در حال بارگذاری
بررسی گرمای بی‌سابقه هوا؛

داغ گرما بر تن خراسان شمالی نشست

شماره خبر : 1165 - https://asreatrak.ir/short/VbP8R

به دنبال گرمای بی‌سابقه هوا در سراسر کشور، خراسان شمالی نیز از این گرما در امان نمانده و دمای هوا تا مرز ۴۵ درجه سانتی‌گراد که گرمایی بی‌سابقه در این استان بوده، رسیده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، هر ساله با آغاز فصل تابستان منتظر گرمای هوا هستیم که ظاهراً این روزهای داغ تابستانی امسال در مردادماه رخ نمایان کرده و با عبور از روزهای نخست مرداد شاهد گرمای بی‌سابقه هوا در سراسر کشور بوده‌ایم که این گرما در خراسان شمالی نیز تا مرز ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

 براین‌اساس سازمان هواشناسی خراسان شمالی هشدارهای زیادی مبنی بر تشدید هوای گرم و ورود توده گردوغبار به استان را اعلام کرده که نیاز به توجهات ویژه‌ای از سمت خانواده‌ها به‌خصوص برای گروه‌های حساس سنی در رده‌های کودکان و افراد مسن دارد.

 از طرفی باتوجه‌به حساسیت بالای موضوع طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تمام دستگاه‌ها و بانک‌ها باهدف مدیریت میزان مصرف برق و جلوگیری از خاموشی‌ها در مشترکان منازل فردا تعطیل اعلام شده و امروز نیز ساعت کاری آنها تا ساعت ۱۰ صبح بوده است.

 در حوزه افزایش دمای هوا و گرمای بالا در کنار مدیریت مصرف برق، نیاز به یک سری مواردی از قبیل تغذیه سالم، نکات خاصی برای جلوگیری از گرمازدگی و آلودگی‌های هوایی با وجود توده‌های گردوغبار باید در نظر گرفته شود که در ادامه این گزارش طی مصاحبه با کارشناسان این حوزه این موارد اشاره شده است.

داغ گرما بر تن خراسان شمالی نشست

 پرتوهای فرابنفش تهدیدی جدی برای پوست

مدیر سلامت محیط و کار در معانت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با «عصر اترک» با بیان اینکه با افزایش گرمای هوا و مواجهه طولانی‌مدت با پرتوهای فرابنفش باعث تغییراتی غیرقابل‌برگشت در سلول‌ها، بافت‌های فیبری و رگ‌های خونی خواهد شد که پیری زودرس پوست را به همراه دارد.

 وی با بیان اینکه پرتوهای فرابنفش خورشیدی یک عامل خطر محیطی مهم برای انسان است، ادامه داد: براین‌اساس زمانی که انسان به‌صورت طولانی‌مدت در معرض این پرتوهای فرابنفش خورشیدی قرار بگیرد، باعث می‌شود که طیف وسیعی از عوارض بهداشتی حاد و مزمن بر پوست مانند پیری زودرس پوست، سرطان پوست، واکنش‌های التهابی و آب‌مروارید در چشم‌ها و ضعف سیستم ایمنی بدن شود.

 بهروز علیزاده خاطرنشان کرد: افرادی که دچار آفتاب‌سوختگی هستند و در معرض پرتوهای فرابنفش به مدت طولانی باشند، خطر سرطان پوست در آنها بالا خواهد بود.

 وی گفت: براین‌اساس برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی، از مواجهه مستقیم با نور خورشید به‌خصوص در اواسط روز، یعنی از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۶ و برای مدت طولانی خودداری شود.

 

 کرم ضدآفتاب برای مقابله با پرتو فرابنفش توصیه می‌شود

 این کارشناس با تأکید بر استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب گفت: گفتنی است که کرم ضدآفتاب مورداستفاده باید دارای شـاخص محافظـت در برابـر خورشـید (SPF) دست‌کم ۱۵ برای پرتو فرابنفش UV نوع A و B باشد و لازم است حدود ۲۰ دقیقه قبل از بیرون آمدن از خانه از کرم ضدآفتاب استفاده شود.

 وی ادامه داد: کرم‌های ضدآفتاب را باید به مقدار لازم بر روی تمامی قسمت‌های پوسـت شامل دست و صورت، لب، پیشانی، گوش و گردن کـه در معرض نور خورشید هستند اسـتفاده کرد، به‌طوری‌که یک‌لایه از آن بر روی پوست باقی بماند.

داغ گرما بر تن خراسان شمالی نشست

 علیزاده خاطرنشان کرد: طرح لباس، نوع و ساختار الیاف لباس، رنگ لباس، خشک و یا خیس بودن آن میزان اثر حفاظـت در برابر پرتوهای فرابنفش را تعیین می‌کند.

 وی بیان داشت: لباس‌های مورداستفاده برای محافظـت از پرتوهـای فرابنفش، باید دارای ویژگی‌های گشاد، یقه دار و آستین‌بلند باشند و هر چه پارچه لباس بافت متراکم‌تری داشـته باشـد، محافظـت بیشـتری در برابـر پرتوهـای فرابنفش ایجاد می‌کند، زیرا پرتوهای فرابنفش خورشیدی از لباس‌های نـازک به‌راحتی عبور می‌کنند و سبب آسیب به پوست می‌شوند.

 این کارشناس افزود: لباس‌های با رنگ تیره برای محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش مناسب‌ترند، خیس کردن لباس‌ها سبب کاهش اثر محافظتی آنها در برابر پرتوهای فرابنفش می‌شود

 وی با بیان اینکه از کلاه مناسب استفاده کنید، یادآوری کرد: کلاه لبه‌دار باشد و لبه آن دست‌کم به‌اندازه ۵/۷ سانتی‌متر پهنا داشته باشد.

 علیزاده استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب را نیز توصیه کرد و گفت: عینک‌آفتابی مورداستفاده باید دارای برچسب “UV absorption up to 400 nm“ یا نشان تأیید شده توسط سازمان‌های معتبر داخلی یا بین‌المللی باشد، زیرا این نوع عینک‌ها سبب کاهش پرتوهای فرابنفش به میزان ۹۹ تا ۱۰۰ درصد می‌شوند.

 این کارشناس گفت: گفتنی است عینک‌های آفتابی که دارای برچسب Cosmetic هستند، تنها مانع از حدود ۷۰ درصد پرتوهای فرابنفش به چشم می‌شوند.

 علیزاده با اشاره به اینکه در صورت امکان در ساعات ۱۱ صبح تا ۱۶ عصر در سایه قرار بگیرید، گفت: توجـه کنید کـه قرارگرفتن در سایه تنها میزان پرتوهای فرابنفش را کاهش می‌دهد و آن را به صفر نمی‌رساند.

 

داغ گرما بر تن خراسان شمالی نشست

 توده گردوخاک سراسر خراسان شمالی را در بر می‌گیرد

 کارشناس پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با وضعیت آب‌وهوای استان خراسان شمالی در روز ۶ مردادماه سال جاری گفت: طبق بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر دریافتی از ماهواره، ورود توده گردوخاک از ظهر دوشنبه وارد استان خراسان شمالی پیش‌بینی‌شده است.

وی ادامه داد: این توده به‌تدریج نواحی نیمه غربی، بخش‌هایی از جنوب استان خراسان شمالی را درگیر خواهد کرد و تا اواخر شب، اکثر مناطق استان تحت‌تأثیر توده گردوخاک قرار می‌گیرند.

 مظاهر عظیم‌زاده اضافه کرد: همچنین از نظر دمایی امروز با روز گذشته با کاهش یک تا دو درجه‌ای همراه خواهد بود و کماکان روز گرمی را در اغلب مناطق استان خراسان شمالی پیش‌بینی داریم و از روز دوشنبه کاهش محسوس دمای بیشینه را شاهد هستیم.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی بیان داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته بیشینه دمای بجنورد به ۳۸ درجه سانتی‌گراد رسید که در استان خراسان شمالی اسماعیل‌آباد اسفراین با بیشینه دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه استان بوده است و امروز انتظار داریم دمای بجنورد تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد برسد.

 

 در روزهای آلوده از منزل خارج نشوید

 همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آلودگی هوا طی امروز تا روز دوشنبه در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شهروندان در روزهای آلوده تاحدامکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معبرهای شهری خودداری کنند و بیماران قلبی، ریوی و مبتلایان به آسم، در فضاهای باز فعالیت نکنند و در صورت تشدید علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 وی افزود: افراد از هرگونه فعالیت فیزیکی از جمله دویدن و پیاده‌روی در روزهای آلوده در هوای باز خودداری کنند.

داغ گرما بر تن خراسان شمالی نشست

محمدرضا اکبری با تأکید بر نوشیدن آب تصریح کرد: نوشیدن مایعات به‌ویژه آب در شرایط آلودگی هوا، باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود و عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد.

 وی خاطرنشان کرد: ترافیک و تنفس هوای آلوده سرعت ابتلا به آسم در کودکان را افزایش می‌دهد و موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، بنابراین در شرایط آلودگی هوا، ضمن نگهداری کودکان در منزل، پنجره‌ها را بسته و در صورت امکان از سیستم تهویه‌مطبوع استفاده کنید.

 این کارشناس گفت: هنگام آلودگی هوا شهروندان از میوه و سبزی‌های تازه بیشتر استفاده کنند، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدسرطان موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثر آلاینده‌های هوا دارند.

 نتیجه‌گیری: با افزایش دمای هوا و گرم‌شدن بی‌سابقه هوا در خراسان شمالی تمهیداتی در زمینه جلوگیری از قطعی برق، هشدارهای هواشناسی، راهکارهای مقابله با گرمازدگی در بیانیه‌های مختلفی در سطح استان صادر شده است که قطعاً با رعایت آنها می‌توان این روزهای گرم را بدون بحران پست سر گذاشت.

 

 گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات