دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ساعت ۶:۴۷
مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

امحا داروهای تاریخ مصرف گذشته در خانه‌تکانی عیدانه صورت گیرد

مدیر نظارت بر دارو و مواد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی دانستن روش‌های امحا داروهای بلااستفاده را در خانه تکانی الزامی دانست.
امحا داروهای تاریخ مصرف گذشته در خانه‌تکانی عیدانه صورت گیرد,

  بهاره بهمنی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهار کرد: ضمن انجام خانه‌تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه‌های دارو محتوی قرص، استوانک و یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهید شد. توصیه می‌شود به شکل‌های بیان شده جعبه یا قفسه دارویی خود را سروسامان دهید.

وی افزود: داروهایی که تاریخ انقضای آنها فرارسیده، از بسته‌بندی اصلی خارج کرده و با بطری یا بلیستر داخل کیسه‌زباله ریخته و از داروساز مسئول فنی داروخانه نحوه امحای دارو را پرسش کنید. برای جلوگیری از مصرف نابجای داروهایی که مجاز به دورریختن آنها در زباله هستید، بهتر است قرص‌ها و کپسول‌ها را با زباله‌های تر مانند تفاله چای مخلوط نمایید تا ظاهر ناخوشایند آن مانع مصرف داروها توسط کودکان و... شود.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: تاریخ انقضای معمولاً به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها، بر روی شیشه آمپول و ویال‌های تزریقی و در خصوص پمادها و کرم‌های موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم و یا روی جعبه مقوایی آنها حک شده است. داروهای تاریخ‌گذشته قابل‌استفاده نیستند و باید دور ریخته شوند.

وی افزود: شربت‌های تاریخ‌گذشته را اگر آنتی‌بیوتیک نیستند در فاضلاب خالی کرده و شیشه‌های آن را دور بریزید. نحوه امحای داروهای تاریخ‌گذشته و بی‌استفاده در منزل را از داروسازان بپرسید.

 بهمنی بیان کرد: قطره‌های چشمی که از باز شدن درب آن یک ماه گذشته است دیگر استریل نمی‌باشند و باید دور ریخته شوند.

وی افزود: آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ‌گذشته، می‌بایست در کیسه‌ای جمع‌آوری و بر اساس توصیه داروسازان دور ریخته شود.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی هم دارای تاریخ انقضایی (بسته به نوع فرآورده) از ۶ ماه تا ۲۴ ماه پس از بازکردن درب ظرف هستند که به‌صورت یک عدد در کنار تصویر یک قوطی با درب باز شده روی بسته‌بندی فرآورده ترسیم می‌شود.

وی افزود: داروهایی که تاریخ انقضا آنها فرانرسیده است؛ ولی استفاده‌ای در منزل ندارد قابل عودت به داروخانه و مراکز مشابه نمی‌باشد و بهتر است به نحو صحیح دور ریخته شوند.

دکتر بهمنی بیان کرد: ممکن است در ایام تعطیلات عید دسترسی شما به داروخانه‌های روزانه به دلیل تعطیلی آنها مقدور نباشد؛ ولی همیشه دسترسی به داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌هایی که به‌صورت نوبت از پیش تعیین فعال است وجود دارد؛ لذا باید توجه کرد چنانچه شما یا بستگانتان، به دلیل ابتلا به بیماری مزمن، دارویی را به‌صورت مرتب مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و ضمن سفر در اختیار دارید.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک