در حال بارگذاری
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد بجنورد:

رسانه‌های غربی به دنبال کنترل‌ ذهن‌ها هستند

شماره خبر : 1703 - https://asreatrak.ir/short/NE9n2

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: رسانه‌های غربی به‌دنبال کنترل‌گری ذهن‌ها و همسو کردن افکار مردم جهان با سیاست‌های ظالمانه خودشان هستند.

مریم ریحانی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» در مورد سانسور خبری دستگیری مدیرعامل تلگرام فرانسه، اظهار کرد: این برای بار اول نیست که ما شاهد منع آزادی بیان در غرب هستیم، چه درباره رسانه‌ها و مطبوعات و چه درباره افشای حقایق.

ریحانی گفت: در مورد تبعیض نژادی، ظلم، سکوت در مقابل ظلم، در غرب و به‌ویژه در آمریکا هرگز آزادی بیان به معنای واقعی وجود نداشته و همواره سانسور، ساکت کردن خبرنگاران افشاگر، بازداشت مردمی از جامعه که طرفدار آزادی بیان بودند، نُقل سیاست روزمره‌شان‌بوده است.

وی افزود: رسانه‌های استکبار فقط ادعای آزادی بیان را دارد اما در عمل، برخی سانسورها مانند چهره سردار سلیمانی به بهانه‌های واهی دلیل محکمی بر منع آزادی بیان در غرب است و در آنجا خبری از آزادی بیان و بیان آزادی نیست.

 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در مورد اینکه دولت‌های غربی برای دستبرد به اطلاعات کاربران آنان را تحت فشار قرار می‌دهند، توضیح داد: غرب همواره به دنبال اطلاعات خصوصی کاربران مجازی بوده و هست، بطوریکه حاضر است برای کسب این داده‌ها هزینه‌های گزافی بپردازد.

ریحانی ادامه داد: هزینه‌ای که غرب برای کسب داده می‌پردازد ممکن است مالی یا اعتباری باشد که در مورد زاکر برگ از نوع مالی است و برای پاول دوروف از اعتبارش زده، به هر روی آبروی خود را در این زمینه برده و دستش برای همگان رو شده که دریافت اطلاعات خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی از سیاست‌های جاسوسی غرب است و جای شکی در آن نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه امروزه دیگر نفت و طلا ثروت به حساب نمی‌آید، افزود: ثروت واقعی اطلاعات و داده است، هرکشوری که اطلاعات بیشتری از مردم جهان داشته باشد قدرت و ثروت بیشتری دارد، چرا که همیشه این داده است که برای طرح پروژه‌های کنترل ذهن، تهدید، گروکشی اولین شرط لازم به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کشورهای غربی برای قدرت یافتن و پیروزی بر دنیا به دنبال اطلاعات شخصی افراد هستند تا بتوانند ثروت خود را افزایش دهند برای همین منظور تلاش می‌کنند حاکمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را صاحب شوند تا به اطلاعات خصوصی کاربران دست پیدا کنند.

ریحانی در مورد مصادره پلتفرم‌های جهانی به نفع اهداف استکباری در مواقع بحران، بیان کرد: در زمان ترور سردار سلیمانی، اسماعیل هنیه و دیگر سران حماس و سپاه پاسداران، چهره این بزرگواران در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و هرآنچه با شرکت متا در ارتباط است تحریم شد بطوریکه اگر کاربری در صفحه مجازی شخصی خودش عکس این عزیزان را منتشر کند، صفحه بسته شده و اجازه فعالیت نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه داد: واکنش بسته‌شدن پیج اینستاگرام برای استفاده از تصویر شهدای مقاومت نشانه بارز سانسور، تحریم و عدم آزادی بیان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غربی است، چرا که آنان به‌دنبال کنترل‌گری ذهن‌ها و همسو کردن افکار مردم جهان با سیاست‌های ظالمانه خودشان هستند.

وی افزود: رسانه‌های غربی پلتفرم‌های فضای مجازی را به نفع خود مصادره کرده‌اند تا در زمان‌های بحرانی همچون حملات وحشیانه اسرائیل به مردم ستم‌دیده غزه افکار را به سویی هدایت کنند که دلخواه خودشان است.

ریحانی رسانه را قوی‌ترین سلاح، قدرتمندترین ابراز برای نابودی یا پیروزی دانست و بیان کرد: غرب به کمک رسانه، شکست مسلم خود را به گونه‌ای روایت می‌کنند که گویی پیروز میدان هستند و یا حتی تغییرات خودخواسته را به کمک رسانه در تاریخ می‌گنجانند زیرا بخوبی به توانمندی رسانه پی برده‌اند و از آن به نفع خویش استفاده ابزاری می‌کنند و افکار را با اهداف خود همسو می‌کنند تا راحت‌تر به جهان حکومت کرده و بوسیله آن روز به روز ثروتمندتر شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه در مورد ناامن بودن بسترهای خارجی مجازی برای اطلاعات شخصی کاربران، شرح داد: در لحظه نصب شبکه‌های مجازی اجازه دسترسی به چندین داده همراه از کاربر خواسته می‌شود که اگر چنین مجوزی ندهید نرم‌افزار مورد نظر نصب نخواهد شد، همین دسترسی‌ها به راحتی به مالکان اپلیکیشن‌ها اجازه فضولی، جاسوسی، دخالت و حتی سرقت اطلاعات را داده و آنان می‌توانند به سادگی از داده‌های موجود در موبایل بهره ببرند.

ریحانی ادامه داد: برخی اوقات می‌شنویم که بیشتر ایرانی‌ها با این تفکر که "مگه حالا ما چه اطلاعات مهمی در گوشیمان داریم" براحتی موبایل خود را به صاحبان پلتفرم‌ها برای جاسوسی تقدیم می‌کنند بدون آنکه از خطرات این امر آگاه باشند، آنان نمی‌دانند که شاید همین پیام‌های ساده روزانه منبع ارزشمندی برای موفقیت در پروژه کنترل ذهن باشد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به کاربران فضای مجازی توصیه کرد: کاربران فضای مجازی، پیش‌از نصب هر اپلیکیشنی ابتدا سواد رسانه را آموخته و خطرات ناشی از انتشار اطلاعات شخصی خود در فضاهای مجازی را بشناسند تا مورد سوءاستفاده ابزاری توسط مالکان پلتفرم‌ها قرار نگیرند.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات