در حال بارگذاری
مسئول و عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان‌شمالی:

۲۰میلیارد تسهیلات به زنبورداران خراسان‌شمالی پرداخت شد

شماره خبر : 1609 - https://asreatrak.ir/short/4aob5

مسئول و عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۶۷ زنبوردار استان پرداخت شد تا شکر و تجهیزات خریداری کنند.

مصطفی جهانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترکـ»، اظهار کرد: از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ طرح خوشه زنبورداری استان با حمایت شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تشکیل و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد که فعالیت این خوشه سه‌ساله است.

وی یادآور شد: مدل خوشه‌سازی برای هر صنعت، مدلی جهانی است که مبتنی بر راهبردهایی که در مطالعات و ارزیابی وضعیت در هر کسب‌وکار و یا صنعتی تعریف می‌شود، هدف اصلی ارتقای بهره‌وری و دست‌یابی به بازارهای پایدار است.

جهانی در ادامه با بیان اینکه در این خوشه، چالش‌های صنعت زنبورداری استان مطالعه شده‌اند، گفت: آموزش بهره‌برداران، به‌روز کردن دانش زنبورداری آنان، ارتقای سطح بهره‌وری در تولید عسل، ژل رویال، گرده گل، زهر زنبور همچنین برندسازی و دست‌یابی به بازارهای پایدار داخلی و خارجی از برنامه‌های راهبردی این خوشه تشکیل شده در استان هستند.

وی با یادآوری این مطلب که در حال حاضر میانگین تولید سالانه عسل در استان ۱۰ کیلوگرم در هر کندو، در سطح کشور ۱۱ کیلوگرم و در سطح بین‌المللی ۱۷ کیلوگرم است، عنوان کرد: در شرایطی که هزینه تولید بالا است، هرچه میزان تولید کمتر باشد و درآمدزایی را به‌شدت کاهش خواهد داد که این روند باعث می‌شود عده‌ای از این چرخه تولیدی خارج شوند.

مسئول و عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی با تأکید بر این نکته که میزان عسل تولیدی استان باید افزایش پیدا کند، اعلام کرد: در این راستا، این خوشه در گام نخست آموزش بهره‌برداران و ارتقای دانش آنان در دستور کار قرار داده است که در سال گذشته از مجموع دو هزار زنبوردار فعال استان، تعداد ۴۵۰ زنبوردار پیشرو در دوره‌های آموزشی برگزار شده، شرکت کردند.

وی افزود: در زمستان امسال نیز دوره‌های جدید آموزشی برای زنبورداران استان برگزار خواهیم کرد.

جهانی خاطرنشان کرد: البته برای آشنایی با بازارهای هدف و دست‌یابی به بازارهای پایدار از حضور کارشناسان اتاق بازرگانی استان نیز بهره گرفته‌ایم که مشارکت کرده‌اند.

افزون بر این، وی بیان کرد: در گام دیگر به‌منظور تقویت توان مالی زنبورداران استان، تأمین و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با کارمزد چهار درصد به این فعالان پیگیری شد که خوشبختانه در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۶۷ زنبوردار استان پرداخت شد تا شکر و تجهیزات خریداری کنند.

علاوه بر این، مسئول و عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی بیان کرد: این خوشه در راستای تحقق هدف کیفی‌سازی در تولید عسل، با اداره کل منابع طبیعی استان تفاهم‌نامه‌های منعقد کرد تا این اداره کل نهال‌های بادامک و زرشک را تولید و در اراضی ملی جانمایی شده در استان بکارد که موجب تقویت پوشش زمین‌های ملی استان و بهره‌برداری و تغذیه زنبورستان‌های استان شود.

وی گفت: در این زمینه در سال گذشته سه هزار اصله نهال بادامک در زمین‌های ملی جانمایی شده استان کاشته شدند.

جهانی افزود: امسال نیز دو هزار و ۵۰۰ اصله نهال بادامک، زرشک و سنجد تولید و کاشته خواهند شد.

افزون بر این، وی یادآور شد: از دیگر برنامه‌های این خوشه آن است که به‌صورت الگویی در سطوحی از مزارع کشاورزی استان گیاه دارویی اسطوخدوس به‌منظور تغذیه زنبورستان‌ها کاشته شوند.

مسئول و عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی همچنین بیان کرد: درصدد هستیم که برخی از زنبورداران را به نمایشگاه‌های صنعت غذایی ملی و بین‌المللی اعزام کنیم تا با بازار و تکنیک‌های تولید آشنا شوند.

جهانی تصریح کرد: اعتقاد دارم که با تبعیت از برنامه‌های راهبردی تدوین شده در مطالعه تهیه شده این خوشه و پای‌کار بودن زنبورداران استان، تحولی چشمگیر در این صنعت رخ خواهد داد که به افق برندسازی با نام جغرافیایی خراسان شمالی و دست‌یابی به بازارهای پایدار و صادراتی خواهیم رسید.

افزون بر این، وی بیان کرد: در گام دیگر به‌منظور تقویت توان مالی زنبورداران استان، تأمین و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با کارمزد چهار درصد به این فعالان پیگیری شد که خوشبختانه در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۶۷ زنبوردار استان پرداخت شد تا شکر و تجهیزات خریداری کنند.

مصاحبه از: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

 

 

0 نظر

ارسال نظرات