در حال بارگذاری
معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی خبر داد:

آغاز فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در ویرانشهر فاروج

شماره خبر : 875 - https://asreatrak.ir/short/e8AGx

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از آغاز فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ویرانشهر شهرستان فاروج از ۱۲ تیرماه جاری خبر داد.

 به گزارش «عصر اترک» به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر خراسان شمالی به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و موزه لوور پاریس کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر استان خراسان شمالی آغاز شد.


وی ادامه داد: این کاوش‌ها به سرپرستی میثم لباف خانیکی و روکو رانته از سال ۱۳۹۸ آغاز و طی پنج فصل مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی نتایج قابل‌توجهی درباره آثار معماری این محوطه حاصل شده است.


معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی افزود: محوطه تاریخی ویرانشهر که در سه‌کیلومتری غرب شهر تیتکانلو و در جنوب شرق استان خراسان شمالی قرار گرفته است برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۵ و در جریان بررسی باستان‌شناسی دره اترک به سرپرستی ربرتا ونکو ریچاردی از دانشگاه تورین ایتالیا شناسایی و معرفی شد.


 وی افزود: محوطه ویرانشهر به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور می‌شده و در گوشه شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که احتمالاً به‌عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است.


 معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی تصریح کرد: کاوش‌های فصل پنجم نشان داد که بقایای معماری موجود در تپه ویرانشهر متشکل از بنایی با یک ایوان عریض به پهنای ۱۲ متر و فضای راست‌گوشه وسیعی در پشت آن است که توسط یک دالان دربرگرفته می‌شود.


 قهرمانیان خاطرنشان کرد: این پلان که الگوی مشخصی را در معماری دوره سلوکی و اشکانی، از خوارزم و ماوراءالنهر تا فلات ایران و بین‌النهرین نشان می‌دهد، پیش‌ازاین در مجموعه‌های معماری با کاربری مذهبی یا اشرافی شناسایی شده است.

 

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات