در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

اعمال قدرت، تعریف غربی‌ها از آزادی بیان

شماره خبر : 1728 - https://asreatrak.ir/short/eqrY0

مقابله با آزادی بیان و اطلاعات در دنیای غرب تبدیل به یک مسئله پیچیده شده که پلتفرم‌های مورداستفاده در دنیای مجازی را برای یک سری اهداف ایجاد کرده‌اند که از شعارهای آزادی تا عمل فاصله بسیاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، امروزه فضای مجازی با سرعتی بیش‌ازپیش در حال حرکت است به‌طوری‌که با توسعه روزافزون این حوزه هر میزان در آن کار شود باز هم جای کار وجود دارد.

براین‌اساس باتوجه‌به اهمیت حوزه مجازی و تأکیدات مقام معظم رهبری دررابطه‌با جایگاه و اهمیت فضای مجازی و اینکه عنوان کردند باید در این حوزه یک حکمرانی ایجاد شود، به مهم بودن این قضیه برمی‌گردد.

از طرفی در دنیای غرب دائماً از آزادی بیان و آزادی‌ فناوری‌های نوین صحبت می‌شود درحالی‌که در عمل و واقعیت اگر فرد یا سازمانی برخلاف سیاست‌های آنها صحبت به میان آورد با آنها مقابله خواهد شد.

درحالی‌که بهره‌برداری غرب از اطلاعات پلتفرم خارجی بر کسی پوشیده نیست و قطعاً از این اطلاعات در مواقع حساس و خاص بهره‌برداری می‌کنند.

 

دنیای غرب، تنها سیاست‌های خودشان را قبول دارند

مدرس دانشگاه کوثر بجنورد در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با رویکردهای دوگانه غرب در آزادی بیان و اطلاعات گفت: غرب یک سری سیاست‌هایی در حوزه‌های مختلف دارد و باتوجه‌به اینکه می‌خواهد خود را بالادست سایر کشورها بداند بنابراین متناسب با این رویکرد، سیاست‌ها را اجرایی می‌کند.

حبیب‌الله نامور با اشاره به اینکه دنیای غرب دررابطه‌با اطلاعات نیز سیاست‌های خاصی برای خودشان تعریف کرده‌اند، افزود: آنها به‌صورت واضح بیان می‌کنند که تنها قوانینی که خودشان قبول دارند برایشان مهم است، به‌طوری‌که چارچوب قوانین آنها بر اساس امنیت داخلی خودشان است و هر چیزی که امنیت آنها را تحت شعاع قرار دهد، از نظر آنها محکوم است.

وی با تأکید بر این موضوع که کشورهای غربی حامی کشورهای تحت تبعیت خودشان هستند، افزود: بنابراین نمی‌توان عنوان کرد که رویکرد غرب در ابعاد آزادی بیان و اطلاعات دوگانه است، زیرا آنها منطق را بر این می‌دانند که عدالت دارند و به‌زعم آنها هیچ‌گونه دوگانی در این جریان وجود ندارد.

این کارشناس ارشد نرم‌افزار بیان داشت: براین‌اساس که دولت‌های غربی تمایل به مدیریت همه‌جانبه اطلاعات در سطح دنیا را دارند، درصورتی‌که فردی همچون مدیرعامل تلگرام از  ارائه اطلاعات به آنها خودداری کند به‌راحتی دستگیر خواهد شد، درحالی‌که اگر این اتفاق در ایران رخ می‌داد، به‌راحتی خود تحقیری از سمت عده‌ای صورت می‌گرفت.

اعمال قدرت، تعریف غربی‌ها از آزادی بیان

غربی‌ها پلتفرم را برای اهداف استکباری‌شان ایجاد کرده‌اند

وی دررابطه‌با مصادره پلتفرم‌های جهانی به نفع اهداف استکباری در مواقع بحران گفت: نکته قابل‌توجه این است که آنها این پلتفرم را برای اهداف استکباری‌شان ایجاد کرده‌اند، نه اینکه بخواهند در مواقع بحران از آنها بهره‌برداری داشته باشند بلکه باهدف کنترل جهانی اطلاعات این پلتفرم را ایجاد کرده‌اند.

نامور خاطرنشان کرد: به طور نمونه برخی دولت‌ها اقداماتی را برای پیشبرد اهداف خود اجرایی می‌کنند که بخش از آن برای استفاده مردم ایجاد شده اما در رویکرد پنهانی آن به تمام اطلاعات دسترسی دارند.

این مدرس دانشگاه کوثر بجنورد بیان داشت: درهرصورت، اکنون با شرایطی که فضای مجازی در دنیا رقم زده، داده‌ها به‌راحتی در دسترس است، اما باید در مقابل این اتفاق برنامه‌ریزی کرده و مدل خاص این موضوع را طراحی کنیم.

 

باید در حوزه فضای مجازی یک حکمرانی ایجاد شود

وی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید در حوزه فضای مجازی یک حکمرانی ایجاد شود، گفت: براین‌اساس باید فکر شود که در شرایط پیش‌رو چه قانونی طراحی شود که با اتفاقات پیش‌آمده بتوانیم راه‌حل ایجاد کنیم.

نامور با تأکید بر اینکه امنیت یک موضوع نسبی است و باید ببینیم سیستم‌های خارجی در چه حوزه‌ای امنیت را به ما می‌دهند و در چه حوزه‌ای امنیت را از ما می‌گیرند، گفت: باتوجه‌به این موضوع باید در مقابل این اتفاق برنامه‌ریزی کنیم و مدل خاص این ماجرا را طراحی کنیم.

 

غربی‌ها از آزادی بیان و اطلاعات فاصله دارند

مدرس حوزه و دانشگاه‌های خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: دنیای غرب یا هر دولتی وقتی شعاری می‌دهد یا باید عین عمل و یا نزدیک عمل باشد، این در حالی است که دنیای غرب شعار آزادی بیان و اطلاعات می‌دهد اما در عمل کاملاً خلاف این شعار عمل می‌کند.

طوبی ولی‌پور ادامه داد: در دنیای غرب با افرادی که اعتراضی به دولت و سیاست‌های آنها داشته باشند برخورد می‌شود و توجهی به این موضوع ندارند که فرد موردنظر از همان کشور و یا سایر کشورها باشد.

وی ابراز داشت: براین‌اساس مشاهده می‌شود حتی افرادی که وارد کشورهای غربی و اروپایی می‌شوند نیز بدون اینکه پرسشی از آنها شود فرد به دلایل غیرقانونی بازداشت شود.

ولی‌پور خاطرنشان کرد: این اتفاقات نشان‌دهنده این است که غربی‌ها از آزادی بیان و آزادی اطلاعات فاصله دارند، لذا جهان غرب تمام تلاشش را می‌کند که یک حاکمیت مجازی برای خود ایجاد کند و فضای مجازی را تحت حاکمیت خود در بیاورد.

اعمال قدرت، تعریف غربی‌ها از آزادی بیان

غرب از فضای مجازی به‌عنوان ابزار ظلم بهره می‌برد

ولی پور یادآور شد: باتوجه‌به پیشرفت فضای مجازی، دنیای مدرن قطعاً نمی‌تواند این کار را بکند و هدفش از حاکمیت مجازی این است که بتواند هر چه بیشتر ظلم را گسترش و مستکبرانه بر جهان تسلط داشته باشد.

وی گفت: براین‌اساس دنیای غرب در تلاش است تا از فضای مجازی و فناوری روز به‌عنوان ابزار ظلم، ستم و کشتار استفاده کند تا بتواند به اهدافش برسد.

 

پلتفرم‌های دیجیتال به ابزاری قدرتمند برای اعمال‌نفوذ تبدیل شده است

یک متخصص فناوری‌های نوین ارتباطی در گفتگو با خبرنگار «عصر اترک» گفت: در جهان امروز، هم‌زمان با تحولات سریع فنّاورانه، مفهوم قدرت نیز به طور بنیادین دگرگون شده است.

مجید پورخیاط  ادامه داد: اگرچه درگذشته قدرت جهانی بر پایه منابع فیزیکی مانند نفت و طلا استوار بود، اما اکنون داده‌ها و اطلاعات به‌عنوان منابع جدید قدرت به صحنه آمده‌اند، به‌طوری‌که در این فضای جدید، قدرت از تسلط بر منابع طبیعی به تسلط بر داده‌ها و توانایی تحلیل و بهره‌برداری از آنها منتقل شده است.

وی بر این باور است که جهان در حال تجربه یک تغییر پارادایم بزرگ از اقتصادهای سنتی مبتنی بر منابع فیزیکی به‌سوی اقتصادهای جدید مبتنی بر داده‌ها است. 

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک، قدرت جهانی دیگر بر اساس دسترسی به منابع فیزیکی تعیین نخواهد شد، بلکه کشورهایی که توانایی جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را دارند، ابرقدرت‌های جدید جهان خواهند بود.

پورخیاط با اشاره به اینکه داده‌ها به‌عنوان ابزار تصمیم‌گیری‌های راهبُردی و اقتصادی، نقش حیاتی در تنظیم سیاست‌های ملی و بین‌المللی ایفا می‌کنند، افزود: بنابراین این واقعیت کشورها و شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات واداشته است، به‌ویژه در حوزه توسعه و کنترل پلتفرم‌های دیجیتال که به ابزارهایی بی‌نهایت قدرتمند برای اعمال‌نفوذ و کنترل تبدیل شده‌اند.

این کارشناس فضای مجازی بر نقش کلیدی پلتفرم‌های دیجیتال، مانند شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، تأکید کرد و آنها را به‌عنوان ابزارهای جمع‌آوری داده‌های شخصی و عمومی کاربران معرفی کرد.

 

داده‌های مجازی منبعی برای تحلیل‌های کلان است

 وی معتقد است این داده‌ها که هر جنبه‌ای از زندگی کاربران را شامل می‌شوند، به منبعی برای تحلیل‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های راهبُردی تبدیل شده‌اند. 

پورخیاط اضافه کرد: در شرایط بحرانی، این پلتفرم‌ها قادرند با استفاده از داده‌ها، دسترسی به اطلاعات را محدود یا جهت‌دهی کنند و از این طریق، بر سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های ملی تأثیر بگذارند.

وی به تحلیل اهمیت بیگ دیتا پرداخته و بر قدرت نهفته در تحلیل داده‌ها تأکید کرد و گفت: بیگ دیتا این امکان را فراهم می‌کند که الگوهای رفتاری پنهان کشف و تحلیل شوند و این الگوها به شرکت‌ها و دولت‌ها امکان می‌دهد تا تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و هدف‌مندتری انجام دهند اما او هم‌زمان هشدار می‌دهد که بیگ دیتا می‌تواند به ابزاری برای کنترل اجتماعی و سیاسی تبدیل شود.

اعمال قدرت، تعریف غربی‌ها از آزادی بیان

آزادی بیان در غرب، ابزاری برای اعمال قدرت است

پورخیاط بیان داشت: دولت‌ها و نهادهای قدرت می‌توانند با تحلیل داده‌ها، افکار عمومی را در جهت منافع خود هدایت کنند، واکنش‌های مردم را پیش‌بینی و نگرش‌ها و رفتارهای آنها را تغییر دهند. به‌این‌ترتیب، بیگ دیتا به ابزاری برای مهندسی اجتماعی و کنترل سیاسی تبدیل می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی به تحلیل رویکرد دوگانه غرب در مورد آزادی بیان پرداخته و معتقد است که این کشورها از آزادی بیان به‌عنوان ابزاری برای جمع‌آوری داده‌ها و اعمال کنترل استفاده ‌کنند.

 وی به دستگیری مدیرعامل تلگرام در فرانسه اشاره کرده و آن را نمونه‌ای از این رویکرد دوگانه خواند و گفت: آزادی بیان در غرب بیش از آنکه یک ارزش واقعی باشد، ابزاری برای اعمال قدرت و کنترل است.

پورخیاط همچنین به تلاش‌های گسترده دولت‌های غربی برای کنترل فضای مجازی اشاره کرد و این تلاش‌ها را با تنظیم پروتکل‌های اینترنتی، استانداردهای امنیتی و تحریم‌های اقتصادی مرتبط دانست.

 

بسترهای مجازی خارجی ناامن هستند

وی همچنین بیان داشت: بسترهای مجازی خارجی، به دلیل همکاری نزدیک با دولت‌ها و ضعف‌های امنیتی، برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران ناامن هستند. 

پورخیاط همچنین بازتعریف استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی داخلی به‌منظور صیانت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران ایرانی را امری حیاتی دانست و گفت: با افزایش تهدیدات امنیتی و مخاطرات ناشی از وابستگی به بسترهای خارجی، اعتمادسازی میان کاربران ایرانی برای استفاده از فناوری‌های بومی ضروری است. 

وی یادآور شد: بومی‌سازی فناوری‌ها نه‌تنها امکان کنترل بهتر بر داده‌ها و حفظ حریم خصوصی را فراهم می‌آورد، بلکه به تقویت استقلال سایبری کشور نیز کمک می‌کند.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های داخلی مطمئن و شفاف در این راستا، می‌تواند اعتماد کاربران را جلب کرده و آن‌ها را به استفاده از فناوری‌های بومی ترغیب کند که در نهایت به تقویت امنیت ملی و رشد اقتصادی پایدار منجر خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری: حکمرانی مجازی یک موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری است که امروزه در دنیای غرب به هدفی برای رسیدن به خواسته‌هایشان تبدیل شده به‌طوری‌که نه‌تنها پلتفرم را برای مواقع بحران ایجاد کنند، بلکه آنها پلتفرم را برای بهره‌برداری در مواقعی که مدنظرشان است، راه‌اندازی کرده‌اند.

متأسفانه این حکمرانی‌های مجازی امروزه به ابزاری برای سودجویی، استعمارگرایی، ظلم و ستم تبدیل شده است، از طرفی با این شرایط پیش‌آمده قطعاً نداشتن شبکه ملی اطلاعات برای کشور که بارها به آن تأیید شده، یک نقص به شمار می‌آید.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی 

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات