در حال بارگذاری
یک متخصص فناوری‌های نوین ارتباطی:

داده‌های مجازی منبعی برای تحلیل‌های کلان است

شماره خبر : 1814 - https://asreatrak.ir/short/Ngorg

یک متخصص فناوری‌های نوین ارتباطی با اشاره به اینکه داده‌های جمع‌آوری‌شده در فضای مجازی که هر جنبه‌ای از زندگی کاربران را شامل می‌شوند، گفت: این داده‌ها به منبعی برای تحلیل‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های راهبُردی تبدیل شده‌اند.

مجید پورخیاط در گفتگو با خبرنگار «عصر اترک» گفت: در جهان امروز، هم‌زمان با تحولات سریع فنّاورانه، مفهوم قدرت نیز به طور بنیادین دگرگون شده است. 

وی ادامه داد: اگرچه درگذشته قدرت جهانی بر پایه منابع فیزیکی مانند نفت و طلا استوار بود، اما اکنون داده‌ها و اطلاعات به‌عنوان منابع جدید قدرت به صحنه آمده‌اند، به‌طوری‌که در این فضای جدید، قدرت از تسلط بر منابع طبیعی به تسلط بر داده‌ها و توانایی تحلیل و بهره‌برداری از آنها منتقل شده است. 

 این متخصص فناوری‌های نوین ارتباطی بر این باور است که جهان در حال تجربه یک تغییر پارادایم بزرگ از اقتصادهای سنتی مبتنی بر منابع فیزیکی به‌سوی اقتصادهای جدید مبتنی بر داده‌ها است. 

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک، قدرت جهانی دیگر بر اساس دسترسی به منابع فیزیکی تعیین نخواهد شد، بلکه کشورهایی که توانایی جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را دارند، ابرقدرت‌های جدید جهان خواهند بود. 

پورخیاط با اشاره به اینکه داده‌ها به‌عنوان ابزار تصمیم‌گیری‌های راهبُردی و اقتصادی، نقش حیاتی در تنظیم سیاست‌های ملی و بین‌المللی ایفا می‌کنند، افزود: بنابراین این واقعیت کشورها و شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات واداشته است، به‌ویژه در حوزه توسعه و کنترل پلتفرم‌های دیجیتال که به ابزارهایی بی‌نهایت قدرتمند برای اعمال‌نفوذ و کنترل تبدیل شده‌اند. 

این کارشناس فضای مجازی بر نقش کلیدی پلتفرم‌های دیجیتال، مانند شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، تأکید کرد و آنها را به‌عنوان ابزارهای جمع‌آوری داده‌های شخصی و عمومی کاربران معرفی کرد. 

پورخیاط اضافه کرد: در شرایط بحرانی، این پلتفرم‌ها قادرند با استفاده از داده‌ها، دسترسی به اطلاعات را محدود یا جهت‌دهی کنند و از این طریق، بر سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های ملی تأثیر بگذارند. 

وی به تحلیل اهمیت بیگ دیتا پرداخته و بر قدرت نهفته در تحلیل داده‌ها تأکید کرد و گفت: بیگ دیتا این امکان را فراهم می‌کند که الگوهای رفتاری پنهان کشف و تحلیل شوند و این الگوها به شرکت‌ها و دولت‌ها امکان می‌دهد تا تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و هدفمندتری انجام دهند؛ اما او هم‌زمان هشدار می‌دهد که بیگ دیتا می‌تواند به ابزاری برای کنترل اجتماعی و سیاسی تبدیل شود.

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات