در حال بارگذاری
مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد عنوان کرد:

هویت فراموش شده زنان در حقوق بشر غرب

شماره خبر : 1795 - https://asreatrak.ir/short/4PbpA

یک مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد با اشاره به اینکه در دین اسلام جایگاه ویژه‌ای متناسب با جنس زن برای آنها لحاظ شده، گفت: این در حالی است که در غرب با شعار برابری، هویت اصلی زن به فراموشی سپرده شده است.

 به گزارش «عصر اترک»، نگاه دین مبین اسلام به جایگاه و هویت زن در مقایسه با نگاه غرب کاملاً متفاوت است به‌گونه‌ای که اگر یک زن به‌خوبی جایگاهی که اسلام برای او تعریف کرده است را بداند و آگاهی داشته باشد، قطعاً شخصیت والایش را برای ظاهرنمایی به بازیچه نمی‌گیرد.

 این در حالی است که متأسفانه این روزها در فضای مجازی پدیده‌ای تحت عنوان حجاب استایل‌ها، حجاب، عفاف و هویت زن مسلمان ایرانی را به تاراج برده‌اند.

 براین‌اساس خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» باتوجه‌به اهمیت موضوع گفتگویی تفضیلی دررابطه‌با جایگاه زن در اسلام و غرب و واقعیت نقش رسانه‌ها در دفاع از حقوق زنان با زهرا حسن‌زاده مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد انجام داده که در ادامه تقدیمتان می‌شود:

 

 عصر اترک: هویت یک بانوی مسلمان در چه چیزهایی تعریف می‌شود؟

 زهرا حسن‌زاده، در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: متأسفانه اکنون در جامعه فعلی با ناآگاهی از هویت روبرو هستیم و بسیاری از دختران نوجوان و جوان ما زمانی که از آنها سؤال می‌شود که آیا از جنسیت زن بودن رضایت دارید یا نه در پاسخ می‌گویند دوست داشتیم پسر باشیم؛ زیرا پسرها آزاد هستند و خیلی از الزاماتی که برای خانم‌ها وجود دارد برای پسران وجود ندارد.

 وی ادامه داد: قطعاً رسیدن به این پاسخ به این دلیل است که آنها شناختی از جایگاه، شخصیت و هویتشان ندارند و این نداشتن آگاهی از موقعیتی که دارند قطعاً باعث می‌شود که به خود اهمیت ندهند، درحالی‌که اگر این جایگاه به‌خوبی درک شود می‌تواند به‌درستی از آن برخوردار شود.

 مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد خاطرنشان کرد: امروزه زنان اولویت را در زیبا نشان‌دادن ظاهرشان خلاصه می‌کنند، به‌طوری‌که استعداد و توانایی آنها دیده نشده و برای برون‌رفت از این مسئله ابتدا باید هویتشان را به‌خوبی بشناسند.

 

 عصر اترک: نگاه غرب به انسان‌ها چگونه است؟

 این استاد حوزه علمیه در ادامه با تأکید بر این موضوع که در نگاه غرب به و مرد از دو بعد جنسی و جنسیتی با هم متفاوت هستند، براین‌اساس تفاوت‌های بعد جنسی همان تفاوت‌های ظاهری است مثل‌اینکه مرد از نظر بدنی قوی‌تر از زن است یا زن قدرت باروری دارد که مرد ندارد که این تفاوت‌ها نشأت گرفته از جنس زن یا جنس مرد است.

وی ادامه داد: تفاوت دیگر جنسیتی است از نگاه غرب منشأ این تفاوت‌ها، تربیتی و اجتماعی است؛ مانند تفاوت‌های ذهنی، کلامی، روحی و روانی که باید از مسیر آموزش و تربیت یکسان این تفاوت‌ها حذف شوند و قائل به برابری زن و مرد و فمینیسم هستند.

 حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در دنیای غرب فارغ از تفاوت‌های جنسی، زن و مرد را با یکدیگر برابر می‌دانند و در واقع این یعنی هر حق و مسئولیتی که مرد دارد باید زن نیز آن را انجام دهد، براین‌اساس که در  کشورهای غربی همان‌طور که مرد باید نفقه و خرج زن را بدهد باید زن نیز این کار را انجام دهد.

 این مشاوره مذهبی مدرسه دخترانه صدرا بجنورد گفت: نگاه برابری زن و مرد در غرب به این صورت است که همان‌طور که حقوق برابر است باید مسئولیت‌ها نیز برابر باشد، این در حالی است که در دین اسلام تفاوت قائل‌شدن بین مرد و زن بر اساس جنس زن و مرد بودن آنها در نظر گرفته و مسئولیت‌ها براین‌اساس برای آنها تعریف شده است.

هویت فراموش شده زنان در حقوق بشر غرب

 عصر اترک: آیا تفاوت بین زن و مرد یک نقص به شمار می‌رود؟

 حسن‌زاده در این باره با اشاره به اینکه زن بر اساس وظیفه‌ای که دارد آفریده شده و رشد پیدا کرده است، گفت: این در حالی است که کم‌بودن حس عاطفی و بروز این عواطف در مرد به نسبت زن نقص به شمار نمی‌رود، بلکه باتوجه‌به جایگاهی که مرد دارد و باید در بیرون از منزل در فضایی رسمی‌تر کار و تجربه داشته باشد، درصد عاطفی بودن کمتری دارد که دچار آسیب در بیرون از منزل نشود.

 وی بیان داشت: خداوند هر موجودی را متناسب با جنسیتی که دارد خلق و وظایفی را برای او تعریف کرد.

 

 عصر اترک: آیا زن باید بر اساس جایگاهی که دارد تنها در محیط منزل حضور داشته باشد و از فعالیت‌های اجتماعی دوری کند؟

 حسن‌زاده توضیح داد: وظیفه اصلی یک زن بودن در منزل، تربیت فرزند و تأمین عاطفه خانواده است، اما درصورتی‌که شرایط و توانمندی حضوری در فعالیت‌های اجتماعی را دارد، درصورتی‌که به خودش آسیبی وارد نشود، حضور پیدا کند.

 وی بیان داشت: این در حالی است که در غرب باید زن و مرد هر دو تأمین معاش خانواده را عهده‌دار شوند، اما در دین اسلام هیچ قانونی وجود ندارد که زن را موظف کند تا حقوقی که از طریق اشتغال به دست می‌آورد را در منزل خرج کند؛ بلکه اگر زن این کار را انجام می‌دهد به دلیل عاطفه او بوده است.

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد توضیح داد: برابر بودن زن و مرد در دنیای غرب باعث شده که زن آسیب ببیند، به‌طوری‌که فرزندان متولد شده از نسل اولی که به دنبال فمینیست بوده‌اند، از این نوع تفکر بیزارند، زیرا آسیب‌هایی که بر مادر و خانواده وارد شده را دیده‌اند.

 حسن‌زاده یادآور شد: متأسفانه امروز در فضای جامعه خیلی از فعالیت‌هایی که زنان انجام می‌دهند در شأن زنان نیست و تنها صرف اینکه یک زن می‌خواهد کار و درآمد داشته باشد، هر فعالیتی را انجام می‌دهد درحالی‌که در بلندمدت دچار آسیب‌های روحی و روانی خواهد شد.

 

هویت فراموش شده زنان در حقوق بشر غرب

 عصر اترک: تأثیر رسانه و فضای مجازی در الگودهی به زنان و دختران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 این مشاوره مذهبی مدرسه دخترانه صدرا بیان داشت: رسانه و فضای مجازی متأسفانه الگوهایی را در اختیار زنان می‌گذارد که به ارزش والای زن هیچ اهمیتی نمی‌دهند و اولویت آنها در ظاهر فرد خلاصه می‌شود، از طرفی به دلیل نداشتن شناخت زن از جایگاهی که دارد و هجمه‌های دشمن زن به دنبال این مسیر حرکت می‌کند.

 وی ادامه داد: فعالیت‌های دشمن دررابطه‌با نقش زنان در مقابل نظر اسلام است که زن نباید در مقابل مردان خودنمایی داشته باشد، درحالی‌که رسانه‌های غربی نقطه مقابل اسلام را نشان می‌دهند.

حسن‌زاده گفت: متأسفانه زنان ما آن دسته که خیلی اعتقادات محکمی ندارند خیلی راحت جذب این فضا و تبلیغات شده و تمام همت خود را در جهت الگوگیری از این فضا به کار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: حال برای تأمین هزینه‌ها دست به انجام هر کاری می‌زنند گاهی ساعت‌های متوالی در خارج از منزل کار می‌کنند تا پول بیشتر به دست آورند و بتوانند شبیه آن الگوهای فضای مجازی شوند و وقتی به خانه می‌رسند دیگر توانی برای بودن در کنار خانواده و اجرای نقش همسری و مادری نخواهند داشت و بسیاری از اختلافات خانوادگی هم از همین‌جا آغاز می‌شود.

 وی بیان داشت: این فرد وارد میدانی شده که عمر و زندگی‌اش را هزینه می‌کند، غافل از این که چیزی که ظاهر و فضای مجازی منتشر می‌شود حقیقی نیستند و زیباسازی‌های ظاهری است.

 

 عصر اترک: تعریف شما از پدیده حجاب استایل‌ها چه چیزی است؟

 این استاد حوزه علمیه گفت: همچنان الگوی زنان محجبه ما امروز تبدیل به حجاب استایل شده و بلاگرهایی که در فضای مجازی به‌عنوان حجاب تیشه به ریشه اسلام می‌زنند.

 وی عنوان کرد: این افراد فقط حجاب را پوشاندن موی سر می‌دانند، درحالی‌که این فلسفه حجاب نیست و باتوجه‌به آیات قرآن که اندام زن یک زینت به‌حساب می‌آید باید زینت را از نامحرمان بپوشاند.

 حسن‌زاده افزود: فعالیتی که عده‌ای تحت عنوان حجاب استایل در فضای مجازی دارند، در واقع حجاب نیست، بلکه نوعی بی‌حجابی است که برخلاف عده‌ای که با برهنگی جلوه‌گری دارند، این افراد با پوشش‌های خاص جلوه‌گری می‌کنند و در واقع هدف هر دو جلب‌توجه و جذب مخاطب است.

 این مشاوره مذهبی مدرسه صدرا ابراز داشت: این در حالی است که متأسفانه نوجوانانی که قشر مذهبی هستند به این سمت سوق پیدا کرده‌اند و به‌صورت گام‌به‌گام از حجاب آنها کم می‌شود.

 وی یادآور شد: اما اگر یک زن هویت خود را بشناسد، به این راحتی تحت‌تأثیر فضای مجازی قرار نمی‌گیرد و وارد بازی غربی‌ها نخواهد شد، زیرا آن چیزی که غرب نمایش می‌دهد با خوش‌رنگ و لعاب نشان‌دادن چهره‌ها به دنبال مسموم‌کردن فضای موجود است.

 حسن‌زاده در انتها گفت: زن اگر جایگاه خودش را بشناسد حاضر است تمام سختی‌های حجاب داشتن را بپذیرد؛ اما یک‌قدم در جهت بهشت برینی که غرب برای ما نمایش می‌دهد برندارد، بنابراین کاری که باید برای دختران انجام دهیم این است که به سمت شناخت هویتشان گام بردارند.

 

 گفتگوی تفضیلی: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات