در حال بارگذاری
مدیرگروه بیماری‌ها در خراسان شمالی عنوان کرد:

خطر مرگ در کمین کودکان جامانده در خودرو

شماره خبر : 1023 - https://asreatrak.ir/short/4ORA9

مدیرگروه بیماری علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه کودکان در برابر گرمازدگی به‌شدت آسیب‌پذیر هستند، گفت: گذاشتن کودکان در خودرو در روزهای گرما منجر به گرمازدگی و در نهایت مرگ آنها خواهد شد.

فلوریا انفرادی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: گرمازدگی وضعیتی است که گاهی اگر اتفاق بیفتد برای افراد به‌خصوص در افراد حساس که درگیر بیماری زمینه‌ای هستند و یا کودک و کهن‌سال باشند، ممکن است دچار مشکل و در برخی موارد منجر به فوت آنها شود.

 وی با اشاره به اینکه در ایجاد گرمازدگی دمای بدن بالا می‌رود و بدن شرایطی برای خنک‌کردن نداشته باشد، گفت: کودکان در برابر گرمازدگی به‌شدت آسیب‌پذیر هستند که اگر آنها در معرض گرمای طولانی‌مدت باشند، دچار گرمازدگی خواهند شد.

 مدیرگروه بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین اتفاق دیگری که ممکن است رخ دهد و خیلی خطرناک است، گذاشتن کودکان در خودرو است، زیرا دمای ماشین در شرایط پارک چندین درجه از بیرون گرم‌تر می‌شود که اگر کودک را در خودرو بگذاریم، دچار گرمازدگی و حتی مرگ کودک می‌شود.

 وی گفت: گرمازدگی علائمی همچون سرخی بدن، برافروختگی پوست، گرمای بیش از حد پوست، بی‌قراری، سرگیجه، سردرد، استفراغ، و در نهایت بی‌هوشی خواهد داشت که وضعیت خیلی خطرناکی را برای کودک ایجاد می‌کند.

 این کارشناس ابراز داشت: در شرایط گرمای بالای هوا کودکان را در مواقع غیرضروری از منزل خارج نکنید و در صورت اجبار لباس‌های روشن، نخی و گشاد به کودک بپوشانید.

 وی بیان داشت: کودکان را در سایه نگه‌داری کنند، کلاه سایه‌بان و عینک‌آفتابی به همراه داشته باشند، طولانی‌مدت در گرما نگه‌داری نکنند.

 انفرادی ادامه داد: در صورت مواجه با گرمازدگی بلافاصله کودک را به‌جای خنک منتقل کنند، به‌یک‌باره با یخ و آب یخ اقدام به پایین آوردن دمای بدن کودک نداشته باشند که خیلی خطرناک خواهد بود.

 وی گفت: یک حوله نمدار یا خیس با آب‌خنک کشاله ران، زیر گردن گذاشته شود که دمای بدن پایین بیاید، با یک‌تکه کاغذ کودک را باد بزنند، اگر کودک دچار گرمازدگی و گیجی است، حتماً با اورژانس تماس گرفته شود تا زمان رسیدن اورژانس موارد ذکر شده را انجام دهند.

 این کارشناس افزود: نکته خیلی مهم این است که کودک اگر گیج است، به‌اجبار به او آب‌خنک داده نشود که ممکن است وارد ریه شود و خفگی را به همراه داشته باشد.

 وی در انتها گفت: هیچ دارویی را در زمان گرمازدگی نیاز نیست به کودک دهند.

 

 مصاحبه از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات