در حال بارگذاری
بررسی ابعاد یک آسیب اجتماعی؛

با سگ‌های ولگرد چه کنیم؟

شماره خبر : 1931 - https://asreatrak.ir/short/V5gOp

غذا دادن و پشت کردن به حیوان نه تنها کمکی به سگ‌ها نمی‌کند بلکه با این کار فلاکت یک حیوان را ضربدر تعداد توله‌های آن‌ها می‌کنیم و تعداد سگ‌هایی را که بی‌غذا و بی‌پناهگاه خواهند ماند، تصاعدی بالا می‌بریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، اختلاف بین علاقه‌مندان به سگ و کارشناسان محیط زیست وجود دارد. اولی، از طریق تغذیه و تلاش‌های سازمان یافته، که نتیجه آن افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد است، دومی، با استناد به یافته‌های علمی جهانی، ماهیت تهاجمی سگ‌ها و خطراتی را که برای اکوسیستم‌ها ایجاد می‌کند، برجسته می‌کند، همین امر باعث شد به سراغ مسئول ساماندهی سگ‌های ولگرد رفته و از آخرین اقدامات صورت گرفته گزارشی تهیه کنیم.

 غذا دادن به سگ‌های خیابانی، احساس یا منطق!

شهردار جاجرم  در گفتگو با خبرنگار عصراترک در جاجرم گفت: موضوع سگ‌های ولگرد یا حیوانات بی‌صاحب معمولاً دغدغه همیشگی شهروندان بوده و شهرداری جاجرم هم سعی کرده که در مدیریت جمعیت این سگ‌ها فعالیت مؤثری داشته باشد.

محمد ایزدی عنوان کرد: از نیمه دوم سال گذشته شاهد بودیم جمعیت سگ‌های بی‌صاحب سطح شهر بالا رفته است. (البته ظاهراً در اکثر شهرهای کشور شاهد این افزایش جمعیت هستیم) که می‌توان به کاهش قیمت و فروش دام‌ها و گله‌های گوسفندان را نام برد که در طی این عمل سگ‌های گله رهاسازی شده‌اند و از آنجایی که این سگ‌ها سالم و قوی هستند، کنترل آنها با ابزار معمولی کار سختی است و تهدیدی برای سلامت جامعه هستند.

ایزدی عنوان کرد: در دو مورد دیگر هم در شهر جاجرم شاهد بودیم که از روستاهای حتی از خارج از استان در طی دو مرحله دو نیسان سگ در مبادی ورودی شهر تخلیه شده‌اند که متأسفانه چون شاهدان نتوانستند شماره پلاک نیسان‌ها را ضبط کنند موفق به برخورد لازم نشدیم.


بررسی اقدامات گذشته

شهردار جاجرم افزود: در عین حال با تلاش صورت گرفته توسط نیروهای شهرداری در نیمه دوم سال گذشته تعداد ۳۳۰قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری شده که با همکاری پزشک دامپزشکی شهرستان تعدادی از این سگ‌ها که از سلامت کافی برخوردار نبودند با روش‌های خاصی همچون روش مرگ آرام معدوم شدند و تعدادی دیگر که از سلامت کافی برخوردار بودند در محلی که توسط شهرداری در ناحیه سنگ‌شکن به همین منظور تعبیه شده نگهداری شدند و تعدادی دیگر از سگ‌های سالم به کمپ‌های نگهداری از حیوانات که توسط گروه‌های دغدغه‌مند این موضوع در شهرهای اطراف وجوددارد، منتقل شدند.

ایزدی گفت: از ابتدای سال جاری هم ۱۲۷قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری شده است.


نظر شهروندان از قول شهردار

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به اتفاقات اخیر سطح کشور در خصوص سگ گزیدگی و فوت چندین نفر از هموطنان، دستور مؤکدی به مجموعه خدمات شهری و همکاران شهرداری داده شده که با توانِ مضاعف، شهر را تا پاک‌سازی کامل از سگ‌های ولگرد پوشش دهند.

ایزدی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که شهرستان جاجرم حالت شهر روستا دارد و در اطراف حریم شهری چندین دامداری و باغ وجود دارد که در آنجا سگ نگهداری می‌شود و گاهی از این محل‌ها شاهد تردد سگ‌ها به داخل شهر هستیم.

وی با بیان اینکه در فصول خاص، جمعیت قابل توجهی از این مناطق وارد حریم شهری می‌شوند که با جمع‌آوری آنها از سطح شهر شاهد دلخوری صاحبان آنها هم هستیم، افزود: بنابراین با هدف حفظ سلامت شهروندان و رعایت حداکثری ایمنی در بحث حیوان گزیدگی، صاحبین این حیوانات باید دقت لازم را در نگهداری از سگ‌های خود داشته باشند.

حفظ وضعیت سفید 

ایزدی عنوان کرد: تاکنون گزیدگی توسط سگ‌های ولگرد در سطح شهر نداشتیم و از این بابت جاجرم در وضعیت سفید قرار دارد، البته چندین مورد گزیدگی گزارش شده که همگی مربوط به حیوانات خانگی (سگ و گربه‌هایی که در منزل نگهداری می‌شدند و یا در باغ‌های خارج از محدوده شهر در دامداری‌ها) بوده که پس از مراجعه به بیمارستان و انجام اقدامات لازم شاهد اتفاق ناگواری برای همشهریان نبوده‌ایم.

 

مخالفان جمع‌آوری سگ‌ها

یک حامی حیوانات گفت: آرزوهای ما زیستن در جهانی بدون خشونت و جنگ برای انسان و حیوان، زیستن در جهانی انسانی و عادلانه که در آن هر جانداری حق حیات و زندگی دارند.

وی افزود: حیوانات هم مثل ما حق زندگی دارند، آنها مانند اعضای خانواده، افراد مورد اعتماد و منبع عشق بی‌قید و شرط هستند، سگ‌های ولگرد که با یه لقمه غذا و یه دست نوازش تا آخر عمر وفادار آدم می‌مانند.

وی عنوان کرد: سگ‌ها می‌توانند شما را از هر روحیه بد دور نگه دارند، آنها وفاداری، محبت و مهربانی بی‌پایان خود را به شما ارائه می‌دهند.


موافقان جمع‌آوری سگ‌ها

یک موافق جمع‌آوری گفت: پراکنده شدن سگ‌ها در سطح شهر موجب مشکلاتی از جمله رعب و وحشت کودکان، خانم‌ها و برخی از مردم، شیوع بیماری و آلودگی در سطح شهر و انتقال آن به انسان‌ها می‌شود در موارد مشاهده شده که برخی سگ‌ها سر در سطل‌های زباله کرده‌اند و در اطراف شهر، پارک‌ها و حتی بهشت مهزیار جاجرم دقیقا مکان‌هایی که مردم در آنجا حضور دارند پرسه می‌زنند.

علی عبدی افزود: یکی از آشنایان از جانب سگ مورد حمله قرار گرفته و از ناحیه پا آسیب دیده که با مراجعه سریع به مراکز درمانی مشکل برطرف شد، من با جمع‌آوری سگ‌ها کاملا موافق هستم.

وی مطرح کرد: با عقیم‌سازی آنها موافق هستم اما عقیم‌سازی سگ‌های ماده کار مشکلی است و ممکن است آنها با حیوانات دیگر از جمله گرگ درون آمیزی داشته باشند و وحشی‌تر و هاری آنها بیشتر باشد پس جمع‌آوری و آگاه‌زدایی و واکسینه کردن آنها اقدامی مناسب است.

وی گفت: طبق قانون اجرای طرح جمع‌آوری سگهای ولگرد با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است طبق همین دستورالعمل بایستی سگ‌های ولگرد، زنده‌گیری شده و به مراکز کنترل منتقل شود و در آنجا بعد از تزریق واکسن هاری و عقیم‌سازی و انگل‌زدایی این سگ‌ها به عنوان یک سگ مفید شناخته شود که در صورت وجود داوطلب برای نگهبانی از باغ یا کارخانه به فرد گله‌دار با اخذ عدم رهاسازی و نصب قلاده سگ تحویل داده می‌شود.

نتیجه گیری و نظر کارشناسان در این زمینه

به گفته کارشناسان محیط زیست، غذا دادن و پشت کردن به حیوان نه تنها کمکی به سگ‌ها نمی‌کند بلکه با این کار فلاکت یک حیوان را ضربدر تعداد توله‌های آن‌ها می‌کنیم و تعداد سگ‌هایی را که بی‌غذا و بی‌پناهگاه خواهند ماند، تصاعدی بالا می‌بریم.

رها شدن سگ در طبیعت یک معنی دارد و آن این‌که یعنی زیستگاه، تصرف شده است، آن‌ها پوشش گیاهی و مار و مارمولک و موش صحرایی را از بین می‌برند و از این گذشته حق زندگی برای پستاندار دیگری هم در قلمرو آن‌ها وجود ندارد، انگار یکسری شکارچی با سلاح سرد فرستاده باشیم به طبیعت.

 

انتهای خبر/م

0 نظر

ارسال نظرات