در حال بارگذاری
یک نمایشنامه‌نویس مطرح کشوری عنوان کرد:

سرمایه‌گذاری برای تئاتر ضرورت دارد

شماره خبر : 1274 - https://asreatrak.ir/short/VdKYl

یک نمایشنامه‌نویس مطرح کشوری با مهم برشمردن تئاتر در دسته‌بندی فرهنگی و ضرورت سرمایه‌گذاری روی آن گفت: متأسفانه در تئاتر به‌اندازه سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد.

شهرام احمدزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به ظرفیت‌های استان در عرصه نمایشنامه‌نویسی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه و برپایی کارگاه‌ها تأکید کرد و گفت: از این طریق می‌توان استعدادهای فراوانی که در زمینه نمایشنامه‌نویسی این خطه وجود دارد را شکوفا کرد. 

وی با اشاره به اینکه با وجود افراد مستعد به‌طورقطع می‌توان به نمایشنامه‌های خوب رسید، ادامه داد: البته این اتفاق منوط به‌صرف زمان یک تا یک و نیم ساله است تا تلاش‌ها به ثمر بنشیند.

این نمایشنامه‌نویس مطرح کشور اضافه کرد: در بسیاری از مواقع شاهد برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها هستیم که به دلیل بعد مسافت، به چند روز خلاصه می‌شود و تنها می‌توان انتقال تجربه داشت گریزی زد، درحالی‌که آموزش زمان به راست و اگر مسئولان برنامه بلندمدت داشته و روی آموزش متمرکز شوند به‌طورقطع نتیجه آن را خواهیم دید.

احمدزاده ضمن استقبال برای حضور در سلسله کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی در استان به‌واسطه انرژی خوب هنرجویان و تلاش‌های آن‌ها و شناخت دوطرفه‌ای که در بستر این کارگاه شکل‌گرفته است، افزود: باتوجه‌به حجم بالای برنامه‌هایم، علاقه‌مندم در صوت زمان خالی، کارگاه‌های آموزشی را تداوم بخشم.

این مدرس کارگاه و مؤلف و پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت و نقش نمایشنامه در تولید اثر فاخر اشاره کرد و از این که ضعف نمایشنامه‌نویسی به مفهومی که مدیران فکر می‌کنند، نداریم، سخن گفت و افزود: اگر مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزار شود شاهد ارسال حجم بسیاری نمایشنامه هستیم، درحالی‌که ضعف نمایشنامه‌نویسی در بعد کیفیت و محتواست و نه کمیت.

وی ادامه داد: ازاین‌روی می‌طلبد روی آموزش به معنای علمی سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشیم.

احمدزاده با مهم برشمردن تئاتر در دسته‌بندی فرهنگی و ضرورت سرمایه‌گذاری روی آن گفت: متأسفانه در تئاتر با وجود این که مهم‌ترین بخش حوزه فرهنگ است، به‌اندازه سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش جشنواره زدگی را آفت اصلی و مهم نگاه مدیران برشمرد و افزود: وضعیت فرهنگ و هنر، توسعه عددی نیست؛ بلکه ماهیت اجتماعی دارد و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، بالابردن وضعیت فرهنگی جامعه، برطرف‌کردن گسست‌های اجتماعی، به‌طورقطع تئاتر راهگشاست. 

این مدرس کارگاه و مؤلف و پژوهشگر باتوجه‌به رویکرد ایجاد شده مبنی بر تولید تئاتر برای جشنواره و رسیدن به اجرای عموم نه بالعکس آن، معتقد است: مشکل اهالی تئاتر نیستند؛ زیرا ضرورت تئاتر را درک می‌کنند، بلکه این مدیران هستند که درکی از این مسئله ندارند.

وی ادامه داد: اگر در استان تئاتر صرفاً برای حضور در جشنواره تولید می‌شود به‌خاطر کم‌کاری و حمایت‌نکردن مدیران است. 

احمدزاده، اجرای عموم تئاتر در طول سال را همچون خونی در رگ‌های فرهنگ دانست و لازمه سرپا بودن فرهنگ را در جریان بودن تئاتر به‌عنوان مهم‌ترین بخش حوزه فرهنگ عنوان کرد. 

وی مدیریت و برنامه‌ریزی از سوی مدیران برای اجرای عموم در طول سال و زمان‌بندی اجرا و حضور در جشنواره را ضروری خواند و بر اهمیت آشتی‌دادن مخاطب با تئاتر تأکید کرد و افزود: در این میان نقش مدیران در تحقق این مهم ضروری است و مدیران فرهنگی باید در صحنه باشند و صرف برگزاری چندین رویداد برنامه‌ریزی‌شده، نمی‌توان راه به جایی برد.

وی با اظهار تأسف از این که صرفاً قشر دانشجو و فرهنگیانی که در عرصه هنر فعالیت می‌کنند حضور دارند، مخاطب تئاتر هستند و این مسئله مختص استان‌ها نیست، گفت: واردشدن تئاتر به سبد فرهنگی خانواده‌ها، مستلزم تولید تئاتر و اجرای عموم است و تحقق این مسئله نیازمند حمایت دولت است. 

احمدزاده اضافه کرد: مدیری موفق است که تعداد جشنواره‌هایش را کم کند، اجرای عموم را افزایش دهد و سرمایه‌گذار را وارد و در کنار قراردادن تئاتر به‌عنوان بخشی از سبد کالای فرهنگی خانواده‌ها از اهالی تئاتر حمایت کند.

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات