در حال بارگذاری
مدرس حوزه علیمه بجنورد:

امام رضا (ع) ملجأ امن زائران خسته‌دل است

شماره خبر : 1709 - https://asreatrak.ir/short/VJ5K8

مدرس حوزه علمیه گفت: وجود نازنین امام رئوف، ملجأ امن هر زائر خسته‌دلی است که دل از دنیای خویش کنده و در غربت شهر مشهد به این حرم شریف پناه آورده است.

علی منتظران در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، در مورد شخصیت امام رضا (ع) اظهار کرد: در مورد مسئله شخصیت و جایگاه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) شاید نتوانیم غایت کلامی برای آن تعیین کنیم، اما به اختصار اگر بخواهیم چند کلامی را در این مسئله از باب تذکر و یادآوری بیان کنیم باید از این سخن شروع کنیم که ملجأ امن هر زائر خسته‌دلی، جوار و حریم ثامن‌الائمه است.

وی افزود: در سیره و آموزه‌های دینی ما نیز چنین موضوعی را تاکید دارند، تا آنجا که امام هادی(ع) در مورد زیارت حضرت رضا(ع) اینطور می‌فرمایند که: «هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت قبرجدم، علی بن موسی الرضا (ع) در طوس بشتابد».

منتظران ادامه داد: در آداب زیارت این امام بزرگوار آمده است که زائر باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت (بالای سر) بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد.

مدرس حوزه علمیه بجنورد ادامه داد: در روایات متعدد می‌بینیم که ثواب زیارت علی بن موسی الرضا(ع) را برابر با حج برای فقرا در نظر گرفته‌اند و حال اینکه این مسئله خود به تنهایی نشان از عظمت وجود نازنین امام رضا(ع) دارد.

منتظران با بیان اینکه همه ما نسبت به ائمه اطهار ارادت ویژه‌ای داریم، گفت: اما برخی ائمه نسبت به دیگر بزرگواران دارای آرامش و احساس قرابت بیشتری هستند همچنین هر یک از بزرگواران در جایگاه خود نسبت به موضوع خاصی اهمیت بیشتری دارند.

وی با بیا اینکه برخی از بزرگان تاکید دارند برای رفع بلا در سفر به همراه خود حرز امام رضا(ع) را داشته باشید، افزود: دردعایی نسبت به وجود گهربار و نازنین امام رضا(ع) آمده است که: «للّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ الرِّضا عَلِیِّ بْنِ مُوسیٰ عَلَیْهِ السَّلامُ إِلّا سَلَّمْتَنِی بِهِ فِی جَمِیعِ أَسْفارِی فیِ الْبَرارِی وَالْبِحارِ وَالْجِبالِ وَالْقِفارِ وَالْأَوْدِیَةِ وَالْغِیاضِ مِنْ جَمِیعِ ما أَخافُهُ وَأَحْذَرُهُ، إِنَکَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ» یعنی خدایا من از تو اینطور مسئلت دارم، اینطور درخواست می‌کنم که به حق امام رضا(ع) که مرا در امر مسافرت‌هایم، در خشکی، دریا و در همه حال در امان بداری.

منتظران با بیان اینکه امام رضا (ع) رئوف است و به امام مهربانی‌ها شهرت دارد، بیان کرد: البته که مهربانی ویژگی و شاخصه تمامی ائمه اطهار بوده است اما بخشندگی و مهربانی در این آقای کریم بیشتر نمود دارد علت اول این است که امام رضا (ع) مظلومانه و به دور از اهل و خانواده خویش در غربت به شهادت رسید و همین امر نگاه ویژه خدای متعال را به دنبال دارد، نکته دوم این است که امام رضا(ع) هوای زائرین خود را به خوبی دارد و حال معنوی هر زائر را جداگانه محاسبه و قدردانی می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه در مورد اینکه امام رضا (ع) در بین اهالی شیعه و تسنن محبوبیت ویژه‌ای دارد، گفت: نه تنها شیعیان و اهل سنت علاقمند و مرید آقای غریب طوس هستند بلکه سیل زائران و عاشقان ایشان از کشورها، ملل، مذاهب و ادیان مختلف این امر را به خوبی مشتبه کرده است که وجود نازنین امام رئوف ملجأ آرامش و تسکین درد هر انسانی است که دل از دنیای خویش کنده و در غربت شهر مشهد به این حرم شریف پناه آورده است.

وی ادامه داد : ضامن آهو که به حق کلمه و معنای واقعی کلمه ضامن تمامی قلوبی است که آکنده از دنیای خویش حضرت را صدا زده و با ایشان به خلوت نشسته‌اند.

منتظران با بیان اینکه باید قدردان این نعمت الهی بود، افزود: برادران و خواهرانی که در جوار امام رئوف هستند توصیه ما این است که اقل در ماه یا حتی هر سال یک مرتبه، زیارت امام رضا(ع) را در برنامه خود داشته باشند.

این کارشناس مذهبی از حس شیرین زیارت امام رضا (ع) گفت: وجود نازنین امام رضا(ع) آرامش خاصی را به دنبال دارد، یک حس شیرین و یک خاطره به یاد ماندنی در هر زیارت دست می‌دهد که تنها باید خود فرد آن را بچشد تا بفهمد آنچه ما در ظاهر بیان می‌کنیم در واقع برگرفته از صمیم قلب است.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات