در گفتگو با عصر اترک مطرح شد؛
حال ناوگان مسافربری خراسانشمالی خوش نیست
شماره خبر : 2601 - https://asreatrak.ir/short/V0lxOرئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسانشمالی با اشاره به اینکه وضعیت اوگان حمل و نقل مسافر در استان خوب نیست، گفت: برای حفظ این ناوگان در استان باید نرخگذاری کرایه اتوبوس به صورت شناور و مبتنی بر هزینههای جاری واقعی تعیین شود.
به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، در هر منطقهای بهتناسب شرایط اقلیمی و مکانی، وجود هر یک از زیرساختهای حمل و نقل بسیار مهم و کلیدی است.
در خراسان شمالی هر چند پس از استان شدن آن، تلاشهای بسیاری برای بهرهمندی از زیرساختهای حمل و نقل هوایی، ریلی و جادهای صورت گرفت، اما باوجود گذشت بیش از دو دهه از عمر استان شدن این خطه، هنوز از وجود خطوط پروازی مستمر، پایدار و هفتگی همچنین از وجود خط ریلی و اتصال به شبکه ریلی کشور بیبهره هستیم.
خراسان شمالی هنوز از وجود جادههای اصلی و شریانی چهاربانده و بدون خطر در محورهای مواصلاتی اصلیاش به استانهای همجوارش (البته به جز خراسان رضوی) بهرهمند نشده است.
جدا از اینکه توان نوسازی بخش روبنایی شبکه حملونقل جادهای ضعیف شده، همچنین دغدغهای دیگر به دغدغههای ناوگان مسافربری استان افزون شده است که شامل وضعیت نابسامان وسایل حمل و نقل و متناسب نبودن افزایش قیمت کرایهها با وضعیت مسافتها و استهلاک ماشین است.
برایناساس گفتگویی با رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسان شمالی گرفته شده که در ادامه تقدیمتان میشود:
عصر اترک: تعداد ناوگان فعال مسافربری برون شهر در استان را بیان کنید؟
رضا صادقی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» درباره دغدغههای صنف شرکتهای مسافربری خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی، به طور اسمی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس مسافربری فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: با این وجود، آنچه که در این ناوگان فعال است، این است که ۵۰ درصد از این ناوگان (۷۵ دستگاه اتوبوس) جابهجایی مسافران به مقاصد برونشهری را پوشش میدهند و تعداد دیگری از آنها نیروهای صنایع را جابهجا میکنند و مابقی نیز به علت فرسودگی قابلیت جابهجایی مسافر را ندارند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسانشمالی درباره سن و عمر ناوگان اتوبوسرانی استان گفت: در استان خراسان شمالی به طور اسمی، میانگین عمر این ناوگان ۱۳٫۵ سال اعلام میشود، درحالیکه در شرایط واقعی عمر ناوگان اتوبوسرانی فعال استان فرسودهتر است.
عصر اترک: وضعیت دستگاههای اتوبوس در استان چگونه است؟
صادقی با تصریح بر این مطلب که سفر ایمن با ناوگان اتوبوسی جوان و بهروز نیاز دارد، اعلام کرد: طی سالهای اخیر آنچه که اتفاق افتاده، افزایش سرسامآور قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس جدید است.
وی گفت: به علت اعمال تحریمها بر کشور، ناوگان جدید اتوبوسرانی به خطوط مسافربری وارد نشد و شرکتهای سازنده داخلی نیز تعطیل شدهاند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسانشمالی خاطرنشان کرد: طی سالهای ۸۲ تا ۹۲، استان رکورددار نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور بود، با این وجود، از سال ۹۲ به بعد، نوسازی ناوگان اتوبوسی استان اتفاق نیفتاده و این ناوگان در سن فرسودگی قرار دارد.
عصر اترک: برای رفع فرسودگی دستگاههای حمل و نقل چه اقداماتی انجام شده است؟
وی با اعلام اینکه عمر این ناوگان در استان خط هشدار فرسودگی را رد کرده است، عنوان کرد: این انجمن صنفی طی نامهنگاریهای انجام شده به استانداری، سازمان صمت و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان این وضعیت را تذکر داده و خواستار رسیدگی به این وضعیت شده است.
درعینحال، صادقی یادآور شد: طی سال گذشته نیز در زمینه اجرای طرح واردات وسایط نقلیه به کشور، برای استان خراسان شمالی سهم واردات ۱۵ دستگاه اتوبوس تعیین شد که به علت اختصاصنیافتن ارز دولتی، خرید و واردات اتوبوسهای جدید به استان امکانپذیر نشد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: این در حالی است که هزینه استهلاک، رفع نقایص فنی و خرید لوازمیدکی این ناوگان نیز روز به روز بالاتر میرود.
عصر اترک: بیشترین مقصدهای حمل و نقل مسافر در استان کجاهاست؟
وی در ادامه درباره وضعیت مقاصد سفر از خراسان شمالی به دیگر استانها توسط ناوگان اتوبوسرانی استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر مقاصد سفر از استان توسط این ناوگان در خطوط بجنورد - مشهد، بجنورد - تهران، بجنورد - کرج، بجنورد - مازندران و بجنورد - گلستان است.
صادقی گفت: تقاضای سفر به مقاصد شیراز، اصفهان و شهرهای زیارتی و مرزی نیز به صورت سرویسهای دربستی انجام میشود.
عصر اترک: دلیل اصلی محدودیت در مقاصد حمل و نقل به استان چیست؟
وی گفت: تعداد کم دستگاههای اتوبوسرانی فعال استان همچنین فرسودگی این ناوگان از جمله علل بسیار مهم تعداد مقاصد کم سفر در استان است.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسانشمالی تصریح کرد: تقاضای سفر در استان کم نیست، اما توان پاسخگویی به این تقاضا توسط این ناوگان فعلی، ضعیف است.
وی افزود: طی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳، به طور میانگین روزی یک هزار مسافر توسط این ناوگان به مقاصد برونشهری سفر کردند.
عصر اترک: کاهش میزان فعالیت در این صنف به چه دلیل است؟
صادقی همچنین با تأکید بر این نکته که در حال حاضر تا حدود ۶۰ درصد از تعداد این ناوگان اتوبوسرانی در استان کم شده است، عنوان کرد: اشتغال در این صنف، دیگر برای فعالان این بخش توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: نرخگذاری کرایه مسافر برای این صنف دستوری شده است، درحالیکه تا چند سال قبل، قیمت کرایه اتوبوس بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا تعیین میشد.
عصر اترک: آیا کرایهها با دخل و خرج راننده صرفه اقتصادی دارد؟
صادقی با بیان اینکه نرخ کرایه این ناوگان در استان برای سال ۱۴۰۳ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: این در حالی است که اگر فاکتورهای افزایش نرخ تورم و افزایش بهای لوازمیدکی و هزینههای استهلاک و طول مسافت مقاصد سفر برای استان را در نظر بگیریم، این نرخ میبایست برای استان حداقل تا ۵۰ درصد افزایش مییافت.
وی در ادامه بیان کرد: وضعیتی که تشریح شد، موجب شده است تا مهاجرت از ناوگان اتوبوسرانی استان به ناوگان اتوبوسرانی استانهای همجوار اتفاق افتد و در حال حاضر، استان با ۶۰ درصد کمبود تعداد اتوبوس مواجه است.
عصر اترک: قیمت کرایههای در استانهای هم جوار چگونه است؟
صادقی تصریح کرد: در استانهای همجوار مقاصد سفر بسیار متنوع و نرخ کرایه اتوبوس آنها بیشتر از خراسانشمالی همچنین وضعیت جادههای آنها اتوبانی و بهتر از مسیرهای جادهای گردانهای استان است که این امر موجب شده است مهاجرت ناوگان اتوبوسرانی در استان اتفاق افتاد.
وی افزود: عدهای نیز به علت پایینبودن نرخ کرایه این ناوگان در استان، اتوبوسهای خود را فروخته و به کامیونداری روی آوردند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسانشمالی اعلام کرد: این وضعیت موجب شده است که هم استانیها برای مقاصد خود یا از خودروی شخصی استفاده کنند و یا به استانهای همجوار بروند تا با خطوط ریلی، هوایی و اتوبوسی آنها به مقاصد موردنظر خود سفر کنند.
عصر اترک: در مجموع وضعیت وسایل حمل و نقل استان چگونه است؟
در عین حال، وی با تأکید بر این نکته که این وضعیت به نفع هم استانیها و به نفع این ناوگان در استان نیست، خواستار شد: برای حفظ این ناوگان در استان باید نرخگذاری کرایه اتوبوس این ناوگان نه دستوری بلکه به صورت شناور و مبتنی بر هزینههای جاری واقعی و نرخ تورم تعیین شود تا این ناوگان برای ادامه فعالیت خود به استانهای همجوار مهاجرت نکنند.
صادقی همچنین تصریح کرد: اعطای تسهیلات یارانهدار برای نوسازی و بهسازی این ناوگان در استان بسیار ضروری است.
وی افزود: دستگاههای نظارتی نیز افزایش افسارگسیخته قیمت خدمات و لوازمیدکی در استان را رصد و مهار کنند.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری خراسانشمالی همچنین عنوان کرد: وزارت صمت سهمیهای را برای خرید لوازمیدکی یارانهدار مدنظر قرار دهد.
مصاحبه از سمانه قهرمانی
انتهای خبر/
0 نظر