در حال بارگذاری
بررسی بیماری هزار چهره که دامنگیر شده است؛

«حمایت» مایه حیات بیماران «ام اس»

شماره خبر : 1485 - https://asreatrak.ir/short/4Aqqo

«ام اس» بیماری هزار چهره و ناشناخته که امروزه افراد زیادی را درگیر خود کرده است، بیماری که بهترین درمانش نداشتن استرس است؛ اما گرفتاران به این بیماری به حاشیه‌هایی دچار می‌شوند که از خود بیماری مهم‌تر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، مالتیپل اسکلروز یا بیماری‌ام اس (MS) یک بیماری ناتوان‌کننده مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) است. این بیماری خودایمنی در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به رشته‌های عصبی ایجاد می‌شود و غلاف حفاظتی آن را از بین می‌برد. در نتیجه پیام‌های عصبی به‌درستی منتقل نمی‌شوند و در عملکردهای بدن اختلال ایجاد می‌شود.

در بیماری MS به علت تحت‌تأثیر قرارگرفتن سیستم عصبی مرکزی، عملکرد مغز و نخاع دستخوش تغییر می‌شود. علائم این بیماری زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه رشته‌های عصبی و غلاف میلین (ماده‌ای تشکیل شده از چربی که رشته‌های عصبی سالم را احاطه کرده است) را مورد هدف قرار می‌دهد. 

۷۰۰ بیمار مبتلا مبتلا به ام اس تحت پوشش انجمن «ام اس» خراسان شمالی هستند و سن ابتلا به بیماری «ام اس» در استان کاهش یافته به گونه ای که شاهد ابتلا به این بیماری در سنین نوجوانی هستیم. 

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به این بیماری، زنان هستند و متأسفانه همسران این افراد بعد از اینکه بیماری آنان افزایش می‌یابد، آن‌ها را ترک می‌کنند درحالی‌که استرس یکی از عواملی است که سبب می‌شود تا شدت بیماری افزایش یابد، همچنین تعدادی از بیماران ‌در زمینه‌هایی همچون اشتغال دچار مشکل هستند که به آن‌ها استرس وارد می‌شود و در این زمینه باید به این افراد کمک شود.

عوامل ژنتیکی، نوع تغذیه، کمبود ویتامین‌ها، عفونت‌ها و ضعف ایمنی بدن از دلایل ابتلا به «ام. اس» است، زندگی سالم با تغذیه خوب و استراحت، اعصاب آرام، اجتناب از خستگی و استرس از توصیه‌های کارشناسان بهداشتی به این بیماران است.

«حمایت» مایه حیات بیماران «ام اس»

برای تهیه دارو به استان‌های مجاور می‌رویم

گوهر علیزاده از بیماران MS شیروانی که ۱۴ سال درگیر این بیماری است در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در شیروان گفت: با وجود دیسک کمری که داشتم به هر پزشکی که مراجعه می‌کردم متوجه بیماری من نمی‌شد و بالاخره در اواخر سال ۸۹ پی به آن بردیم.

وی افزود: حدود ۱۰ سال آمپول «سینووِکس» را هفته‌ای یکبار تزریق می‌کردم که از لحاظ روحی و بدنی اذیت‌کننده بود، دارویی دیگر به نام «وِزیکر» که برای کنترل ادرار برایم تجویز شده نیز در شیروان و بجنورد وجود ندارد و ما به‌اجبار به استان‌های مجاور برای تهیه آن می‌رویم.

علیزاده ادامه داد: وسایل برقی منزل من مثل یخچال خراب شده و همسرم نیز مشکل اعصاب و روان دارد یک روزکار می‌کند، یک هفته بیکار است و با مراجعه به دفتر نماینده شهر و اداره بهزیستی هم هیچ‌گونه جواب و کمکی دریافت نکردم.

 

توانایی کارکردن و امرارمعاش ندارم

اکبر صاحبی‌رشوانلو دیگر بیمار مبتلا به MS به خبرنگار ما گفت: بر اثر شنیدن ناگهانی خبری بد در سال ۸۹ دچار تاری دید و ضعف در پای چپ شدم که با مراجعه به پزشک متوجه بیماری MS شدم.

وی افزود: من نیز ۱۰ سال داروی «سینووِکس» و حدود ۳ سال است که داروی «زیتاکس» مصرف می‌کنم. از دوران کرونا به علت سرپرست خانوار بودن مجبور به کارکردن در بیرون از خانه بودم و برای مبتلا نشدن فرزندان کوچکم به این بیماری، واکسن سینوفارم را زدم؛ ولی بعد از تزریق ۳ دوز دیگر توانایی حرکتی خودم را از دست دادم.

صاحبی تأکید کرد: از هیچ ارگانی حمایتی نداریم و انتظار داریم که مسئولان شهرستانی و استانی توجه ویژه‌ای بابت امرارمعاش ما داشته باشند.

 

اوقات فراغتی نداریم

علی پیر محمدزاده رز مغان فرد دیگری از بیماران MS شهرستان شیروان گفت: همه‌ مشکلات بیماران MS در یک سطح است، درگذشته دورهمی‌های انجمن MS وجود داشت که به بهترشدن روحیه ما کمک می‌کرد؛ اما از دوران کرونا به بعد دیگر از آن هم خبری نیست حتی کلاس‌های مشاوره و مسابقات را هم دیگر برگزار نمی‌کنند و زیر پرچم حمایتی هیچ ارگانی نیستیم.

«حمایت» مایه حیات بیماران «ام اس»

 

۱۷۶ بیمار شناسایی شده در شیروان وجود دارد

مسئول انجمن بیماران MS در شهرستان شیروان به خبرنگار ما گفت: در سن ۱۹ سالگی زمانی که برای مسابقات کشوری قایقرانی در تهران حضور داشتم، با بی‌حسی در دستان خود و مراجعه به پزشک متوجه بیماری‌ام شدم.

مهری گل محمدزاده ادامه داد: در انجمن MS کلاس‌های ورزشی، روان‌شناسی و استخر رایگان در اختیار بیماران است و چند تن از پزشکان مانند دکتر آرمیده و دکتر جعفری برای رعایت حال این بیماران نسخه الکترونیکی را به‌صورت رایگان تجویز می‌کنند.

وی با بیان اینکه داروهای این بیماری کمیاب نیست، خاطرنشان کرد: در شهرستان شیروان ۱۷۶ و در استان حدود ۷۳۰ بیمار MS وجود دارد که در انجمن MS عضویت پیدا کرده‌اند؛ ولی مطمئناً تعداد بیماران بیشتر است؛ ولی برای شناسایی‌نشدن خود، نام‌نویسی نمی‌کنند.

 

شیروان پزشک متخصص MRI تزریقی ندارد

گل محمدزاده گفت: بزرگ‌ترین مشکل این بیماران نبود پزشک MRI تزریقی است که از طریق همین MRI پلاک‌های فعال در بیماران MS شناسایی شده و پزشک باتوجه‌به آن داروی مناسب آن‌ها را تجویز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بیماران MS نیاز به چندین خیّر فعال به‌مانند پدران معنوی کمیته امداد و... نیاز دارند تا در طول سال بتوانند به آن‌ها که از اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه هم هستند، کمک مالی و معنوی کنند.

رئیس انجمن بیماران MS افزود: در این‌همه سال هیچ ارگانی به جز انجمن بیماران ‌ MS خراسان شمالی از بیماران حمایتی نداشته و فقط این انجمن کمک‌هایی اعم از بسته‌های معیشتی، شوینده، لباسشویی، فرش و...داشته است.

وی ادامه داد: در بُعد ورزشی ۲ ورزشکار کشوری داریم که یکی از آن‌ها در رشته دارت و دیگری در رشته دوومیدانی در ماده پرتاب نیزه مقام دار هستند.

گل محمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: انجمن ما به‌شدت نیازمند حمایت‌ ارگان‌هایی اعم از بهزیستی و کمیته امداد است، انتظار می‌رود این ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی دیگر کمک‌های لازمه را با ما داشته باشند؛ زیرا از این ۱۷۶ نفر بیمار شهرستان، ۱۰ نفر از آن‌ها بدحال بوده و نیاز ویژه‌ای به مراقب دارند.

«حمایت» مایه حیات بیماران «ام اس»

ام‌آر‌آی تزریقی برای بیماران Ms در بیمارستان خاتم‌الانبیا انجام می‌شود

رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا شیروان به خبرنگار عصر اترک گفت: حدود ۲ ماه است که با آموزش‌های انجام شده MRI تزریقی در این مرکز برای بیماران Ms انجام می‌شود؛ اما به دلیل نبود نیروی طرحی و جذبی جدید به‌صورت محدود و به تعداد ۲ بیمار در روز است.

میلاد انوری درباره تفاوت MRI معمولی و تزریقی گفت MRI معمولی برای عکس‌برداری‌هایی است که نیازی به تصویر دقیق‌تر ندارد؛ ولی در MRI تزریقی خصوصاً در بیماران MS با تزریق مایعی به نام حاجب تصویر دقیق‌تری گرفته می‌شود.

وی در ارتباط با هزینه درمان بیماران MS افزود: اگر این بیماران، بیمه‌ بیماران خاص داشته باشند، هزینهٔ MRI آن‌ها به‌صورت رایگان است.

انوری خاطرنشان کرد: کمبود نیرو مخصوصاً خدماتی، از معضلات اصلی ما است که برای رعایت هرچه بیشتر بهداشت در بیمارستان واجب بوده است.

انوری گفت: در شهرهای استان‌های دیگر علاوه بر پرستار، ما شاهد کمک پرستار و بیماربر هستیم که در انجام به‌موقع و سریع کارها بسیار مؤثر بوده؛ اما در استان ما چنین چیزی نیست و تمام بار مسئولیت بر دوش نیروهای خدماتی بوده؛ اما خوشبختانه اقداماتی در خصوص جذب  ۱۲۰ نفر کمک پرستار در استان صورت‌گرفته است.

وی تصریح کرد: درگذشته بیمارانی همچون بیماران دیالیزی که لازم به بستری بودند، امکان‌پذیرش در بیمارستان‌های شیروان نبود؛ اما خوشبختانه این مشکل نیز رفع شد و دیگر نیازی به عزیمت این بیماران به بجنورد نیست.

 

بیماری MS عامل مشخصی ندارد

متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: مالتیپل اسکلوروزیس یا  MS، یک بیماری خودایمن التهابیِ است که در آن سیستم ایمنی بدن انسان‌ها غلاف میلین سلول‌های عصبی و ثانویه آن توسط سلول‌های عصبی،  CNS یا سیستم عصبی مرکزی را مورد حمله قرار می‌دهد که نتیجه آن آسیب گسترده‌ای است که در مغز و نخاع پیش می‌آید.

دکتر مهدیه وردی پور درباره این که چه عواملی در بروز این بیماری مؤثرند، گفت: این بیماری، یک بیماری با علت مولتی‌فاکتوریال است؛ یعنی تاکنون مجموعه‌ای از علل ژنتیکی و محیطی طبق مطالعات انجام شده، به‌عنوان اتیولوژی این بیماری شناخته شده است و نزدیک به ۲۰۰ ژن و حتی عواملی محیطی مانند کمبود ویتامین‌ها از جمله ویتامین  D، علل هورمونال، استرس و حتی بعضی از ویروس‌ها را به‌عنوان اتیولوژی این بیماری ذکر کرده‌اند؛ ولی علت قطعی لزوماً برای این بیماری وجود ندارد.

این متخصص مغز و اعصاب در این مورد که چرا این بیماری در سنین جوانی حادث می‌شود، تصریح کرد: مانند تمام بیماری‌های التهابی خودایمن، این بیماری هم در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شایع‌تر است؛ ولی به این معنا نیست که سنین بالای ۴۰ سال درگیر نمی‌شوند؛ بلکه ما بیمارانی با سنین بالای ۵۰ سال نیز داشته‌ایم.

وردی پور ادامه داد: سیر علائم در بیماری MS متفاوت است؛ اما از نوع خفیف که به‌صورت عود مرحله‌ای هستند تا بیمارانی که علائم آن‌ها پیش‌رونده و در طی چند سال زمین‌گیر خواهند شد دیده می‌شوند، بنابراین علائم این بیماری در بیماران مختلف، متفاوت است.

وردی پور در خصوص درمان این بیماران توضیح داد: در حال حاضر و خوشبختانه درمان‌های زیادی جهت جلوگیری از پیشرفت این بیماری در دسترس است و به دلیل مطالعات گسترده‌ای که در جهان در حال انجام است، روزبه‌روز در حال گسترش بوده و گزینه‌های درمانی بیشتری طی این مطالعات ارائه می‌شود که بر اساس شرایط و علائم بیماران MS توسط متخصصین تجویز خواهد شد.

«حمایت» مایه حیات بیماران «ام اس»

بیماران MS درمان را قطع نکنند

وی ادامه داد: نکته‌ای حائز اهمیت در خصوص طول درمان بیماران ام اس وجود دارد که این است که این بیماری نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد که گاهی بیش از ۱۰ سال ما در حال پیگیری و درمان خواهیم شد.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که تمامی متخصصین مغز و اعصاب از بیماران انتظار دارند، پیگیری دقیق و ادامه درمان است تا از عود و پیشرفت این بیماری جلوگیری شود. 

وردی پور گفت: توصیه‌ پزشکان به بیماران MS این است که در کنار درمان دارویی مطالعه منظم، تغذیه مناسب، ورزش و پرهیز از هرگونه استرس و اضطراب داشته باشند؛ زیرا همه‌ این‌ها مواردی هستند که در روند این بیماری می‌توانند مؤثر باشند. 


نتیجه‌گیری: بیماری ام اس بیماری با منشا ناشناخته است که درمان قطعی تاکنون برای این بیماری یافت نشده است، اما مسائلی از قبیل رعایت سبک زندگی و تغذیه سالم، کاهش استرس عواملی هستند که در شدت یا ضعف این بیماری بسیار تاثیرگذار هستند، بنابراین مبتلایان به این بیماری نیازمند توجه جدی و حمایت همه جانبه افراد خانواده و جامعه هستند تا بتوانند با این بیماری مقابله کنند. 
تهیه گزارش: احسان حق‌بین

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات