در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

گنجینه فرهنگ‌ها یکپارچه خادم‌الرضایی شد

شماره خبر : 1706 - https://asreatrak.ir/short/N2rQX

خراسان شمالی به‌عنوان مسیر ورودی و خروجی زائران رضوی در ایام ۲۸ صفر طبق روال هر ساله با شور و شوق وصف‌نشدنی مسیر را برای پذیرایی از زائران آماده می‌کند که استان به‌صورت کامل خدمات را در طول شبانه‌روز ارائه می‌دارد.

به گزارش «عصر اترک»، با اتمام سفر اربعین، زائران مسیرشان را از جنوب غرب کشور، به سمت شمال شرق تغییر می‌دهند و هر ساله با نزدیک‌شدن به ایام ۲۸ صفر رحلت پیامبر (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) مشهد مملو از زائرانی می‌شود که عاشقانه با پای پیاده و سواره از مسیرهای دور و نزدیک برای شرکت در مراسم عزاداری خود را به این شهر می‌رسانند.

 جمعیت هر ساله از مرز میلیون نفری می‌گذرد و این حضورهای میلیونی در واقع نشان از جایگاه اهل‌بیت در دل‌های مردم ایران و برخی از کشورهای همسایه دارد.

 بنابراین هر ساله با نزدیک‌شدن به این ایام شهرها و استان‌هایی که در مسیر ورودی به مشهد مقدس قرار دارند آماده ارائه خدمات به زائران رضوی می‌شوند و خراسان شمالی باتوجه‌به اینکه مسیر ورودی و خروجی زائران امام هشتم است در این ایام هر ساله تدارکات پذیرایی، اسکان، ارائه خدمات درمانی و جاده‌ای را برای زائران فراهم می‌کند تا افراد با حضور از این مسیر خاطره خوشی را در کنار سفر به یادگار بگذارد.

 

 اعزام ۱۱ هزار زائر پیاده رضوی از خراسان شمالی

  معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: بعد از اتمام ایام اربعین و آغاز سفرهای رضوی به مشهد مقدس، باتوجه‌به اینکه خراسان شمالی میزبانی زائران استان‌های شمالی همچون گلستان و مازندران را دارد، از دوراهی دشت تا خروجی فاروج موکب‌هایی در این مسیر تعبیه برای ارائه خدمت به زائران برپا شده است.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی با اشاره به اینکه ۵۵ موکب مردمی پذیرایی از زائران امام رضا (ع) در مسیر ورودی و خروجی خراسان شمالی برپا شده است، گفت: سال گذشته ۱۳ هزار  زائر خراسان شمالی به‌صورت پیاده برای حضور در مراسم شهادت امام رضا (ع) در مشهد حضور پیدا کردند.

 معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ثبت شده در سازمان تبلیغات اسلامی استان ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر زائر پیاده در قالب ۸۴ کاروان و ۱۹ هزار و ۶۰۰ زائر مرد و ۱۰ هزار و ۴۳ زائر زن در قالب ۱۹۹ کاروان سواره از خراسان شمالی به مشهد اعزام شده‌اند.

 وی با اشاره به اینکه طی امسال ۴۰ هزار و ۹۹۳ نفر از خراسان شمالی در قالب کاروان‌های پیاده و سواره به مشهد مقدس اعزام شده‌اند، گفت: نکته قابل‌توجه این است که این زائران افرادی هستند که در سامانه سازمان تبلیغات ثبت شده‌اند، قطعاً آمار افرادی که به‌صورت شخصی حضور پیدا کردند خیلی بیشتر از این آمار است.

 هدایتی بیان داشت: حرکت زائران رضوی به سمت مشهد از بعضی روستاهای و شهرهای دور خراسان شمالی از قبل اربعین آغاز شده است و بقیه شهرها و روستاها نیز از روز اربعین و بعد از آن در این مسیر حضور پیدا می‌کنند.

گنجینه فرهنگ‌ها یکپارچه خادم‌الرضایی شد

 آمادگی تمامی مساجد و حسینیه‌های خراسان شمالی برای خدمت به زائران

 این مسئول با اشاره به اینکه ۵۶ مسجد در بین راه برای ارائه خدمت به زائران رضوی هماهنگ شده، یادآور شد: تمامی مساجد و حسینیه‌ها در طول مسیر برای ارائه خدمت به زائران رضوی آماده شده‌اند، همچنین خانواده‌های زیادی به‌صورت خودجوش منازلشان را برای ارائه خدمت به زائران آماده کرده‌اند.

 وی یادآور شد: علاوه بر این در مشهد دو هیئت جوادالائمه (ع) و هیئت خدمتگزاران برای اسکان و پذیرایی ویژه زائران پیاده جهت سه روز هماهنگ شده است.

 معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی یادآور شد: همچنین تمهیدات لازم برای کاروان‌های سواره نیز اندیشیده شده است و امسال برای دومین سال پیاپی تجمع هیئت‌های مذهبی در صحن حرم رضوی خواهیم داشت که امسال در روز ۱۳ شهریور در خیابان آیت‌الله بهجت به میزبانی حسینیه بجنوردی‌ها برگزار و به‌صورت دسته روی به سمت حرم حرکت می‌کنند و در صحنی که در اختیار خراسان شمالی قرار دادند، عزاداری انجام می‌شود.

 هدایتی ابراز داشت: برگزاری این مدل حرکت‌ها به این روش با شور و شوقی که ایجاد می‌شود قطعاً بازخوردهای فرهنگی زیادی را برای شرکت‌کنندگان و جامعه به همراه خواهد داشت.

 

 موکب‌های رضوی تا شهادت امام رضا (ع) ادامه دارد

 این مسئول گفت: در مسیر پیاده‌روی کاروان‌ها با همراهی روحانی، برگزاری نماز جماعت در مسیر، توزیع بسته‌های فرهنگی و آموزشی اجرایی می‌شود که قطعاً این فضای معنوی که در جامعه جریان پیدا می‌کند، باعث می‌شود جهت‌دهی خاصی برای افراد داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه مجالس مذهبی در واقع بیمه‌ای برای افراد تلقی می‌شود، گفت: بنابراین تمام افراد شرکت‌کننده در این مسیر جهت را پیدا کرده‌اند و قطعاً این حرکت تنها پیاده‌روی و سرگرمی محسوب نمی‌شود و آنها با یک هدف خاصی در این جریان نقش ایفا می‌کنند.

هدایتی در انتها گفت: موکب‌های رضوی از سه روز مانده به اربعین فعال شدند و تا روز شهادت امام رضا ادامه دارد.

گنجینه فرهنگ‌ها یکپارچه خادم‌الرضایی شد

 ارائه خدمات درمانی به زائران رضوی در سراسر خراسان شمالی برپا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با ارائه خدمات درمانی به زائران پیاده و سواره رضوی در ایام رحلت پیامبر (ص) تا شهادت امام رضا (ع) گفت: یک ایستگاه سلامت در مرکز خدمات جامع سلامت حصار گرمخان در دو نوبت صبح از ساعت ۶ الی ساعت ۱۸ خدماتی از قبیل ویزیت پزشک عمومی، خدمات دارویی، خدمات پرستاری همچون تزریق، پانسمان را انجام می‌دهند.

 محمدرضا اکبری ادامه داد: همچنین محتواهای آموزشی بهداشتی برای خودمراقبتی در سفر و جلوگیری از گرمازدگی به آنها ارائه می‌شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: علاوه بر این اندازه‌گیری فشارخون، آموزش و توزیع اعلامیه‌های آموزش، پذیرایی به‌صورت چای و دم‌نوش نیز از سایر خدماتی است که در این مرکز بهداشتی به زائران ارائه می‌شود.

 اکبری بیان داشت: گفتنی است که روزهای پنجم و ۶ شهریورماه برای زائرانی که در مساجد اسکان داشتند ویزیت، تجویز دارو، پانسمان به‌صورت کاملاً رایگان ارائه شده است.

 

 برپایی ۸ پایگاه سلامت در مسیرهای ورودی و خروجی خراسان شمالی

 وی با اشاره به اینکه شهرستان فاروج آخرین شهر خروجی زائران از خراسان شمالی است، گفت: در این شهرستان نیز دو ایستگاه سلامت با همکاری مرکز بهداشت، هلال‌احمر و بسیج و سپاه راه‌اندازی شده که یکی از آنها در خروجی فاروج و دیگری در بین دوراهی جعفرآباد استقرار دارد.

 اکبری بیان داشت: همچنین در شهرستان سملقان دو ایستگاه در مهمانک و چمن‌بید جهت ارائه خدمات درمانی غربالگری، فشارخون و آموزش به زائران رضوی برای خودمراقبتی برپا است که در این روزها زائران پیاده از این مسیر عبور کرده‌اند و خدمات ارائه شده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین به فعالیت سه ایستگاه سلامت در شهرستان شیروان اشاره کرد و گفت: این موکب‌های درمانی باهدف رفاه حال زائران و ارائه خدمت درمانی برپا شده که در صورت مشکل زائران با هر مشکل سلامتی به آنها مراجعه داشته باشند.

 

گنجینه فرهنگ‌ها یکپارچه خادم‌الرضایی شد

 آمادگی کامل خراسان شمالی برای خدمت رفاهی به زائران رضوی

 علی مستوفیان در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با ارائه خدمات به زائران رضوی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته دستگاه‌های اجرایی، امدادی و نظامی خراسان شمالی برای ایام ۲۸ صفر که زائران از استان خراسان شمالی عبور می‌کنند در حال آمادگی هستند.

 وی با اشاره به اینکه خدمات در ایام تعطیلات نیز در مکان‌های در نظر گرفته شده، ادامه دارد، گفت: ارائه خدمات به‌صورت شبانه‌روزی در تمام مسیرهای ورودی و خروجی خراسان شمالی به‌صورت مطلوب انجام می‌شود.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی یادآور شد: نکته قابل‌توجه این است که باتوجه‌به موقعیت مکانی خراسان شمالی در شمال شرق کشور قطعاً این موقعیت فرصتی برای افزایش مدت ماندگاری مسافران و جذب گردشگر در استان خواهد بود.

 

 نتیجه‌گیری: پیاده‌روی زائران رضوی همچون پیاده‌روی اربعین از سالیان پیش به‌صورت همیشه در حال برگزاری بوده؛ اما اکنون این حرکت دینی به‌صورت اساسی اجرایی می‌شود که تمام این حرکت در واقع می‌تواند نمادی از مردم‌سالاری دینی از حضور آنها تا برپایی موکب‌های پذیرایی و خدماتی به زائران باشد که می‌تواند مقدمه ظهور باشد.

 

 گزارش از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات