شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ساعت ۱۰:۴۱
در گفتگو با عصراترک مطرح شد:

مهاجرت ناوگان اتوبوسرانی خراسان‌شمالی به استان‌های همجوار

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان‌شمالی گفت: بخشی از ناوگان اتوبوسرانی استان در راستای درآمدزایی بیشتر به استان‌های همجوار مهاجرت کرده‌اند.
مهاجرت ناوگان اتوبوسرانی خراسان‌شمالی به استان‌های همجوار,

رضا صادقی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصراترک درباره دغدغه‌های صنف شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی اظهار کرد: در استان، به طور اسمی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس مسافربری فعالیت می کنند.

وی افزود: با این وجود، آنچه که در این ناوگان فعال است، این است که ۵۰ درصد از از این ناوگان ( ۷۵ دستگاه اتوبوس) جابجایی مسافران به مقاصد برون شهری را پوشش می‌دهند و تعدادی دیگری از آنها نیروهای صنایع را جابجا می‌کنند و مابقی نیز به علت فرسودگی قابلیت جابجایی مسافر را ندارند.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان‌شمالی درباره سن و عمر ناوگان اتوبوسرانی استان بیان کرد: در استان، به طور اسمی، میانگین عمر این ناوگان ۱۳.۵ سال اعلام می‌شود، درحالیکه در شرایط واقعی عمر ناوگان اتوبوسرانی فعال استان فرسوده‌تر است.
وی با تصریح بر این مطلب که سفر ایمن به ناوگان اتوبوسی جوان و به روز نیاز دارد، اعلام کرد: طی سال‌های اخیر آنچه که اتفاق افتاده، افزایش سرسام قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس جدید است که به ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.
صادقی گفت: به علت اعمال تحریم‌ها بر کشور، ناوگان جدید اتوبوسرانی به خطوط مسافربری وارد نشد و شرکت‌های سازنده داخلی نیز تعطیل شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های ۸۲ تا ۹۲، استان رکورددار نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور بود، با این وجود، از سال ۹۲ به بعد، نوسازی ناوگان اتوبوسی استان اتفاق نیفتاده و این ناوگان در سن فرسودگی قرار دارد.

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی خط هشدار  را رد کرده است
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی با اعلام اینکه عمر این ناوگان در استان خط هشدار فرسودگی را رد کرده است، عنوان کرد: این انجمن صنفی طی نامه‌نگاری‌های انجام شده به استانداری، سازمان صمت و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان این وضعیت را تذکر داده و خوستار رسیدگی به این وضعیت شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استان به کمک تسهیلات یارانه‌دار نیازمند است، در حال حاضر چنین ردیف تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد.
صادقی با اشاره به اینکه درآمدزایی یکسال هر دستگاه اتوبوس مسافربری استان در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: این درآمد به تنهایی و بدون اعطای تسهیلات توان خرید یک دستگاه اتوبوس جدید با قیمت ۲۸ میلیارد تومان را ندارد.
در عین حال، وی یادآور شد: در سال گذشته نیز در زمینه اجرای طرح واردات وسایط نقلیه به کشور، برای استان خراسان شمالی سهم واردات ۱۵ دستگاه اتوبوس تعیین شد که به علت اختصاص نیافتن ارز دولتی، خرید و واردات اتوبوس‌های جدید به استان امکان‌پذیر نشد.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: این در حالی است که هزینه استهلاک، رفع نقایص فنی و خرید لوازم یدکی این ناوگان نیز روز به روز بالاتر می‌رود.
وی گفت: برای بهسازی این ناوگان در استان، طی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات تبصره ۱۸ به ۱۲ دستگاه اتوبوس و به ۳۰ دستگاه مینی‌بوس و طی سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات تبصره ۱۸ به ۲۴ دستگاه اتوبوس و به ۱۰ دستگاه مینی‌بوس اختصاص یافت.
صادقی تصریح کرد: این در حالی است که این ناوگان علاوه بر بهسازی به نوسازی و جوان‌سازی نیز نیاز دارد تا حفظ شود و سفرهای ایمن و کم‌ریسک جاری باشد.


مقاصد محدود سفرها
وی در ادامه درباره وضعیت مقاصد سفر از خراسان شمالی به دیگر استان‌ها توسط ناوگان اتوبوسرانی استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر مقاصد سفر از استان توسط این ناوگان در خطوط بجنورد-مشهد، بجنورد- تهران، بجنورد-کرج، بجنورد-مازندران و بجنورد-گلستان است.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان‌شمالی گفت: تقاضای سفر به مقاصد شیراز، اصفهان و شهرهای زیارتی و مرزی نیز به صورت سرویس‌های دربستی انجام می‌شود.
وی گفت: تعداد کم دستگاه‌های اتوبوسرانی فعال استان و همچنین فرسودگی این ناوگان از جمله علل بسیار مهم تعداد مقاصد کم سفر در استان است.
صادقی تصریح کرد: تقاضای سفر در استان کم نیست، اما توان پاسخگویی به این تقاضا توسط این ناوگان فعلی ضعیف است.
وی افزود: طی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳، به طور میانگین روزی یک هزار مسافر توسط این ناوگان به مقاصد برون شهری سفر کردند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که در حال حاضر تا حدود ۶۰ درصد از تعداد این ناوگان اتوبوسرانی در استان کم شده است، عنوان کرد: اشتغال در این صنف، دیگر برای فعالان این بخش توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: نرخ‌گذاری کرایه مسافر برای این صنف دستوری شده است، درحالیکه تا چند سال قبل، قیمت کرایه اتوبوس بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا تعیین می‌شد.
صادقی افزود: در حال حاضر تعیین کرایه ناوگان اتوبوسرانی برون شهری در پایتخت، انجام و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
وی با بیان اینکه نرخ کرایه این ناوگان در استان برای سال ۱۴۰۳ فقط ۲۵ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: این در حالی است که اگر فاکتورهای افزایش نرخ تورم و افزایش بهای لوازم یدکی و هزینه‌های استهلاک و طول مسافت مقاصد سفر برای استان را در نظر بگیریم، این نرخ می‌بایست برای استان تا ۵۰ درصد افزایش می‌یافت.

نامه‌نگاری بی‌جواب
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان‌شمالی گفت: در این باره با معاونت‌های اقتصادی و عمرانی استانداری خراسان‌شمالی در اعتراض به این نرخ‌گذاری نامه‌نگاری کرده‌ایم اما تاکنون هیچ پاسخی به این نامه‌نگاری داده نشده است.
وی افزود: وضعیتی که تشریح شد، موجب شده است تا مهاجرت از ناوگان اتوبوسرانی استان به ناوگان اتوبوسرانی استان‌های همجوار اتفاق افتد و در حال حاضر، استان با ۶۰ درصد کمبود تعداد اتوبوس مواجه است.
صادقی تصریح کرد: در استان‌های همجوار مقاصد سفر بسیار متنوع و نرخ کرایه اتوبوس آنها بیشتر از خراسان‌شمالی همچنین وضعیت جاده‌های آنها اتوبانی و بهتر از مسیرهای جاده‌ای گردانه‌ای استان است که این امر موجب شده است مهاجرت ناوگان اتوبوسرانی در استان اتفاق افتاد.
وی افزود: عده‌ای نیز به علت پایین بودن نرخ کرایه این ناوگان در استان، اتوبوس‌های خود را فروخته و به کامیونداری روی آوردند.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان‌شمالی اعلام کرد: این وضعیت موجب شده است که هم‌استانی‌ها برای مقاصد خود یا از خودروی شخصی استفاده کنند و یا به استان‌های همجوار بروند تا با خطوط ریلی، هوایی و اتوبوسی آنها به مقاصد مورد نظر خود سفر کنند.
وی در خاتمه با تاکید بر این نکته که این وضعیت به نفع هم‌استانی‌ها و به نفع این ناوگان در استان نیست، خواستار شد: برای حفظ این ناوگان در استان باید نرخ‌گذاری کرایه اتوبوس این ناوگان نه دستوری بلکه به صورت شناور و مبتنی بر هزینه‌های جاری واقعی و نرخ تورم تعیین شود تا این ناوگان برای ادامه فعالیت خود به استان‌های همجوار مهاجرت نکنند.
صادقی همچنین تصریح کرد: اعطای تسهیلات یارانه‌دار برای نوسازی و بهسازی این ناوگان در استان بسیار ضروری است.
وی افزود: دستگاه‌های نظارتی نیز افزایش افسار گسیخته قیمت خدمات و لوازم یدکی در استان را رصد و مهار کنند.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری خراسان‌شمالی همچنین عنوان کرد: وزارت صمت سهمیه‌ای را برای خرید لوازم یدکی یارانه‌دار مدنظر قرار دهد که تاکنون اختصاص نیافته است.
 
انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک