سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصاد مقاومتی | کد خبر: ۴۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ساعت ۱۴:۲۹
گفتگو با تولید کننده نمونه گوشتی در استان:

دولت فقط به فکر مصرف کننده است / تولید کنندگان، کارگر واسطه ها هستند

از سال 72 کارش را به صورت اجاره ای آغاز کرد و در سال 88 خود مشغول به ساخت مرغداری 40 هزار قطعه ای کرد و تا کنون از دولت نیز هیچ گونه تسهیلاتی دریافت ننموده است.

به گزارش اترک نیوز به نقل از اخبار شیروان،با توجه به نقش و اهمیت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی به سراغ یکی از تولیدکنندگان نمونه مرغ گوشتی در خراسان شمالی رفتیم.

ابتدا خودتان را معرفی کنید:

وحید صادق پور هستم و قریب به 18 سال است که به شغل تولید و پرورش مرغ مشغول هستم.

آیا از تسهیلات دولتی جهت رونق بخشیدن به مرغداری خود استفاده نموده اید؟

او می گوید از سال 72 کارش را به صورت اجاره ای شروع کرده و در سال 88 خود مشغول به ساخت مرغداری 40 هزار قطعه ای نموده است و تا کنون از دولت نیز هیچ گونه تسهیلاتی دریافت ننموده است.

وی در ادامه افزود: پروانه های زیادی در دولت گذشته صادر شده است و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دادند ولی پیش بینی محل مصرف را نکرده اند که هم اکنون بازار استان جوابگویی این همه تولید را ندارد به طوری که در بیشتر ماه های سال عرضه بیشتر از تقاضا است، و این در صورتی است که از دیگر استانهای همجوار نیز مرغ وارد استان می شود.

دولت تولیدات شما را به صورت تضمینی خرید می کند؟

وحید صادق پور می گوید: زمانی که عرضه زیاد دولت باید خرید تضمینی نماید ولی به دلیل کمبود ظرفیت و کشتارگاه خریداری نمی کند؛ البته پشتیبانی امور دام استانی خرید تضمینی می کند ولی در مقاطع کوتاه در قبال پول، ذرت سویا عرضه می کند که گاهاَ بالاتر از قیمت بازار به مرغداران تحویل می دهد.

وی افزود: مرغی که خریداری شده را 6 ماه نگهداری می کنند و بعد از آن کم کم وارد بازار می کنند که در زمانهای مناسبی نیست و بازار را به نوعی اشباع می کنند و مرغ های  گرم ما دچار مشکل در عرضه می شوند.

پیشنهاد شما که تولید کننده برتر مرغ هستید جهت خرید تضمینی تولیدات شما به مسئولین چیست؟

به نظرم تمهداتی باید صورت گیرد که مرغ های خریداری شده تضمینی به خارج از کشور صادر شوند تا در هنگام عرضه در داخل کشور برای تولید کنندگان ایجاد مشکل ننمایند.

از زمان شروع اقتصاد مقاومتی، دولت چه حمایتهایی نموده و یا تسهیلاتی را در اختیار شما گذاشته است؟

در زمینه اقتصاد مقاومتی هیچ کمکی از سوی دولت در اختیار مرغداران قرار نگرفته و سود تسهیلات را خیلی بالاتر برده اند که در دولت قبلی 7 درصد بود ولی در دولت کنونی 17 درصد بود که هم اکنون با 21 درصد تمدید می کنند.

میزات تولید شما در سال تا چه میزان برآورد می شود؟

این مالک واحد 40 هزار قطعه ای پرورش مرغ گوشتی گفت: به طور متوسط در 4 دوره در سال 450 تن مرغ زنده تولید داریم.

مشکلاتی که در زمینه بیمه مرغداری دارید بفرمایید:

شرکتهای بیمه در زمانی که مشکلات یا بیماری هایی برای مرغدااری بوجود میآید آیتمهای زیادی برای کسر مبلغ پرداختی بیمه دارند و گاها تا 50 درصد خسارات را نیز پرداخت نمی کنند.

آیا قصد توسعه شغل خود را دارید؟

با توجه به آینده ای که در این صنعت می بینم (تولید بیش از حد، عدم حمایتهای موثر دولت و مشکلات زیاد دیگر) قصد توسعه حرفه خودم را ندارم.

چه پیشنهاداتی برای افرادی که تازه می خواهند به این صنعت روی آورند؛ دارید؟

کسانی که قصد ورود به صنعت مرغداری را دارند با توجه به هزینه های سرسام آور آن تحقیقات بیشتری را داشته باشند و بانکها نیز در ارائه تسهیلات طرح توجیهی افراد را بیشتر بررسی کنند که در آینده این افراد مشکل ساز نشود.

این مرغدار نمونه گفت: سرمایه در گردش بنده در هر دوره تولید، حدود 4 میلیارد ریال است که در حال حاضر جوابگوی این سرمایه نیست که بعد از سرف این هزینه بیش از 6 ماه طول می کشد این پول به ما بازگردد.

مرغ سبد کالا از این استان تامین می شد یا خارج از آن؟

صادق پور عنوان کرد: مرغ سبد کالا از این استان و شهرستان تامین شد ولی متاسفانه دولت فقط به فکر مصرف کننده است و به فکر تولید کننده نیست؛ هنگامی که قیمت مرغ به پایین ترین حد خود می رسد هیچ صدای از هیچ شخص یا رسانه ای شنیده نمی شود ولی وقتی قیمت مرغ بالا می رود علیه تولید کننده کاریکاتور می کشند که در هر دولت نسبت به حمایت از تولید کننده سلیقه ای عمل می شود.

وی افزود: ما هم دوست داریم مرغ ارزان در اختیار مصرف کننده قرار گیرد ولی از آن سو نیز نهاده ارزانتر در اختیار مرغداران قرار گیرد تا مساوات رعایت گردد.

بازار اصلی فروش مرغ گوشتی شما کجاست؟

بیشترین بخش فروش ما در استان خراسان رضوی بعد از آن در خراسان شمالی است.

نحوه فروش تولیدات شما در بازار چگونه است؟

اکنون قیمت مرغ را انجمن مرغداران گوشتی خراسان رضوی در سایت خود درج می کند و آن را مبنای قیمت خود قرار می دهیم که باز هم واسطه ها بدون هیچ سرمایه گذاری بیشترین سود را می برند و به نوعی تولید کننده ها کارگر واسطه ها هستند.

مشکلات اساسی مرغداران چیست؟

بیماریها و آفاتی که در منطقه شایع است ریسک بالایی برای تولید ایجاد کرده است، قیمت مرغ را واسطه ها تعین می کنند، بیشترین سود نصیب واسطه ها می شود، نحوه پرداخت وجه به تولید کنندگان به سلیقه واسطه ها است، مشکلات در بحث صادرات که به بسته بندی نامناسب، نداشتن استانداردهای جهانی و امکانات بسته بندی روز که رفع این موارد راهگشای بسیاری از معایب این صنعت می گردد.

حرف آخر؟

در پایان لازم می دانم از عوامل جهاد کشاورزی شهرستان شیروان و معاونت تولیدات و بهبود امور دامی که نهایت همکاری و راهنماییها را داشته اند قدردانی نمایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شیروان، شهرستان 167 هزار نفری شیروان و دومین شهر بزرگ و پرجمعیت خراسان شمالی دارای یک کشتارگاه مرغ است که آن هم توسط بخش خصوصی اداره می گردد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک