در حال بارگذاری
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

اربعین، تبلوری از تحقق حکمرانی مردمی است

شماره خبر : 1422 - https://asreatrak.ir/short/4ao6d

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه همایش جهانی اربعین تبلوری از تحقق حکمرانی مردمی است، گفت: در این حکمرانی، مردم خودشان باید مقدمات ظهور و تحقق فرج را فراهم کنند.

 به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، حماسه کربلا باگذشت بیش از هزار سال نه‌تنها در ذهن‌ها باقی‌مانده بلکه روزبه‌روز جان بیشتری می‌گیرد و رشد آن علاوه بر مسلمانان در بین تمام ادیان رشد داشته است.

 بنابراین یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری حادثه کربلا، قطعاً اراده الهی است که باعث شد که این داستانی که چون مشعل هدایت در همه اعصار و تاریخ نورافشانی می‌کند، باقی بماند.

 حماسه عاشورا ادامه پیدا کرده و امروز در قالب همایش عظیم اربعین با حضور میلیونی جمعیت از سراسر جهان برگزار می‌شود که باتوجه‌به اهمیت موضوع پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید رفیعی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی به گفتگو پرداختیم که در ادامه تقدیمتان می‌شود: 

 

 عصر اترک: اهداف و فلسفه قیام امام حسین (ع) را چگونه تحلیل می‌کنید؟

 حجت‌الاسلام حمید رفیعی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: در زیارت اربعین امام حسین (ع) عبارتی دارد که در جای دیگری چنینی عبارتی نیست که فلسفه قیام، شهادت و حرکت امام حسین (ع) در یک جمله کوتاه بیان می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) تمام هستی خودش را برای این داد که بندگان را از گمراهی نجات دهد، افزود: فلسفه قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم در یک مقطع کوتاه نبوده، بلکه گفتمان مبارزه با ظلم بوده که در همه اعصار ساری و جاری است.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) برای تحقق فرمان الهی تمام‌قد و با خانواده قیام و انقلاب کرد و حماسه کربلا را ماندگار کرد و این‌گونه خداوند حرارت و عشق سالار شهیدان را در بین دل‌ها قرار داد که امروزه انسان‌ها با هر دیدگاه و نظری برای عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) شرکت می‌کنند.

 این مسئول یادآور شد: لذا امروزه توجه جهانیان اعم از مسلمانان و غیرمسلمان در تمام ادیان و مذاهب از این جنس و عشق امام حسین (ع) فطری و ذاتی است.

 وی با اشاره به اینکه حضور تک‌تک مردم لازمه تحقق اهداف خلقت است، گفت: براین‌اساس طبق روایات خدا هیچ تغییری در هیچ قومی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه خود افراد آگاه شوند و باعث تغییر سرنوشتشان شوند.

اربعین، تبلوری از تحقق حکمرانی مردمی است

 عصر اترک: تحلیل خود را از نقش و جایگاه زنان در حماسه کربلا بیان کنید؟

 مدیرکل سازمان تبلیغات خراسان شمالی یادآور شد: در امتداد حرکت امام حسین (ع) مهم‌ترین نقش یعنی امتداد دهنده و مبلغ حادثه کربلا را بانویی در قامت دختر امام علی (ع) ایفا می‌کند که به جهانیان اعلام دارد، اگر جای صحبت و نقل‌وانتقال مفاهیم در عرصه ولایت و ظلم‌ستیزی است، فرقی بین مرد و زن وجود ندارد.

 وی با تأکید بر این موضوع که نه‌تنها در بخشی از عرصه‌ها خانواده که رأس و عمود خیمه آن مادران و بانوان هستند و می‌توانند نقش‌آفرینی به سزایی داشته باشند که بخشی از پیام حرکت زینب کبری (س) و حضرت فاطمه زهرا (س) در دفاع از حضرت علی (ع) از همین جنس بوده است.

 

 عصر اترک: قیام شجاعانه و مظلومانه مردم غزه در برابر صهیونیسم جنایت‌کار را چه میزان می‌تواند نشأت گرفته از انقلاب امام حسین (ع) خواند؟

 رفیعی یادآور شد: آن چیزی که امروزه در امتداد حرکت واقعه عاشورا دیده می‌شود، انقلاب اسلامی است که مردم مظلوم جهان به تاسی از انقلاب ایران و حرکت مردمی که داشتند، از جمله مردم مظلوم فلسطین و غزه در مقابل ظلم ایستادگی می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه مردم ایران با پشتوانه مردمی ثابت کردند که می‌توانند در برابر زورگویان جنایت‌ها، ابرقدرت‌های ظالم، ایستادگی کنند، گفت: لذا مردم غزه امروز در امتداد نماد ظلم‌ستیزی که درس گرفته از حرکت امام حسین (ع) است، نقش‌آفرینی می‌کنند.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی ابراز داشت: زمانی که واقعه و حادثه غزه رخ می‌دهد و دانشجویان آمریکایی و اروپایی در مقابله با صهیونیست به پا می‌خیزند، این نیز یک حرکت عظیم و انقلاب به شمار می‌رود.

 

اربعین، تبلوری از تحقق حکمرانی مردمی است

 عصر اترک: برگزاری همایش و راهپیمایی بزرگ اربعین چه آثاری در جامعه به جا می‌گذارد؟

 وی پیاده‌روی اربعین را مسئله مهم و قابل‌توجهی خواند و گفت: حضور میلیونی و توجه مردم به سمت یک نقطه در عالم می‌تواند، اهداف قیام و پیام انقلاب را از اربعین به نقاط مختلف جهان صادر کند.

 رفیعی ادامه داد: همچنین مردم در امتداد راهپیمایی عظیم اربعین همدلی و مودت نظام و توجه به امام حسین (ع) و قیام او و حادثه کربلا را متوجه می‌شوند.

 این مسئول با اشاره به اینکه در همایش اربعین موضوعت مختلفی مطرح است، گفت: مهمان‌ها و میزبان‌ها با تحمل سختی‌ها مسیر رشد را طی می‌کنند و همه فارغ از اجرای عملیات اربعین از الطافی برخوردار می‌شوند که انسان‌سازی و گسترش فرهنگ عاشورا را در زندگی‌ها به دنبال خواهد داشت.

 رفیعی با تأکید بر این موضوع که اربعین از دو منظر زیارتی و انسان‌سازی مدنظر است، افزود: اگر همراهی فیزیکی خانواده و یا همراهی دلی باشد هر دو مؤثر خواهد شد، بنابراین بانوانی که شرایط دارند حضور فیزیکی داشته باشند و عده‌ای که محدودیت حضور دارند، با اعزام و کمک‌کردن به حرکت اربعین نقش‌آفرینی کنند.

اربعین، تبلوری از تحقق حکمرانی مردمی است

 عصر اترک: چطور می‌شود که همایش اربعین هر ساله در مقایسه با سال‌های قبل بسیار پرشورتر در حال برگزاری است؟

 وی با اشاره به اینکه حرکت اربعین سال‌های سال است که برقرار بوده، ادامه داد: این در حالی است که این همایش عظیم جهانی امروز ملموس‌تر شده و با همراهی کشور عراق در حال برگزاری است و ندا و اهداف قیام امام حسین (ع) به افراد می‌رسد.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در ماجرای خدمت‌رسانی به زائران و انجام کار و اقدام در این مسیر و در مسئله راه‌اندازی مواکب و پذیرایی از زائران و مهمان در ایران و عراق یک سنت و فرهنگ فراهم شده که مردمی که خودشان در طول سال با مسائل و مشکلات همراه‌اند در ایام اربعین برای حمایت و میزبانی زائران تمام‌قد و با تمام امکانات در میدان حضور پیدا می‌کنند.

 رفیعی تأکیدکرد: همایش جهانی اربعین تبلوری از تحقق حکمرانی مردمی است که خودشان باید مقدمات ظهور و تحقق فرج را فراهم کنند.

 وی ادامه داد: بنابراین اربعین و خیل عظیم و توجه به امام حسین (ع) مقدمه، تمرین و رزمایشی برای دوران ظهور است که انسان‌ها یاد بگیرند از مال و جانشان برای هدایت دیگران بگذرند.

 

 عصر اترک: نقش و حضور زنان در راهپیمایی بزرگ اربعین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 رفیعی با اشاره به اینکه خانواده و زنان نقش مهمی در همایش اربعین دارد، گفت: هدف اصلی تشکیل جامعه اسلامی است و باتوجه‌به اینکه در جامعه اسلامی کوچک‌ترین سلول یک جامعه، خانواده به‌حساب می‌آید، باید جایگاه زنان و مادران دیده شود.

 وی با بیان اینکه رأس تربیتی یک خانواده مادر است، گفت: بنابراین نگاه و توجه به زنان نگاه انسان‌سازی است و یک زن در واقع باید متولی تربیت خانواده باشد.

 این مسئول دغدغه امروز را مسئله پرداختن به زنان و نیازهای آنها و نقش‌آفرینی اجتماعی بانوان و اهمیت به جایگاه آنها در خانواده اهمیت جایگاه مادر و همسری عنوان کرد و گفت: دشمن این موضوع را نشانه گرفته که از جهات مختلفی مورد هجمه است و برای حفظ قداست و اهمیت‌دادن به این جایگاه و تشکیل جامعه اسلامی و مقدمه سازی ظهور به حضور زنان در همایش اربعین توجه ویژه‌ای شود.

 

 گفتگوی تفضیلی: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات