پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ - ساعت ۹:۵۷
در میزگرد بررسی ریشه‌های گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی عنوان شد؛

دسترسی آسان به موادمخدر/کاهش سن اعتیاد/گرایش جوانان به مصرف شیشه

در میزگرد بررسی ریشه‌های گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی عنوان شد که متأسفانه دسترسی به مواد مخدر صنعتی در کمتر از چند دقیقه امکان پذیراست و مصرف کننده این نوع مواد به سرعت نسبت به آن اعتیاد پیدا می کند و افزایش اعتیاد منجر به افزایش قتل،سرقت و طلاق می شود.
اترک نیوز به منظور اطلاع رسانی و کمک به کاهش آسیب های اجتماعی اقدام به برگزاری میزگردهایی با موضوعات اجتماعی کرده است در همین راستا با توجه گرایش مصرف مواد مخدر از نوع غیر صنعتی به صنعتی این پایگاه خبری میزگردی با حضورسرهنگ قرائی،جانشین فرماندهی انتظامی خراسان شمالی،قربانی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان،دکتر جهانگیری،عضو سازمان نظام پزشکی و رئیس کلینیک های ترک اعتیاد استان و دکتر خوجانی، استاد جامعه شناسی برگزار کرد.
 
سرهنگ احمدقرائی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالیگفت:  رسانه ابزار خوبی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از مضرات این پدیده خطرناک و مؤثرترین راهکار برای پیشگیری و مبارزه با آن است.
 
 
 
سرهنگ قرائی اظهار کرد: موضوع اعتیاد و مواد مخدر آن قدر مهم است که در چند سال گذشته شورای مبارزه با مواد مخدر در سطح استان ها ایجاد شد که در مرکز زیر نظرمستقیم ریاست جمهوری است و این امر نشان دهنده اهمیت این معضل اساسی است که کشوربه آن مبتلا شده است .
وی با اذعان براینکه بعضی استان ها با توجه به شرایط ویژه فرهنگی ، احتماعی ، اقتصادی و باورها در اولویت های بالاتری در این بحث قرار می گیرند،افزود: خراسان شمالی بنا بر سنت و باوری که در بین مردم این منطقه نسبت به مواد مخدر گیاهی وجود داشته از سبقه بیشتری در استفاده از این مواد برخوردار است و به همین دلیل این موضوع  به عنوان اولویت اول استان در نظر گرفته شده است .
 وی گفت: آمار رسمی کشوری در خصوص مصرف مواد مخدر نشان دهنده مصرف حدود 500 تن مواد مخدر در سال است.
قرائی با اشاره به اینکه آمار رسمی از معتادین در کشور وجود ندارد،افزود:  در استان ما نیز به صورت رسمی امار معتادین ثبت نمی شود اما آماری که در مرکز ثبت شده است بیانگر این است که حدود 26 درصد از جمعیت معتادین، معتاد به مواد صنعتی هستند که آمار بالایی است و متاسفانه روز به روز در حال افزایش است.
 
سن اعتیاد به مخدرهای صنعتی کاهش یافته است
جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان افزود:  موضوع مهمتر این است که سن استفاده از مواد مخدر صنعتی کاهش یافته است به طوری که مصرف کنندگان بین 12 و 13 سال هستند و این مواد گسترش زیادی در مدارس و دانشگاه ها پیدا کرده است.
قرائی ضمن اشاره به مواردی عینی گفت:  با دستگیری دو سارق نوجوان 12 ساله و 14 ساله مشخص شد که این دو برادر به دلیل وضعیت خانوادگی نامناسب و اعتیاد پدر، مادر و دیگر افراد خانواده به شیشه اعتیاد دارند. 
وی گفت:  با بررسی بیشتر مشخص شد که هر کدام از این دو نوجوان روزانه مبلغی بین 15-20 هزار تومان هزینه برای تامین مواد دارند که قطعا این مبلغ اکنون به روزی 40 -50 هزار رسیده و دو نوجوان با سن کم بدون پشتوانه مالی برای تامین این پول اقدام به سرقت می کند که افزایش سرقت نیز تاثیر مستقیم بر جرم طلاق ، فحشا ، نزاع، قتل و دیگر ناهنجاری های اجتماعی دارد. 
 
 
 
جانشین فرماندهی انتظامی استان تبلیغات غلط آنهایی که در راستای سود آوری دست به تولید و توزیع مواد صنعتی می زنند و این گونه به جامعه القا می کنند که مواد صنعتی اعتیاد آور نیستند را از علل گرایش نسل نوجوان و جوان به سمت این مواد عنوان کرد.
سرهنگ قرائی برخورداری از  شرایط ویژه این گونه مواد از جمله تولیدآسان، دسترسی آسان ،حجم کم ،نداشتن بوی بد ،انتقال راحت و نحوه مصرف آسان را از دیگر دلایل شیوع این مخدرها در جامعه برشمرد.
 وی با بیان اینکه خوشبختانه هنوز در خراسان شمالی مواد مخدر صنعتی تولید نمی شود، گفت:  انتشار روش های تولید مخدرهای صنعتی در سایت ها و فضای مجازی در کارگاه های کوچک و به اصطلاح آشپزخانه ای  نشان از راحتی تولید دارد و موادی که به این راحتی تولید می شود دسترسی راحت تری دارد و به شکلی کشف اینها هم مشکل است . 
 
افزایش گرایش به مخدرهای صنعتی 
جانشین فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی افزود: متاسفانه افزایش روند گرایش به مواد صنعتی در استان نگران کننده است و گرچه هنوز این نوع مواد در استان تولید نمی شود و بیشتر از تهران و کرج وارد استان می شود ولی این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک به استان ما هم سرایت کند.
سرهنگ قرائی گفت:  ما از ابتدای سال تاکنون در خراسان شمالی که اصلا تولید کننده مواد مخدر نیست یک تن و 600 کیلو کشفیات مواد مخدر داشتیم که 8 کیلو گرم از آن صنعتی بوده و با توجه به ماهیت این نوع مواد مخدر خیلی زیاد است .
 
مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی زودتر معتاد می شوند
جانشین فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی با بیان اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی زودتر معتاد می شوند،گفت: اگر چه مصرف کننده مواد مخدر گیاهی که تفننی و برای رفع خستگی مواد مصرف می کرد در ظاهرش تغییراتی ایجاد نمی شد در مواد صنعتی این تاثیرات خیلی سریع اتفاق می افتد و فرد به سرعت اعتیاد پیدا می کند.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه مصرف این نوع مواد در ابتدا در ظاهر فرد مشخص نمی شود و خانواده ها متوجه آن نمی شوند بنابراین فرد به سرعت اعتیاد پیدا کرده و درعوض پاکی از این نوع اعتیاد خیلی کم است چرا که بافت های بدن را خیلی سریع تخریب می کند و در نهایت نیز از طرف خانواده ترد می شوند . 
 
 
 
 
آماردقیقی از معتادین وجود ندارد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت:  آمار دقیقی از تعداد معتادین استان وجود ندارد و برنامه هایی برای دستیابی به آمار دقیق انجام داده ایم تا بتوانیم با بررسی آمار به راهکارهایی برای مبارزه دست پیدا کنیم.
قربانی افزود:  بنابراظهارات غیر رسمی در استان  20 هزار معتاد وجود دارد اما وقتی می گوییم 20 هزار در حقیقت بیست هزار خانواده که درگیر اعتیاد می شوند اما درستر این است که بگوییم 60 هزار نفر یا 100 هزار نفر که به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر این معضل  می شوند. 
وی اضافه کرد:  طبق همین آمار دو و نیم درصد جامعه معتاد گرفتاراعتیاد به انواع مختلف مواد مخدر صنعتی هستند ما در بحث راهبرد می گویم برای اشرافیت به کار باید به آمار دسترسی کامل داشته باشیم اما آمار دقیقی نداریم و این یک نقص است که شاید تاکنون ابزار و امکاناتی برای دستیابی به آن وجود نداشته است اما بدنبال رسیدن به یک اطلاعات جامع و دقیق هستیم.
 
 
 
گرایش جوانان به مصرف شیشه
عضو هیات مدیره نظام پزشکی خراسان شمالی نماینده مراکز درمانگر نظام پزشکی نیز در این میزگرد گفت:  با توجه به سابقه 10 ساله ام در کلنیک های ترک اعتیاد در سال های گذشته اکثر مراجعین ما معتادین مخدرهای سنتی بودند اما در سه چهار سال اخیر سومصرف  آمفی تامین ها و سر دسته آنها شیشه  به خصوص در بین قشر نوجوان و جوان زیاد شده است.
دکتر رامتین جهانگیری افزود:  آنچه که دربین جوانان مشاهده می شود بیش از همه یک باور غلط دراستفاده از موادی که بدون هیچ گونه نظارتی از شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند و در برخی از باشگاه ورزشی برای افزایش نیرو،لاغری ، نیروی جنسی و چاقی مورد استفاده قرار می گیرد، است در حالی که بسیاری از این مواد اعتیادآور هستند.
وی اضافه کرد: انرژی زیاد و راحتی کاذب که در ابتدای استفاده از مخدر های صنعتی به فرد دست می دهد باعث گرایش به آن ها می شود اما به تدریج فرد مصرف کننده این مواد دچار به هم ریختگی ذهنی می شود و برای رهایی از این حالت مجبور به استفداه مجدد می شود  و این شرایط باعث  اعتیاد در مدت زمان کوتاهی می شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ نظارتی بر موادی که از شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند نیست، گفت: به عنوان مثال اکثر خانم هایی که برای لاغری به باشگاه ها مراجعه می کنند از همین قرص های تبلیغاتی شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند که بسیار اعتیاد آور است و این عامل باعث افزایش اعتیاد در بین خانم ها شده است. 
دکتر جهانگیری تصریح کرد: مشکل خیلی بزرگتر در بین قشر دانشجو اتفاق می افتد به این ترتیب که این افراد در شب امتحان از قرص های رتالین که نوعی قرص برای درمان بیش فعالی کودکان تجویز می شود ، مصرف می کنند و این قرص چون در ابتدا در بزرگسالان باعث ایجاد تمرکز و کم خوابی می شود شب امتحان حس خوبی به فرد دست می دهد اما بعد از آن کم کم احساس می کند که چیزی کم دارد و مانند فرد گرسنه ای که با غذا خوردن آرامش پیدا می کند به این مواد وابسته می شوند.
 
 
 
حاشیه نشینی بر افزایش اعتیاد موثر است
یک استاد جامعه شناسی دانشگاه های استان نیز در این میزگرد گفت:  پدیده های اجتماعی از جمله اعتیاد پیچیده هستند و نمی توان یک علت خاص را عامل آن دانست.
 دکتر خوجانی اضافه کرد: عوامل فردی، اجتماعی ، فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی در این قضیه درگیر هستند که در بعد فردی می توان به نکاتی از جمله لذت طلبی، اختلالات روانی و بزرگ منشی اشاره کرد.
وی گفت در بعد اجتماعی نیز هرچه قدر محیط پیرامون فرد از جمله خانواده و محل زندگی آلوده باشد و تعامل فرد با افراد معتاد بیشتر باشد گرایش نیز بیشتر می شود.
 دکتر خوجانی حاشیه نشینی را مهمترین عامل تاثیرگذار در افزایش اعتیاد دانست و گفت: به لحاظ اینکه در مناطق اجتماعی ویژه یا همان حواشی شهرها کنترل رسمی از سوی دستگاه های متولی و غیر رسمی از سوی خانواده و اطرافیان کاهش می یابد فرصت بیشتری برای اعتیاد پیش می آید. 
وی گفت: وقتی فردی از یک محیط روستایی وارد حاشیه یک شهر می شود به دلیل اینکه افراد کمتری او را می شناسند و یک گمنامی ایجاد می شود و از نظارت خانواده دورتر می شود فضای بیشتری پیدا می کند.
 وی خاطرنشان کرد: به طور کلی افرادی که وارد حواشی شهرها می شوند با یک تردشدگی اجتماعی روبرو می شوند چراکه امکانات کمتری به این مناطق برده می شود و درعوض به دلیل فقر فرهنگی که گاهی در این مناطق ایجاد می شود ضد ارزش ها در بین نسل نوجوان و  جوان به ارزش تبدیل می شود به همین دلیل استفاده از مواد مخدر نیز رواج  پیدا می کند.
ادامه دارد.....
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک