دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۳۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ - ساعت ۱۴:۳۱
میزگرد گرایش مصرف مواد مخدر غیر صنعتی به صنعتی مطرح شد/بخش پایانی

اطلاعات خانواده ها ازمخدرهای صنعتی کم است/ ضعف قانونی درمقابله با مواد مخدر وجود دارد

کم بودن اطلاعات خانواده ها از مخدرهای صنعتی و ضعف های قانونی که در راستای مقابله با مواد مخدر وجوددارد از جمله عوامل گرایش و ناکامی در طرح های مبارزه و پیشگیری از افزایش گرایش به مواد مخدر عنوان شد.
دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در میزگرد بررسی ریشه‌های گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در دفتر اترک نیوز با تاکید بر اینکه اولین تاثیرات فرهنگی و اجتماعی را فرد از خانواده می آموزد ، افزود: در عین حال اولین آلودگی هم از خانواده ها شروع می شود و اگر ما خانواده ها را آموزش بدهیم می توانیم تا حدود زیادی در بحث پیشگیری موفق باشیم.
 
 
 
 قربانی، اذعان کرد: خانواده ها اطلاع زیادی از مخدر های صنعتی ندارند به طوری که مواردی بوده که خانواده ها بیان کرده اند به دلیل عدم آگاهی در مورد مواد مخدر مثل شیشه وقتی از فرزندان سئوال می کنند این طور پاسخ داده می شود که نبات است و گفتن باید آزمایش شود .
وی تاکید کرد: تلاشمان در شورا در اولویت قرار دادن پیشگیری و فرهنگ سازی است و در کمیته پیشگیری با کمک صداسیما و آموزش و پروش و دستگاهای متولی به دنبال رسیدن به این مهم هستیم.
قربانی با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت آموزش و پرورش به خوبی استفاده نکرده ایم ،تصریح کرد: اگر در مرحله نخست آموزش را از کارکنان دولت و آموزش و پروش که یک ظرفیت عظیم است شروع کنیم خیلی می توانیم موفق باشیم. 
وی خاطر نشان کرد: در این راستا اول باید گروه  هدفی که می خواهد این مسئولیت را بر عهده بگیرند به خوبی توجیه شوند و آگاهی و اطلاعات درستی داشته باشند  وجامعه هدف ما اول حاشیه شهر بعد مناطق الوده روستایی و شهری است .
 
ضعف قانونی در مقابله با مواد مخدر داریم
جانشین فرماندهی انتظامی خراسان شمالی در خصوص پیشگیری گفت: دفعات مکرر افراد مختلف توزیع کننده و مصرف کننده دستگیر شده اند ولی متاسفانه به دلیل ضعف قانونی و مشکلاتی که در بحث اجرای قانون وجود دارد این افراد مجدد به چرخه تهیه و توزیع بر می گردند.
سرهنگ احمد قرائی افزود: زمانی کشف 70گرم شیشه بار اول حبس و30 گرم  بار دوم اعدام بود ولی الان عملا اجرا نمی شود چون تعداد زیاد است و اگر بخواهد مر قانون اجرا  شود تعداد زیادی باید اعدام شوند اما به دلیل موانعی که در اجرای قانون وجود دارد صورت مساله را پاک می کنیم .
وی گفت: در طرح های پاکسازی مناطق آلوده نیروی انتظامی این مناطق را چندین مرحله در طول سال پاکسازی می کند و تعداد زیادی توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر دستگیر می شوند که قسمت قابل توجهی برای چندمین بار دستگیر شده اند اما با اینها رفتار قاطع مد نظر نیروی انتظامی نمی شود.
 
 
 
سرهنگ قرائی گفت:  نظرمان این است که کسی که با 50 کیلو،20 کیلو و .... دستگیر می شود  مدت 5 سال، 10 سال امکان حضور در اجتماع را نداشته باشد اما این افراد بلافاصله دوباره وارد چرخه کاری خودشان می شوند و یک دور باطل ایجاد می شود.
وی گفت : در بحث ترک هم یک اردوگاه ترک اعتیاد آقایان در لنگر ویک مرکز هم برای خانم ها در شیروان داریم که با وجود اینکه پاسخگوی نیاز استان نیست، اما امکان خوبی است.
وی با اذعان بر اینکه چرخه ترک اعتیاد کامل نیست و در یک دور تسلسل گرفتاریم،گفت:  معتادین پس از دستگیری اگر لامکان باشد غربال می شوند و پزشکان بررسی می کنند بعد یک مدتی مثل 20روز تا یک ماه در این مراکز می مانند و قبل از درمان کامل رها می شوند و به دلیل نداشتن مکان، شغل و درآمد دوباره به چرخه مصرف باز می گردد و نیروی انتظامی باید این چرخه معیوب را تکرار کند.
وی گفت:  در بحث پیشگیری در حوزه معاونت اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام شده و برنامه های مختلفی از جمله حضور نیروها در حواشی شهر و نظر خواهی از مردم، برگزاری میزگرد های در صدا سیما،آگاه سازی در سطح همگانی در  مدارس دانشگاه ها و مساجد و ادارات انجام شده و موفقیت خوبی حاصل شده است.
وی خاطرنشان کرد:  یکی از وظایف اساسی نیروی انتظامی مبارزه با مواد مخدر است ولی  باید بپذیریم تنها وظیفه نیروی انتظامی نیست و دستگاه های متعددی مسئول این کار هستند اما بعضی از دستگاه ها آنگونه که باید وارد عمل نشده اند و آموزش پروش یک جامعه هدف بسیار مهم است و آموزش و پروش و دانشگاه در پیشگیری بسیار تاثیر گذار هستند چراکه مصرف کنندگان مواد صنعتی این دو قشر هستند .
 
قانون باید اصلاح شود
جانشین فرماندهی انتظامی استان گفت: محدودیت هایی برای اعمال قانون وجود دارد، دستگاه قضایی مشکلات خودش را دارد اما باید بپذیریم که قانون باید اصلاح شود چراکه مجازات های دیگری هم وجود دارد که جایگزین زندان و موارد دیگر شود.
سرهنگ قرائی خاطر نشان کرد: البته قانون تا حدود زیادی اصلاح شده و شیوه های  تنبیه متعددی از جمله محدودیت های اجتماعی جایگزین زندان شده اند. 
وی رعایت نشدن بحث های امنیتی در ساختمان ها به عنوان یک نقص نام برد و گفت: ما بسترها را نباید فراهم کنیم نه اینکه مصرف را آزاد بگذاریم تا معضل ایجاد شد بعد درمان کنیم چراکه  پیش بینی بهتر از پیشگیری و  پیشگیری بهتر از درمان است اما متاسفانه عادت  کرده ایم برای برنامه های دراز مدت سرمایه گذاری نکنیم.
 
 
روش های ترک اعتیاد ما درست نیست
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت:  در بحث درمان و کلینیک های ترک اعتیاد ما مشکلاتی داریم بحث هزینه های  ترک خیلی زیاد است و یک فرد معتاد برای ترک نیازمند حدود 300 هزار تومان است که به دلیل نداشتن درآمد موفق به این کار نمی شود. 
قربانی معتقد است، باید برای افرادی که به صورت خود معرف به این مراکز مراجعه می کنند، طرح های تشویقی در نظر گرفته شوند و سعی شود افراد در کلینیک ها پاک شوند نه اینکه یه ماده جایگزین ماده دیگری شود.
 
 
درمان شیشه زمانبر است
نماینده کلینیک های ترک اعتیاد استان نیز در این میزگرد گفت: در استان اغلب معتادین، اعتیاد به مواد مخدر گیاهی یا غیر صنعتی دارند اما گرایش به سمت مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه افزایش پیدا کرده است. 
دکتر رامتین جهانگیری تصریح کرد: درمان شیشه یک درمان زمان بر است و کسی که اعتیاد به شیشه پیدا می کند باید حداقل 6 ماه تحت درمان باشد و در ماه اول شاید بتواند به راحتی ترک کند اما این حالت ترک نیست.
جهانگیری اضافه کرد:  این مسئله ای است که گاهی در برخی کمپ ها از آن سوء استفاده می شود و بیمار را در ماه اول که در اصطلاح به آن ماه عسل می گویند در کمپ نگهداری می کنند بطوری که فرد فکر می کنند که ترک کرده است اما دقیقا در زمانی که دوره دیوار یا وسوسه بازگشت به اعتیاد شروع می شود و فرد نیاز به حمایت دارد رها می شود و دوباره برمی گردد و دوبرابر چیزی که قبلا مصرف می کرده مصرف می کند.
 وی گفت: خوشبختانه در استان خراسان شمالی در مرحله شروع پیشرفت استفاده از مواد مخدر صنعتی هستیم و با آگاه سازی و گرفتن باورهای غلط از جامعه می توانیم از شیوع بیشتر جلوگیری کنیم. 
 
پیشگیری از اعتیاد به یک شعار تبدیل شده است
استاد جامعه شناسی گفت:  در حوزه پیشگیری واقعیت امر این است که پیشگیری بهتر از درمان است اما این به یک شعارتبدیل شده است در پیشگیری اولیه شورای مبارزه با مواد مخدر ،رسانه ها و ... متولی هستند ولی کمتر گام برداشته اند .
دکتر خوجانی افزود:  در مورد پیشگیری نیز محتوای آموزش های ارائه شده به دلیل استفاده نکردن از افراد متخصص کیفیت لازم را ندارد و این یکی از مشکلاتی است که در پیشگیری اولیه وجود دارد .
 
 
 
وی اظهار کرد: در پیشگیری ثانویه درحوزه درمان نیز مشکلی که وجود دارد نگاه اقتصادی به  درمان است که باید این نگاه تغییر کند. 
خوجانی گفت:  پیشگیری ثالثیه بحث توانمند سازی است که بعد از اینکه پاکسازی انجام شد اینها به جامعه برگشتند از سوی جامعه پذیرفته شوند تا دوباره لغزش نداشته باشند و اشتغال برای این افراد ایجاد شود.
وی همچنین با بیان اینکه باید محتوای آموزش ها را غنا دهیم ،افزود:  در بحث اعتیاد اگر شبکه های خبری و رسانه ها اطلاعات درست بدهد و این موضوع به دفعات تکرار شود و جو روانی ایجاد شود تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد : برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد باید بر روی ابزار ها کار کنیم و فقط به سخنرانی اکتفا نکنیم بلکه با برگزاری تئاتر، عکس و نمایشگاه به این حوزه وارد شویم.
 
پیشگیری از اعتیاد عملی است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: در بحث پیشگیری که می گویند به شکل شعاری در آمده است اینگونه نیست تاسیس این همه کمپ و کلینیک و مراکز ترک اعتیاد نشان دهنده همت عملیاتی است نه شعاری. 
قربانی با بیان اینکه رسانه های دیداری و شنیداری وظیفه هشداردهی دارند، گفت:  نگاهمان این است حساسیت را در کل جامعه ایجاد کنیم که با این طرح کارزار اجتماعی هم به جامعه و همه خانواده ها اعلام و هشدار بدهیم و همچنین آمادگی ترک رایگان معتادین را داریم.
وی گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در بحث اشتغال نیز از افراد معتاد حمایت می کند و اگر کارآفرینی حاضر به ایجاد اشتغال و بکارگیری بهبود یافتگان از اعتیاد باشد بین 5 تا 10 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کند.
 
 
 
اصل اساسی در ترک اعتیاد مشاوره است
نماینده کلینیک های ترک اعتیاد استان نیز گفت: اصول و اساس درمان اعتیاد به مخدرهای صنعتی بحث مشاوره و خانواده درمانی است و بحث مباحث روانشناسی در بحث اعتیاد خیلی مطرح است . 
دکتر جهانگیری گفت: این نگاهی که کار کلینیک ها دارو درمانی است ،نادرست است چراکه کلینیک های ترک اعتیاد با تیم های تخصصی که دارند اقدام به درمان معتادین می کنند بطوری که 90 درصد درمان روانشناسی است . 
وی با اشاره به 137 کلینیک ترک اعتیاد  در سطح استان گفت: از طرف نظام پزشکی به عملکرد این کلینیک ها نظارت می شود و آموزش هایی نیز به افرادی که اقدام به راه اندازی کلینیک می کنند ،ارائه می شود.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک