در حال بارگذاری
در میزگرد «عصراترک» بررسی کرد؛

«حجاب استایل‌ها» نقش‌پردازان حجاب بدلی

شماره خبر : 1821 - https://asreatrak.ir/short/4LgPX

در سراسر دنیا بانوی مسلمان از نوع پوششی که دارد شناخته می‌شود، درحالی‌که امروز حجاب استایل بلایی به جان هویت زن مسلمان ایرانی انداخته است و عفاف بانوی ایرانی را به حاشیه برده است.

 به گزارش «عصر اترک»، زنان به‌عنوان بنیان خانواده نقش قابل‌توجهی در جامعه دارند، براین‌اساس یک بانوی مسلمان ایرانی با عفاف و نجابتش در سراسر جهان شناخته شده و این هویت برگرفته از تعالیم دینی و الگوی زهرایی و زینبی است.

 این در حالی است که دشمن به نقش بی‌بدیل زنان در جامعه ایرانی‌اسلامی آگاهی پیدا کرده و طی سال‌های اخیر این نقش را نشانه گرفته است و در شرایطی که از جنگ سخت ناامیدشده، جنگ نرم را در فضای مجازی آغاز کرد به‌طوری‌که این روزها با طراحی‌هایی که داشته است متأسفانه خیلی از زنان و دختران ایران‌زمین در نقش‌های تعریف شده دشمن رفته‌اند و ناخواسته در مسیری قرار گرفته‌اند که از هویت اصلی‌شان دور می‌شود.

 این روزها با گذر در فضای مجازی به واژه‌ای تحت عنوان «حجاب استایل» بر می‌خورید که روزبه‌روز در حال افزایش است و در این صفحات مجازی زنان به همراه مردان و گاهی اوقات فرزندانش با ظواهری به‌دوراز ظاهر یک بانوی اسلامی در میدان دشمن نقش‌آفرینی می‌کنند.

 باتوجه‌به اهمیت موضوع و به حاشیه رفتن هویت زن مسلمان ایرانی، پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در میزگردی با حضور ثریا وحدانی، کارشناس ارشد علوم قرانی، خدیجه اسپیدکار، کارشناس ارشد فقه و حقوق حوزه علمیه قم به بررسی جوانب مختلف این موضوع پرداخت که در ادامه تقدیمتان می‌شود: 

 

 عصر اترک: تعریفتان از یک زن عفیف را بیان کنید؟

 کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: شهید مطهری سه محور اجتماعی، فردی و خانوادگی برای فلسفه حجاب تعریف می‌کنند و عنوان داشتند که اگر این سه محور رعایت شود موجب استحکام خانواده خواهد شد.

 ثریا وحدانی ادامه داد: در حوزه حجاب در آیه ۳۱ سوره نور مشخص شده که چگونه باید پوشش داشته باشید همچنین عنوان شده که زنان زینت داشته باشند؛ اما زینت را از مردان بپوشانند.

 وی با اشاره به اینکه عفیف برگرفته از پاک‌دامنی است، گفت: عفاف به زن و مرد برمی‌گردد و هر دو باید این موضوع را رعایت کنند تا از چارچوبی که دین تعریف کرده است، خارج نشوند.

 کارشناس ارشد فقه و حقوق حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: نوجوان یا جوان امروزی برای تعبیر واژه حجاب به سمت لغت‌نامه نمی‌رود؛ بلکه خیلی راحت با جستجو در فضای مجازی این واژه را جستجو می‌کند، این در حالی است که تعریف حجاب با واژه انگلیسی نوشته شده و در توضیح آنها تنها پوشاندن سروگردن توصیه شده است.

«حجاب استایل‌ها» نقش‌پردازان حجاب بدلی

 حجاب را باید در ادیان مختلف بررسی کنیم

 خدیجه اسپیدکار با اشاره به اینکه برای رسیدن به تحلیل درستی از واژه عفاف و حجاب باید از آیات و روایات الگو بگیریم، گفت: نوجوان ما طبق تعریفی که آموخته است سروگردن را می‌پوشاند و به نظر خودش حجاب دارد.

 وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر بخواهیم تحلیل درستی از حجاب داشته باشیم باید حجاب را در ادیان مختلف و دین اسلام، سیره پیامبر و امامان معصوم بررسی کنیم.

 کارشناس ارشد فقه و حقوق حوزه علمیه قم بیان داشت: از حجاب در دین اسلام از واژه تبرج استفاده شده که نشان‌دهنده جلوه‌گری است و براین‌اساس هر چیزی که باعث جلوه‌گری شود؛ یعنی حجاب به حاشیه رفته است.

 اسپیدکار با اشاره به اینکه حجاب تنها به‌ظاهر و پوشش فرد نیست، گفت: هر چیزی که باعث جلوه‌گری یک زن شود از جمله پوشش، بیان نامناسب، حرکت غیر درست که باعث جلب‌توجه می‌شود، نشان‌دهنده حجاب فرد است.

 وی گفت: فرد باید عفاف را علاوه بر پوشش در بیان نیز به‌درستی استفاده کند و نوع رفتار فردی طوری باشد که برای جنس مخالف جذابیتی نداشته باشد.

 

 بانوی مسلمان ایرانی در اوج نجابت است

 عصر اترک: نجابت بانوی مسلمان ایرانی در چه چیزهایی دیده می‌شود؟

 وحدانی دراین‌رابطه توضیح داد: سو تعبیری که امروزه در جامعه دیده می‌شود این است که جوانان گمان دارند که اسلام باحجاب دست‌وپای ما را بسته است و این در واقع تأثیرات دنیای غرب است که از اسلام، خشونت و انحراف را نمایش داده‌اند و واقعیت نقش‌ زن در دین اسلام به حاشیه رفته و دیده نمی‌شود.

 وی گفت: اگر بخواهیم به تاریخ ایران نگاه کنیم، دیده می‌شود که از زمان‌های قدیم پوشش‌های بلند که در نقش‌نگاره‌های تاریخی نیز نمایان است، حجاب در تمام ادیان وجود داشته است.

 وحدانی خاطرنشان کرد: بانوی مسلمان ایرانی در اوج نجابت است و پوشش نشان‌دهنده نجابت خود فرد است به‌طوری‌که آن چیزهایی که برازنده فرد باشد را در برابر دیدگان بقیه قرار نمی‌دهد.

 اسپیدکار باتوجه‌به اینکه واژه نجیب ایرانی به تاریخ ایران برمی‌گردد، گفت: تاریخ ایران نشان‌دهنده این است که زنان ما باحجاب و نجیب بوده‌اند، همچنین همان‌طور که در تصاویر دیده می‌شود به هر میزانی که بانوان ایرانی دارای مقام بالاتری بودند، پوشیده‌ترند.

 وی گفت: به طور نمونه ملکه‌ها باتوجه‌به جایگاهی که داشته‌اند لباس‌های پوشیده و کاملی داشتند و خدمتکاران با پوشش کمتری حاضر می‌شدند، براین‌اساس که پوشش آنها نشان‌دهنده جایگاه اجتماعی آنها بوده است.

«حجاب استایل‌ها» نقش‌پردازان حجاب بدلی

 بانوان در دین اسلام در جایگاه یک ملکه ارزشمند هستند

 این کارشناس ارشد فقه و حقوق حوزه علمیه قم ابراز داشت: این در حالی است که در دین اسلام، جایگاه هیچ معنایی ندارد و افراد در هر جایگاهی که باشند، همه در حد یک ملکه کشور برای جامعه اسلامی ارزشمند هستند، زیرا توانایی، استعداد، ارزش و جایگاه اجتماعی دارند.

 اسپیدکار به کشف حجاب در زمان رضاشاه اشاره کرد و گفت: با تمام برنامه‌هایی که پیش گرفت؛ اما موفق نشد و غیرت ایرانی و تقوای زنان ایرانی حفظ شده است.

 

 عصر اترک: چه میزان عفاف، حجاب و نجابت یک بانوی مسلمان ایرانی به زنان ما در جامعه هویت و جایگاه می‌دهد؟

 وحدانی با اشاره به اینکه در موضوع حجاب و بانوی مسلمان ایرانی اسلام در کنار ایران مطرح می‌شود، گفت: هر میزان این مسیر در راستای تعریف دین باشد، هویت قوی‌تر است.

 وی یادآور شد: امروزه متأسفانه فضای مجازی و غرب پاسخ این سؤالات را در قالب شبهات به خورد جوانان و نوجوانان می‌دهد که خیلی‌ها به‌جای اینکه از منبع اصلی استفاده کنند از متن با ظاهر زیبا استفاده می‌کنند و الگوی نادرستی همچون سلبریتی‌ها، هنرپیشه‌های خارجی انتخاب می‌کنند که در چارچوب دینی قرار ندارند.

 اسپیدکار با اشاره به اینکه دو واژه هویت و اهلیت از یکدیگر جدا هستند، گفت: براین‌اساس زمانی که پرسیده می‌شود اهل کجا هستید، عنوان می‌شود که ایران، درحالی‌که نمی‌توان گفت که هر کسی بگوید من هویتم ایرانی است، زیر این دو مقوله جدا از هم هستند، اما قطعاً فرهنگ ایرانی و اسلامی در شکل‌گیری ایرانی بودن قطعاً تأثیر دارد.

 وی با اشاره به اینکه افراد تحت تاثیر فضای مجازی قرار می‌گیرند، افزود: جذابیت فضای مجازی بالا بوده و متأسفانه ایران در دنیای رسانه ضعیف عمل کرده است؛ بنابراین میدان باز بوده که خوراک فرهنگی توسط رسانه‌های غربی در فضای مجازی وارد ذهن نوجوان و جوان ما شود که باعث گم‌کردن هویت فرد خواهد شد.

 این کارشناس ارشد فقه و حقوق حوزه علمیه قم ادامه داد: این افراد با فعالیت در فضای مجازی هویت مجازی پیدا می‌کنند و باورشان این است که هویت مجازی، واقعی است.

«حجاب استایل‌ها» نقش‌پردازان حجاب بدلی

 حجاب استایل واژه‌ای که به‌غلط وارد فرهنگ ما شده است

 عصر اترک: واژه «حجاب استایل» چگونه وارد فرهنگ کشور ایران شده است؟

 وحدانی در این باره گفت: کشورهایی همچون ترکیه، مالزی و اندونزی که مسلمان زیادی دارند باهدف ترویج حجاب شروع به تبلیغ حجاب کردند که هدف اولیه مطلوب بود و با عنوان حجاب استایل شروع به فعالیت کردند.

 وی ابراز داشت: این در حالی است که دو واژه «حجاب» و «استایل» در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند و این واژه به‌غلط وارد فرهنگ ایرانی‌اسلامی شده است.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی ادامه داد: اما با گذر زمان کم‌کم در حوزه تبلیغ خیلی متفاوت‌تر از هدفی که داشتند وارد عمل شدند و با آرایش‌های خیلی زیاد، ناخن‌های کاشته شده، پوشش چادر را معرفی می‌کردند، جالب این است که با سرعت خیلی بالایی وارد کشور ایران شد و افراد زیادی بلاگر شدند و با پوشش‌های اسلامی جلوه‌گری می‌کنند.

 وحدانی بیان داشت: متأسفانه امروزه با توسعه موضوع حجاب استایل، جلوه‌گری در بین زنان محجبه هم بیشتر شده و زنان باحجاب ما با آرایش، خواسته یا ناخواسته در جامعه جلب‌توجه می‌کنند.

 وی با تأکید بر این موضوع که حجاب استایل اساساً با دین ما مخالف است، گفت: به‌طوری‌که تعریف دین ما از حجاب این است که پوشش را برای پوشاندن زیبایی‌ها داشته باشید درحالی‌که امروزه پوشش اسلامی به‌نوعی جلوه‌گری شده است.

 این کارشناس ارشد علوم قرآنی با اشاره به اینکه حجاب استایل‌ها خلاف حرکت دین هستند، گفت: این پدیده نوظهور به دین ضربه می‌زند.

 وی با بیان اینکه انسان اساساً زیبایی‌طلب است، گفت: همچنین جنس زن باتوجه‌به لطافت‌هایی که دارد، زیبایی‌طلب‌تر است، بنابراین خداوند عنوان کرده که زیبایی را داشته باشید؛ اما در محدوده‌های تعریف شده به نمایش بگذارید.

 وحدانی با تأکید بر این موضوع که بسیاری از افراد بدحجاب با شعار اینکه برای دل خودمان این مدل پوشش را داریم، ابراز داشت: درحالی‌که این افراد در واقع برای تحسین و جلب‌توجه بقیه افراد پوشش نادرستی را انتخاب کرده‌اند.

 وی بیان داشت: یک سری کمبود در آدم‌ها وجود دارد که افراد برای جبران آن به‌ظاهر خود توجه می‌کنند تا بتوانند اعتمادبه‌نفس بگیرند.

«حجاب استایل‌ها» نقش‌پردازان حجاب بدلی

 حجاب استایل حجاب نیست

 اسپیدکار دراین‌رابطه با اشاره به اینکه حجاب تعریف شده و هیچ قیدی ندارد، افزود: حجاب اجباری، حجاب اسلامی، حجاب استایل، وقتی به آن قید وصل می‌شود، کامل نیست، بنابراین حجاب را نباید تقسیم کرد، براین‌اساس حجاب استایل حجاب نیست.

 این مسئول با تأکید بر این موضوع که حجاب کلی است، اضافه کرد: حجاب قید بردار نیست و هر چیزی که بخواهد در کنار واژه حجاب قرار بگیرد آن را به هم می‌ریزد.

 وی ادامه داد: یکی از کارهای اشتباه این بوده که می‌خواستند حجاب را آسان جلوه دهند، درحالی‌که دین اسلام به نوبه خود ساده است و ما به دلیل نشناختن و نداشتن آگاهی از دین، شیرینی‌های آن را درک نمی‌کنیم.

 اسپیدکار عنوان کرد: باید تعریف زیبایی، در چارچوب دین قرار بگیرد که معنا پیدا کند به‌طوری‌که حضرت زینب (س) در روایت واقعه کربلا عنوان می‌کند که چیزی جز زیبایی ندیدم، چون نوع فرهنگ و هویت آن اسلامی بوده و فدای اسلام شدند.

 این کارشناس ارشد فقه و حقوق گفت: دین اسلام مطابق با فطرت ما است اگر دینمان را به‌درستی رعایت کنیم، قطعاً سختی در کار نخواهد بود.

 وحدانی همچنین توضیح داد: بارها در روایت‌ها مطرح شده که زن ریحانه است؛ اما امروزه زنان از حالت ریحانه بودن خارج و درگیر جنگ قدرت با مردان شده‌اند، زیرا حجاب استایل‌ها هدفشان در فضای مجازی درآمدزایی است، درحالی‌که حجاب با درآمدزایی فاصله دارد.

 اسپیدکار اضافه کرد: نکته قابل‌توجه این است که متأسفانه بسیاری از افرادی که در این مسیر گام بر می‌دارند از روی ناآگاهی است که مسیر اشتباه را برگزیده‌اند.

 

 حجاب استایل بدل حجاب محسوب می‌شود

 عصر اترک: بسیاری از بلاگرهای فعال به اسم حجاب استایل به‌صورت خانوادگی فعالیت دارند و از ظرفیت همسران و فرزندانشان نیز استفاده می‌کنند، براین‌اساس چگونه این زنان و مردان، با استفاده از واژه حجاب استایل هویت یک بانوی مسلمان را به حاشیه برده است؟

 وحدانی به واقعیت واژه حجاب اشاره کرد و گفت: موضوع حجاب استایل با اصل حجاب مغایرت دارد و در واقع بدل حجاب محسوب می‌شود به‌طوری‌که در این موضوع با اصل دین مقابله می‌شود و اقدام به تخریب و ضربه‌زدن به دین است.

 وی گفت: خیلی وقت‌ها اگر مسیری را اشتباه گام برداشته‌ایم به این دلیل است که در معنی واژه‌ها خطا کردیم که به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

 وحدانی افزود: در آیه ۳۲ سوره نسا قوامیت و مدیریت مالی را برای مردان و حافظ بودن را برای زنان تعریف می‌کند به‌طوری‌که اگر هر کدام از مرد یا زن در این ویژگی‌های خطا بروند باعث نابودی زندگی خواهد شد.

 وی بیان داشت: مردی که همسرش را آرایش‌کرده در خیابان و یا هر مکان دیگری به همراه دارد، عملاً غیرت و تکیه‌گاهی خانواده را ازدست‌داده است، براین‌اساس کم‌آسیب‌ترین خانواده‌ها بر اساس این آیه در نظام اسلامی شکل‌گرفته‌اند.

«حجاب استایل‌ها» نقش‌پردازان حجاب بدلی

 کم‌رنگی اعتقادات و پذیرش پدیده حجاب استایل

 این کارشناس ارشد علوم قرانی گفت: این در حالی است که حضور خانوادگی حجاب استایل‌ها باعث به‌هم‌ریختن بنیان خانواده می‌شود.

 اسپیدکار شیوع پدیده حجاب استایل در جامعه را کم‌رنگ‌شدن اعتقادات مردم خواند و گفت: هر میزانی که اعتقادات کم‌رنگ باشد، باعث می‌شود که زندگی و بنیان خانواده‌ها به هم ریخته‌تر شود.

 وی گفت: یک مرد علاوه بر تأمین معاش باید مسئول دین و دنیای زن و خانواده خود نیز باشد.

 

 فرهنگ استفاده از فضای مجازی را نداریم

 عصر اترک: چرا امروزه به اینجا رسیده‌ایم که حجاب استایل‌ها فرهنگ‌سازی می‌کنند و به‌عنوان بانوی مسلمان ایرانی خودشان را به دنیا نشان می‌دهند؟

 وحدانی عنوان کرد: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری ضعف در حوزه فضای مجازی در کشور زیاد است، همچنین کم‌کاری مسئولان فرهنگی و باز بودن فضای مجازی بدون حدومرز همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند که عده‌ای تحت عنوان حجاب استایل امروزه باعث جهت‌دهی فرهنگی جامعه شوند.

 این کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: ما فرهنگ استفاده از فضای مجازی را نداریم و سواد رسانه را یاد نگرفته‌ایم.

 اسپیدکار همچنین بیان داشت: با فیلترشدن فضای مجازی بسیاری از افراد که خود را دلسوز دین می‌دانند از این فضا فاصله گرفتند، درحالی‌که این نوعی عقب‌نشینی و میدان باز کردن برای مانور رسانه‌های غربی بوده است.

 وحدانی در انتها با اشاره به اینکه رسانه غرب خیلی قوی فعالیت دارد و بر اساس نقطه‌ضعف‌ها نقطه‌زنی می‌کند، اضافه کرد: براین‌اساس دشمن نیز به جایگاه زن در خانواده پی برده و همین موضوع را هدف قرار داده است.

 

 تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

عکاس: عبدالله یزدانی 

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات