در حال بارگذاری
یادداشت؛

رسانه‌ای بنام اربعین

شماره خبر : 1580 - https://asreatrak.ir/short/4ZRrX

پیاده‌روی اربعین از یک راهپیمایی ساده به یک نماد، به یک اجتماع عظیم سیاسی و یک رسانه قدرتمند، تبدیل شده که به کمک آن می‌توان پیام‌هایی از جنس صلح و دوستی، عشق به ائمه و سنت پیامبر اسلام (ص) را به جهانیان رساند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، مریم ریحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در یادداشتی نوشت: در چند سال اخیر، روزهای منتهی به اربعین امام حسین(ع)، شاهد حرکتی خودجوش از عاشقان امام حسین(ع) هستیم که هرسال نسبت به قبل، استقبال افزون شده و مسلمانان بیشتری به شوق زیارت سیدالشهدا منزل را پای پیاده ترک کرده و با هر وضعیت مالی یا سطح فرهنگ به پابوس اباعبدالله می‌شتابند.

بررسی ابعاد وسیع راهپیمایی اربعین نمایانگر چندین نکته است که در ادامه بیان می‌کنم، اما شایسته است پیش از حرفی برخی از اهداف قیام امام حسین(ع) را از زبان خودش بخوانیم تا دلیل شیفتگی به آقا بر خوانندگان محترم آشکار شود.

امام حسین(ع) خود در وصیت‌نامه‌ای که برای برادرش محمد حنفیه می‌نویسد به روشنی می‌گوید: چندین هدف مهم در پی اقدامش داشته که دست به قیام زده، در درجه اول تشکیل حکومت اسلامی و جلوگیری از به‌قدرت رسیدن فردی ظالم که به دیگر مسلمانان ستم کرده و اسلام را به انحراف می‌کشانده است.

او برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر حج واجب را نیمه رها کرده و برای مبارزه با حاکمی ظالم خانواده و آسایش خویش را به خطر انداخته تا دیگر مسلمانان در راحتی زندگی کنند. از سوی دیگر احیای سنت پیامبر و برپایی عدالت و از همه مهم‌تر مبارزه با جهل حاکم و جامعه از دیگر اهدافی بوده که امام بخاطر آن از حان خود و خانواده‌اش گذشته تا چهره منافقان را به همگان نشان دهد و این قیام، سنگ محکی باشد برای سنجش ایمان و اعتقاد کسانی که فقط ادعای مسلمانی داشتند و از ترس حاکم، وعده و قول خود را انکار کردند.

با نگاهی ساده به وصیت‌نامه امام و دلایلی که خودش از قیام، بیان کرده متوجه می‌شویم، برخاستن علیه ظلم، تکلیفی است بر گردن هر مسلمانی که دغدغه پیروی از سنت پیامبر(ص) و سالم زیستن را دارد.

از زاویه دیگر اگر به واقعه کربلا بنگریم و اتفاقات پس از عاشورا مورد نظر قرار گیرد، نقش تبیین اهداف امام حسین(ع) از زبان خواهرش او را رسانه‌ای قدرتمند معرفی خواهد کرد که اگر زبان شیوا و فصیح او نبود به قول شاعر بزرگوار، قادر طهماسبی، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب (س) نبود.

حال که اهداف قیام عاشورا و نقش بازماندگان واقعه در ماندگاری آن مورد بررسی قرار گرفت، نیک است، درباره ابعاد سیاسی عظمت پیاده‌روی اربعین سخنی چند گفته شود تا اثر رسانه بودن آن بهتر تبیین شود.

تصور کنید برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر یک مراسم و یا حتی مهمانی ساده چقدر آمادگی و تشریفات لازم است تا آن برنامه مطابق میل آدمی پیش رود و کم و کسری نداشته باشد، اما برای مراسم بزرگی چون اربعین و یا عزاداری‌های دهه اول محرم، می‌توان گفت بدون هیچ استرسی مراسم بخوبی پیش رفته و مردم عزادار بصورت خودجوش و منظم پای‌کار آمده و مراسم بخوبی جلو می‌رود و این هیچ دلیلی ندارد جز یاری پروردگار و عشق به امام حسین(ع) که همه سختی‌ها را از سر راه برداشته و گویی با امدادهای غیبی همه چیز ردیف می‌شود.

پیاده‌روی اربعین از یک راهپیمایی ساده به یک نماد، به یک اجتماع عظیم سیاسی و یک رسانه قدرتمند، تبدیل شده که به کمک آن می‌توان پیام‌هایی از جنس صلح و دوستی، عشق به ائمه و سنت پیامبر اسلام (ص) و از همه مهم‌تر اهداف قیام امام سوم شیعیان که مهم‌ترینش مبارزه با ظلم است را به گوش جهانیان رساند.

همواره تجمع افراد جلب توجه می‌کند و یکی از تکنیک‌های سواد رسانه برای انتقال پیام است و چه فرصتی ازین بهتر که پیاده‌روی اربعین پیام مظلومیت مردم غزه را به گوش‌های بسته مردم جهان برساند و ابراز بیزاری از ظلم صهیونیست‌ها را بیان کند، هرچه این صدا بلندتر و تکرار آن بیشتر باشد اثرگذاری قوی‌تری نیز بدنبال خواهد داشت. به امید ظهور امام زمان (ع) و نابودی ظلم و برقراری عدالت محض در دنیا.

انتهای خبر/دهقانی

0 نظر

ارسال نظرات