در حال بارگذاری
عصراترک بررسی کرد؛

نوسان تکراری بازار مرغ خراسان شمالی

شماره خبر : 2067 - https://asreatrak.ir/short/V1oEZ

نوسان مرغ در بازار بجنورد به یک داستان تکراری تبدیل شده است، با نبود تعادل بین عرضه و تقاضا در زمان‌های متفاوت مردم شاهد کمبود و یا نبود مرغ در بازار هستند.

به گزارش «عصر اترک»، این روزها که خرید گوشت قرمز برای مردم تبدیل به یک خرید حاشیه‌ای و غیرضروری شده و متأسفانه از سبد خرید خانوار حذف شده، گوشت مرغ به‌عنوان شاید تنها ماده پروتئینی است که به‌صورت روزانه توسط مردم در بازار خرید می‌شود.

 براین‌اساس کاهش این محصول در بازار نیز باعث می‌شود که مردم دچار مشکل شوند، در حال حاضر ۱۰۱ واحد مرغداری گوشتی و تخم‌گذار در خراسان شمالی وجود دارند که ۸۸ واحد از آن‌ها به طور مستمر فعالیت می‌کنند و تلاش می‌شود که مابقی واحدها نیز به این فعالیت برگردند.

 طی هفته اخیر بازار مرغ در مرکز خراسان شمالی با کمبود مواجه شده است که شاید دلیل اصلی آن کاهش تولید و یا نبود جوجه‌ریزی در زمان معین بوده است که باعث ایجاد وقفه در تولید و کاهش در بازار شده است.

 

 کاهش مرغ در بازار بجنورد

 رئیس اتحادیه صنف لبنیات قصابان و مرغ‌فروشان بجنورد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با وضعیت مرغ در بازار بجنورد گفت: حدود یک هفته است مرغ در بازار بجنورد دچار کمبود شده است.

 حسین قاسم‌زاده با اشاره به اینکه دلیل اصلی کاهش در بازار نبود تناسب بین عرضه و تقاضا است، گفت: وقتی تقاضا زیاد باشد، تولید هم کاهش پیدا کرده و باعث کمبود در بازار می‌شود.

 وی با بیان اینکه گوشت قرمز در بازار فراوان است، ادامه داد: گفتنی است که عرضه گوشت قرمز در بازار بیشتر از تقاضا است و همین قضیه باعث شده تا گوشت به فراوانی در بازار وجود داشته باشد و هیچ کمبودی در این زمینه احساس نشود.

نوسان تکراری بازار مرغ خراسان شمالی

 افزایش تقاضا باعث کاهش مرغ در بازار شد

 قاسم‌زاده بیان داشت: مرغ در حال حاضر باقیمت کیلویی ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۸۷ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 وی ابراز داشت: همچنین گوشت گوساله گرم در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و موجود است که به‌صورت کیلویی ۳۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 قاسم‌زاده یکی از دلایل اصلی کاهش مرغ در استان را افزایش تقاضا در بازار خواند و گفت: زمانی که مرغ در بازار به فراوانی عرضه شود، قیمت ریزش پیدا می‌کند و تولیدکننده تولید را کاهش می‌دهد، از طرفی قیمت بالای نهاده نیز می‌تواند در کاهش تولید اثرگذار باشد.

 رئیس اتحادیه صنف لبنیات، قصابان و مرغ‌فروشان بجنورد خاطرنشان کرد: به‌صورت میانگین در روزهای عادی ۲۵ تا ۳۰ تن مرغ در مرکز خراسان شمالی و در سراسر استان ۴۵ تا ۵۰ تن مرغ توزیع می‌شود.

 

 توزیع مرغ منجمد برای ایجاد تعادل بازار

 معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرنگار «عصر اترک» دررابطه‌با کاهش مرغ در بازار بجنورد توضیح داد: طی هفته اخیر شاهد کاهش عرضه مرغ در بازار هستیم که به همین نسبت مرغ منجمد باقیمت تنظیم بازاری در بازار عرضه می‌شود.

 محمد هندآبادی ادامه داد: کاهش جوجه‌ریزی و برخی بیماری‌هایی که تعدادی از مرغداری‌ها درگیر آن شدند، باعث کاهش عرضه توسط مرغداری‌ها شده است.

 وی عنوان کرد: براین‌اساس برای ایجاد تعادل در بازار، طی هماهنگی صورت‌گرفته ۳۰۰ تن مرغ منجمد از تهران سهمیه گرفته شده که برای به‌هم‌نریختن تناسب بازار به‌صورت روزانه توزیع انجام می‌شود.

 هندآبادی یادآور شد: مرغ منجمد باقیمت کیلویی ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مرغ‌فروشی‌های منتخب عرضه می‌شود.

نوسان تکراری بازار مرغ خراسان شمالی

 کمبود مرغ در بازار به‌زودی رفع می‌شود

 این مسئول با تأکید بر این موضوع که نوسان در بازار وجود دارد، گفت: براین‌اساس برنامه‌ریزی‌ها در دست انجام است که طی هفته آینده این کمبود رفع شود.

 معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه همچنین توزیع گوشت قرمز گوساله تنظیم بازاری در فروشگاه‌های استان در حال انجام است، افزود: براین‌اساس که سهمیه ماهانه استان حدود ۱۰۰ تن است؛ اما باتوجه‌به اینکه مصرف استان به این میزان نمی‌رسد به‌صورت ماهانه نهایت ۵۰ تا ۶۰ تن وارد و عرضه می‌شود.

 وی گفت: هیچ‌گونه کمبودی در توزیع گوشت قرمزها در فروشگاه‌ها وجود ندارد و باقیمت پایین‌تر از مصوب که ۳۱۵ هزار تومان بوده به قیمت کیلویی ۲۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

 افزایش ۳۲ درصدی جوجه‌ریزی در خراسان شمالی

 معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: در زمینه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های خراسان شمالی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

 مهدی شکاری گفت: از ابتدای سال تا پایان شهریور تعداد ۷ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۸۹۲ قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این تعداد ۵ میلیون و ۶۷۵ هزار بوده ۳۲ درصد افزایش جوجه‌ریزی را شاهد بوده‌ایم.

 

 صادرات مرغ از استان متوقف شده است

 وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با افزایش جوجه‌ریزی دلیل کاهش مرغ در بازارچه چیزی است، گفت: هیچ کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها وجود ندارد و در حال حاضر نیز صادرات متوقف شده و مرغ از استان خارج نمی‌شود.

 شکاری ادامه داد: همچنین طی ماه‌های اخیر باتوجه‌به افزایش تولید مرغ، پشتیبانی امور دام برای انجماد مرغ نیز از مرغ‌ها استفاده می‌کند.

 این مسئول گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در تولید مرغ در استان خودکفا شده‌ایم و برخی موارد با افزایش تولید صادرات را نیز انجام می‌دهیم.

نوسان تکراری بازار مرغ خراسان شمالی

 جوجه‌ریزی طبق روال انجام می‌شود

 مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و مرغداری استان خراسان شمالی در ادامه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با کمبود مرغ در بازار توضیح داد: جوجه‌ریزی طبق روال در حال انجام است و شرایط مرغ در بازار به‌صورت نوسانی است.

 کریمی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه گاهی اوقات جوجه‌ریزی در مرغداری در یک‌زمان انجام می‌شود و جوجه زیاد است، گاهی نیز با اختلاف فاصله باعث کمبود موقت در بازار می‌شود.

 وی دررابطه‌با ابتلای جوجه‌ها به بیماری و ازبین‌رفتن آنها توضیح داد: قطعاً در هر کاری تلفات نیز وجود دارد؛ اما آن‌گونه که بخواهیم کاهش مرغ در بازار را به این تلفات مرتبط بدانیم نیست.

 

 جوجه‌ریزی ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه

 کریمی گفت: در استان خراسان شمالی تعداد ۷۰ مرغداری هستند که فعالیت دارند و به‌صورت ماهانه تعداد یک میلیون و ۷۰۰ هزار جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شود.

 این مسئول ابراز داشت: با درنظرگرفتن تولید با ظرفیت کامل نه‌تنها کمبود مرغی در بازار وجود نخواهد داشت؛ بلکه در بسیاری از مواقع صادرات نیز به خارج از استان انجام می‌شود.

 وی گفت: همچنین به همین ترتیب در صورت مواجه با کاهش تولید از خارج استان واردات انجام می‌شود که تعادل در بازار حفظ شود.

نوسان تکراری بازار مرغ خراسان شمالی

 نرسیدن جوجه‌ها به وزن کشتار و تأخیر در تولید

 سرپرست اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در گفتگو با «عصراترک» با اشاره به اینکه در حال حاضر کاهش تولید مرغ در استان نداریم، افزود: نکته قابل‌توجه این است که در شرایط فعلی برخی از جوجه‌ها به وزن کشتار نرسیده‌اند، همچنین درگیری خیلی خفیف بیماری در برخی واحدهای مرغداری در شیروان باعث شده که تولید به مدت یک هفته به تأخیر و همین قضیه باعث کاهش تولید شده است.

 معصومه قربانی ادامه داد: براین‌اساس هیچ‌گونه کمبود مرغی در استان خراسان شمالی نداریم، جوجه‌ریزی به‌صورت معمول در حال انجام است و هیچ‌گونه مشکلی نیست.

 این مسئول گفت: نکته قابل‌توجه این است که همچنین قیمت مرغ زنده در استان در مقایسه با استان‌های هم‌جوار پایین‌تر است و این قضیه در دست بررسی است که مرغدار از این قضیه ضرر نکند.

 

 تفاوت قیمت مرغ در خارج استان و خروج غیرقانونی

 قربانی اضافه کرد: همچنین این تفاوت قیمت باعث خروج غیرقانونی مرغ از استان می‌شود که در نتیجه کمبود در بازار را ایجاد خواهد کرد.

 وی ابراز داشت: نکته قابل‌توجه بعدی این است که خیلی از فروشگاه‌های داخل استان نیز تخلفاتی دارند؛ اما متأسفانه نظارت بر بازار ضعیف انجام می‌شود، به‌طوری‌که بسیاری از فروشگاه‌ها سهمیه مرغی که دارند را قطعه‌بندی و باقیمت بالاتر به فروش می‌رسانند که باعث زیان به مصرف‌کننده است.

 

 نتیجه‌گیری: خراسان شمالی معمولاً جزو استان‌هایی بوده که در سال‌های اخیر تقریباً مرغ را در قالب مصرف‌کننده از استان‌های هم جوار تأمین می‌کرده این در حالی است که طی سال‌های اخیر در این زمینه توسعه چشمگیری پیدا کرده و امروزه با فعالیت حدود ۸۰ مرغداری فعال نه‌تنها تولید استان را دارد؛ بلکه در شرایط افزایش تولید به خارج از استان نیز صادرات انجام می‌شود.

 مشکل عدیده‌ای که بارها گریبان بازار مرغ استان را گرفته است، تفاوت قیمت مرغ در خراسان شمالی با استان‌های هم‌جوار بوده به‌طوری‌که پایین‌بودن قیمت مرغ در استان این شرایط را فراهم می‌کند تا این محصول به‌صورت غیرقانونی برای فروش باقیمت بالاتر به خارج از استان ارسال شود.

 براین‌اساس در شرایطی که طبق گفته مسئولان مرتبط جوجه‌ریزی به‌خوبی در حال انجام است و گویی کمبودی نیز وجود ندارد، اگر نظارت به‌خوبی صورت بگیرد، قطعاً حال بازار مرغ این چنین دچار نوسان نمی‌شود تا مردم نیز درگیر و نگران شوند.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات