در حال بارگذاری
نقش زنان زینبی در اسلام بررسی شد؛

زن، حضور، تأثیرگذاری

شماره خبر : 1535 - https://asreatrak.ir/short/e8kB8

زنان از صدر اسلام تاکنون در نقاط حساس تاریخی که نیاز بوده نقش‌آفرینی داشته‌اند، آنها امروزه می‌توانند این حضور را در همایش عظیم اربعین با روایتگری و مبلغ بودن ایفا و سیاه‌نمایی‌های دشمن از این مسیر را خنثی کنند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و به همین میزان می‌توانند در بخش‌های مختلف اثرگذاری داشته باشند، دین اسلام دینی است که نقش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی را منوط به نقش‌آفرینی مردان نکرده است، بلکه فارغ از درنظرگرفتن جنسیت، آن زمان که احساس شده، زنان نیز دوشادوش مردان حضور پیدا کرده‌اند.

 بر خلاف تلاش‌های دشمن مبنی بر نبود آزادی برای زنان در اسلام، از بدو تاریخ، زنان نقش‌آفرین بوده و حضور مؤثر داشته‌اند که حماسه کربلا در واقع مثال واضحی از این ادعا می‌تواند باشد.

 زنانی که در کنار مردان در میدان جنگ حاضر شدند و با روایتگری بی‌نظیر حضرت زینب (س) این قیام نه‌تنها خاموش بلکه باگذشت بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال روزبه‌روز شعله‌ورتر می‌شود و آگاهی‌بخشی آن نه‌تنها جامعه اسلامی بلکه سراسر جهان را شامل می‌شود.

 مسئول مطالعات راهبردی حوزه هنری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به اهمیت قیام امام حسین (ع) گفت: دشمن سعی دارد هدف قیام سیدالشهدا را از ماجرای کربلا جدا و ایجاد انحراف داشته باشد.

 وی ادامه داد: براین‌اساس وظیفه ما این است که به‌صورت تبیینی و فکری وارد این مسئله شویم تا هدف امام حسین (ع) را از قیام و شهادت بیان کنیم.

 الهام صباحی هدف اصلی حرکت امام حسین (ع) را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خواند و گفت: باید تلاش شود تا به این مسئله در مسیر رسیدن به ظهور امام‌زمان (عج) پرداخته شود و بازشناسی دقیقی در کلام امام حسین (ع) در عاشورا و نوع تبیین خودش را از این قیام مطرح کنیم.

 وی به عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» اشاره کرد و افزود: بر اساس این پیام ما باید نگاه کنیم در بازه‌های زمانی امروزه ارض کربلا کجاست و دشمن چه کسی است.

 صباحی یادآور شد: انسان‌ها باید آزادمنشانه فارغ از هر نوع دیدگاه و آئینی که دارند، توجه داشته باشند که مظلومیت کجاست تا بتوانند جبهه حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهند.

 

 زن مسلمان ایرانی فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در خانواده اجرایی کند

 مسئول مطالعات راهبردی حوزه هنری خراسان شمالی بیان داشت: زن مسلمان ایرانی در احیای فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، در بعد تربیت خانواده، تجهیز مرد خانواده برای دفاع از حق و ایستادن در برابر ظلم نقش قابل‌توجهی می‌تواند داشته باشد.

 وی ادامه داد: زن مسلمان ایرانی همچنین این فریضه را می‌تواند در تربیت فرزند، راهنمایی همسرش به مباحث اسلامی و همچنین فریضه‌های اجتماعی موردتوجه قرار دهد.

 صباحی با اشاره به اینکه حضور زنان از آغاز تاریخ اسلام در حادثه‌های مختلف پررنگ بوده، گفت: اربعین روایت زنان حاضر در کربلا است که حضورشان برای این بود که هدف امام حسین (ع) از این نبرد حق را نشان دهند.

 وی ابراز داشت: حضرت زینب (س) و حضرت ام‌کلثوم از زنان الگویی هستند که با روایت‌های خودشان پیرو امر ولایت، کربلا را زنده نگه داشتند و این واقعه در لابه‌لای تاریخ در میان اتفاقات تاریخ‌ساز، حماسه‌ای بود که در نهایت مظلومیت تاریخ، اوج حماسه را به ارمغان آورد.

زن، حضور، تأثیرگذاری

 اربعین و کربلا را مصادره به شیعه نکنیم

 مسئول مطالعات راهبردی حوزه هنری خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که اربعین راه کربلا، حماسه و مبارزه با ظلم و ستم است، بیان داشت: حضور زنان در طول مسیر قیام کربلا نشان داده که این مسیر مختص مردان نیست و یک راه خانوادگی است که برای رسیدن به وصال حقیقی باید اعضای خانواده در کنار یکدیگر رشد و حرکت داشته باشند.

 صباحی با تأکید بر اینکه اربعین و کربلا را نبایستی مصادره به شیعه کنیم، افزود: کربلا تقابل حق و باطل است و مربوط به مذهب و یا دین خاصی نیست، بلکه اربعین برای تمام کسانی خواهد بود که در برابر ظلم و فساد مبارزه می‌کنند.

 وی یادآور شد: اربعین نمادی برای همه کسانی می‌تواند باشد که به دنبال عدالت و حق‌خواهی هستند و می‌خواهند انسانیت، اخلاق، دوستی و محبت را در جامعه جریان دهند و از شر و بدی و ستم نجات دهند.

 

 نقش روایتگری زنان در حماسه کربلا بر کسی پوشیده نیست

 یک شاعر، نویسنده و کنشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: زنان در حماسه عاشورا نقش بسیار فعالی داشتند علاوه بر اینکه همسران، فرزندان و اهل‌بیت خودشان را به مبارزه با دشمنان تشویق می‌کردند تا در رکاب امام حسین (ع) حضور داشته باشند، مشوق آنها برای شهادت نیز بودند.

 مرضیه براتی با تأکید بر این موضوع که زنان در روایتگری حماسه کربلا نقش مهمی را داشتند، اظهارکرد: اگر حضرت زینب (س) به‌عنوان یکی از زنان که در آن حماسه حضور داشتند نبود، کربلا روایت نمی‌شد و این حادثه نیز همچون بسیاری از حوادث تاریخی به فراموشی سپرده می‌شد.

 وی یادآور شد: نقش اثرگذار زنان در حماسه‌های تاریخی بر کسی پوشیده نیست، به‌طوری‌که در جریان انقلاب اسلامی ایران و بسیاری دیگر از عرصه‌ها، زنان با شجاعت و قدرت ورود کردند.

 این شاعر بجنوردی در ادامه با اشاره به اینکه حضرت زینب نقش مهمی را در حماسه عاشورا داشتند، گفت: حضرت زینب حاضر نشد از برادرش امام حسین (ع) جدا شود و همراه او ماند و فرزندان خود را در رکاب سیدالشهدا روانه جنگ با دشمنان کرد و از شهادت آنها شکوه‌ای نکرد.

 براتی ابراز داشت: بعد از حماسه کربلا و اسارت اهل‌بیت امام حسین (ع)، مدیریت زنان و فرزندان باقی‌مانده برعهده حضرت زینب (س) بود که با خطبه‌های بسیار قرایی که در شام و کوفه داشتند، باعث جهت‌دهی زنان در آن زمان شدند.

زن، حضور، تأثیرگذاری

زن زینبی به سیاه‌نمایی دشمن از اربعین توجه نمی‌کند

 وی با تأکید بر این موضوع که امام حسین (ع) در کربلا به همراه اهل‌بیتش حضور پیدا کرد، گفت: امروزه نیز زنان به تاسی از حضرت زینب (س) که در حماسه کربلا حضور داشتند، به همراه همسر و فرزندان در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند.

 این نویسنده بجنوردی بیان داشت: زنانی که به همراه خانواده در همایش عظیم اربعین حضور پیدا می‌کنند، می‌خواهند این پیام را به دنیا بدهند که ما پیرو حضرت زینب (س) هستیم و در این مسیر قدم برمی‌داریم و تمام سختی‌های راه را تحمل خواهیم کرد.

 براتی با اشاره به اینکه امروزه دشمنان بیکار ننشسته‌اند و در تلاش‌اند که سختی‌های مسیر زیارت اربعین را بزرگ جلوه دهند، افزود: دشمن سعی می‌کند با ایجاد سیاه‌نمایی و سختی‌های مسیر زنان و خانواده‌ها را از حضور در این مسیر عظیم دور کند.

 

 حضور زنان در همایش اربعین یک فعالیت فرهنگی است

 این کنشگر اجتماعی در بجنورد گفت: این در حالی است که یک زن زینبی به تبلیغات دشمن توجهی ندارد و همراه فرزندان و خانواده‌اش در این مسیر حضور پیدا می‌کند.

 وی با تأکید بر این موضوع که حضور زنان در همایش جهانی اربعین یک نوع فعالیت فرهنگی به‌حساب می‌آید، افزود: بانوان زینبی می‌توانند باحجاب خودشان، پوشش زینبی و زهرایی را ترویج دهند، همچنین با همراه‌داشتن فرزندانشان در این مسیر فرهنگ عاشورا، کربلا را به‌صورت عملی به جهان نشان دهند، از طرفی مسیر ایثار، رشادت‌ها و فداکاری‌ها از کودکی در وجود این افراد نقش می‌بندند که خیلی می‌تواند در مسیر آینده آنها اثرگذار باشد.

 براتی بیان داشت: دشمن می‌داند سفر اربعین تأثیرات مثبت زیادی در روی نسل آینده می‌تواند داشته باشد براین‌اساس علیه این سفر هجمه به راه انداخته است و مادران را از حضور در این سفر می‌ترساند، مادران زینبی هراسی ندارند و حضور فعالی در این سفر ایفا می‌کنند و با تبلیغ عاشقی در این مسیر تردید را از زنان دور می‌کنند.

زن، حضور، تأثیرگذاری

 در سفر اربعین مبلغ مسیر باشیم

 وی با تأکید بر این موضوع که همایش عظیم اربعین پشت دشمن را به لرزه می‌اندازد، اضافه کرد: حرکت در مسیر کربلا زمانی جریان‌ساز خواهد بود که ما حضور فرهنگی فعال را به‌عنوان یک بانو داشته باشیم و زیارت تنها هدف این سفر نباشد و بتوانیم نقش یک مبلغ را به‌خوبی به جا بیاوریم.

 براتی گفت: با فعالیت مجازی و نمایش زیبایی‌های مسیر اربعین می‌توان روزبه‌روز بر تعداد عاشقان این مسیر افزود.

 

 زنان عاشورایی ثابت کردند که تکلیف اجتماعی مختص مردان نیست

 مسئول بسیج جامعه زنان خراسان شمالی دراین‌رابطه با اشاره به اینکه بدون شک، زنان یکی از عناصر اصلی و نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بودند، گفت: بنابراین به جرأت می‌توان گفت اگر قیام امام حسین (ع)، پایداری و ماندگاری اسلام را ایجاد کرد، سهم بزرگی از آن را مرهون فداکاری زنان بوده است.

 اعظم‌السادات فخر نبی ادامه داد: زنان عاشورایی با حضور خود و نقش جاودانه‌شان ثابت کردند که تکلیف اجتماعی، خاص مردان نیست؛ بلکه آنان نیز بنا بر وظیفه شرعی که بر دوش دارند، باید به جریان‌های اجتماعی توجه کنند و هر گاه مسئله حمایت از دین و اقامه حق به میان می‌آید، در صحنه حضور پیدا کنند.

 وی بیان داشت: واقعه عاشورا فارغ از تلخی که به همراه داشت، در درون جلوه زیبایی از آزادگی، شناخت انسان‌ها و بزرگی مقام زن را به نمایش گذاشته که در آن می‌توان زنان و مردان را دوشادوش یکدیگر در راه اعتلای حق مشاهده کرد.

 این مسئول خاطرنشان کرد: حضور زنان در کنار مردان در قیام امام حسین (ع) به‌گونه‌ای بود که مردان در صحنه نبرد جنگیدند و به شهادت رسیدند و زنان حتی در اسارت نیز پیام آن‍ها را شهر به شهر به همگان ابلاغ کردند و اجازه ندادند این مسیر به فراموشی سپرده شود.

 

 زیارت اربعین بعد معنوی خانواده‌ها را تقویت می‌کند

 فخر نبی گفت: نقش‌آفرینی زنان در حادثه عاشورا، الگویی برای زنان مسلمان است تا برای اعتلای کلمه «الله» و در راه احقاق حق، در اجتماع حضور فعال داشته باشند، همان‌گونه که در دوران مبارزه با حکومت منحوس پهلوی و نیز در دوران دفاع مقدس، زنان با الگوگیری از حضرت زینب (س) و دیگر زنان عاشورایی، نقش‌های مهمی را رقم زدند.

 مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی گفت: روایتگری در دین اهمیت بسیاری دارد به‌گونه‌ای که در ۴۰ آیه قرآن به روایتگری اشاره شده، ازاین‌رو جایگاه راویان در مکتب اسلام بسیار ارزشمند است.

 وی اضافه کرد: حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا با روایتگری خود دنیای اسلام را دگرگون کرد و نمونه بارز یک روایتگر بود.

زن، حضور، تأثیرگذاری

 غزه مرهون مادرانی است که در مسیر زینبی گام برمی‌دارند

 این مسئول به ارتقای بعد معنوی خانواده اشاره کرد و گفت: عمق‌بخشی به جایگاه پدر و مادر، افزایش محبت بین اعضای خانواده، ایجاد حافظه فرهنگی خانوادگی ماندگار، عمیق و افزایش روحیه ایثار و از خودگذشتگی را می‌توان در زیارت اربعین جستجو کرد.

 فخر نبی به رشد استفاده کاربران از فضای مجازی تأکید کرد واظهارداشت: افزایش کاربران فضای مجازی باعث ایجاد جامعه جدیدی شده است که قطعاً در مسیر مکتب امام حسین و عزاداری‌ها نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

 وی یادآور شد: فضای مجازی در کنار تهدیدهایی که می‌تواند، ایجاد کند، فرصت‌های زیادی را راستای توسعه فرهنگ حسینی می‌تواند داشته باشد.

 مسئول بسیج جامعه زنان خراسان شمالی به ثابت‌قدمی، پایداری زنان و کودکان فلسطینی اشاره کرد و گفت: در واقع استحکامی که امروزه در بین خانواده‌های غزه شاهد هستیم، با وجود قتل‌عام رژیم کودک کش صهیونیستی، مرهون مادران مقاومی است که فرزندان مقاوم و شجاعی را در خانواده خود تربیت‌کرده‌اند که این هم قطعاً بی‌تأثیر از صبر حضرت زینب (س) نیست.

 

 نتیجه‌گیری: در تاریخ ثابت شده که زنان فارغ از جنسیتی که دارند می‌توانند در کنار مردان نقش به سزایی را در حماسه‌های عظیم ایفا کنند، امروزه پیاده‌روی اربعین که در واقع تبدیل به یک نماد از همایش عظیم جهانی شده، نباید تنها باهدف زیارت انجام شود، بلکه حضور زنان به همراه خانواده در این پیاده‌روی می‌تواند تبلیغ‌کننده و اثرگذار در تمام ابعاد باشد.

 این در حالی است که دشمن ماه‌ها قبل از آغاز ماه محرم تبلیغ سیاه‌نمایی و سخت جلوه‌دادن مسیر اربعین را دارد، اما زنان زینبی کوچک‌ترین بهایی به این اخبار نمی‌دهند و مستدام‌تر از سال‌های قبل با حضور پررنگشان در این مسیر گام برمی‌دارند.

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات