چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ساعت ۱۳:۹
با هدف تامین آب کشاورزی و اجرای طرح گردشگری؛

تکمیل طرح ناتمام سد بش قارداش کلید خورد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه طرح سد بش قارداش که رویکرد تأمین آب کشاورزی و اجرای طرح گردشگری را دارد، تکمیل طرح ناتمام سد بش قارداش آغاز شده است.
تکمیل طرح ناتمام سد بش قارداش کلید خورد,

سید عقیل مرتضوی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهار کرد: در حال حاضر، استان دارای هشت سد در مدار بهره‌برداری با ظرفیت آبگیری ۲۲۲ میلیون متر مکعب است.

وی در ادامه به طرح ناتمام سد بش قارداش نیز اشاره و عنوان کرد: عملیات اجرایی این سد دو منظوره در دهه ۹۰ برای کشاورزی و اجرای طرح گردشگری آغاز شد.

مرتضوی گفت: ظرفیت آبگیری مخزن این سد یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در سال خواهد بود که یک میلیون متر مکعب آب آن برای تامین آب زمین‌های کشاورزی پایین دست بوستان بش قارداش و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب آن نیز برای اجرای طرح گردشگری به طور دائم ذخیره سازی خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: طرح سد بش قارداش که سدی خارج از بستر است در سه بخش شامل احداث بند انحرافی، احداث سد و ایستگاه پمپاژ باید اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با یادآوری این مطلب که عملیات اجرایی طرح سد بش قارداش در دهه ۹۰ در بوستان بش قارداش شهر بجنورد آغاز شد، بیان کرد: طی چندین سال گذشته ادامه اجرای این طرح معطل تامین اعتبار سالانه باقی و معطل ماند که خوشبختانه از سال گذشته با تامین اعتبار انجام شده، ادامه اجرای این طرح دوباره آغاز شد.

وی گفت: در حال حاضر احداث بند انحرافی آن در دست اجرا است و در سال جاری نیز احداث ایستگاه پمپاژ آن آغاز خواهد شد.

مرتضوی تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفیت فیزیکی مجموع اجرای این طرح به ۵۰ درصد پیشرفیت رسیده است.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه تکمیل این طرح به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارنیاز دارد، در صورت تامین اعتبار به موقع آن، این طرح طی مدت یک سال به بهره برداری خواهد رسید.

 

احداث سد دربند سملقان، در حال اجرا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی همچنین به سد دربند سملقان نیز اشاره و اظهار کرد: مجوز احداث آن در دهه ۹۰ صادر شد و در سفر دولت سیزدهم به استان نیز در فهرست مصوبات تامین اعتبار این سفر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این سد محل تامین آب شرب پنج شهر خواهد بود، یادآور شد: در سال گذشته تکمیل عملیات اجرایی این سد با اختصاص ۲۵ میلیارد تومان آغاز شد.

مرتضوی گفت: در حال حاضر احداث بند انحرافی این سد در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این طرح، پایین است.


اجرای شبکه آبرسانی سد گلمن دره باید با تکیه بر خودیاری کشاورزی عملیاتی شود

افزون بر این، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی درباره سد گلمن دره نیز بیان کرد: با توجه به اینکه مخزن آبگیری این سد تکمیل شده است، در سیلاب پاییز سال گذشته چهار میلیون متر مکعب روان آب در مخزن این سد مهار و ذخیره سازی شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تکمیل بخش ناتمام این سد در حال اجرا است که با تامین اعتبار به موقع، این بخش ناتمام از سد تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد و تکمیل خواهد شد.

مرتضوی همچنین تصریح کرد: شبکه آبرسانی سد گلمن دره به زمین‌های کشاورزی نیز باید با خودیاری کشاورزان اجرایی شود.

 

احداث سد گراتی، خارج از اولویت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی درباره اجرای طرح سد گراتی در شهرستان اسفراین نیز اظهار کرد: هرچند که اجرای این طرح در فهرست تامین اعتبار پیوست یک قانون بودجه است و از سال ۹۱ دارای ردیف اعتباری شده است، با این وجود به علت عدم تامین اعتبار آن در قانون بودجه، احداث آن آغاز نشده است.

وی گفت: با توجه به اینکه این سد، کارکرد کشاورزی دارد، فعلا وزارت نیرو اولویت احداث و تکمیل سدها را برای سدهای با کارکرد تأمین آب شرب مناطق مسکونی قرار داده است.

مرتضوی افزود: همچنان احداث این سد با کارکرد کشاورزی در اولویت وزارت نیرو نیست که تأمین اعتبار شود.

وی خاطرنشان کرد: تا به کنون برای اجرای طرح فقط راه دسترسی ساخته شده است.

با این وجود، این مسئول از اخذ مجوز تخصیص آب برای احداث سد نیلوفر در شهرستان جاجرم خبر داد و اعلام کرد: با اخذ این مجوز، مطالعات درباره احداث این سد آغاز شده است.  


طلب ۹۸ میلیارد تومانی آب منطقه‌ای از ادارات و بخش خصوصی استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در خاتمه به طلب ۹۸ میلیارد تومانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از دستگاه‌های اجرایی دولتی، صنایع و شهرداری‌های استان اشاره و بیان کرد: این طلب بابت تامین آب به تقاضای آنها بوده است که تا به کنون تسویه نکرده‌اند.

مرتضوی گفت: بیشترین طلب مربوط به شهرداری‌های استان است که در حال حاضر از شهرداری بجنورد ۳۲ میلیارد تومان و از شهرداری شیروان نیز چهار میلیارد تومان طلب داریم.

مصاحبه از: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک