در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

سناریوی تکراری کمبود سیمان در بازار بجنورد

شماره خبر : 1730 - https://asreatrak.ir/short/VljoD

کمبود سیمان در خراسان شمالی ظاهراً به یک سناریوی تکراری تبدیل شده است که هر ساله با افزایش میزان ساخت‌وسازها و محدودیت‌های سراسری کمبود در بازار، باعث دردسرهایی برای مردم شود.

به گزارش «عصر اترک»، با آغاز فصل تابستان بازار ساخت‌وسازها داغ می‌شود به‌طوری‌که ساختمان‌ها  با سیر صعودی در حال بالارفتن هستند، اما متأسفانه هر ساله باتوجه‌به اینکه پیک مصرف مصالح ساختمانی در این فصل به شمار می‌رود، اما کمبود سیمان به دلیلی برای کندشدن مسیر ساختمان‌سازی تبدیل شده است.

همچنین یکی از دلایل اصلی که این مسئله را به وجود می‌آورد اعمال محدودیت‌های برقی از طرف دیسپاچینگ کشوری است که با کاهش تولید کاهش توزیع را خواهیم داشت.

گفتنی است که علاوه بر عامل برق و پیک مصرف مصالح ساختمانی،در مسئله  کمبود سیمان در خراسان شمالی، دست دلالان نیز همچنان در کار است چراکه سیمان را از استان خارج و به سایر استان‌ها می‌برند و با هزینه دوبرابری به فروش می‌رسانند، همه عوامل در کنار هم باعث کاهش روند توزیع در بازار و ایجاد دردسر برای ساخت‌وسازها شده است.

ولی‌زاده یکی از شهروندان بجنوردی که برای تهیه سیمان در بازار دچار مشکل شده است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طی ماه گذشته برای تهیه سیمان به‌شدت دچار مشکل شده‌ایم، ما ساختمان‌سازی داریم و تهیه پاکت‌های محدود سیمان برای ما دردسرساز شده است.

وی ادامه داد: در استانی که خودمان تولیدکننده سیمان هستیم، کمبود این کالا واقعاً مردم را ناراحت می‌کند، به‌طوری‌که اگر نظارت‌ها به‌درستی انجام شود اجازه داده نمی‌شود که سیمان به‌راحتی از استان خارج شود که برای مردم ایجاد مشکل کند.

سناریوی تکراری کمبود سیمان در بازار بجنورد

کاهش تولید سیمان و روند کاهشی توزیع در بازار 

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با کمبود سیمان در بازار گفت: حدود یک ماه از کمبود سیمان در بازار بجنورد و استان خراسان شمالی می‌گذرد.

 محمدتقی رشیدی با اشاره به اینکه هر روز سیمان وارد بازار می‌شود، گفت: طی روزهای اخیر سیمان بین ۱۰۰ تن تا ۱۲۰ تن در بازار توزیع می‌شود، اما باتوجه‌به احساس نیاز بازار میزان توزیع شده کم است.

وی بیان داشت: یکی از دلایل کاهش میزان سیمان در بازار کاهش میزان تولید در کارخانه است، زیرا کارخانه به دلیل مصرف بالای برق و مدیریت مصرفی که پیش‌آمده میزان تولیدشان کاهش و در نهایت منجر به کاهش توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه توزیع روزانه در حال انجام است، گفت: به‌طوری‌که در روزهای عادی روزانه در خراسان شمالی ۲ هزار تن سیمان توزیع می‌شد که اکنون این میزان توزیع در استان کاهش پیدا کرده و به یک هزار و ۵۰۰ تن رسیده و باتوجه‌به اینکه بخشی به‌صورت فله است، به همین دلیل میزان تولید و توزیع کاهشی بوده است.

رشیدی به ایجاد مصارف کاذب در بازار نیز اشاره کرد و گفت: عده‌ای وقتی متوجه کمبود یک محصول می‌شوند، در کنار اینکه در انبارها سیمان را موجود دارند اما متأسفانه به دلیل نگرانی از گرانی و یا کمبود مجدد اقدام به تهیه و بایگانی می‌کنند.

وی همچنین اشاره کرد: یکی دیگر از دلایل کمبود سیمان در بازار خراسان شمالی باتوجه‌به اینکه در استان‌های هم جوار سیمان گران‌تر از استان ما است، خروج سیمان از استان می‌باشد.

سناریوی تکراری کمبود سیمان در بازار بجنورد

خروج سیمان از استان توسط دلالان

رشیدی با تأکید بر این موضوع که بخشی از تولید صرف صادرات می‌شود، گفت: کارخانه باید پاسخگوی سایر استان‌ها نیز باشد، همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا میزان توزیع سیمان در استان روند کاهشی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر کیسه سیمان در استان به قیمت ۷۲ هزار تومان است، گفت: کیفیت سیمان موجود در بازار یکسان است.

رشیدی تأکید کرد: از سایر استان‌ها هیچ‌گونه سیمانی وارد استان نمی‌شود و تمام سیمان مصرفی خراسان شمالی از کارخانه سیمان بجنورد تأمین می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی با اشاره به اینکه به‌غیراز کمبود سیمان، سایر محصولات ساختمانی در بازار هیچ کمبودی ندارند، بیان داشت: در حال حاضر کرایه ماشین حمل مصالح سختمانی از کارخانه تا داخل استان افزایش پیدا کرده که این موضوع مدتی مشکل‌ساز شده بود.

وی همچنین پیک مصرف مصالح ساختمانی را در ایام مرداد و شهریور خواند و گفت: با افزایش ساختمان‌سازی در این ایام این موضوع نیز باعث روند کاهشی تولید و توزیع شده است.

رشیدی در انتها گفت: در حال حاضر کمبود وجود دارد ولی موضوع حاد نیست.

 

محدودیت‌های سراسری برق و کاهش تولید سیمان 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با کاهش سیمان در بازار بجنورد گفت: دلیل اصلی کاهش تولید سیمان که از اوایل مردادماه سال جاری در استان آغاز شده، محدودیت‌های سراسری برق است.

حسین حاجی بگلو ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های براین‌اساس است که این کمبودها و کاهش تولیدها تا اواسط شهریورماه برطرف شود.

سناریوی تکراری کمبود سیمان در بازار بجنورد

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: پیک تابستانی تولید سیمان در استان از ۱۵ خرداد تا اواسط شهریورماه است، امید است از نیمه شهریور که هوا رو به خنکی می‌رود، محدودیت‌های مصرف کاهش پیدا کند که این رفع محدودیت نیازمند دستور از دسیپاچینگ کشوری وزارت نیرو است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیز برای رفع نیاز بازار، فرماندهی انتظامی خراسان شمالی از خارج‌شدن سیمان به سمت استان‌های دیگر و هم‌جوار جلوگیری خواهد کرد.

 

فرصت‌جویی سودجویان جهت خروج سیمان از استان 

حاجی بگلو بیان داشت: در شرایط پیش‌آمده هر ساله در این زمان عده‌ای از فرصت سو استفاده می‌کنند و دنبال سودجویی هستند که سیمان را از استان خارج کنند، که براین‌اساس با راهداری و پلیس امنیت هماهنگ شده که محدودیت انتقال را داشته باشیم زیرا با دوبرابر شدن قیمت در خارج استان خریدوفروش می‌شود.

نتیجه‌گیری: کاهش سیمان ماجرای تکراری بازار بجنورد است که باتوجه‌به اینکه استان تولیدکننده سیمان است، کاهش توزیع در بازار باعث ناراحتی مردم شده است.

درحالی‌که با کنترل بازار و جلوگیری از خروج سیمان برای فروش به خارج از استان‌ها می‌توان با کاهش میزان تولید در کارخانه نیز میزان موردنیاز مصرف استان را تأمین کرد.

 

گزارش از آرزو رحمانی 

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات