در حال بارگذاری
رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد:

حضور اجتماعی زن مسلمان، زینبی و هدفمند باشد

شماره خبر : 1494 - https://asreatrak.ir/short/4Xllg

رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد گفت: معمولاً بانوان مسلمان اعلام می‌کنند که الگویمان حضرت زینب (س) است، بنابراین باید تمام رفتار و سبک زندگی آنها نیز بر مبنای الگوی موردنظر شکل بگیرد.

 به گزارش «عصر اترک»، این روزها واژه اربعین برجسته است، عده‌ای در مسیر عشق حضور پیدا کرده‌اند، عده‌ای در حال تدارک برای حضور و گروهی نیز به دلایل مختلف از این مسیر جامانده‌اند، اما وجه مشترک تمام آنها عشق به حسین است که هر روز و هر ساله با گذر زمان آتشش شعله‌ورتر می‌شود و تمامی ندارد.

 نقش زنان از ابتدای تاریخ تاکنون در حوادث مختلف بی‌بدیل بوده و به جرأت می‌توان گفت در بسیاری از حوادث مهم تاریخی زنان نقش قابل‌توجهی را ایفا کرده‌اند و به گونه‌ای حماسه‌ساز بوده‌اند.

 باتوجه‌به اهمیت موضوع کربلا، اربعین و نقش زنان در این عرصه، گفتگویی با اعظم‌السادات افشین فر، رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب انجام شده است که در ادامه تقدیمتان می‌شود: 

 

 عصر اترک: فلسفه قیام امام حسین (ع) را تشریح کنید؟

 اعظم‌السادات افشین فر در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دراین‌رابطه توضیح داد: امام حسین (ع) در وصیتی که در زمان خروج از مدینه انجام دادند، اعلام کردند که برای احیای دین جدم و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خروج می‌کنم.

 وی با اشاره به اینکه بعد از رحلت حضرت محمد (ص) انحرافات زیادی جامعه را فراگرفته بود، گفت: تحریف به حدی بود که نمی‌شد جامعه را به‌عنوان یک جامعه اسلامی تلقی کرد.

 رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد با بیان اینکه در رأس اهداف قیام امام حسین (ع) امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود، اضافه کرد: این مسئله به حدی مهم بود که اباعبدالله جان خود و اهل‌بیتش را فدا کرد تا این واجب احیا شود و مردم برای مقابله با زورگویان در هر دوره زمانی، هراس نداشته باشند.

حضور اجتماعی زن مسلمان، زینبی و هدفمند باشد

 عصر اترک: باتوجه‌به اینکه نقش زنان در تمام طول تاریخ بی‌بدیل بوده، نقش زنان در حماسه عاشورا را چگونه تحلیل می‌کنید؟

 افشین فر در پاسخ به این سؤال با اشاره به اینکه قطعاً امام حسین (ع) در قیام خود، جهات مختلف را در نظر گرفته بودند که خانواده‌اش را به همراه بردند، گفت: از شب قبل عاشورا اباعبدالله (ع) به حضرت زینب (س) وصیت می‌کند که از اهل‌بیت و فرزندان مراقبت داشته باشد.

 وی افزود: اگر قرار بود که حوادث کربلا در همان جا می‌ماند، قطعاً سپاه یزید آن را آن‌گونه که می‌خواست، تحریف می‌کرد، این در حالی است که مهم‌ترین رسالت اهل‌بیت امام حسین (ع) که باقی‌مانده بودند، انتقال حقیقت عاشورا به‌صورت شهر به شهر بوده است.

 

 عصر اترک: باگذشت بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال از حماسه کربلا و روایتگری حضرت زینب (س)، به نظر شما یک بانوی مسلمان برای فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که امام حسین (ع) جان خود و خاندانش را بخاطر آن فدا کردند، چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟

 افشین فر توضیح داد: معمولاً بانوان مسلمان ابراز می‌کنند که الگویمان حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) است، بنابراین وقتی از یک فرد به‌عنوان یک الگو یاد می‌شود، باید تمام رفتار، سبک زندگی و اعتقادی آنها نیز بر مبنای الگوی موردنظر شکل بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) بانویی بود که سختی‌های او از کودکی و بعد از شهادت مادرش حضرت زهرا (س) آغاز شد؛ اما با رفتارش نشان دادند که یک بانوی مسلمان نباید در برابر سختی‌ها و مشکلات از خود ضعف نشان دهد.

 عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) در موضوع رفتارهای اجتماعی همچون مادرش حضرت زهرا بوده، گفت: این بانوی مسلمان در حماسه کربلا قد علم می‌کند و در برابر دشمن می‌ایستد، حرف می‌زند و از دختران و زنان اهل‌بیتش دفاع می‌کند.

 افشین فر بیان داشت: این بانو که سال‌ها پشت پرده زندگی کرده، در حماسه کربلا به میدان عمل می‌آید و در مقابل تمام ناملایمت‌ها می‌ایستد و حماسه کربلا را نقل می‌کند و زمانی که احساس کرد که نیاز است حضور سیاسی و اجتماعی داشته باشد، بااقتدار حاضر می‌شود.

 وی افزود: براین‌اساس بانوان ما نباید به این گونه باشند که فقط عنوان کنند الگوی ما حضرت زینب (س) و حضرت زهرا (س) است، تنها در روضه‌ها شرکت کنند، اما در هیچ حضور سیاسی، اجتماعی شرکت نکنند و نقش نداشته باشند.

 این مسئول یادآور شد: امروزه بخشی از اعلام مظلومیت مردم فلسطین توسط زنان انجام می‌شود.

 افشین فر با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) دررابطه‌با نقش زنان در پیشبرد انقلاب گفت: اگر زنان نبودند انقلاب اسلامی ایران پیروز نمی‌شد، در بسیاری از شهرها زنان در صف‌های تظاهرات پرشور شرکت می‌کردند.

 وی بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران با الگو گرفتن از این دو بانوی بزرگوار،  زنان را وارد عرصه‌های مختلف علم، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مبارزات، جنگ، دفاع مقدس، خانواده کرده است.

حضور اجتماعی زن مسلمان، زینبی و هدفمند باشد

 عصر اترک: آیا می‌توان قیام مردم غزه و جبهه مقاومت را در امتداد قیام امام حسین (ع) عنوان کرد و در واقع از کربلا تا غزه چقدر راه وجود دارد؟

 افشین فر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران، ایستادگی در برابر زورگویی را از کربلا الگو گرفته است، افزود: امام خمینی (ره) نهضت انقلاب را از قیام کربلا الگوگیری کرد و با اندیشه و سخن حقی که داشت، مسیر را شروع کرد.

 وی ادامه داد: حکومت پهلوی آن‌چنان قوی با پشتیبانی آمریکا چارچوب‌هایش را در کشور بسته بود که کسی گمان نمی‌کرد که بتوان این بنیان را به هم ریخت؛ اما حرکت میلیونی مردم برای تغییر نظام، توسط امام (ره) آغاز شد، به‌طوری‌که این قیام سرمنشأ بسیاری از قیام‌های دیگر در سراسر جهان شد.

 افشین فر افزود: انقلاب اسلامی ایران به فلسطینی‌ها این مسیر را نشان داد که می‌توانند با دست‌خالی هم مقابله کنند، بنابراین انقلاب سنگ را راه انداختند، بعدها این سنگ‌ها به موشک تبدیل شد، الگو را از ایران گرفتند درحالی‌که نهضت امام (ره) از نهضت عاشورا بوده است.

 وی گفت: امام خمینی (ره) در نهضت ایران با درس گرفتن از نهضت عاشورا از ظرفیت کودکان و زنان نیز استفاده کردند و بنیان‌های حکومت ستمگر پهلوی را ویران کرد.

 

 عصر اترک: اربعین که طی سال‌های اخیر با شوروشوق میلیونی مردم جریان پیدا کرده، چه برکاتی برای جهان اسلام می‌تواند داشته باشد؟

 افشین فر دراین‌رابطه با اشاره به اینکه برای زنده نگه‌داشتن دین اسلام به شور و شعور نیاز است، توضیح داد: باید با داشتن نگاه بصیرتی، دین را از دوران کودکی به‌درستی منتقل کنیم.

 وی با اشاره به اینکه باید شور خودمان را با حضور بالای جمعیت نشان دهیم، گفت: یکی از این حرکت‌هایی که می‌تواند علاوه بر شعور حسینی، شور را هم به نمایش بگذارد، همایش جهانی اربعین است که از قدیم مرسوم بوده و مردم به‌صورت پیاده به سمت زیارت امام حسین (ع) می‌رفتند.

 رئیس دانشکده دخترانه فنی انقلاب بجنورد با بیان اینکه طی این سال‌ها شور خاصی در مسیر نجف تا کربلا به راه افتاده، افزود: حضور جمعیت میلیونی در مسیر چندکیلومتری در یک بازه ۲۰ روزه حرکت عظیمی است که نمایش آن برای تمام افرادی که نتوانستند حضور داشته باشند نیز قوت قلب می‌شود که برای سال آینده شرکت کنند.

 افشین فر ابراز داشت: همایش اربعین نشان‌دهنده دوستداران امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است که باعث می‌شود افرادی که هیچ شناختی از امام حسین (ع) ندارند، برای آگاهی از این همایش جهانی حضور پیدا کنند که می‌تواند زمینه‌ای برای شناخت اسلام باشد.

 وی با تأکید بر این موضوع که اربعین باعث شناخت ظرفیت‌های مسلمانان شده، یادآور شد: در این حرکت جهانی برای همه افراد یک احساس روحی ایجاد شده که در این مسیر شرکت کنند و افراد فارغ از هر دیدگاه و نظری که دارند جذب این مسیر می‌شوند.

حضور اجتماعی زن مسلمان، زینبی و هدفمند باشد

 عصر اترک: حضور زنان همراه کودکان و نوزادان، در پیاده‌روی اربعین در دو بخش خدمات‌رسانی به زائران و به‌عنوان زائر چه پیامی را منتقل می‌کند؟ 

 افشین فر در این باره بیان داشت: اربعین نمایش این واقعیت است که اسلام به انسان به‌عنوان هویت انسان نگاه می‌کند و زن و مردم از هم تفکیک نمی‌شوند، بلکه زمانی که مسئله اعتقادی به میان می‌آید، زن و مردم به یک اندازه می‌توانند سهم داشته باشند.

 وی گفت: زمانی که زنان با فرزندانشان در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا می‌کنند، یعنی پای مسائل اعتقادی خانواده‌هایشان ایستاده‌اند و حضور کودکان در این مسیر برای آموختن شعائر دینی از سنین ابتدایی قابل‌توجه است.

 رئیس دانشکده فنی دخترانه انقلاب بجنورد افزود: امروزه افراد به‌صورت خانوادگی در این مسیر حضور پیدا می‌کنند و در این حرکت همگانی گرما، سرما، بعد مسافت و خستگی هیچ اثری ندارد.

 

 سخن آخر: یک بخش از زنان جامعه که ادعا می‌کنند زنان معتقدی هستند، متأسفانه حضور اجتماعی‌شان خیلی ضعیف است، درحالی‌که حضور اجتماعی زنان مسلمان باید همچون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) هدفمند باشد و در زمانی که نیاز باشد باید در جامعه حضور پیدا کند و در واقع حضور اجتماعی در این شرایط واجب خواهد بود.

 

 گفتگوی تفضیلی از: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات