در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

روایت زنان زینبی از کربلا تا غزه

شماره خبر : 1431 - https://asreatrak.ir/short/eqrKK

جمله معروف «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» تداعی‌کننده نقش غیرقابل‌وصف حضرت زینب (س) بعد از حماسه کربلا است که امروز زنان مسلمان با الگوگیری از این بانوی اسوه در غزه مقاومت و ایستادگی را برگزیده‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، کربلا، عاشورا و اربعین واژه‌هایی از هزار سال پیش به یادگار مانده‌اند که هر ساله تازه‌تر از قبل می‌شوند، حماسه کربلا رخ داد تا دین اسلام زنده بماند، حضرت زینب (س) روایتگری کرد تا حماسه کربلا را به گوش جهانیان برساند و این حادثه همچون بسیاری از حوادث تاریخی به فراموشی سپرده نشود.

 نقش حضرت زینب (س) بعد از حماسه کربلا نشان داد که در تمام مراحل زنان در کنار مردان نقش‌آفرینی خاصی داشته‌اند و این جمله که دین اسلام زنان را محدوده کرده است را خنثی می‌کند.

 همچنین از طرفی با راه‌افتادن جریان اربعین طی سال‌های اخیر،  شوق و حضورهای میلیونی به‌خصوص با بخش قابل‌توجهی از زنان نشان از تداوم آنها به همراه فرزندانشان در مسیر حرکت امام حسین (ع) دارد.

 تداوم روایتگری حضرت زینب (س) باروحیه قوی زنان امروز

 یک کارشناس مسائل فرهنگی و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به اینکه روایتگری حضرت زینب (س) بعد از حادثه کربلا نشان‌دهنده قدرت و شجاعتش بوده، گفت: بانوان باید در ادامه مسیر این بانوی بزرگ‌منش، عزت و کرامت را به فرزندانشان انتقال دهند، تا افرادی شجاع بار بیایند که بتوانند در مقابل ستم بایستند، زیرا این کاری بود که زنان کاروان امام حسین (ع) به باقدرت تمام انجام دادند.

 وی اضافه کرد: امروزه زنانی با حضور در پیاده‌روی اربعین همراه با نوزادانشان با تمام سختی‌هایی که وجود دارد می‌تواند نمایانگر این امر باشد که زنان با روحیه‌ای قوی، شجاع و انتقال آن به فرزندانشان می‌توانند تداوم روایتگری حضرت زینب (س) در عصر حاضر را داشته باشند.

 تکتم دشت صبح ابراز داشت: مدافعان حرم از دامان زنانی شجاع پدید آمدند و رشد و نمو پیدا کردند و در صلابت خودشان پایدار و شهادت را به‌عنوان ارمغان هدیه گرفتند.

 این کارشناس مسائل فرهنگی در خراسان شمالی گفت: یک زن علاوه بر پرورش فرزندانش باید با شرایط ارتباطی راحتی که امروزه در فضای مجازی ایجاد شده، کرامت و عزت‌نفس را انتقال دهد تا زنان دیگر بتوانند با الگوبرداری از او مسیر حق را ادامه دهند.

 وی با اشاره به اینکه متأسفانه کودکان و بانوان غزه تحت آماج تیرهای دشمن قرار گرفته‌اند، افزود: نکته قابل‌توجه این است که فرزندان چه ایرانی، فلسطینی و یا هر ملیتی که دارند، در هر نقطه‌ای از جهان اگر ظلم ببینند باید با روند تفکر عاشورایی بتوان در برابر آنها ایستادگی کرد.

روایت زنان زینبی از کربلا تا غزه

 مقابله با ظلم با تفکر عاشورایی ممکن می‌شود

 دشت صبح با تأکید بر این موضوع که نقش زنان در جامعه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ادامه داد: دشمنان به این واقعیت پی برده‌اند زنان در جامعه اسلامی به‌عنوان ستون محکم یک خانواده به شمار می‌روند، درحالی‌که در جوامع غیراسلامی نگاه به زنان از موضع ضعف است، بر تخریب این الگوی زینب‌وار تلاش دارد تا بتواند به‌تبع آن مسیر و جریان زندگی موفق را مخاطره‌آمیز کند.

 این کارشناس فضای مجازی یادآور شد: زنان قدرتمند موضوع تربیت را پیش می‌برند و این خیلی مهم است که بتوانند ادامه‌دهنده راهی باشند که در مسیر ولایت بتوانند حرکت کنند.

 وی دررابطه‌با نقش زنان در عاشورا توضیح داد: زنان نقش پررنگی در حمایت از مردانشان داشتند و این موضوع غیرقابل‌انکار است، به‌طوری‌که در حماسه کربلا حماسه‌آفرینی کردند.

 دشت صبح با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) به‌عنوان اسوه‌ای در بین زنان، حماسه کربلا را به گوش جهانیان رساند، گفت: این در حالی است که حضرت زینب (س) سرپرستی کاروان را بعد از حادثه کربلا به عهده می‌گیرد که نشان از قدرت و روحیه بالای آنها دارد تا بتواند چنین کاروان درهم‌شکسته‌ای را جمع کند.

 وی بیان داشت: حضرت زینب (س) بعد از حماسه کربلا با خطبه‌های قرایی که شهر به شهر در عبور کاروان اسرای کربلا انجام دادند، مردم را آگاه می‌کند و با تحت‌تأثیر قراردادن زنان، نهضت عجیبی را به راه می‌اندازد و آنها سربازهای پنهانی می‌شوند که در دیدگاه اعضای خانواده نفوذ می‌کنند.

 

روایت زنان زینبی از کربلا تا غزه

 حماسه‌آفرینی زنان در دشت کربلا

 این دکترای زبان و ادبیات فارسی گفت: راه‌افتادن این موج عظیم توسط حضرت زینب باعث شد تا رسالتی که برعهده داشت را به‌صورت خانه‌به‌خانه منتقل کند.

 دشت صبح پیاده‌روی اربعین را بزرگ‌ترین گردهمایی جهان عنوان کرد و افزود: اربعین در سالیان اخیر بیش‌ازپیش موردتوجه نه‌تنها شیعیان بلکه تمام مردم جهان قرار گرفته و نشانه همبستگی، اتحاد و نشانه بزرگ حماسه‌ای است که امام حسین (ع) یک هزار و ۴۰۰ سال پیش آغاز کرد که امروزه این گونه نمود پیدا کرده است.

 وی با تأکید بر این موضوع که بخش قابل‌توجهی از افراد حاضر در پیاده‌روی اربعین را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: در اصل زن مربی جامعه است و همه بر این اتفاق‌نظر دارند که سعادت و شقاوت کشورها به این موضوع بستگی دارد.

 دشت صبح ادامه داد: دین اسلام به جایگاه زن توجه والایی دارد و به‌عنوان یک انسان ارزشمند به آن بها داده می‌شود.

 این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: زنان، جامعه خرد یک کشور که همان خانواده است، را اداره می‌کنند و مسئله تربیت نسل آینده در دست افرادی است که در ظاهر آنها را ضعیف می‌خوانند؛ اما به دلیل روح بالایی که دارند، بسیار اثرگذار است.

 دشت صبح با تأکید بر این موضوع که حضور زنان در مسئله اربعین نیز از این قضیه مستثنی نیست، افزود: همراهی زنان با همسرانشان، ترغیب فرزندانشان برای این سفر، سختی‌هایی که رخ می‌دهد، روح پولادی می‌طلبد که بتواند خودش به معنویت برسد و اطرافیانش را ارتقا دهد که زنان در این قضیه قوی عمل کردند.

روایت زنان زینبی از کربلا تا غزه

 همایش اربعین یک رویکرد سیاسی، اجتماعی و تربیتی است

 استاد و مدرس دانشگاه‌های خراسان شمالی در ادامه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک: گفت: همایش اربعین یک حماسه بزرگ در تاریخ جهان است که می‌توان این همایش را یک رویکرد سیاسی، اجتماعی و تربیتی خواند.

 وی ادامه داد: اگر این حماسه را احیاکننده اسلام بدانیم، سهم بسیار بزرگی را برای زنان قائل خواهیم شد؛ زیرا اگر زنان نبودند، رسالت امام حسین (ع) ناتمام می‌ماند.

 طوبی ولی‌پور با اشاره به اینکه زنان در حماسه کربلا از مبارزه امام حسین (ع) و یارانش حمایت داشتند، گفت: همچنین زنان در حادثه کربلا با صبوری‌شان به مردانشان قوت قلب می‌دادند که یکی از مهم‌ترین نقش آنها ولایت‌پذیری و اطاعت از امام حسین (ع) و آرام‌کردن کودکان بوده است.

 وی افزود: حماسه کربلا به ما الگو می‌دهد که اگر می‌خواهید در اسلام بمانید باید ایثار و مقاومت داشته باشید و برای مدافع اسلام بودن، مدافع ولایت و ولایت‌پذیر باشید.

 ولی‌پور با اشاره به اینکه حادثه عاشورا در یک نیم روز تمام شد، افزود: این در حالی است که تبلیغ و پیام‌رسانی حضرت زینب (س) بسیار بالا بوده و توانسته با تبلیغات گسترده بعد از واقعه عاشورا جهانیان را از  بی‌عدالتی آگاه کند.

 

 حضرت زینب (س) مکمل امام حسین (ع) در حماسه کربلا بود

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد افزود: نقش حضرت زینب (س) در روایتگری، در اصل مکمل امام حسین (ع) بود که با تبلیغ عاشورا و آگاهی دادن به جهان اسلام نقش‌آفرینی کرد تا بعد از گذشت قرن‌ها، کربلا هنوز زنده مانده است.

 وی با تأکید بر این موضوع که پیاده‌روی اربعین یک معجزه است که جهان اسلام را دوباره زنده کرده است، بیان داشت: دشمن در تلاش است که کربلا و انتظار را از مسیر مردم دور کند، درحالی‌که عاشورا با اربعین زنده می‌شود.

 ولی‌پور اضافه کرد: حضور مردان، زنان و کودکان در این پیاده‌روی بیانگر این است که ما با تمام هستی و وجود مدافع عاشورا و حریم اهل‌بیت (ع) هستیم که این حضورهای خانوادگی در واقع تأثیر مثبتی در ولایت‌پذیری فرزندان خواهد داشت.

 

روایت زنان زینبی از کربلا تا غزه

 زنان زینبی باید فرزندانی امام زمانی تربیت کنند

 این مدرس دانشگاه‌های خراسان شمالی گفت: زنان زینبی می‌توانند با آگاهی‌بخشی، مطالعه و تحصیل علم، تقوا و الگوگیری از حضرت زینب (س) ادامه‌دهنده این مسیر باشند و در واقع روایتگری‌اش را تکمیل کنند.

 وی یادآور شد: برای چگونگی حرکت در مسیر زینبی ابتدا باید آگاهی در جهت تربیت درست فرزندان، دفاع از اسلام، حجاب و ارزش‌های دینی داشته باشیم.

 ولی‌پور اضافه کرد: زنان زینبی باید فرزندانی امام زمانی و مدافع دین تربیت کنند تا ادامه‌دهنده راه روایتگران کربلا باشد که وصل‌کننده کربلا به ظهور شود.

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد ادامه داد: هر زمانی که ایثار و مقاومت در راه دین، هویت، دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی باشد، جریان ادامه‌دهنده جریان کربلا خواهد بود و می‌توان آن را به کربلا تشبیه کرد، زیرا کربلا برای دفاع از اسلام و قران بود.

 

  غزه،  کربلای  دیگر است

 ولی‌پور با اشاره به اینکه امروزه جبهه مقاومت، شهادت زنان و کودکان در غزه یک کربلا دیگر است، گفت: نسل‌کشی که دشمنان و یزیدیان زمان با تمام وجود به راه انداخته‌اند نه‌تنها برای ازبین‌بردن انسان‌ها بلکه برای ازبین‌بردن جایگاه آنها در هستی و ارزش‌های ملیتی و کشور است.

 وی یزید زمان امروز را آمریکا و اسرائیل خواند و گفت: آنها با تمام توان با وحشی‌ترین شرایط، کودکان و زنان را به شهادت می‌رسانند همان‌طور که در کربلا آب بر کودکان بسته شد، امروزه آب و زندگی را بر زنان و کودکان غزه بسته‌اند.

 

روایت زنان زینبی از کربلا تا غزه

 خلق صحنه‌های تاریخی توسط زنان در کربلا

 مدیر سابق حوزه علمیه الزهرا بجنورد در ادامه با اشاره به اینکه زنان در حماسه عاشورا و پس از آن، نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند، گفت: آن‌ها با صبر و شکیبایی، حمایت از امام حسین (ع) و یارانش و همچنین با حفظ حجاب و عفاف، الگویی برای تمام زنان مسلمان شدند.

 وی به نقش‌های زنان در حماسه عاشورا اشاره کرد و گفت: زنان با نقل روایات و برگزاری مراسم عزاداری و تربیت فرزندان به ترویج فرهنگ عاشورا کمک شایانی کردند.

 زهره وضیع پرستاری از مجروحان توسط زنان را از دیگر نقش آنها در کربلا خواند و گفت: همچنین زنان پس از شهادت عزیزانشان، با صبر و شکیبایی، خانواده شهدا را حمایت می‌کردند.

 این کارشناس فرهنگی یادآور شد: نقش زنان در حماسه عاشورا، نشان می‌دهد که زنان می‌توانند در کنار مردان، در صحنه‌های مهم تاریخی حضور فعال داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند.

 وی خاطرنشان کرد: باید حرکت مستمری در مسیر امام حسین (ع) داشته باشیم که با جان‌فشانی امام حسین (ع) انجام شده تا مسیر را برای جهانیان روشن کنند.

 وضیع ابراز داشت: حادثه کربلا باگذشت قرن‌ها همچنان مسیر هدایت است و به‌ برنامه عمل انسان در زندگی شده که طی سال‌های اخیر با ترویج سفر اربعین این مسیر تداوم پیدا کرده است.

 وی گفت: همایش جهانی و میلیونی اربعین علاوه بر تقویت قلب مؤمنان آثار معنوی زیادی برای همه مشتاقان دارد.

 

 نتیجه‌گیری: امام حسین (ع) و خاندان مطهرش بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال پیش برای عزت و نجات اسلام حماسه‌ای را رقم زدند که امروزه با جریان همایش جهانی اربعین این مسیر با تداوم بیشتری ادامه‌پیداکرده است که زنان همراه با خانواده و فرزندانشان در این مسیر حضور پیدا می‌کنند تا نشان دهند این مسیر تداوم دارد و تا پای جان برای دینشان ثابت‌قدم خواهند بود.

 انقلاب ایران با الگوگیری از حماسه کربلا شکل گرفت و بعد از آن با تکثیر این انقلاب، جریان‌های دیگری برای مقابله با ظلم و ستم یزیدیان زمان ایجاد شد که یکی از این انقلاب‌ها در واقع جریان غزه در این ایام است که مردم این سرزمین باقدرت و دست‌خالی در برابر دشمن صهیونیست ایستادگی می‌کنند و روزانه شهدای زیادی از کودکان و زنان در این مسیر به شهادت می‌رسند.

 مردم غزه با درس‌گرفتن از کربلا امام حسین (ع) این مسیر را انتخاب کردند که سعادت را برای آخرتشان داشته باشند.

 اگر امروز کربلا به این مرحله رسیده، ثمره روایتگری حضرت زینب (س) بوده که نقش و جایگاه ویژه زنان را نشان می‌دهد، همان‌طور که در جامعه اسلامی و دین اسلام نیز زنان جایگاه ویژه و ارزشمندی دارند و می‌توانند در زمره افرادی باشند که اثرگذاری خاصی بر مسیر تعالی جامعه ایفا کنند.

 باشد که امروز همه مردم به‌خصوص زنان و مادران با الگو از کربلا و روایتگری حضرت زینب (س) مسیر تربیتی موفقی را برای فرزندانشان به ارمغان بیاورند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات