دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ساعت ۸:۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خبر داد:

الزام صنایع خراسان شمالی به استفاده از پساب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: شرکت‌های صنعتی استان ملزم شده‌اند تا پایان سال ۱۴۰۳ مقدمات استفاده از پساب بجای آب را فراهم کنند.
الزام صنایع خراسان شمالی به استفاده از پساب,

رضا نعیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی عصراترک با یادآوری این مطلب که در شرایط تداوم کم‌بارشی‌ها و ادامه خشکسالی‌ها، صنایع به تأمین آب پایدار نیاز دارند و سرانجام مجبور خواهند شد که مشتری خرید پساب تصفیه‌خانه‌ها بشوند، اعلام کرد: طی گفت‌وگوهایی که با صنایع فعال در داخل و خارج از استان داشته‌ایم، آنان نسبت به خرید پساب تصفیه‌خانه اسفراین اعلام آمادگی کردند

نعیمی گفت: در سال جاری فراخوان فروش پساب تصفیه‌خانه اسفراین را منتشر خواهیم کرد

وی افزود: درصدد هستیم از محل فروش پساب این تصفیه‌خانه، شبکه جمع‌آوری فاضلاب اسفراین را تکمیل کنیم و ظرفیت کمی و کیفی این تصفیه‌خانه را ارتقا دهیم.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پساب شهر اسفراین را از درب خروجی این تصفیه‌خانه به مشتری تحویل خواهیم داد و عملیات انتقال پساب نیز با خود مشتری است.

درعین‌حال، وی به عقد قرارداد با مجتمع صنعتی پتروشیمی خراسان نیز اشاره کرد و گفت: مبتنی بر این قرارداد امضا شده، سالانه ۵٫۵ میلیون مترمکعب از تصفیه‌خانه شهر بجنورد پساب به این مجتمع صنعتی تحویل خواهد شد

این مسئول گفت: البته با تحویل این میزان پساب به پتروشیمی خراسان هنوز یک میلیون مترمکعب آن بدون متقاضی است که امیدوار هستیم این مجتمع صنعتی مشتری آن بشود.  

وی افزود: درصورتی‌که پتروشیمی خراسان خریدار این یک میلیون مترمکعب پساب رها شده، نشود طی اعلام فراخوانی از دیگر صنایع و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌شود.

نعیمی درباره وضعیت پاک‌سازی پساب‌هایی که از تصفیه‌خانه فاضلاب بجنورد رهاسازی می‌شوند نیز اظهار کرد: این پساب‌ها پس از استانداردسازی لازم رهاسازی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به شهرهای گرمه و جاجرم نیز عنوان کرد: در حال حاضر این شهرها فاقد شبکه فاضلاب هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: دولت در بودجه سال مالی ۱۴۰۲ برای این دو شهر، اختصاص اعتبار برای اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب آنها را ابلاغ کرده است که باید در این زمینه پیمانکار انتخاب شود.  

وی در ادامه یادآور شد: باتوجه‌به اینکه دولت درباره اجرای طرح‌های شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، فقط ۳۰ درصد از هزینه اعتباری موردنیاز از اجرای این طرح‌ها را تأمین خواهد کرد و ۷۰ درصد دیگر از هزینه موردنیاز باید از محل مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأمین شود، بنابراین در مورد شهرهای گرمه و جاجرم تأمین اعتبار ملی مصوب فقط برای ۳۰ درصد از هزینه‌های اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه خواهد بود.

این مسئول بیان کرد: مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم اعلام کرده است که در فراخوان اجرای طرح‌های اشاره شده در دو شهر گرمه و جاجرم شرکت خواهد کرد تا مشتری خرید پساب این دو شهر باشد

وی در بخش دیگری از سخن خود، با بیان اینکه اجرای طرح‌های فاضلاب بسیار پر هزینه است که باید انجام این طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام شود، عنوان کرد: دیگر شهرهای استان که از وجود صنایع بزرگ بهره‌مند نیستند، معطل اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواهند ماند.

بااین‌وجود، نعیمی تصریح کرد: شرکت‌های صنعتی ملزم شده‌اند که برای خود مقدمات بهره‌مندی از پساب بجای مصرف آب را تا پایان سال ۱۴۰۳ آماده‌سازی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: این دستورالعمل سبب شود تا نواحی و شهرک‌های صنعتی مشتری پساب دیگر شهرهای استان بشوند.

مصاحبه از سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک