در حال بارگذاری
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی:

تولید گردو در خراسان‌شمالی ۱۰ درصد افزایش یافت

شماره خبر : 1832 - https://asreatrak.ir/short/VW1zY

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گردو در خراسان شمالی در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 صفدر صفدری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: هوای امسال در فصل گل دهی درختان گردو خوب و مساعد بود که بعضی از روستاهای استان با سرمازدگی کمی مواجه شدند همچنین هوای خوب باعث شد ۱۰ درصد گردوهای استان افزایش یابد.  

وی با بیان اینکه بیشترین سطح گردو را شهرستان‌های بجنورد، شیروان و فاروج داراست، افزود: سطح باغ‌های گردو در خراسان شمالی ۵ هزار هکتار است که نوع گردو باغ‌های استان درجه دو وسه است همچنین بیشترین فراوانی گردو از نوع محلی، برتر، ژنوتیپ، فرانکت روند، چندلر و فرانت است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه میانگین جمع‌آوری گردو در باغ‌های استان، یک هزار و ۵۰۰ کیلو در هر هکتار است، گفت: برای افزایش کیفیت گردوهای استان سرشاخه کاری درختان گردو در دستور کار قرار گرفته است که با این کار بیماری‌های آنتراکتوز و کرم خراط کاهش پیدا می‌کند.

صفدری با بیان اینکه برای سرشاخه کاری باغ‌ها چند نهال چالدران، پرشیا، کاسپین در اختیار پیوندزن‌ها قرار می‌دهیم، بیان کرد: برای انجام طرح سرشاخه کاری یک باغ مادری که وسعت چهارهکتار را داراست در استان آماده شده است که دوهزار از انواع نهال سالیانه تولید می‌شود.   

وی افزود: سال‌های قبل، از استان همدان ارقام جدید خریداری می‌شد اما درحال حاضر با اجرای طرح باغ‌های مادری و سرشاخه کاری در ۳۰ تا ۳۵ هکتار از باغ‌های گردو طرح سرشاخه کاری با کیفیت بالا انجام می‌شود.

این مسئول به  هم‌استانی‌ها توصیه کرد: چون قد درخت گردو بلند است هم‌استانی‌ها مراقب خود برای جمع‌آوری گردو باشند زیرا متاسفانه هرساله شاهد چندین آسیب دیدگی و فوتی در این راستا هستیم و می‌توانند خود را بیمه یک‌ماهه کنند.

گفتنی است، خراسان شمالی یکی از اصلی‌ترین منبع تولید گردو در کشور به شمار می‌رود که برای امسال پیش‌بینی می‌شود هشت هزار تن گردو برداشت شود همچنین بیشترین سطح این محصول مربوط به شهرستان شیروان با یک هزار و ۲۸۵ هکتار است.

انتهای خبر/د

0 نظر

ارسال نظرات