشته باشد، همچنین برخی از داروهای گیاهی برای افزایش شیر مناسب هستند که می‌تواند استفاده کند، اما یکی از دلیل اصلی افزایش شیر تکرار مکش شیر توسط نوزاد است.

 

 شیر مادر در دسترس‌ترین تغذیه برای نوزاد

 کارشناس کودکان و مسئول تغذیه با شیر مادر در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره در گفتگو با خبرنگار «عصر اترک» گفت: هفته جهانی شیر مادر از ۱۰ تا ۱۶ مردادماه با شعار حمایت همه‌جانبه تأمین و تغذیه با شیر مادر در حال برگزاری است.

 وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر به‌عنوان بهترین غذای شیرخواران نیاز تغذیه آنها را برطرف و برترین الگوی رشد و تکامل کودکان خواهد بود.

 مریم دادجو با اشاره به اینکه شیر مادر یک مایع بی‌نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است، افزود: براین‌اساس شیرخوار با تغذیه شیر مادر در مقابل بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها مثل اسهال، عفونت گوارشی یا تنفسی، اگزما و آلرژی و مرگ‌ومیر حاوی از این موارد را کاهش می‌دهد.

 وی ابراز داشت: شیر مادر برای هر فرزند بهترین است و تغییر آن بر اساس نیازهای شیرخوار و در وعده‌های مختلف تغییر می‌کند.

معجزه‌ شیر مادر در درمان بیمار‌ی‌ها

 این کارشناس تغذیه کودکان بیان داشت: تغذیه با شیر مادر امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر، جلوگیری از پوسیدگی دندان، کسب مهارت‌های تحصیلی را افزایش و تأمین‌کننده محبت بین مادر و نوزاد است.

 وی با تأکید بر این موضوع که شیر مادر همیشه در دسترس است و نیاز به خریدکردن و ذخیره‌سازی ندارد، اضافه کرد: گفتنی است که شیردهی نه‌تنها برای کودک بلکه برای مادر در حوزه پیشگیری از کم‌خونی، سرطان پستان، شکستگی گردن و استخوان ران تأثیر دارد و وزن اضافه دوران بارداری را زودتر از دست می‌دهد.

 دادجو با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین روش تداوم شیر مادر، مکیدن مداوم توسط نوزاد و فاصله کوتاه‌مدت شیردهی است، گفت: اگر شیر ترشح شده به‌صورت مکرر تخلیه نشود باعث کاهش می‌شود.

 

 شیردهی نباید محدود به زمان باشد

 وی با بیان اینکه شیردهی نباید محدود به ساعت‌های خاص باشد، گفت: بلکه در هر زمانی که نوزاد به شیر نیاز داشت باید به او داده شود.

 این کارشناس تغذیه نوزادان گفت: همچنین شیردهی باید از هر دو پستان به نوزاد خورانده شود، از طرفی وضعیت صحیح بغل‌کردن نوزاد در هنگام شیردهی باعث سختی‌هایی برای مادر و کاهش تمایل مادر برای شیردهی خواهد شد.

 وی در پاسخ به این سؤال که آیا نیاز است که نوزاد را از خواب بیدار و به او شیر داد، گفت: ممکن است خواب شیرخوار بیشتر از سه ساعت طول بکشد باید نوزاد را بیدار و شیر به او داده شود، از طرفی شیردهی در شب باعث افزایش شیر می‌شود.

 

 نتیجه‌گیری: شیر مادر مغذی‌ترین ماده در جهان است که باتوجه‌به روند رشد نوزاد، مواد موجود در آن تکمیل می‌شود و در واقع شیر مادر یک معجزه آفرینش می‌تواند باشد که خداوند بعد از خلق یک موجود تمام ضوابط مربوط به رشد و حیات او را نیز در دستور کار قرار داده است.

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات